Citat:
Ursprungligen postat av
Banangurkazz
Så de spelar ingen roll var benen är placerade förhållande med masscentrum? är det inte tyngre hålla tex en skivstång om man håller tätt grepp eller långt ut? Det känns så är man tar bänkpress tex.
Jag utgick, utan att säga det, från att bordet är helt symmetriskt och att masscentrum därför ligger lika långt från alla ben på bordet. Därmed kommer belastningen på varje ben att vara lika stor.
Om bordet inte är symmetriskt kommer du att behöva räkna en hel del, men riktigt hur det skall gå till vet jag inte. Om du har åtminstone en symmetriaxel (istället för två enligt ovan) så vet jag hur man räknar, men det ter sig väldigt osannolikt att bordet inte är helt symmetriskt.
Vad gäller skivstången så är det en annan sak som kommer in i bilden: vinkeln mellan dina armar och stången. Om du håller i stången så att det bildas räta vinklar mellan dina armar och stången kommer belastningen på dina armar bara att vara stångens vikt, och den fördelas rimligen med hälften på varje arm (bortsett från de gånger du medvetet belastar stången osymmetriskt). Men i takt med att vinkeln mellan dina armar och skivstången blir mindre och mindre kommer du att känna en större belastning i dina armar, och när du når ner till att dina armar ligger parallellt med skivstången så spelar det ingen roll hur stark du är, du kommer inte att kunna lyfta stången. (Detta är iofs en förenkling, människan är inte en matematiskt perfekt modell.)