Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Inget absurt alls att sionisterna återvandrade till Israel. Fullt naturligt. De var/är ju judar och Israel deras hemland/nationens vagga.
Judarna var ryssar, polacker, amerikaner osv d kan inte "återvandra" till ett land vare sig de, deras föräldrar farföräldrar osv i uppåt 100 generationer inte bott i. Var några av deras förfäder bodde för 2000 år sedan är för oss mindre nationalistiska helt ointressant. Inse att du går tillbaka till före folkvandringstiden så lycka till med att försöka bestämma vilka folk som hör hemma var i Europa om det är 2000 år gamla rötter som gäller.
Du kan också tänka på att av även palestinierna är ättlingar till de judar som bodde där för 2000 år sedan. Varför har ättlingar till de judar som stannade kvar mindre rätt till landet än ättlingar till de som gav sig av? I praktiken torde vi alla ha lite "judiskt" blod i oss, så med ditt sätt att tänka har vi alla vår hemvist i Israel.
Citat:
Ingenting av dina små försök biter. Jag skulle ha den högsta förståelse för svenskamerikaner som vill tillbaka hit. De behövs dessutom och vore välkomna. De skulle väga upp en del massinvandringen till Sverige från Afrika och mellanöstern. "Fördrev oss". Du är ju från vettet. Det är MENA-invandringen svenskarna flyttar bort ifrån.
På vilket sätt är jag från vettet med mitt hypotetiska exempel som liknar hur sionisterna agerat i Israel? De fördriver det folk som bott där och på samma sätt skulle i mitt hypotetiska exempel svenskamerikanerna fördriva oss som bor här i Sverige.