Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 19:55
  #1057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Var kanske lite väl spydig i min post ovan.
Kan bara konstatera att många här på forumet får jävligt höga doser med diverse ADHD-medicin.
Alternativt är det samma faktorer som i trådar om kukar, Sk-Fb-kukar är ett nationellt känt begrepp. Finns det FB-ordinationer oxå. Där man sitter och ljuger om jättedoser.

Jag lämnar avsiktligt möjligheten att folk sitter och ljuger/drömmer om enorma doser och fokuserar på att det är sant.
*

Jag har sedan jag fyllde 25 diagnos ev ADHD Uns. Alltså mer eller mindre Adhd/add eller Bipolär eller personlighetsstörning/psykopati eller någon blandning av allt. Min läkare har konstaterat att ADHD-medicin fungerar bra utan att närmare gräva i vad jag egentligen har för ev diagnos.

Jag har genomgått en mycket liten "utredning". En timme med psykolog kompletterade min läkares bedömning (privatläkare). Jag lever under ordnade omständigheter med familj, välutbildad och bra arbete/god ekonomi, egen företagare/företagsledare. Därför krävdes inga större utredningar. Har aldrig missbrukat, vare sig dryck eller annat.

Körde först ritalin, följt av Concerta, Medikinet, följt av Elvanse, Attentin och nu en kombo av Elvanse 20 mg och attentin 20mg/dag.

Ni som får stora doser,/ normala med för den delen. vad har ni för bakgrund och socialsituation.
Tidigare eller pågående missbruk?
Kriminallitet?
Arbetslösa?
Problem i skolan?
Utanförskap?
Dålig ekonomi?

Anledningen till min nyfikenhet är att olika läkare verkar hantera CS-läkemedel så jävla olika. En del vräker ut till missbrukare, medan andra håller igen som bara den till väletablerade. En del läkare börjar med Metylfenidat och gör några sådana innan de går med på Elvanse, sen Attentin. Det verkar vara så att man måste klaga på alla läkemedel fram tills man då får Elvanse, sen klagar man på det och får Attentin.

Samtidigt finns det läkare som direkt kär Elvanse eller till och med Attentin.

Finns det inga riktlinjer?. Retar mig faktiskt på att missbrukare kan få stora doser utskrivet av både Elvanse och Attentin?

Massa frågor och påståenden, uppskattar era svar och tankar.

Jag kan väll svara på några av dina frågor.

fick min adhd/add diagnos (har blandad adhd/add seg på förmiddagen tokig på kvällen) sent när jag va 20 år är 23 år nu.

Har 50 mg attentin om dagen men ska höja till 55-60 mg. Blir jag inte nöjd efter det så tänker jag inte be om höjning oavsett hur det känns för jag måste dra en gräns för mig själv annars kommer man bara höja och höja i evigheter..

tycker den fungerar bra inga biverkningar förutom viss trötthet om jag inte äter rätt mat osv. sköter medicinen äter samma dos varje dag nån dag blir det mindre ibland.

Jag har ett tidigare 5 årigt blandmissbruk som eskalerade för 2 år sen jobbade dock hela tiden under missbruket och alltid haft lägenhet. så hur allvarligt man ska bedöma det vet jag inte levde även kriminellt under tiden. bestämde mig för att ta tag i livet och åkte på behandlingshem i 9 månader.

fick börja med elvanse där på bhemet men när jag flyttade hem igen och överfördes till min stad så bad jag om byte nästan direkt och läkaren var helt med på det inga problem fick bestämma vilken dos jag ville börja testa med osv.

fick dock pissa 2 gånger i veckan dom första 3 månaderna och hämta medicin.
nu pissar jag bara 1 gång i veckan och hämtar. Men de är lite på eget bevåg då jag vet hur jag fungerar.

just nu lever jag inte kriminellt

pluggar 50 % och jobbar 50% samtidigt

Hade sjävklart grova problem i skolan när jag va ung.

Min ekonomi är så att jag går runt ungefär inte alls så gott ställt som när man levde rövare.

inget utanförskap kommer från en välbärgad familj.

drogfri sen ca 12 månader med 1 mini återfall. nykter från alkohol i lite mer än 2 månader.

hoppas de ger dig nått till din psykoanalys
Citera
2017-07-18, 01:22
  #1058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Hur upplever ni skillnaden mellan elvanse och attentin?


Elvanse feta bieffekter, ångest dödslängtan.
Attentin fungerar bra, inga direkta bieffekter, kan vara oro och ångest ibland om jag slarvar med kost.
Citera
2017-07-18, 02:45
  #1059
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Om du får den mängden utskriven kommer din doktor få problem vid en kontroll. 100% x rekommenderad dos.

Jag har 70mg Elvanse och 40 mg Attentin.
Citera
2017-07-18, 03:01
  #1060
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret

Körde först ritalin, följt av Concerta, Medikinet, följt av Elvanse, Attentin och nu en kombo av Elvanse 20 mg och attentin 20mg/dag.

Ni som får stora doser,/ normala med för den delen. vad har ni för bakgrund och socialsituation.
Tidigare eller pågående missbruk?
Kriminallitet?
Arbetslösa?
Problem i skolan?
Utanförskap?
Dålig ekonomi?

Anledningen till min nyfikenhet är att olika läkare verkar hantera CS-läkemedel så jävla olika. En del vräker ut till missbrukare, medan andra håller igen som bara den till väletablerade. En del läkare börjar med Metylfenidat och gör några sådana innan de går med på Elvanse, sen Attentin. Det verkar vara så att man måste klaga på alla läkemedel fram tills man då får Elvanse, sen klagar man på det och får Attentin.

Samtidigt finns det läkare som direkt kär Elvanse eller till och med Attentin.

Finns det inga riktlinjer?. Retar mig faktiskt på att missbrukare kan få stora doser utskrivet av både Elvanse och Attentin?

Massa frågor och påståenden, uppskattar era svar och tankar.

Svar:

Ni som får stora doser,/ normala med för den delen. vad har ni för bakgrund och socialsituation.

Har som sagt hög dos, 70 mg Elvanse och 40 mg Attentin. Utsatt för extremt traumatiska händelser som även gett mig lite andra svårigheter förutom ADD. Föräldrar som efter min födelse studerat och blivit akademiker, inga missbrukarproblem, men eventuellt psykiska (hos dem). Är själv akademiker. Arbetar heltid. Innan medicinering var detta svårt.

Tidigare eller pågående missbruk?

Tidigare missbruk, ja. Missbrukar dock aldrig något nu. Har dock flera narkotikaklassade mediciner, som jag tar som jag ska.

Kriminallitet? Nej.

Arbetslösa? Nej.

Problem i skolan? Ja, oförmåga att koncentrera mig på vissa saker, svårigheter att förstå ämnen om de förklarades opedagogiskt. Svårt att komma ihåg läxor, svårt att avsluta och påbörja aktiviteter.

Utanförskap? Har varit så eftersom trauma kan ge en svårigheter att relatera till andra människor och de saker människor generellt småpratar om. Utvecklade även social fobi och hade mycket ångest, och då orkar man inte bygga nätverk.

Dålig ekonomi? Har haft det, den är fortfarande inte fantastisk, men det blir hela tiden bättre.

Jag har alltid verkat ha kort halveringstid jämfört med många andra på centralstimulantia. Jag upplever inte min dos som hög, ibland till och med otillräcklig. Kan vara att man är mindre känslig om man tidigare tagit liknande droger i missbrukssyfte, men jag vet inte. Depoteffekten hos elvanse fungerar inte för mig, men för en del verkar den göra det tex. Ojämn medicin.

Själv?
__________________
Senast redigerad av f30malmo 2017-07-18 kl. 03:07.
Citera
2017-07-18, 03:06
  #1061
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Hur upplever ni skillnaden mellan elvanse och attentin?

Seg, sömnig, men kraftig hjärtklappning av Attentin, lindrar kraschen av Elvanse för mig bara. Går ur inom 1-2 timmar.
Elvanse upplever jag som att den ger mer positiv effekt, men den går ur efter 3-4 timmar.

Elvanse ska ju vara depot, men jag tror inte den fungerar som depot för alla människor. Varför har jag inte förstått riktigt.
Citera
2017-07-23, 17:11
  #1062
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Elvanse ska ju vara depot, men jag tror inte den fungerar som depot för alla människor. Varför har jag inte förstått riktigt.

Det beror på att "depåeffekten" bara varar i cirka 4 timmar.
Redan 4 timmar efter intag av Elvanse har kroppen nästan omvandlat allt lisdexamfetamin till dexamfetamin. Det finns helt enkelt inget mer lisdexamfetamin att ta av.

Depåeffekten är ett skämt enligt min personliga åsikt.

http://www.focuswish.com/img/vyvanse...2-e6f510df.png

Att vissa "får effekt hela dagen" beror förmodligen på att de är känsliga för även för låga halter av dexamfetamin.
Citera
2017-07-23, 17:26
  #1063
Moderator
Arne.Ankas avatar
Läste ett påstående på ett annat forum att dexamfetamin kan permanent sabba libido, finns det någon konkret data på det?
Citera
2017-07-24, 02:51
  #1064
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Läste ett påstående på ett annat forum att dexamfetamin kan permanent sabba libido, finns det någon konkret data på det?

För män vet jag inte, för mig personligen får jag tillbaka den när dosen går ur. Men medan dosen sitter i är jag ointresserad.

I fass finns väl nedsatt libido med, men permanent har jag aldrig hört.
Citera
2017-07-24, 02:57
  #1065
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Det beror på att "depåeffekten" bara varar i cirka 4 timmar.
Redan 4 timmar efter intag av Elvanse har kroppen nästan omvandlat allt lisdexamfetamin till dexamfetamin. Det finns helt enkelt inget mer lisdexamfetamin att ta av.

Depåeffekten är ett skämt enligt min personliga åsikt.

http://www.focuswish.com/img/vyvanse...2-e6f510df.png

Att vissa "får effekt hela dagen" beror förmodligen på att de är känsliga för även för låga halter av dexamfetamin.

Jag upplever främst en förskjutning av effekt med en timma, sedan kommer all effekt på en gång, för att sedan avta inom 1,5 timma, sedan finns inte direkt mycket effekt, men heller inte obehag förrän efter som bäst 3 ytterligare timmar. Ibland tyvärr bara 2 timmar.

Tyvärr upplever jag Attentin som relativt svag i jämförelse, vilket doseringen ju också är om man enbart tar Attentin. Vilket är ologiskt.

Edit: exakt så som kurvan! Så är det.
Citera
2017-07-24, 15:48
  #1066
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag upplever främst en förskjutning av effekt med en timma, sedan kommer all effekt på en gång, för att sedan avta inom 1,5 timma, sedan finns inte direkt mycket effekt, men heller inte obehag förrän efter som bäst 3 ytterligare timmar. Ibland tyvärr bara 2 timmar.

Tyvärr upplever jag Attentin som relativt svag i jämförelse, vilket doseringen ju också är om man enbart tar Attentin. Vilket är ologiskt.

Edit: exakt så som kurvan! Så är det.

Det är ju det som är grejen med lisdex, "delayed gratification" dvs i och med att den omedelbara "kicken" uteblir så ska det vara mindre attraktivt för kickjagande missbrukare. Så - precis som du säger - 70 mg Elvanse är ungefär som ~25 mg vanligt Attentin/Metamina fast med 1-1½ timmes fördröjd frisättning.

Att marknadsföra fördröjd frisättning som depåeffekt är i mitt tycke rent lurendrejeri.

Elvanse är i princip bara dexamfetamin med tidsutlösning.

Edit: Om du scrollar ner på denna sidan http://www.focuswish.com/ ser du ett annat diagram som jag tycker är ännu mer verklighetstroget.

Det första diagrammet jag länkade till är manipulerat för att se bättre ut (halvtimmesintervaller i början, entimmes intervaller i mitten för att ge sken av en lång stadig nivå, och mot slutet är det flera timmar mellan intervallerna för att kurvan ska peka nedåt snyggt)
__________________
Senast redigerad av ConsafesDeBar 2017-07-24 kl. 15:58.
Citera
2017-07-24, 18:01
  #1067
Medlem
siisters avatar
Om någon av er har erfarenhet: varken elvanse eller concerta har haft någon som helst effekt på mig, är det någon idé att pröva attentin då eller bör jag gå på något annat?
Citera
2017-07-26, 09:24
  #1068
Avstängd
Jag står nu på 3x 70mg Elvanse om dagen via beroendemottagning, men ska försöka få till 6st 5mg attentin att glesa ut elvansen verksamma tid med.

Fungerar detta bra för er andra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback