Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 14:17
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Du underskattar den popularitet han har bland SD's gräsrötter av typen 'Nu e det nock! Ut me blattarna för fan'.
Och du överskattar samma sak. Han drar med sig en hel del problem också med alla upptåg han ställer till med på fyllan. Dessutom kommer fokus ligga för mycket på honom om de skulle ta med honom. Kasselstrand har samma radikalism men ett bättre tilltal. Deras stilar skulle krocka på ett negativt sätt. AfS bör gå 100% Kasselstrand.
Citera
2018-03-16, 14:23
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ekeroth har ju en fanclub som kanske skulle lämna SD för AfS om han bytte parti, men jag tror att det är väljare som kan gå till AfS även om Ekeroth slutar i SD men inte går till AfS vilket är ett bättre alternativ. AfS har tillräckligt med egna frispråkiga personer. De behöver inte Ekeroth, och om man väger den tillfälliga boosten med den långsiktiga förlusten så är det objektivt sett bättre för AfS att inte ta in Ekeroth.

Du verkar inte ha noterat den upprördhet som råder bland kommentarerna på t.ex. Samnytt (dvs gamla avpixlat) när det gäller Kent. Det här handlar alltså om 'hääääjaa Jimmy SD2018!!!11!' - typer som i vanliga fall är extremt trogna partiet. Ofta utan någon direkt politisk kunskap (yrar ofta om att SD ska 'vinna valet' etc) och det ska väldigt mycket till för att de ska titta sig om efter andra alternativ. De flesta har säkert röstat på sossarna i 30 år innan de lämnade för sitt andra parti någonsin. Men visst, en del går kanske ändå över just p.g.a. att Kent inte kommer på listan (men jag tror de är betydligt färre).

Bara den mediala uppmärksamheten man fått med en sådan rekrytering hade varit helt otrolig för partiet. SD-ledningen hade tvingats ta avstånd från Ekeroth . Att av SDs partiledning kallat honom för rasist hade drivit ännu fler väljare till AFS.
Citera
2018-03-16, 14:26
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Och du överskattar samma sak. Han drar med sig en hel del problem också med alla upptåg han ställer till med på fyllan. Dessutom kommer fokus ligga för mycket på honom om de skulle ta med honom. Kasselstrand har samma radikalism men ett bättre tilltal. Deras stilar skulle krocka på ett negativt sätt. AfS bör gå 100% Kasselstrand.

Du verkar göra samma analys som Åkesson och Karlsson när det gäller Ekeroth.

Nåja, vi får se. Jag tror inte han kommer gå till AFS men vidhåller att det betydligt ökat deras chanser till riksdagsinträde (hur det fungerat långsiktigt är en annan diskussion).
Citera
2018-03-16, 14:30
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Frågan är om ledningen börjar inse allvaret och låter den alternativa listan gå igenom lite snyggt för att sedan högfärdigt kunna ställa sig upp och säga att man respekterar interndemokratin och bla bla i ett försök att blidka dom allt mer uppretade gräsrötterna. Hade varit ett smart drag för att låtsas som att partiet inte är en diktatur men kanske är Karlssons stolthet och kontrollbehov för stort för ett sånt drag. Det bästa för Afs vore ju helt klart om Kent o Thoralf inte går att kryssa i valet.

Tror partiledningen gör allt för att valberedningens lista ska gå igenom. Vi får säkert höra subtila hot och antydningar om hur detta är enda chansen att rädda Sverige. Posten som trafikminister 2022 är viktigare än något annat.
Citera
2018-03-16, 14:31
Medlem
Scrofas avatar
Citat:

Nåja, vi får se. Jag tror inte han kommer gå till AFS men vidhåller att det betydligt ökat deras chanser till riksdagsinträde (hur det fungerat långsiktigt är en annan diskussion).
AfS är redan mer radikala än ekeroth, därtill vältaliga, välutbildade och välklädda. I SD kunde han möjligen tillföra lite 'edge' emedan han i AfS säkerligen mest skulle stjälpa med sin korta, fula och osympatiska uppsyn och oförmåga att hålla ölen. Klasslös är ordet som ploppar upp i huvudet när jag tänker på Kent.
Citera
2018-03-16, 14:33
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Fast jag gör ju analysen utifrån AfS perspektiv, inte SD:s. Har du en person som är sämre än AfS ledning men bättre (eller åtminstone rakare) än SD:s ledning så gör du en riktigt analys om du tycker att denne inte hör hemma i AfS men en felaktig analys om du tycker att denne inte hör hemma i SD. Ekeroth skulle vara bra för SD, men inte för AfS. Det absolut bästa för AfS vore om Ekeroth lämnade SD och flyttade till Ungern.
Citera
2018-03-16, 14:38
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Jag kommer också gå över till dom, Kasselstrand och Hahne känns betydligt mera renhåriga och potenta än Mattias Karlsson, Jimmie Åkesson och Rickard Jomshof.

SD´s framtid ser mörk ut, vart är de yngre efterträdarna till nuvarande partiledningen? Jo de har blivit eliminerade av Åkesson & co. SD verkar ha riktigt sunkig partikultur och de kommer aldrig bli av med sitt förflutna.

Låt säga att SD tappar 3-4 % av sina väljare till Afs, vad spelar det för roll? Om SD har 15 % eller 25 % gör dom inte mer accepterade av de andra partierna.

Bra.

Känns som SD:s politiker snabbt har lockats in i den bekväma politikerfällan där man sätter sina egen ekonomi framför kärnfrågan.
Citera
2018-03-16, 14:41
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Det absolut bästa för AfS vore om Ekeroth lämnade SD och flyttade till Ungern.

Håller med om detta.

Extra bra om han först petas från riksdagslistan så folk blir bittra på Tönt Jimmie och Führer Karlsson
Citera
2018-03-16, 14:52
Medlem
Senaste "Vita pillret" diskuterar AfS. Inte hört själv.
Citera
2018-03-16, 15:06
Bannlyst
Citat:
En dröm för ASF skrev jag. Förnekar du att Ekeroth hade ökat deras chanser till riksdagsinträde? Ser fram emot ditt svar.

Problemet är att han kommer med för mycket baggage. Inte värt besväret. AfS måste bygga nytt, stabilt från grunden och satsa på vettigt folk. Vore mycket vettigare att sno godbitarna ur Ungsvenskarna och sedan komplettera med några avhoppande med redan halvbra positioner inom SD.

Någon som vet mer om de avhoppande i Vadstena, är någon eller några där vettig nog att AfS borde håva in dem?
Citera
2018-03-16, 15:25
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Senaste "Vita pillret" diskuterar AfS. Inte hört själv.
Dulny sågade Hahnes och Kasselstrands Israelartikel. Det tyckte jag var intressant. Sen trodde han att MED var en större konkurrent till AfS än SD, vilket var otroligt korkat (men talande för Dulnys i grunden Stureplansborgerliga förståelsehorisont). Där blev han sågad av den mer intelligente Gamov också. Gamov uteslöt tyvärr inte att Ekeroth kunde bli aktuell för partiet.

Här kan man lyssna:

https://www.spreaker.com/user/nordiskalthoger/vita-pillret-avsnitt-36-alternativ-fuer-
Senast redigerad av baggebo1 2018-03-16 kl. 15:28.
Citera
2018-03-16, 15:49
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
AfS är redan mer radikala än ekeroth, därtill vältaliga, välutbildade och välklädda. I SD kunde han möjligen tillföra lite 'edge' emedan han i AfS säkerligen mest skulle stjälpa med sin korta, fula och osympatiska uppsyn och oförmåga att hålla ölen. Klasslös är ordet som ploppar upp i huvudet när jag tänker på Kent.

AFS behöver definitivt den 'brölande rasistiska klasslösa populasen' om de ska ansamla en kvarts miljon röster. Att Kent är deras främsta företrädare är ju ingen hemlighet (det är ju knappast någon slump att han har tillåtits ha en sådan framträdande position inom SD). Om man tror att AFS ska få sina 4% från sofistikerade pålästa etnonationalister i kostym och välpolerade moderater misstar man sig grovt. Likt Trump kommer Kasselstrand försöka nå ut till (ur svenska förhållanden motsvarande) väljargrupper som satte honom i vita huset. Vidare är AFS är ett populistiskt parti. De är inte ett uttalat antisionistiskt rasnationalistiskt part som sätter judefrågan främst, och jag tror knappast synen på Israel/Palestina är en avgörande åsikt för om man förtroende att företräda partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in