Citat:
Ursprungligen postat av
tnem
Om man kan åka på semester till sitt hemland så är det att betrakta som säkert vad är det du inte förstår med det TS?
Att samtliga uppehållstillstånd skall omprövas lär nog aldrig gå igenom...
Folk som kommer från ett annat EU-land behöver inget uppehållstillstånd.
Precis och som många skrivit, hur många italienare, greker och ryssar har sökt asyl i Sverige?
Då blir det nog värre för hon unga somaliskan i huckle på expressen, DN eller vart hon nu tagit vägen. Hon skrev stolt att "nu åker jag på semester till Somalia". Hur kan hon få lov att stanna kvar? Obegripligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Du svarar ju på din egna fråga i trådstarten. För det första så gäller det uppehållstillstånd, inte medborgarskap vad jag kan se. Detta kan man ha synpunkter på, eftersom många icke-önskvärda individer har fått medborgarskap (se
somalier åtalad för gruppvåldtäkt fick medborgarskap i häktet),
men jag tror det är svårt rent juridiskt att få igenom någon sorts retroaktiv lag som drar in utdelade medborgarskap. Däremot kan man stifta en ny lag som säger att invandrares medborgarskap dras in om man begår brott (detta vill Alternativ för Sverige).
För att svara på din fundering:
Även europeiska invandrare som har fått uppehållstillstånd sedan år 2000 men som "
levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella" kommer att utvisas. Svårare än så är det inte.
Så en jugge som jobbar som läkare eller vad som helst som kom hit efter år 2000 men som ännu inte har fått medborgarskap, sitter antagligen säkert.
Det är bara att hänvisa till korruption, fusk, mygel, landsförräderi hos tidigare beslutsfattare. Allt omprövas. Är det fuskhistorier man lämnat in så reser man hem. Inget land skulle förebrå oss. Inget annat land har varit lika jävligt mot sin befolkning som Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ordpistolen
Jag säger inte emot, etablissemanget har förstört det här landet. Och skiten ska helst ut ur riksdagen så fort som möjligt. Det jag hade var allmänna funderingar kring hur detta kommer att tolkas? Vad händer med alla som är halvsvenska? Och annat som kan ställa till det i tolkningen.
Halvsvenskar utgår jag ifrån att man gör individuella prövningar på. Kriminella, talar inte språket, misslyckats i skola, dålig förståelse för traditioner, kultur, värderingar så åker man till andra förälderns hemland.
Halvsvenskar är väl den enda gruppen jag kan tycka är problematisk. Andra och tredje generationens invandrare är enklare, där ska i princip alla hem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
I like! Så får vi ser hur det har utvecklat sig framåt sensommaren opinionsmässigt. Kan tycka att det är lite synd att AfS inte ställer upp i kommunvalet i Stockholm, det hade blivit en given röst från mig. Riksdagsvalet är lite osäkert ännu för min del, men jag har gillat vad jag ser och hört hittills. Bara att slippa "känna/ta ansvar" för Jimmie "jag vet inte" Åkesson vore än lättnad (no pun intended, men det är andra tider nu). Jag ansåg en gång i tiden att AfS var för radikala, och att jag kunde nöja mig med SD. Men nu är verkligheten så absurd, SD har inte hängt med, och jag tvingas revidera mina åsikter i samma takt som verkligheten, och allvaret i situationen, tränger sig på.
Jag har länge tyckt att SD varit för mjuka i deporteringsfrågan. Mer eller mindre allt i AfS program tilltalar mig. Massivt återvändarprogram, frivilligt och forcerat är helt nödvändigt om vi ska ha ett någorlunda fungerande land kvar till våra barn och barnbarn.