2018-03-21, 14:14
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har faktiskt kört i Kalifornien på tidigt 80tal.
Jag noterade, liksom du gjort, att folk höll jämn hastighet och alla ungefär samma. Tänk att det inte förändrats.
De talade dessutom inte om hur långt bort något låg utan om hur lång tid det tog att komma dit.
En sund attityd. Det var trivsamt och avspänt att köra där. (Utom los Angeles förstås).

I USA är det praxis (vet inte om det egentligen är lagligt) att även köra om på högersidan, vilket jag tycker är en föredömlig lösning. Hur svårt är det egentligen att titta höger innan man byter fil?

Trafikflödet blir mycket bättre när inte alla bilar konstant måste gå ut till vänster och sedan tillbaka för varje långtradare.

Dessutom är den tunga trafiken inte hastighetsbegränsad, så i praktiken alla kör 65 mph +/- 2-3 mph
Citera
2018-03-21, 23:59
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Skyndsamt o skyndsamt. Hastighetsbegränsningen får inte överskridas.
Nu skrev han 2-filig väg o då förutsätter jag två filer åt ett håll.
Då ska både du o han tänka på att en hastighetsmätare inte går helt rätt. Så båda kanske ligger i samma hastighet på mätaren.

Paragrafryttare? jo tjena du....
Citera
2018-03-22, 16:06
Medlem
Fruktlimpas avatar
Människor som inte klarar av att avgöra om en bilist inne i en rondell ska köra ut eller fortsätta i rondellen.
Är fruktansvärt frustrerande när jag är på väg mot en rondell och kan tydligt se att personen inne i rondellen är på väg att köra ut, men ändå står bilen framför mig och väntar tills han kört helt ut, innan denne börjar köra in i rondellen.

För helvete det är inte så svårt att avgöra hur någon tänker köra.
Citera
2018-03-22, 19:41
Medlem
godboys avatar
Folk som inte blinkar om de ska svänga, byta fil, svänga höger eller vänster i en korsning. Personligen tycker det är för mycket fokus på hastighet, ffa på landsvägar. Självklart skall man ju inte fara fram som en idiot i ett tättbebyggt område. Men just underlåtenhet med teckengivning vid filbyte eller det övriga jag nämnde i första meningen stör mig. Är ofta jag ser folk i rusningstrafik försöka byta fil utan teckengivning. Borde ha mycket mer civila poliser ute i trafiken kontrollerar själva beteendet. Själv tycker jag att man borde ha t ex följande system för underlåtelse av att använda blinkers:
Första gången 3.000 kr i böter
Andra gången 8.000 kr i böter
Tredje gången 10.000 kr i böter plus att man blir av med kortet och måste ta om det från början om man vill ha KK.

Kan även användas vid andra förseelser i trafiken, som t ex underlåtenhet att släppa ut bussar från hållplatser enligt gällande regelverk.

Som alla andra brott i samhället så tror jag på riktigt feta straff. Samma ska ju gälla om man kör en oduglig bil med körförbud eller med för kassa däck.
Citera
2018-03-22, 21:20
Medlem
Prodelins avatar
Folk överdriver mycket, använder sällan blinkers och bryr mig heller inte om andra inte gör det....

I rondeller ser man ju var en bil ska, varför använda blinkers? är väl bara pensionärer som gör det...
Citera
2018-03-23, 06:53
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Folk överdriver mycket, använder sällan blinkers och bryr mig heller inte om andra inte gör det....

I rondeller ser man ju var en bil ska, varför använda blinkers? är väl bara pensionärer som gör det...
Det är väl därför 75-åringar har lägst risk att orsaka trafikolyckor då.
Citera
2018-04-06, 20:22
Medlem
Enydrions avatar
Sjutton vad jag är trött på bilar som precis innan man ska köra om (man ligger alltså redan i vänster körfält) vinglar ut en halvmeter till vänster om mittlinjen (var en väg utan vägrenar)

Det var knappt nån trafik, men man kan väl inte förutsätta att man är ensam på vägen...

Men jag får väl vara tacksam att dåren inte väntade några sekunder till innan han vinglade ut
Citera
2018-04-08, 18:30
Medlem
SoulAmazins avatar
Eftersom att starta en ny tråd känns onödan så ställer jag min fråga här.

Jag tog körkortet ca 1 månad sedan och körde nu under helgen för första gången sen dess. Under min körkortsutbildning så fick jag lära mig att inför cirkulationsplatser så ska jag låångt innan redan börja motorbromsa, titta speglar, blinka etc. Väl inne i cirkulationsplatsen så ska jag köra på tvåan i ca 20-25 km/h.

Nu när jag tillämpar detta körsätt ensam i verkligheten upplever jag mig själv som ett störmoment för övriga trafikanter. Jag börjar motorbromsa i god tid innan för att sedan bromsa i tid till ca 20-25 km/h - under denna sträcka märker jag att många medtrafikanter blir irriterade - jag blir konstant omkörd av folk som gasar på bilen fram till ca 10-15m innan rondellen innan de börjar bromsa. Är detta verkligen normen? För det känns som att majoriteten kör på ett sådant sätt och då bör mitt körsätt nästintill betraktas som ett störmoment?

Det är samma grej vid vanliga vägar, det kan vara 50 km/h-väg och jag ligger på 55-60 km/h och ändå ska folk köra upp på baken i en eller köra om.

Är det bara att acceptera att jag tillslut kommer bli en sådan själv?
Citera
2018-04-09, 07:53
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Eftersom att starta en ny tråd känns onödan så ställer jag min fråga här.

Jag tog körkortet ca 1 månad sedan och körde nu under helgen för första gången sen dess. Under min körkortsutbildning så fick jag lära mig att inför cirkulationsplatser så ska jag låångt innan redan börja motorbromsa, titta speglar, blinka etc. Väl inne i cirkulationsplatsen så ska jag köra på tvåan i ca 20-25 km/h.

Nu när jag tillämpar detta körsätt ensam i verkligheten upplever jag mig själv som ett störmoment för övriga trafikanter. Jag börjar motorbromsa i god tid innan för att sedan bromsa i tid till ca 20-25 km/h - under denna sträcka märker jag att många medtrafikanter blir irriterade - jag blir konstant omkörd av folk som gasar på bilen fram till ca 10-15m innan rondellen innan de börjar bromsa. Är detta verkligen normen? För det känns som att majoriteten kör på ett sådant sätt och då bör mitt körsätt nästintill betraktas som ett störmoment?

Det är samma grej vid vanliga vägar, det kan vara 50 km/h-väg och jag ligger på 55-60 km/h och ändå ska folk köra upp på baken i en eller köra om.

Är det bara att acceptera att jag tillslut kommer bli en sådan själv?
Kör på det sättet du känner dig mest trygg med och anser vara mest trafiksäkert. Som du skrev har du inte haft ditt körkort länge och fortfarande både lär du dig och utvecklas som förare och kommer fortsätta att göra det under en längre tid framöver, dina rutiner inför, som i detta exemplet, cirkulationsplatser kommer antagligen att förändras med tiden.

Låt de stressade töntarna gasa på om de vill det, själv brukar jag sätta farthållaren på den hastighet som gäller och så får väl folk trycka mig i baken eller köra om om de vill.
Citera
2018-04-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
Människor som inte klarar av att avgöra om en bilist inne i en rondell ska köra ut eller fortsätta i rondellen.
Är fruktansvärt frustrerande när jag är på väg mot en rondell och kan tydligt se att personen inne i rondellen är på väg att köra ut, men ändå står bilen framför mig och väntar tills han kört helt ut, innan denne börjar köra in i rondellen.

För helvete det är inte så svårt att avgöra hur någon tänker köra.

Jag kan tycka att det är svårt bland. om solen ligger så man inte ser om de blinkar, eller om de inte blinkar alls. Har hänt att jag missbedömt men hunnit bromsa igen.

Men visst, har de väl börjat svänga ut är det ju lugnt.

Men det också många som tar risker och kör ut med väldigt små marginaler. Många struntar i att man ska lämna företräde till alla i cirkulationen, inte bara yttre körfältet. Inte länge sedan jag såg två som kolliderat inne i en rondell och stod och diskuterade med bilarna kvar inne i cirkulationen. Gjorde Inte att trafiken flöt smidigare.
Citera
2018-04-12, 08:53
Medlem
Igår, när man råkade fastna i enorma köer i Malmö, insåg jag hur mycket jag irriterar mig på folk som inte utnyttjar båda körfälten. Hela situationen blev kraftigt förvärrad av att där är 500m (minst) fri körbana som ingen lägger sig i, utan istället blockerar kön flera korsningar. Allt bara för att folk inte klarar av att tillämpa blixlåsprincipen längre fram.
Sen alla dessa Taxichaffisar som tror sig ha rätt till att använda bussfilerna. De dessutom kör som idioter (över refuger och på felkörbana) för att ta sig fram till dessa.
Citera
2018-04-12, 11:19
Medlem
Folk som blinkar med vänster blinkers när de ska ut ur en rondell! Hur fan tänker man då? Jag tycker att detta blir vanligare och vanligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in