2018-02-18, 21:48
Medlem
Kan inte amorteringen ses som konsumtion då pengarna egentligen är en tjänst man köper?
Citera
2018-02-18, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Exempel: sms lån tas för att köpa champagne för 10ksek

1) champagne inhandlas

2) champagnen dricks upp/vaskas den är nu konsumerad

3) lånet amorteras. Detta är sparande. Konsumtionen skedde vid tidpunkt 2
Knappast. Konsumtion sker när man betalat för sig. Det du beskriver i 2) är förbrukning av vara på krita.
Citera
2018-02-18, 21:50
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Exempel: sms lån tas för att köpa champagne för 10ksek

1) champagne inhandlas

2) champagnen dricks upp/vaskas den är nu konsumerad

3) lånet amorteras. Detta är sparande. Konsumtionen skedde vid tidpunkt 2

SMS-lån = Lån

Champagne inhandlas och dricks/vaskas = Konsumtion

Lånet amorteras = Avbetalning på skuld

I exemplet ovan har person X spenderat för pengar denne inte hade vid köptillfället. Person X lånar för därför för sin konsumtion som sedan måste betalas tillbaka de lånade pengarna till dess rättmätiga ägare, oavsett om ägaren av pengarna är en bank eller vän.

Nationalencyklopedin:

Amortering är en avbetalning på ett lån.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/amortering

Lycka till att hitta en allmänt vedertagen definition som beskriver amortering som en form av sparande, annat än i de fall man pratar om att "man sparar in pengar på att få en lägre räntekostnad" - vilket då blir att blanda äpplen och päron vid själva definitionen.

Tack för att du startade en ny tråd frasselito så att vi slipper förstöra "bobubble-tråden" när detta, till synes omtvistade, ämne ska diskuteras ännu en gång.
Senast redigerad av Qwertyz 2018-02-18 kl. 22:14.
Citera
2018-02-18, 21:50
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag vill inte smutsa ner bubbeltråden med ännu en diskussion kring huruvida amortering är sparande eller ej.

Så, är amortering och sparande samma sak?

Nej, det är inte samma sak.
Amortering är återbetalning av existerande lån.
Sparande är att lägga undan resurser idag för framtida bruk. Det är uppenbart att dessa två är väsenskilda från varandra.

Det är orwellskt nyspråk att fördunkla och försköna språkbruket med att kalla amortering för sparande.

Den som amorterar på en skuld med ränta minskar en framtida kostnad, så visst är amortering en form av sparande..
Citera
2018-02-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Kan inte amorteringen ses som konsumtion då pengarna egentligen är en tjänst man köper?

Nej man brukar säga att förbrukningen av varan/tjänsten är det som utgör konsumtion.
Citera
2018-02-18, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Den som amorterar på en skuld med ränta minskar en framtida kostnad, så visst är amortering en form av sparande..
Nej, man betalar tillbaka en forntida kostnad när man amorterar.
Citera
2018-02-18, 22:23
Medlem
Citat:
Knappast. Konsumtion sker när man betalat för sig. Det du beskriver i 2) är förbrukning av vara på krita.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saving

Citat:
In different contexts there can be subtle differences in what counts as saving. For example, the part of a person's income that is spent on mortgage loan principal repayments is not spent on present consumption and is therefore saving by the above definition, even though people do not always think of repaying a loan as saving.

Om man utgår från definitionen att.

Citat:
Saving is income not spent, or deferred consumption
Citera
2018-02-18, 22:31
Medlem
Jag lånar 100 potatisar i mars.

Jag har vid lånet åtagit mig att lämna tillbaka 11 potatisar varje månad från april och 10 månader framöver.

Av de 11 potatisar jag lämnar tillbaka varje månad kan 1 potatis ses som ränta, men de övriga 10 kan min ingenjörshjärna inte se som ett sparande.
Dessa 10 potatisar är avbetalning av skuld eller amortering i min värld.

Om jag gör en tidigare avbetalning så att jag lämnat tillbaka 100 potatisar (exklusive räntepotatisen) redan efter 8 månader så kan jag möjligtvis se att jag ”sparat” två räntepotatisar.

Kan någon upplysa mig om jag gör en tankevurpa någonstans här???

Om man kan få amorteringen/avbetalningen att ses som ett sparande så låter det som en ekonomisk konstruktion som jag behöver få förklarad på ett begripligt sätt.
Citera
2018-02-18, 22:38
Avslutad
Citat:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saving

Om man utgår från definitionen att.
Engelska Wikipedia om konsumtion:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Consumption_(economics)

According to mainstream economists, only the final purchase of goods and services by individuals constitutes consumption
När sker the final purchase om inte när man amorterat klart? Hur kan då amortering av konsumtion plötsligt bli sparande?

Ni som hävdar att amortering och sparande är samma sak sysslar helt klart med känslobaserade uppfattningar om hur verkligheten ter sig.
Citera
2018-02-18, 22:45
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:

Ni som hävdar att amortering och sparande är samma sak sysslar helt klart med känslobaserade uppfattningar om hur verkligheten ter sig.

Tycker RustyShackleford beskriver det bra här:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citera
2018-02-18, 22:46
Medlem
i4seas avatar
Det finns ett alternativ till att se på amortering.
Amortering av bostaden kan ses som ett långsiktigt pensionssparande.
En bortglömd traditionellt pensionssparande som inte bankerna är intresserad att informera om,
jag undrar varför ......host host
Du är skuldfri vid pensioneringen, en amortering som ger handlingsfrihet!
Sitter i den sitsen i dag, att jag gör som jag vill där många gör det dom kan !
dvs leva eller existera.
Bor billigt i sverige, alt flytta till portugal vid framtida pensionering
(som en i tråden bostadsbubblan rådde mig).

Som sagt I4sea
Citera
2018-02-18, 23:02
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Jag vill inte smutsa ner bubbeltråden med ännu en diskussion kring huruvida amortering är sparande eller ej.

Så, är amortering och sparande samma sak?

Nej, det är inte samma sak.
Amortering är återbetalning av existerande lån.
Sparande är att lägga undan resurser idag för framtida bruk. Det är uppenbart att dessa två är väsenskilda från varandra.

Det är orwellskt nyspråk att fördunkla och försköna språkbruket med att kalla amortering för sparande.

Håller med. Jag blir bara så matt av att höra uttrycket sparande kring amortering.
Någon lånar för att köpa hus, bil eller kanske ett par skor. Allt detta förfaller utan kostsamt underhåll. Ren konsumering. Hur kan återbetalning av lånet bli till ett sparande. Detta måste vara något ett gäng banksters hittat på under en dekadent konferens. Bra jobbat dock, det verkar ju fungera det är bara att låååna sedan sparar man ju när man betalar tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in