2015-09-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag har inte heller gnuggat plåt efter 16 år i trafiken, men jag har inga intentioner att göra det i framtiden heller.

Jag kör också om i öppna kurvor men jag kör inte om, om framförvarande ligger och skär kurvan, jag ser det som en riskfaktor för att gnugga plåt.

Och en flygande omkörning med fri sikt är i 9/10 fall inga problem, men en accelererande omkörning på tight slingrig väg trots bra sikt är inte optimalt när fordonen framför skär kurvan.

Bara det att du räknar kallt med att andra uppmärksammar dig gör dig till en risk i trafiken, man kan inte köra omkring och tro att alla andra ska anpassa sig efter hur man själv kör.

Senast idag blev jag omkörd av en bil som tog alltför stora risker, i andra omkörningen som gjordes som jag såg så fick mötande trafik väja. Med ditt resonemang att andra ska vara uppmärksamma på dig resonerar du lika illa.

Jag håller för närvarande på att ta körkort för mc och det jag får höra från alla är att agera som om ingen ser dig så klarar du dig. Men det hade varit bättre om man sluppit idioter på vägarna som tycker att alla andra ska uppmärksamma dem när dem inte gör det samma.

Jag kör med huvudet, men du verkar köra utan hjärna.
Klart jag kallt räknar med att andra gör rätt lm jag själv gör rätt. Om inte så går de fel o då blir det deras ansvar.
Skulle jag köra utifrån att andra kommer göra fel så ska jag inte ut i trafiken då jag måste passera en rondell redan efter 100m vilket i sig är ett riskmoment där medtrafikanter kan göra fel.
Att blanda in MC i det hela hör inte hit. En MC-förare har inte samma skydd som en bilist o en olycka för en MC-förare kan få katastrofala följder där bilföraren får putsa lack.

Återigen så handlar allt om din oförmåga att köra bil samt bedömma risker.
Självklart har du inte gnuggat plåt eftersom du inte sätter dig i de situationer du kritiserar. Sedan förkastar du mig som en fara som kör på ett annat sätt utan att ha krockat med ett annat fordon på väg.
Roligast av allt är att det du inte förstår samt kritiserar handlar om samspelet i trafiken.
Anledningen till att jag kan köra som jag gör är just att jag samspelar o då blir medtrafikanterna tvingade att göra samma sak.
Finns ingen som skär en kurva eller byter fil om de är medvetna om att det finns ett fordon till vänster om sig.
Som man känner sig själv, känner man andra så dig vill jag inte köra om i en kurva.
Citera
2015-09-10, 13:05
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Klart jag kallt räknar med att andra gör rätt lm jag själv gör rätt. Om inte så går de fel o då blir det deras ansvar.
Skulle jag köra utifrån att andra kommer göra fel så ska jag inte ut i trafiken då jag måste passera en rondell redan efter 100m vilket i sig är ett riskmoment där medtrafikanter kan göra fel.
Att blanda in MC i det hela hör inte hit. En MC-förare har inte samma skydd som en bilist o en olycka för en MC-förare kan få katastrofala följder där bilföraren får putsa lack.

Återigen så handlar allt om din oförmåga att köra bil samt bedömma risker.
Självklart har du inte gnuggat plåt eftersom du inte sätter dig i de situationer du kritiserar. Sedan förkastar du mig som en fara som kör på ett annat sätt utan att ha krockat med ett annat fordon på väg.
Roligast av allt är att det du inte förstår samt kritiserar handlar om samspelet i trafiken.
Anledningen till att jag kan köra som jag gör är just att jag samspelar o då blir medtrafikanterna tvingade att göra samma sak.
Finns ingen som skär en kurva eller byter fil om de är medvetna om att det finns ett fordon till vänster om sig.
Som man känner sig själv, känner man andra så dig vill jag inte köra om i en kurva.

Först och främst så tycker jag det är fantastiskt att du genom att läsa mina inlägg vet precis hur jag kör bil.

För det andra så bekräftar du gång på gång att du inte tänker på andra. Medtrafikanterna blir tvingade, läs igen TVINGADE att göra samma sak. Med andra ord så försätter du andra i fara genom att förvänta dig att andra anpassar sig efter ditt körsätt.

I de fall när någon inte tänker rätta sig in i ditt led, hur går det då? Har du något konsekvenstänkande överhuvudtaget? Tänker du någonsin utanför din bils mått?
Citera
2015-09-10, 13:06
Medlem
glasses123s avatar
Idioter som parkerar för nära/ligger i arslet på motorvägen.
Citera
2015-09-10, 16:55
Medlem
Citat:
Först och främst så tycker jag det är fantastiskt att du genom att läsa mina inlägg vet precis hur jag kör bil.

För det andra så bekräftar du gång på gång att du inte tänker på andra. Medtrafikanterna blir tvingade, läs igen TVINGADE att göra samma sak. Med andra ord så försätter du andra i fara genom att förvänta dig att andra anpassar sig efter ditt körsätt.

I de fall när någon inte tänker rätta sig in i ditt led, hur går det då? Har du något konsekvenstänkande överhuvudtaget? Tänker du någonsin utanför din bils mått?
Du har bara läst ord utan att tänka.
Men du har rätt. Jag tvingar dem. Men vad är det jag tvingar fram? Jo, jag tvingar dem att köra efter gällande föreskrifter.
Så du menar att det är fel att tvinga folk att göra rätt?
Vet du en sak.
När jag ska gå över ett övergångsställe så händer det att jag tvingar bilister att göra rätt även där.
Även där samspelar jag genom att visa mina avsikter samt söka ögonkontakt. Fy på mig.
Citera
2015-09-10, 17:41
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Men du har rätt. Jag tvingar dem. Men vad är det jag tvingar fram? Jo, jag tvingar dem att köra efter gällande föreskrifter.
Vet du en sak.
När jag ska gå över ett övergångsställe så händer det att jag tvingar bilister att göra rätt även där.
Även där samspelar jag genom att visa mina avsikter samt söka ögonkontakt. Fy på mig.

Nej jag läste texten som helhet och däri framstår det som att genom att du idiotkör så tvingar du andra att efterleva dina regler, med andra ord inga regler. Det är dumdristigt och farligt att lita på att andra gör som man tycker och inte som dem själva tänker.

Nej du tvingar inte bilister att göra rätt detta är den första och enda gången du verkar förstå vad samspel innebär. Att man får ge och ta. Det är inte en bilists skyldighet att släppa fram dig vid ett övergångsställe om du inte visar att du tänker gå över.
Citera
2015-09-10, 21:40
Medlem
copes avatar
Citat:
Vet du en sak.

Fel och fel... rent allmänt så bör man inte "läxa" upp andra i trafiken.. men varför gissar jag på att du inte vet, eftersom du har haft turen att inte få svaret serverat genom en riktigt olycka där du blir förlamad eller märkt på annat sätt i resten av ditt liv. Då tror jag nog du skulle ångra dig

Sen tror knappast heller du hoppar framför en bil vid övergångsställen för att "tvinga" dom att stanna, som du får det att låta som.
Ser det istället som att dom räddar ditt liv genom att stanna, var tacksam och nicka nästa gång
Citera
2015-09-10, 22:12
Medlem
Citat:
Nej jag läste texten som helhet och däri framstår det som att genom att du idiotkör så tvingar du andra att efterleva dina regler, med andra ord inga regler. Det är dumdristigt och farligt att lita på att andra gör som man tycker och inte som dem själva tänker.

Nej du tvingar inte bilister att göra rätt detta är den första och enda gången du verkar förstå vad samspel innebär. Att man får ge och ta. Det är inte en bilists skyldighet att släppa fram dig vid ett övergångsställe om du inte visar att du tänker gå över.
Vart ser du att jag skriver att jag inte visar att jag ska över? Det är en del av samspel.

Du förstår inte vad tvingande betyder här.
Men jag följer alla regler som gäller vid en omkörning o ja, jag tvingar mina medtrafikanter att spela med. Gör de inte det så vållar DE o inte jag en olycka om de prejar mig.

Det roliga här är att detta handlar om att DU irriterar dig på de som kör, enl dig, för sakta när de ligger lite under hastighetsgränsen. Dvs den HÖGSTA o inte bästa hastighet på den vägen.
Men jag som ligger 10km över din hastighet kör enl dig som en idiot fast jag gör omkörningar som är säkra då jag har full sikt. Det som gör mig till en idiot beror på att du liksom de som sätter helljuset i nacken på mig inte klarar att göra samma bedömning som jag gör.
Eftersom jag aldrig krockat så verkar mina bedömningar vara rätt då jag aldrig kör om om jag inte kan överblicka hela omkörningssträckan.
Hatar er som hindrar min egensatta trafikrytm.
Citera
2015-09-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Fel och fel... rent allmänt så bör man inte "läxa" upp andra i trafiken.. men varför gissar jag på att du inte vet, eftersom du har haft turen att inte få svaret serverat genom en riktigt olycka där du blir förlamad eller märkt på annat sätt i resten av ditt liv. Då tror jag nog du skulle ångra dig

Sen tror knappast heller du hoppar framför en bil vid övergångsställen för att "tvinga" dom att stanna, som du får det att låta som.
Ser det istället som att dom räddar ditt liv genom att stanna, var tacksam och nicka nästa gång
Hade du läst hela ordväxlingen så hade du förstått. Jag tvingar ingen utan jag följer de regler som finns o jag samspelar. Jag kliver aldrig ut framför en bil utan att se att den kommer stanna då jag själv är bilist o vet att man kan brista i uppmärksamhet.
Samma sak mot andra bilister.
För att jag ska kunna köra om säkert krävs samspel. Även på motorväg krävs samspel vid omkörning. Jag visar att jag påbörjar en omkörning o där räknar jag med att den jag kör om inte kommer preja mig även om jag där, sneglar på dem så de inte börjar bryta linjen. Det av erfarenhet att folk på motorväg brister rejält i uppmärksamhet, gentemot landsväg.
Citera
2015-09-10, 22:51
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Vart ser du att jag skriver att jag inte visar att jag ska över? Det är en del av samspel.

Du förstår inte vad tvingande betyder här.
Men jag följer alla regler som gäller vid en omkörning o ja, jag tvingar mina medtrafikanter att spela med. Gör de inte det så vållar DE o inte jag en olycka om de prejar mig.

Det roliga här är att detta handlar om att DU irriterar dig på de som kör, enl dig, för sakta när de ligger lite under hastighetsgränsen. Dvs den HÖGSTA o inte bästa hastighet på den vägen.
Men jag som ligger 10km över din hastighet kör enl dig som en idiot fast jag gör omkörningar som är säkra då jag har full sikt. Det som gör mig till en idiot beror på att du liksom de som sätter helljuset i nacken på mig inte klarar att göra samma bedömning som jag gör.
Eftersom jag aldrig krockat så verkar mina bedömningar vara rätt då jag aldrig kör om om jag inte kan överblicka hela omkörningssträckan.
Hatar er som hindrar min egensatta trafikrytm.

Du följer alla regler som gäller vid en omkörning? Att hålla hastigheten som skyltats är alltså inte en regel? Du skapar ju uppenbarligen dina egna regler och följer inte andra dem reglerna så tvingar du dem, det har aldrig slagit dig att folk kanske flyttar sig för att inte få plåtskador för att du beter dig som ett pucko i trafiken?
Citera
2015-09-11, 22:53
Medlem
Citat:
Du följer alla regler som gäller vid en omkörning? Att hålla hastigheten som skyltats är alltså inte en regel? Du skapar ju uppenbarligen dina egna regler och följer inte andra dem reglerna så tvingar du dem, det har aldrig slagit dig att folk kanske flyttar sig för att inte få plåtskador för att du beter dig som ett pucko i trafiken?
Ok. Där träffade du huvudet på spiken. Om du trycker till på gaspedalen när du kör om så slutar de som kör för sakta bli ett hinder för dig.
Du har inte funderat på vilken fara du är när fler bilar börjar köra om o upptäcker att du ligger i laglig hastighet på landsvägen.
Det är DU som är faran o inte de som kör saktare.

O vi är färdiga nu.
Citera
2015-10-01, 08:47
Medlem
Detta är en ny erfarenhet som jag definitivt inte tycker om!

Kommer runt i en rondell och ska ut på 2:a avfarten
Ser en VW komma i fullt ös nedför backen mot rondellen
Jag tvärnitar, för det finns inte en chans att jag hinner komma före honom
Han tvärnitar och hamnar halvvägs inne i rondellen
Jag hänger mig på tutan och varvar upp för att få fetknoppen att flytta på sig

Följd?

Han öppnar dörren och börjar gorma åt mig att jag är en jävla idiot m.m

Jag är riktigt jävla trött och ärligt talat rädd för den här snubben, så jag vill bara bli av med honom asap

Drar i handbromsen och börjar varva motorn med han fortfarande stirrandes på mig...
Kunde inte låta bli utan släppte upp koppling och spann däcken lite för att markera, JÄVLAR VILKEN FART HAN FICK IN I BILEN!

Det skall erkännas att jag aldrig hade gjort liknande om inte rondellen blockerades upp totalt utav oss två.
Citera
2015-10-01, 09:13
Medlem
Hubbe11s avatar
Finns mycket att gnälla om i trafiken och det Orkakommapanamn beskriver är en utav dem. Detta fallet så anser jag att ni bägge gjorde fel uppenbarligen så höll du för hög fart in mot cikulationsplatsen eftersom du var tvungen att tvärnita även om det även var helt fel av den som kom ner för backen att hålla för hög hastighet. Och varför inte bara be om ursäkt för att man gjorde fel genom att höja handen och låta den som ligger bäst till på vägen ge sig av först.
Problemet löst snabbt och smidigt. Varför hetsa upp sig när man kör jag fattar inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in