Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Tack! Den här gången hängde jag inte riktigt med och blev ärligt talat överraskad av den låga procenten. Min känsla var att det skulle landa på en bit över 50% chans att lag ur grupp A helt skulle slippa varandra.
Jag är med på att vi har fortfarande samma antal möjliga utfall (105), men indelningen i fack och hur du kommer fram till att möjliga utfall är 24 är jag lost på. Men om du säger det litar jag på det. Tack!
Tänk dig lagen som indelade i två potter. Ett med "topplagen" (A) och ett med de andra fyra (B).
Kvartsfinal 1:
Säg att vi drar ett lag från A då är sannolikheten av vi nästa gång drar ett lag från B 4/7 eftersom det är sju lag kvar och fyra av dessa tillhör B. Blir samma sak om vi hade dragit ett från B först (då hade sannolikheten att dra ett lag från A varit 4/7)
Kvartsfinal 2:
Nu är lagen från kvartsfinal 1 borta och kvar har vi sex lag. Vi drar ett lag från A. Sannolikheten för att dess motståndare inte ska tillhöra samma är 3/5 då det finns fem lag kvar totalt och tre lag av dessa är i B.
Kvartsfinal 3:
Fyra lag kvar att dela ut. Drar ett från A först. Då finns det totalt tre lag kvar att välja på varav två ligger i B. Så sannolikheten är 2/3.
Kvartsfinal 4:
Två lag kvar. Ett i A och ett i B. Så sannolikheten är 1 att det kommer bli så.
Enligt multiplikationsprincipen får vi nu att den totala sannolikheten blir
4/7 * 3/5 * 2/3 *1=24/105≈23%