2018-03-15, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är inte incidenter från staten Israel utan från extremistorganisationer som Lehi
Klart det inte kan vara aktioner från staten Israel innan staten Israel bildades Att palestinier fördrevs innan staten bildades är däremot ett faktum. Du har säkert rätt i att det var i alla fall delvis ett svepskäl för grannländerna att blanda sig i, men det förändrar inte mitt argument att de inte kunnat tagit upp den etniska rensningen som argument för krig om denna inte redan inletts.
Citat:
Så Tyskland skulle ge upp land som de inte längre ägde via Sovjetunionen som knappt lät igenom mattransporter till Berlin och var inställt på att erövra världen? Låter som en jävligt smart idé.
I praktiken skulle det varit segrarmakterna som borde gett området till judarna, men som du konstaterar var det inte i Stalins intresse. Palestinierna förlorade sitt land för att de var geopolitiskt svaga, precis som det alltid varit med europeisk imperialism.
Citat:
De hade levt hyfsat länge i det Ottomanska imperiet och det brittiska imperiet ja med alla dess fördelar. Den nya palestinska staten däremot skulle inte vara tolerant, den skulle vara precis lika totalitär som arabländer brukar vara.
Och hur kan du veta det? Vad som skett om inte sionisterna varit där och förpestat relationerna mellan de olika lokala folkgrupperna. Är du medveten om att de grupper av judar som flyttade till Israel innan sionismen, de som bara ville bo där utan att skapa en egen stat, välkomnades av lokalbefolkningen?
Citat:
Nej för att judendomen inte har någon central auktoritet. Det har förvisso inte islam heller men de har profeten Muhammed och om det är några frågetecken kring islam är det bara att gå tillbaka till vad Muhammed skrev. Alla judar håller inte med Rabbi Ovadia Yosef men alla muslimer håller med Muhammed.
Ja, det är skönt att det inte finns några som helst spår av intolerans mot andra folk i de judiska skrifterna... Ovadia är den som är trogen traditionell judendom, även om många judar, liksom många muslimer, försökt modernisera religionen och gjort den mer tolerant.
Citat:
Ja, vilken lösning på problemet! Låt judarna ta hand om det själva samtidigt som du till varje pris motsätter dig att de har ett eget land! Mein Führer, I can walk!
Nu är du bara oförskämd. Du har i denna tråd en person som inte har några problem att anse judar boende i Sverige som svenskar och en som vägrar se dem som svenskar, och det är den förra du kallar antisemit. Du gör därmed klart att för dig är det Israel och enbart Israel som räknas, judar i Sverige är av underordnad betydelse.
Citat:
Jasså, har du något exempel på en kristen som tog upp vapen mot judarna eller?
Nu förstår jag inte? Vad har "tagit upp vapen" med saken att göra?
Citera
2018-03-15, 17:22
Medlem
Video: En normal dag på Västbanken med världens mest moraliska armé, mars 2018.....

https://www.middleeastmonitor.com/20180315-israel-forces-assault-palestinian-paramedics-as-they-tend-to-injured-youths/
Citera
2018-03-15, 17:31
Medlem
Kommunister, avskum tror att de alltid är smartare än alla andra och kopierar bara teorier som någon annan som anser sig vara smart nämnt.

Israel är bra för det är kanariefågeln i gruvan.
Citera
2018-03-15, 20:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att palestinier fördrevs innan staten bildades är däremot ett faktum.

Likaså att judar fördrevs från arabisk mark innan den judiska staten bildades, förstår inte varför du envisas att påstå motsatsen.

Citat:
Du har säkert rätt i att det var i alla fall delvis ett svepskäl för grannländerna att blanda sig i, men det förändrar inte mitt argument att de inte kunnat tagit upp den etniska rensningen som argument för krig om denna inte redan inletts.

Ja men de släppte ju inte in palestinska flyktingar på sin nyockuperade mark så det var ju bara typisk lögn.

Citat:
I praktiken skulle det varit segrarmakterna som borde gett området till judarna, men som du konstaterar var det inte i Stalins intresse. Palestinierna förlorade sitt land för att de var geopolitiskt svaga, precis som det alltid varit med europeisk imperialism.

Ponera att det var Tyskland som gav upp lite av den enda västtyska marken som fanns kvar till judarna och ex. Polen eller DDR motsatte sig det och angrep den nya staten p.g.a att några tyskar inte ville lämna sina hem. Enligt din logik så har Polen och DDR i det läget casus belli för att i princip utplåna den judiska staten trots att det redan skett ett folkmord på judar och de inte har någonstans att ta vägen. Jag begriper inte hur din hjärna fungerar om det inte är så att du faktiskt inte vill att judarna ska gå säkra någonstans.

Citat:
Och hur kan du veta det? Vad som skett om inte sionisterna varit där och förpestat relationerna mellan de olika lokala folkgrupperna.

Jag kan konstatera det väldigt lätt genom att jämföra samtliga muslimska länder som finns. Reformationen inom islam går inte mot sekularism utan mot fundamentalism. Osama bin Laden var reform-muslim, han hatade den moderna moderata islam och ville ha hardcore-Muhammed-kalifat. De "moderata muslimer" som förbiser intolerans i islam är inte riktiga reformister, de visar bara de sidor av islam som väst vill se. I slutändan vinner alltid intoleransen i islam, det är därför sufismen backar på bred front, den är helt enkelt för tolerant för islam.

Citat:
Är du medveten om att de grupper av judar som flyttade till Israel innan sionismen, de som bara ville bo där utan att skapa en egen stat, välkomnades av lokalbefolkningen?

Det där är ett jävla skitprat som jag är så jävla trött på att höra från ickejudar som aldrig varit i arabländer. Lyssna på mizrahis som faktiskt kommer från arabvärlden så fattar du hur fel du har. Många araber var vänligt sinnade ja såtillvida att man visste sin plats under muslimen. En muslims sperma är mer värd än en icke muslim, det är på den nivån man blir behandlad som jude i ett muslimskt land. Man ska vara tacksam för att man blir tolererad.

Sen är det klart att många gillar att det kommer folk som investerar och ger arbetstillfällen men det är i princip de araber som ville bli israeler som tänker så.

Citat:
Ja, det är skönt att det inte finns några som helst spår av intolerans mot andra folk i de judiska skrifterna... Ovadia är den som är trogen traditionell judendom, även om många judar, liksom många muslimer, försökt modernisera religionen och gjort den mer tolerant.

Jag fattar inte hur du kan hålla på så här. Talmud är inte lagstiftande, Koranen är lagstiftande. Ovadias ord är inte lagstiftande, Muhammeds ord är lagstiftande. När Ovadia sa att judar ska döda muslimer är det inte mer än när en rabiat imam säger att muslimer ska döda judar. Men när en imam hänvisar till att Muhammed krävde att muslimer ska döda judarna är det en helt annan sak. Jag fattar inte hur du inte begriper det. Ge dig för fan.

Citat:
Nu är du bara oförskämd. Du har i denna tråd en person som inte har några problem att anse judar boende i Sverige som svenskar och en som vägrar se dem som svenskar, och det är den förra du kallar antisemit. Du gör därmed klart att för dig är det Israel och enbart Israel som räknas, judar i Sverige är av underordnad betydelse.

Jag fattar inte vad du inte begriper. Att judar är så dåligt respekterade i Sverige är en av anledningarna att jag inte längre bor i Sverige. Jag är också införstådd i att en jude som upplevt Polen eller arabländerna har en helt annan uppfattning, precis som sekulära judar som aldrig haft på sig några judiska kläder eller umgås utanför sina bubblor.

Citat:
Nu förstår jag inte? Vad har "tagit upp vapen" med saken att göra?

De som tog upp vapen blev fördrivna ja. De som inte tog upp vapen och blev fördrivna handlar om de här fåtal incidenterna som du envisas med att ta upp hela tiden och blåsa ur proportion så att det handlar om "miljoner" när det i själva verket rör sig om en yta på ett par kvadratkilometer. Jag är trött på det här argumentet, visa en källa som inte kommer från Pallywood.
Citera
2018-03-16, 08:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Likaså att judar fördrevs från arabisk mark innan den judiska staten bildades, förstår inte varför du envisas att påstå motsatsen.
Så nu erkänner du i alla fall att palestinier fördrevs innan Israel bildades, alltid något.
Citat:
Ja men de släppte ju inte in palestinska flyktingar på sin nyockuperade mark så det var ju bara typisk lögn.
Hur får du nu till det här? Jordanien tog emot en väldig massa palestinska flyktingar och Gazaremsan som Egypten ockuperade var närmast ett stort flyktingläger dit folk flytt från Israel.
Citat:
Ponera att det var Tyskland som gav upp lite av den enda västtyska marken som fanns kvar till judarna och ex. Polen eller DDR motsatte sig det och angrep den nya staten p.g.a att några tyskar inte ville lämna sina hem. Enligt din logik så har Polen och DDR i det läget casus belli för att i princip utplåna den judiska staten trots att det redan skett ett folkmord på judar och de inte har någonstans att ta vägen. Jag begriper inte hur din hjärna fungerar om det inte är så att du faktiskt inte vill att judarna ska gå säkra någonstans.
Din logik är minst sagt krystad. Tyskland skulle alltså, som del av kapitulationsavtalet och som kompensation till judarna för förintelsen fått ge upp en del av sitt territorium för en judisk stat. Hur är det på minsta sätt jämförbart med att en grupp sionister långt innan WW II gav sig ned till Palestina i syfte att bilda en egen stat utan att palestinierna gjort dem något förnär?
Citat:
De som tog upp vapen blev fördrivna ja. De som inte tog upp vapen och blev fördrivna handlar om de här fåtal incidenterna som du envisas med att ta upp hela tiden och blåsa ur proportion så att det handlar om "miljoner" när det i själva verket rör sig om en yta på ett par kvadratkilometer. Jag är trött på det här argumentet, visa en källa som inte kommer från Pallywood.
Du är en historierevisionist, och en rasist. Ditt "Pallywood" är i samma klass som det där om att "judarna styr media". Det är dags sluta slösa tid på dig.
Citera
2018-03-16, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
För det första: FN har inga som helst befogenheter att upplösa stater.

Ja, Israel är en av de största förbrytarstaterna i världen just nu - i alla fall vad gäller brott mot folkrätten (mänskliga rättigheter, respekt för andra staters suveränitet ex.). Per medborgare bör det tom vara den största folkrättsliga förbrytarstaten.

En lösning på Palestina-konflikten är inte lätt att finna enligt mig. Landet tillhör egentligen ättlingarna till dem som bodde där före Osmanska Rikets förfall. Man kanske får vara snäll nog att säga att alla de nytillkomna som inte har förgripit sig på ursprungsbefolkningen skall ha rätt att stanna kvar (jfr de baltiska staternas politik efter självständigheten 1991). Västbankens och Gaza-remsans kolonisatörer har genom sitt koloniserande förgripit sig på ursprungsbefolkningen och borde redan därför kastas ut och tvingas hem till USA, där de flesta ändå är födda eller deras föräldrar härstammar från. Självklart skall alla fördrivna få lov att återvända till sina hem. - Enstats- eller tvåstatslösning? -Ingen aning!

Man bör i sammanhanget också lägga märke till att en minoritet av världens judar bor i Israel och att många (av mina judiska vänner och bekanta) judar utanför Israel trots den starka pro-israeliska propagandan tar avstånd från dagens Israel.

EDIT: Skulle gärna se att någon avslöjade dagens Israel och förintade Bajs-Elvis.

Varför just osmanska rikets fall?

Är denna tidpunkt, första världskrigets slut, även reglerande för övriga världen?
Citera
2018-03-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Judarna kan väl lika väl bo som en minoritetsgrupp i Palestina? Ditt påstående rättfärdigar inte utrotning av ett annat folk. Du verkar inte fatta att palestinierna är dom som faktiskt kämpar för överlevnad.

Du blandar ihop parterna. Men det verkar inte spela någon roll för dig eftersom du anser att det bara finns plats för en part - den andra parten kan lika väl dö. Smått cyniskt men helt i linje med Israels regering.

Nu bodde ju många judar just som en minoritetsgrupp runt om i Mellanöstern och i Europa. Det var den erfarenheten som gjorde att de ville bli majoritet någonstans.
Citera
2018-03-16, 09:17
Medlem
Citat:
Judarna var ryssar, polacker, amerikaner osv d kan inte "återvandra" till ett land vare sig de, deras föräldrar farföräldrar osv i uppåt 100 generationer inte bott i. Var några av deras förfäder bodde för 2000 år sedan är för oss mindre nationalistiska helt ointressant. Inse att du går tillbaka till före folkvandringstiden så lycka till med att försöka bestämma vilka folk som hör hemma var i Europa om det är 2000 år gamla rötter som gäller.

Du kan också tänka på att av även palestinierna är ättlingar till de judar som bodde där för 2000 år sedan. Varför har ättlingar till de judar som stannade kvar mindre rätt till landet än ättlingar till de som gav sig av? I praktiken torde vi alla ha lite "judiskt" blod i oss, så med ditt sätt att tänka har vi alla vår hemvist i Israel.

På vilket sätt är jag från vettet med mitt hypotetiska exempel som liknar hur sionisterna agerat i Israel? De fördriver det folk som bott där och på samma sätt skulle i mitt hypotetiska exempel svenskamerikanerna fördriva oss som bor här i Sverige.

2000 år är väl ingenting. Den gamla språkgränser mellan goter och svear uppkom vid den tiden och finns fortfarande kvar. Anglerna fördrev britterna från England på 500 talet. Wales och cornwall rådde anglerna dock inte på. Fortfarande är dessa i hög grad keltiska.

På samma vis kan du i Europa se hur språkgränserna mellan romaner och germaner från romartiden lever kvar.

Det tar mycket lång tid för folk att assimileras och glömma sitt förflutna. Sannolikt kommer det ta många århundrade om inte årtusenden för Sverige att fullt ut assimilera resultatet av vår tids invandring. (Givetvis förutsatt att gränserna nu helt sluts)
Citera
2018-03-16, 12:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så nu erkänner du i alla fall att palestinier fördrevs innan Israel bildades, alltid något.

Vilket inte förändrar något då det inte skedde i den utsträckning som du hävdar och det också skedde motsvarande fördrivningar av judar från arabisk mark vilket du också förbiser (hade araberna rätt till det eller?).

Citat:
Hur får du nu till det här? Jordanien tog emot en väldig massa palestinska flyktingar och Gazaremsan som Egypten ockuperade var närmast ett stort flyktingläger dit folk flytt från Israel.

Den enda siffran jag känner till är 30k palestinier som släpptes in till Egypten och Jordanien samt 100k som flydde till Västbanken och Gaza innan Egypten och Jordanien annekterade områdena, vilket skall jämföras då med alla som Arab League själva tvångsförflyttade (glömde du?). Varifrån de återstående miljonerna kommer från vet jag inte, det skulle vara fint med en opartisk källa.

Citat:
Din logik är minst sagt krystad. Tyskland skulle alltså, som del av kapitulationsavtalet och som kompensation till judarna för förintelsen fått ge upp en del av sitt territorium för en judisk stat. Hur är det på minsta sätt jämförbart med att en grupp sionister långt innan WW II gav sig ned till Palestina i syfte att bilda en egen stat utan att palestinierna gjort dem något förnär?

Du förbiser hela problematiken med grannländerna som förklarade krig mot Israel OCH Palestina. Det var inte enbart Israel som arabländerna försökte utplåna därför försökte jag förstå var casus belli uppstår.
Citera
2018-03-16, 15:49
Bannlyst
Det är väl ett helvete att vara arab i Gazaremsan, antar jag, men jag menar att det är självförvållat.

Gaza är inte ockuperat längre. Därifrån kan Israel därför attackeras och Israel slår tillbaka. Hamas, som styr i Gaza, verkar bara ha bestämt sig för att bedriva krig. Kriget må vara rumphugget eftersom det inte är tal om annat än attacker då och då.

Hur mår araberna i Gaza under Hamas islamistiska förtryck? För se skulle Gaza tömmas på araber och ersättas med svenskar skulle Israel förstås avveckla sitt försvar, avveckla blockaden och börja bedriva handel med denna småtrevliga svenska surfar-koloni. Det vore ju kalas alldeles.
Citera
2018-03-17, 08:40
Medlem
Yaskos avatar
Idag var det 15 år sen amerikanskan Rachel Corrie blev krossad till döds av en schaktmaskin tillhörande IDF i Gaza när hon agerade mänsklig sköld för att förhindra att palestiniernas hus förstördes av Israel. En annan stordåd av "mellanösterns eeeeeenda demokrati".

https://en.wikipedia.org/wiki/Rachel_Corrie
Citera
2018-03-17, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Idag var det 15 år sen amerikanskan Rachel Corrie blev krossad till döds av en schaktmaskin tillhörande IDF i Gaza när hon agerade mänsklig sköld för att förhindra att palestiniernas hus förstördes av Israel. En annan stordåd av "mellanösterns eeeeeenda demokrati".

https://en.wikipedia.org/wiki/Rachel_Corrie

Israel är mellanösterns enda demokrati, det stämmer ju. Israel brukar dessutom förstöra hus som terrorister som mördat människor bebott. Det är en del av deras försvar.

Avskaffa Israel är nog ingen vidare bra ide. Frågan är ustället hur araberna kan utvecklas till att bli som fredligt sinnade västerlänningar. Skulle det lyckas vore mycket gott vunnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in