2018-03-08, 21:13
Medlem
Stavfel

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Alltså gäller båda definitionerna. Motsägelsen kom till därför att du menade att endast en av dessa defintioner gäller. Då får du gå tillbaka och skämmas.

Alltså är inte amortering sparande, ty amortering går till konsumtion.

Sedan är boende konsumtion, inte ett investeringsobjekt. En investering ger inkomster, ett boende ger inte inkomster. En bostad slits och måste renoveras i en levande process. Därför måste en bostad anses vara konsumtion enligt ovannämnda definition.

Att hyra bostad är konsumtion. Att köpa en bostad är en investering. Avkastningen kan du få genom värdestegring och du får löpande avkastning i form av att du kan nyttja bostaden fritt till skillnad från hyresbostaden som kräver att du betalar en hyra. Drift- och underhållskostnaderna ändrar inte detta faktum.
Citera
2018-03-08, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du är förvirrad, amortering av ett bolån går inte till konsumtion då konsumtion är slutlig förbrukning av vissa varor eller tjänster. Vilken vara eller tjänst tror du förbrukas när man amorterar? Säg inte pengar nu för det är ingen vara.
Du står för förvirringen.

Som du själv sa så är konsumtion även en process där värdet minskar. Bostäder minskar i värde om de inte underhålls, bostäder slits i brukandet av dom. Bolån tas för att köpa bostad, amortering av bostadslån är därför pengar som går till konsumtionen av bostaden.
Citera
2018-03-08, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsekonom
Att hyra bostad är konsumtion. Att köpa en bostad är en investering. Avkastningen kan du få genom värdestegring och du får löpande avkastning i form av att du kan nyttja bostaden fritt till skillnad från hyresbostaden som kräver att du betalar en hyra. Drift- och underhållskostnaderna ändrar inte detta faktum.
Att köpa en bostad är även det konsumtion. Bostaden slits och blir värd mindre.

Nu invänder någon och säger "bostaden som köptes för 1milj har ökat till 3milj och jag har inte gjort någonting, bara bott". Då kan man tänka på två saker:
- det hypotetiska priset givet att renoveringar skulle gjorts hade varit högre än 3milj, eller annorlunda uttryckt: det hypotetiska priset givet att inga slitningar hade skett skulle varit högre än 3milj, därför har man konsumerat.

- inflation tror jag det heter? 1miljon då kan vara värt 4miljoner idag, därför har man konsumerat.
Senast redigerad av frasselito 2018-03-08 kl. 21:34.
Citera
2018-03-08, 21:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du står för förvirringen.

Som du själv sa så är konsumtion även en process där värdet minskar. Bostäder minskar i värde om de inte underhålls, bostäder slits i brukandet av dom. Bolån tas för att köpa bostad, amortering av bostadslån är därför pengar som går till konsumtionen av bostaden.

Bostäder inkluderas inte i dessa varor som angavs då det inte är en konsumtionsvara vilket t.ex. en bil är. Däremot är månadsavgiften att betrakta som konsumtion då den går till underhåll för att inte bostaden ska förfalla. Du kan lätt googla upp detta om du vill förkovra dig.
Citera
2018-03-08, 21:26
Medlem
Ökar man sin nettoförmögenhet genom att tillföra pengar är det per definition - sparande.
Citera
2018-03-08, 21:30
Avslutad
Citat:
Bostäder inkluderas inte i dessa varor som angavs då det inte är en konsumtionsvara vilket t.ex. en bil är. Däremot är månadsavgiften att betrakta som konsumtion då den går till underhåll för att inte bostaden ska förfalla. Du kan lätt googla upp detta om du vill förkovra dig.
Eller så kan du argumentera för din sak och bevisa att köp av bostad inte är konsumtion. Samt visa att amortering är sparande.

50 sidor in och fortfarande kan ni inte övertyga för er sak utan börjar nu hänvisa till google(sic!). Börjar ni inte ledsna? Ska ni kanske börja inse att amortering inte är sparande?
Citera
2018-03-08, 21:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eller så kan du argumentera för din sak och bevisa att köp av bostad inte är konsumtion. Samt visa att amortering är sparande.

50 sidor in och fortfarande kan ni inte övertyga för er sak utan börjar nu hänvisa till google(sic!). Börjar ni inte ledsna? Ska ni kanske börja inse att amortering inte är sparande?

Det har jag ju gjort. Jag har citerat definitioner från flera håll t.ex. Nationalencyklopedin, svenska akademin och investopedia. Alla säger att sparande är den del av inkomsten som inte konsumeras och att konsumtion är slutlig förbrukning av vissa varor och tjänster.
Citera
2018-03-08, 21:36
Avslutad
Citat:
Det har jag ju gjort. Jag har citerat definitioner från flera håll t.ex. Nationalencyklopedin, svenska akademin och investopedia. Alla säger att sparande är den del av inkomsten som inte konsumeras och att konsumtion är slutlig förbrukning av vissa varor och tjänster.
Och jag har med hjälp av svenska akademin och de defintioner du givit från ekonomer visat att amortering är konsumtion och därför per definition inte är sparande.

Du har inte kunnat invända på detta.
Citera
2018-03-08, 21:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och jag har med hjälp av svenska akademin och de defintioner du givit från ekonomer visat att amortering är konsumtion och därför per definition inte är sparande.

Du har inte kunnat invända på detta.

Se förra inlägget. Dina fantasier om att en betalning är konsumtion finner inte stöd i gängse definitioner.
Citera
2018-03-08, 21:42
Avslutad
Citat:
Se förra inlägget. Dina fantasier om att en betalning är konsumtion finner inte stöd i gängse definitioner.
"konsumtion är de delar av inkomsterna som inte går till sparande."

När man amorterar så går ens inkomst till att betala för konsumtion. Därför är amortering per defintion inte sparande.

Du kan inte invända på detta, du vet att jag har rätt i sak.
Citera
2018-03-08, 21:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"konsumtion är de delar av inkomsterna som inte går till sparande."

När man amorterar så går ens inkomst till att betala för konsumtion. Därför är amortering per defintion inte sparande.

Du kan inte invända på detta, du vet att jag har rätt i sak.

Du har misslyckats att berätta vilken vara som konsumeras när du amorterar.
Citera
2018-03-08, 21:49
Avslutad
Citat:
Du har misslyckats att berätta vilken vara som konsumeras när du amorterar.
Den vara man fått tillgång med sitt kreditlån. Man betalar den varan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in