2018-02-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unlimzero
Det undrar jag med. Jag har inte känns en tillräckligt tydlig effekt av attentin och då sade läkaren att jag kunde testa 20 mg. Är fortfarande osäker på hur fokus och impulsivitet är och jag har testat själv upp till 35 mg per tillfälle och typ 50-60 mg om dagen.
När jag har kommit till doser på 25 och högre har jag haft en vilopuls på 100 och ibland över. Det kanske är en indikator på att det är för mycket?

Vad är en okej vilopuls när man tar attentin?

Jag har snarare varit orolig att vilopulsenpulsen periodvis under attentin drar i väg till 110-120 utan inblandning av ångest eller ändringar av yttre omständigheter.

Jag testade 40 mg en gång och då kände jag ett lugn och mer ett välbehag. Är det en effekt som är mer kopplad till rus? Då vidgades för första gången mina pupiller.

Puls på 100 är inte ovanligt, men det säger inte så mycket. Blodtrycket är betydligt viktigare.
Citera
2018-03-03, 04:37
Medlem
Citat:
Det undrar jag med. Jag har inte känns en tillräckligt tydlig effekt av attentin och då sade läkaren att jag kunde testa 20 mg. Är fortfarande osäker på hur fokus och impulsivitet är och jag har testat själv upp till 35 mg per tillfälle och typ 50-60 mg om dagen.
När jag har kommit till doser på 25 och högre har jag haft en vilopuls på 100 och ibland över. Det kanske är en indikator på att det är för mycket?

Jag har snarare varit orolig att vilopulsenpulsen periodvis under attentin drar i väg till 110-120 utan inblandning av ångest eller ändringar av yttre omständigheter.

Jag testade 40 mg en gång och då kände jag ett lugn och mer ett välbehag. Är det en effekt som är mer kopplad till rus? Då vidgades för första gången mina pupiller.

Har medicinerat med nästan alla adhd mediciner ca 12 år nu och har väl typ samma problem som du, med hög puls. Vilket stressar igång och ger ångestkänsla. Söker du rus eller hjälp i medicineringen? Det är lugnet och välbehaget du skall uppnå, samt fokus. Har du inte det, käkar du fel medicin. såg stt program på tv om en doktor häromdagen som pratade om just detta - alla mediciner passar inte individen. Har själv envisats i 12 år, av och på.
Citera
2018-03-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Om du tar med mat eller ej gör ingen direkt skillnad om du inte har magproblem. Det är viktigare VAD för mat du äter, då överdrivet basisk mat ökar blodplasmakoncentrationen och sur mat sänker den.

Ursäkta en dum fråga, men vad innebär detta att "blodplasmakoncentrationen" ökar? Att effekten av medicinen förstärks? Eller att effekten varar längre?

Citat:

Senast jag tog min vilopuls låg den på ca. 40. Jag tränar iofs mycket konditionsträning så det kanske kan vara en förklaring till den låga pulsen, det menade iaf läkaren. Har också väldigt bra hälsovärden i övrigt. Dock har jag misstänkt att min låga puls även skulle kunna vara en följd av alla mediciner jag äter/ätit, då många mediciner som jag förstått också kan medföra låg puls som biverkning.
Citera
2018-03-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Ursäkta en dum fråga, men vad innebär detta att "blodplasmakoncentrationen" ökar? Att effekten av medicinen förstärks? Eller att effekten varar längre?

Senast jag tog min vilopuls låg den på ca. 40. Jag tränar iofs mycket konditionsträning så det kanske kan vara en förklaring till den låga pulsen, det menade iaf läkaren. Har också väldigt bra hälsovärden i övrigt. Dock har jag misstänkt att min låga puls även skulle kunna vara en följd av alla mediciner jag äter/ätit, då många mediciner som jag förstått också kan medföra låg puls som biverkning.

Att effekten förstärks.

En vilopuls på 40 är antingen felmätt eller bradykardi, du är inte så vältränad. För du har väl inte mätt den vid sömn?
Citera
2018-03-03, 17:38
Medlem
Citat:
Att effekten förstärks.

En vilopuls på 40 är antingen felmätt eller bradykardi, du är inte så vältränad. För du har väl inte mätt den vid sömn?

Ok, alltså bör det bara vara positivt att ta medicinen tillsammans med basisk kost?

Har för mig att jag läst någonstans att dexamfetamin även bör tas tillsammans med proteinrik kost, vet du om det ligger något i det?

Kan ha varit att vilopulsen var kring 60 och inte 40, minns inte exakt. Dock fortfarande väldigt lågt. Ej uppmätt under sömn. Symtomen på bradykardi stämmer också väldigt bra på mig: trötthet, yrsel och frusenhetskänsla.

Jag har sedan länge också haft vissa känningar i hjärtat, en känsla av att det "kniper till" ibland. I samband med att jag började med Ritalin för ett år sedan gjorde jag också EKG-test (hade på mig mätutrustningen under ett dygn). Enligt resultatet från denna var det dock inget onormalt med min hjärtrytm eller något annat då.
Citera
2018-03-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Ok, alltså bör det bara vara positivt att ta medicinen tillsammans med basisk kost?

Har för mig att jag läst någonstans att dexamfetamin även bör tas tillsammans med proteinrik kost, vet du om det ligger något i det?

Kan ha varit att vilopulsen var kring 60 och inte 40, minns inte exakt. Dock fortfarande väldigt lågt. Ej uppmätt under sömn. Symtomen på bradykardi stämmer också väldigt bra på mig: trötthet, yrsel och frusenhetskänsla.

Jag har sedan länge också haft vissa känningar i hjärtat, en känsla av att det "kniper till" ibland. I samband med att jag började med Ritalin för ett år sedan gjorde jag också EKG-test (hade på mig mätutrustningen under ett dygn). Enligt resultatet från denna var det dock inget onormalt med min hjärtrytm eller något annat då.

Så länge du inte äter den med sur kost spelar det ingen större roll vad, faktiskt.
Citera
2018-03-03, 19:57
Medlem
Citat:
Så länge du inte äter den med sur kost spelar det ingen större roll vad, faktiskt.

Ok. Jag bör kanske göra en del ändringar i min kost då. Äter nog ganska mycket sur kost i dagsläget. Mitt standardmål till lunch t.ex. brukar vara: kvarg med musli, ett ägg, en bit bröd med pålägg, ett glas juice och en stor kopp kaffe. Framförallt bör jag nog sluta helt med juice och kaffe, det verkar vara extra sura livsmedel enligt en snabb googling. Upplever dessutom att kaffe/koffein ger viss ökad ångest tillsammans med Attentin.
Citera
2018-03-03, 21:01
Medlem
Fredrik81s avatar
Slängde i mig totalt 6 st (3+3) metamina i slutet av förra veckan. Är fortfarande deppig.
Hur länge kan det tänkas hålla i sig?

Någon som varit med om liknande?
Citera
2018-03-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Slängde i mig totalt 6 st (3+3) metamina i slutet av förra veckan. Är fortfarande deppig.
Hur länge kan det tänkas hålla i sig?

Någon som varit med om liknande?

Det har troligtvis inte med dina 30mg dexamfetamin att göra.
Citera
2018-03-06, 13:05
Medlem
Ytterligare en fråga angående detta med kost. Vad skulle ni rekommendera att äta för något tillsammans med Attentin om man behöver något som är relativt enkelt att göra, mättande och inte påverkar upptaget negativt?

Jag brukar just nu ta min eftermiddagsdos av Attentin tillsammans med antingen en proteindrink (med vanlig komjölk och kaseinproteinpulver), kvarg eller ett kokt ägg. Dock är ju alla mjölkprodukter och animaliska livsmedel syrabildande, så detta kanske inte är så bra?
Citera
2018-03-09, 00:45
Medlem
Går metamina/attentin bra att ta om man samtidigt går på zoloft?
Citera
2018-03-16, 13:35
Medlem
1procentares avatar
Har börjat bli trött av adhd medicin. Innan blev jag riktigt kickad på attentin 5 mg eller ritalin 10 mg. Lägsta doserna.

Men nu har jag börjat bli sjukligt trött på dessa och märker inte av någon effekt

Ska också tillägga att jag inte byggt upp någon tolerans. 10 mg gör mig mega trött och 5 mg är 50/50 om jag blir pigg eller trött. Har inte varit så innan. Men ej orkat ta så ofta för får sån sjuklig muntorrhet.

Hade någon gammal ritalin kvar sen innan som jag testade för 1 månad sen, blev riktigt kickad och fick enormt med energi. Så tänkte att jag byter till ritalin för att se.

Nu somnar jag på 20 mg ritalin och 10 mg gör mig 50% pigg och 50% trött.

Vad händer?? Behöver verkligen medicin då jag har 0% ork utan. Men något har fuckat ur. Och vet inte vad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in