2018-03-19, 12:47
Medlem
smellyproofs avatar
Varför tar man inte hänsyn till den "inre" funktionen, 1+x, när man integrerar f(x) = 1/(1+x)²
Bild på funktion med lösning

För skulle man ta den primitiva funktionen av 1 + x skulle man väl få: (1/2)*x² +x + C)
Senast redigerad av smellyproof 2018-03-19 kl. 12:49.
Citera
2018-03-19, 12:52
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Varför tar man inte hänsyn till "inre" funktionen, 1+x, när man integrerar f(x) = 1/(1+x)²
Bild på funktion med lösning
För skulle man primitiva funktionen av 1 + x skulle man väl få: (1/2)*x² +x + C)
Det gör man. Men den inre derivatan är 1 eftersom d/dx(1+x) = 1. Generellt: Tänk på att 1/(1+x)² = (1+x)^(-2). Eftersom du integrerar bör du börja med ett uttryck av ordning x^(-1) eftersom graden på polynom ökar med 1 när du integrerar och minskar med 1 när du deriverar.

d/dx(1/(1+x)) = d/dx((1+x)^(-1)) = (-1)*(1+x)^(-2)*1 = - 1/(1+x)^2

(-1) kommer från exponenten och den sista 1:an från inre derivatan.

Primitiven till 1+x är som du skrivit.
Senast redigerad av starke_adolf 2018-03-19 kl. 12:54.
Citera
2018-03-19, 12:59
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det gör man. Men den inre derivatan är 1 eftersom d/dx(1+x) = 1. Generellt: Tänk på att 1/(1+x)² = (1+x)^(-2). Eftersom du integrerar bör du börja med ett uttryck av ordning x^(-1) eftersom graden på polynom ökar med 1 när du integrerar och minskar med 1 när du deriverar.

d/dx(1/(1+x)) = d/dx((1+x)^(-1)) = (-1)*(1+x)^(-2)*1 = - 1/(1+x)^2

(-1) kommer från exponenten och den sista 1:an från inre derivatan.

Primitiven till 1+x är som du skrivit.
Okej men den primitiva funktionen av: u^-2 är ju: -u^-1

om u = 1+x så tar vi ju inte hänsyn till den primitiven
Citera
2018-03-19, 13:04
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Okej men u^-2 är ju -1u^-1

om u = 1+x så tar vi ju inte hänsyn till denPrimitiven
u^-2 är inte -1u^-1, däremot är -1u^-1 en primitiv funktion till u^-2.

Du behöver inte ta hänsyn till någon primitiv till u här, eftersom du/dx ändå är 1. En kontroll för dig själv är att helt enkelt derivera den primitiva funktionen och se vad du får:
d/dx(-u^(-1)) = -(-1)u^(-2)(du/dx)
där du/dx = d/dx(1+x) = 1, så
d/dx(-u^(-1)) = u^(-2)
Citera
2018-03-19, 13:06
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:

Du behöver inte ta hänsyn till någon primitiv till u här, eftersom du/dx ändå är 1.
Vad betyder du/dx ?
Citat:
En kontroll för dig själv är att helt enkelt derivera den primitiva funktionen och se vad du får:
Okej bra tips. Då ser man ju att det blir så ja.
Senast redigerad av smellyproof 2018-03-19 kl. 13:09.
Citera
2018-03-19, 13:09
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Vad betyder du/dx ?
Derivatan av u med avseende på x. u = 1+x. I det här fallet den inre derivatan.
Citera
2018-03-19, 14:09
Medlem
https://imgur.com/a/Xj5JU
Hur integrerar jag denna funktion implicit med avseende på tiden?

Har helt glömt bort. Implicit derivering förstår jag utan problem. Men att integrera funktionen i bilden har jag ingen aning om.
Citera
2018-03-19, 15:02
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpkinman
https://imgur.com/a/Xj5JU
Hur integrerar jag denna funktion implicit med avseende på tiden?

Har helt glömt bort. Implicit derivering förstår jag utan problem. Men att integrera funktionen i bilden har jag ingen aning om.

Trix! Multiplicera θ'' = k cos(θ) med θ':

θ' θ'' = k θ'cos(θ), så

(θ'²/2)' = (k sin(θ))', dvs

θ'²/2 = k sin(θ) + konstant.
Citera
2018-03-19, 15:20
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om du vet vad bordet väger så är det bara att dela vikten med fyra så får du kraften i varje ben.

Så de spelar ingen roll var benen är placerade förhållande med masscentrum? är det inte tyngre hålla tex en skivstång om man håller tätt grepp eller långt ut? Det känns så är man tar bänkpress tex.
Citera
2018-03-19, 15:26
Medlem
Banangurkazzs avatar
jag har integralen dx/(sin x +2cos x+2)
jag får svaret till att en primitiv funktion är (med standard att sätta t=tan(x/2))

till 1/3 ln|(tan(x/2)+1)/(tan(x/2)-2| |men det står i facit ln|tan(x/2)+2|+c

lite bökigt skriva upp det med ASCII men jag ser inte var jag gjort fel, vad får ni matematikgurus?
Senast redigerad av Banangurkazz 2018-03-19 kl. 15:35.
Citera
2018-03-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Så de spelar ingen roll var benen är placerade förhållande med masscentrum? är det inte tyngre hålla tex en skivstång om man håller tätt grepp eller långt ut? Det känns så är man tar bänkpress tex.

Jag utgick, utan att säga det, från att bordet är helt symmetriskt och att masscentrum därför ligger lika långt från alla ben på bordet. Därmed kommer belastningen på varje ben att vara lika stor.

Om bordet inte är symmetriskt kommer du att behöva räkna en hel del, men riktigt hur det skall gå till vet jag inte. Om du har åtminstone en symmetriaxel (istället för två enligt ovan) så vet jag hur man räknar, men det ter sig väldigt osannolikt att bordet inte är helt symmetriskt.

Vad gäller skivstången så är det en annan sak som kommer in i bilden: vinkeln mellan dina armar och stången. Om du håller i stången så att det bildas räta vinklar mellan dina armar och stången kommer belastningen på dina armar bara att vara stångens vikt, och den fördelas rimligen med hälften på varje arm (bortsett från de gånger du medvetet belastar stången osymmetriskt). Men i takt med att vinkeln mellan dina armar och skivstången blir mindre och mindre kommer du att känna en större belastning i dina armar, och när du når ner till att dina armar ligger parallellt med skivstången så spelar det ingen roll hur stark du är, du kommer inte att kunna lyfta stången. (Detta är iofs en förenkling, människan är inte en matematiskt perfekt modell.)
Citera
2018-03-19, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Trix! Multiplicera θ'' = k cos(θ) med θ':

θ' θ'' = k θ'cos(θ), så

(θ'²/2)' = (k sin(θ))', dvs

θ'²/2 = k sin(θ) + konstant.

Förstår inte hur den fetmatkerade förenklingen går ihop. Vad händer med θ’’?
Senast redigerad av Pumpkinman 2018-03-19 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in