Citat:
Ursprungligen postat av
Mortificator
Nu är jag inte särskilt påläst inom ämnet men självklart kan du ha rätt. Men du kan inte neka till att Dextroamfetamin har blivit svårt att få utskrivet p.g.a. alla som missbrukar det?
Hur många som får sina ADHD-mediciner tror ni faktiskt tar dessa och hur många säljer av det till sina bekanta alternativt överdoserar det för att få något form utav rus?
Ingen! Varför ska du sälja läkemedel som du behöver för att klara av att leva ditt liv?
Missuppfattning att eftersträva rus, det man eftersträvar med en medicinsk behandling är en form av stabiliserande effekt.
Dexamfetaminsulfat (Attentin 5mg) har helt förändrat mitt liv, och jag mår bra idag.
Visst förstår du att du med din fråga, att du helt försummar behovet av exempelvis, Dexamfetamin (Attentin/Metamina), som läkemedel, och de som verkligen har ett behov av en behandling med detta? Det finns en orsak att dessa preparat kräver en specific licens, och hårdare kontroller på, när det gäller uttag... med mera.
Dessa läkemedel är inget man vill ta, men för vissa individer är detta en stor faktor (att ha en läkemedelsbehandling av Centralstimulantia) att vända sina liv. Då inget annat har fungerat med tillräckligt bra slutresultat. Tänk även att det är en lång process, och ingen Quick-Fix.
En av orsakerna är att det kan medföra permanenta skador i kroppen, om detta används på fel sätt och utan översikt av en läkare.
Om du ska ha ett rus så ska du spruta in flytande dexamfetamine/dextroamphetamine direkt i blodet. Men detta är totalt livsfarligt då risken att utveckla en förlängd av QT-kurva på EKG är stor. Dvs, en läkemedelsbehandling sker enligt relativa kontrollerade former, med uppföljning av, BT (Blodtryck), mående och bieffekter. Och det finns indikationer på att om en ovan brukare tar dexamfetaminsulfat utan sucessiv upp titrering riskerar skador på hjärta och blodkärl.
Det finns även andra risker som att bli självmordsbenägen... m.f.
Vad jag har förstått så utgår denna diskussion från ett läkemedel och ingen drog. Så varför går diskussionen vidare till illegal forsäljning av recept belaggda läkemedel.
Skapa en ny tråd istället om ni vill diskutera droger.
Tack och hej!