2018-03-13, 18:57
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Jag kör 0-10 km/t över hastighetsbegränsningen på en 2-filig väg.

Då kommer det en som satt farthållaren på några km över min hastighet.
Istället för att gasa på och köra om snabbt så ligger den andra och masar km
efter km innan han kommer förbi.
Varför gillar man att ligga i döda vinkeln?

Jag avstår från diverse epitet på dessa mindre vetande.

Det hänger ju delvis på omgivande trafik. Om du inte kommer ikapp någon framförvarande i högerfilen och det inte kommer någon upphinnande i vänsterfilen så är det ingen skada skedd.

Men, visst, omkörningar skall ske skyndsamt.
Citera
2018-03-13, 20:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Det hänger ju delvis på omgivande trafik. Om du inte kommer ikapp någon framförvarande i högerfilen och det inte kommer någon upphinnande i vänsterfilen så är det ingen skada skedd.

Men, visst, omkörningar skall ske skyndsamt.
Skyndsamt o skyndsamt. Hastighetsbegränsningen får inte överskridas.
Nu skrev han 2-filig väg o då förutsätter jag två filer åt ett håll.
Då ska både du o han tänka på att en hastighetsmätare inte går helt rätt. Så båda kanske ligger i samma hastighet på mätaren.
Citera
2018-03-13, 20:19
Medlem
Jag har kommenterat tidigare men slänger in ytterliggare en rackare
CYKLISTER!!
Det finns inget mer irriterande än cyklister i stan.

Hur fan är det lagligt?
Har man bil har man åtminstone läst trafikregler och förstår hur allt fungerar.
+att man sitter i en bil så man klarar sig oftast bra vid kollisioner.

Cyklister kan inte ett skit
Samt blir dom påkörda blir det bara mos.
Som att squeeza en banan mellan två gamla pc-skärmar i helsingfors
Citera
2018-03-14, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Då ska både du o han tänka på att en hastighetsmätare inte går helt rätt. Så båda kanske ligger i samma hastighet på mätaren.

Om han inte vill överskrida hastigheten så ska han (vid dom omständigheter jag beskrivit) gå in bakom mej...
Det där med att inte överskrida hastigheten...gäller det verkligen på våra vägar? Med tanke på hur många kör.
Citera
2018-03-14, 07:34
Medlem
proggbondens avatar
Bilister som kör upp i röven på en, finns inget värre och man kan bara undra hur de tänker.
Eller tänker de alls, troligen inte :-(
Citera
2018-03-14, 11:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Om han inte vill överskrida hastigheten så ska han (vid dom omständigheter jag beskrivit) gå in bakom mej...
Det där med att inte överskrida hastigheten...gäller det verkligen på våra vägar? Med tanke på hur många kör.
Hur folk kör o vad lagarna säger är två olika saker. Det är därför vissa för böter pga sitt sätt att köra.
Nu tog jag mitt körkort 1990 o då fick vi träna omkörningar med två körskolebilar o det var skitläskigt att ligga i mötande fil i 90 medan man körde om.
Självklart bryter de flesta mot hastighetsbegränsningen när de kör om på landsvägar.
Men det du beskriver på det jag tolkar är motorväg kan vara mig.

Ligger jag på motorväg så kör jag på farthållaren. Om trafiken tillåter så ligger jag länge i vänsterfil.
Jo, vissa här ger mig fan för det. Men jag har koll i både backspegel samt framförvarande trafik.
Kommer jag ifatt någon som dig så finner inte jag någon anledning att varken gasa eller öka hastigheten, beroende på situation.
Självklart så glider jag inte om ifall jag ser en snabbt växande prick i backspegeln eller att både du o jag är på väg ifatt fler bilar. Så länge du har fri väg i högerfil så har du ingen anledning att byta fil o jag har lärt mig att studera hjulens placering på den jag kör om vilket gör att jag har en del av handen på tutan om du har missat mig.
En sak till jag märkt är att även vanliga bilar slipstreamar.
Ligger man på farthållaren o kommer ifatt så går det fortare att komma ifatt än när man är mitt i omkörningen.

Men att gå in bakom dig gör inte jag då du kör saktare än mig. Varför ska jag?
Jag har hittat min rytm o kan fortsätta med den om jag sakta, men säkert kör om.

OBS att detta gäller om trafiken tillåter. Har lärt mig att detta måste förtydligas då vissa individer på detta forum lever i ett nyansfritt samhälle.
Citera
2018-03-14, 11:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Jag har kommenterat tidigare men slänger in ytterliggare en rackare
CYKLISTER!!
Det finns inget mer irriterande än cyklister i stan.

Hur fan är det lagligt?
Har man bil har man åtminstone läst trafikregler och förstår hur allt fungerar.
+att man sitter i en bil så man klarar sig oftast bra vid kollisioner.

Cyklister kan inte ett skit
Samt blir dom påkörda blir det bara mos.
Som att squeeza en banan mellan två gamla pc-skärmar i helsingfors
Tyvärr för dig så är en cykel ett fordon utan krav på trafikförsäkring o de får framföras av personer utan adekvat utbildning.
Detta gör att vi bilister måste köra som om de är ett vilt på vägen. För om vi kör på dem är det vi som blir ansvariga.
Detta skit beror på skolans neddragningar. För när jag gick i skolan hade vi alltid en trafikdag om året i skolan där vi fick cykelöva med hjälp av två trafikpoliser.

Så ett råd i all välmening. Lär dig att rycka på axlarna över dem.
Ps. Jag själv är både bilburen o cykelburen o kan berätta att det är en livsfara ibland att cykla pga den bristande respekten bland alla bilister.
Citera
2018-03-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och naturligtvis är det du som ska passera alla andra med 60knyck hastighetsskillnad. Alla puckon är i vägen för just dig
Varför är det fel på 95 % av alla trafikanter och nästan bara du har rätt.

Det är inte 95% av bilisterna det är fel på - iallafall inte här i Sverige. Men när det gäller detta beteende så räcker det med att det är en liten del av förarna som ägnar sig åt det för att det ska få stor påverkan. Sen som sagt. Detta handlade ju också om USA och där är situationen 10 ggr värre än här.
Och ja där är det nog 95% som håller hastighetsgränsen inom typ 10 km/h. Jag har inte gjort några mätningar där - men min brorsa som körde var ganska feg och körde max 10 över lagligt (han har inget emot att köra fort dock - för när han var här i Sverige så var han t o m upp i drygt 180 km/h några gånger, haha) och då såg man ju verkligen. Man vet ju hur det är här annars (iallafall på vägarna runt Stockholm - särskilt kvällstid) om man åker med någon som kör lagligt - man blir ändå omkörd en hel del.
Ens egen fart påverkar ju dock mycket hur man upplever att andra kör. Det är därför det är så nice med mätningar.
Om jag ligger och kör en tur på motorvägen som är t ex 10 min lång i 160 km/h så kommer jag ju relativt någon som kör 145 km/h att ha färdats 2500 m under den tiden. Men relativt en 110-åkare har jag färdats 8333 m. Oftast är det ju ganska så många bilar som befinner sig ionom en 8 km vägsträcka. Således kommer man se fler långsamma förare om man själv kör fort och tvärtom. Om någon kör samma fart som en själv märker man det ju sällan om dom är mer än 500-1000 m bort.

Grejen med USA var ju dock att vi själva också körde långsamt (sällan mer än 110 km/h på 97 km/h eller 60 mph begränsning) - ändå kunde man ligga i mil alltså och inte bli omkörd en ändra gång.
Det i kombination med att folk sprider ut sig i alla filer och mängden poliser är verkligen definitionen på helvete enl mig när det kommer till bilkörning/bilåkning - men du skulle nog älskat det

När dom nu kör så långsamt borde det väl va jättesäkert att köra där - eller hur? Men kolla olycksstatistiken dock - du skulle bli förvånad.
Senast redigerad av C20 2018-03-15 kl. 21:33.
Citera
2018-03-15, 21:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det är inte 95% av bilisterna det är fel på - iallafall inte här i Sverige. Men när det gäller detta beteende så räcker det med att det är en liten del av förarna som ägnar sig åt det för att det ska få stor påverkan. Sen som sagt. Detta handlade ju också om USA och där är situationen 10 ggr värre än här.
Och ja där är det nog 95% som håller hastighetsgränsen inom typ 10 km/h. Jag har inte gjort några mätningar där - men min brorsa som körde var ganska feg och körde max 10 över lagligt (han har inget emot att köra fort dock - för när han var här i Sverige så var han t o m upp i drygt 180 km/h några gånger, haha) och då såg man ju verkligen. Man vet ju hur det är här annars (iallafall på vägarna runt Stockholm - särskilt kvällstid) om man åker med någon som kör lagligt - man blir ändå omkörd en hel del.
Ens egen fart påverkar ju dock mycket hur man upplever att andra kör. Det är därför det är så nice med mätningar.
Om jag ligger och kör en tur på motorvägen som är t ex 10 min lång i 160 km/h så kommer jag ju relativt någon som kör 145 km/h att ha färdats 2500 m under den tiden. Men relativt en 110-åkare har jag färdats 8333 m. Oftast är det ju ganska så många bilar som befinner sig ionom en 8 km vägsträcka. Således kommer man se fler långsamma förare om man själv kör fort och tvärtom. Om någon kör samma fart som en själv märker man det ju sällan om dom är mer än 500-1000 m bort.

Grejen med USA var ju dock att vi själva också körde långsamt (sällan mer än 110 km/h på 97 km/h eller 60 mph begränsning) - ändå kunde man ligga i mil alltså och inte bli omkörd en ändra gång.
Det i kombination med att folk sprider ut sig i alla filer och mängden poliser är verkligen definitionen på helvete enl mig när det kommer till bilkörning/bilåkning - men du skulle nog älskat det

När dom nu kör så långsamt borde det väl va jättesäkert att köra där - eller hur? Men kolla olycksstatistiken dock - du skulle bli förvånad.
Jag har faktiskt kört i Kalifornien på tidigt 80tal.
Jag noterade, liksom du gjort, att folk höll jämn hastighet och alla ungefär samma. Tänk att det inte förändrats.
De talade dessutom inte om hur långt bort något låg utan om hur lång tid det tog att komma dit.
En sund attityd. Det var trivsamt och avspänt att köra där. (Utom los Angeles förstås).
Citera
2018-03-18, 10:57
Medlem
Citat:
Hur folk kör o vad lagarna säger är två olika saker. Det är därför vissa för böter pga sitt sätt att köra.
Nu tog jag mitt körkort 1990 o då fick vi träna omkörningar med två körskolebilar o det var skitläskigt att ligga i mötande fil i 90 medan man körde om.
Självklart bryter de flesta mot hastighetsbegränsningen när de kör om på landsvägar.
Men det du beskriver på det jag tolkar är motorväg kan vara mig.

Ligger jag på motorväg så kör jag på farthållaren. Om trafiken tillåter så ligger jag länge i vänsterfil.
Jo, vissa här ger mig fan för det. Men jag har koll i både backspegel samt framförvarande trafik.
Kommer jag ifatt någon som dig så finner inte jag någon anledning att varken gasa eller öka hastigheten, beroende på situation.
Självklart så glider jag inte om ifall jag ser en snabbt växande prick i backspegeln eller att både du o jag är på väg ifatt fler bilar. Så länge du har fri väg i högerfil så har du ingen anledning att byta fil o jag har lärt mig att studera hjulens placering på den jag kör om vilket gör att jag har en del av handen på tutan om du har missat mig.

En sak till jag märkt är att även vanliga bilar slipstreamar.
Ligger man på farthållaren o kommer ifatt så går det fortare att komma ifatt än när man är mitt i omkörningen.

Men att gå in bakom dig gör inte jag då du kör saktare än mig. Varför ska jag?
Jag har hittat min rytm o kan fortsätta med den om jag sakta, men säkert kör om.

OBS att detta gäller om trafiken tillåter. Har lärt mig att detta måste förtydligas då vissa individer på detta forum lever i ett nyansfritt samhälle.

Jo det är det jag misstänkt att det finns en lathet att vrida på ratten och att trycka på gaspedalen.
Citera
2018-03-18, 11:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jo det är det jag misstänkt att det finns en lathet att vrida på ratten och att trycka på gaspedalen.
Har egentligen lagt ner denna forumsdel pga ett rövhål som har ett personligt agg till mig.
Men kommer fortsätta svara kortfattat när jag citeras.

Varför ska man ens trycka på gaspedalen om man har flera minuter på sig att genomföra en omkörning?
Är det inte mest ekonomiskt o bekvämt att ha en konstant hastighet?

OBS att jag inte tänker bemöta några påhopp om min bilkörning då jag skrev om vad lagen föreskriver o inte min personliga uppfattning. Något som genierna på Fb verkar ha svårt att se skillnad på.
Citera
2018-03-20, 21:51
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:

I scenariona som diskuterades fanns ett givet 'Delta' i hastighet, som rubbades av att endera parten ändrade sin hastighet i förhållande till den andres under pågående omkörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in