Citat:
Ursprungligen postat av
lazzeman
Om han inte vill överskrida hastigheten så ska han (vid dom omständigheter jag beskrivit) gå in bakom mej...
Det där med att inte överskrida hastigheten...gäller det verkligen på våra vägar? Med tanke på hur många kör.
Hur folk kör o vad lagarna säger är två olika saker. Det är därför vissa för böter pga sitt sätt att köra.
Nu tog jag mitt körkort 1990 o då fick vi träna omkörningar med två körskolebilar o det var skitläskigt att ligga i mötande fil i 90 medan man körde om.
Självklart bryter de flesta mot hastighetsbegränsningen när de kör om på landsvägar.
Men det du beskriver på det jag tolkar är motorväg kan vara mig.
Ligger jag på motorväg så kör jag på farthållaren. Om trafiken tillåter så ligger jag länge i vänsterfil.
Jo, vissa här ger mig fan för det. Men jag har koll i både backspegel samt framförvarande trafik.
Kommer jag ifatt någon som dig så finner inte jag någon anledning att varken gasa eller öka hastigheten, beroende på situation.
Självklart så glider jag inte om ifall jag ser en snabbt växande prick i backspegeln eller att både du o jag är på väg ifatt fler bilar. Så länge du har fri väg i högerfil så har du ingen anledning att byta fil o jag har lärt mig att studera hjulens placering på den jag kör om vilket gör att jag har en del av handen på tutan om du har missat mig.
En sak till jag märkt är att även vanliga bilar slipstreamar.
Ligger man på farthållaren o kommer ifatt så går det fortare att komma ifatt än när man är mitt i omkörningen.
Men att gå in bakom dig gör inte jag då du kör saktare än mig. Varför ska jag?
Jag har hittat min rytm o kan fortsätta med den om jag sakta, men säkert kör om.
OBS att detta gäller om trafiken tillåter. Har lärt mig att detta måste förtydligas då vissa individer på detta forum lever i ett nyansfritt samhälle.