2018-03-08, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bostäder inkluderas inte i dessa varor som angavs då det inte är en konsumtionsvara vilket t.ex. en bil är. Däremot är månadsavgiften att betrakta som konsumtion då den går till underhåll för att inte bostaden ska förfalla. Du kan lätt googla upp detta om du vill förkovra dig.

Ett hus har en viss livslängd, på samma sätt som bilar eller soffor eller brödrostar. Det finns undantag, som alltid, men överlag är det väldigt ovanligt att bo i hus från fjortonhundratalet eller folkvandringstiden eller så.

Dagens hus byggs med en planerad livslängd på under hundra år, kanske bara 30-40 år i de värsta fuskbyggena.

https://www.dn.se/kultur-noje/forskare-dagens-industriella-bostadsbyggande-ar-en-tickande-bomb/

Då är det faktiskt inte så långsökt att jämföra med andra långlivade konsumtionsobjekt. Ta tex. veteranbilar eller förstklassiga högtalare som kan vara trettio år gamla men fortfarande vara i utmärkt skick.

Men oavsett vilket så har alla dessa objekt en viss livslängd och alltså är det frågan om en långsam slutkonsumtion.
Citera
2018-03-08, 21:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Den vara man fått tillgång med sitt kreditlån. Man betalar den varan.

Att betala pengar är inte slutlig konsumtion av en vara, bakläxa. Om varan du köpt för lånade pengar förbrukas är heller inget som motsäger att din amortering är sparande. Varan finns där och förändras i värde alldeles oavsett om du amorterar eller inte.
Citera
2018-03-08, 21:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ett hus har en viss livslängd, på samma sätt som bilar eller soffor eller brödrostar. Det finns undantag, som alltid, men överlag är det väldigt ovanligt att bo i hus från fjortonhundratalet eller folkvandringstiden eller så.

Dagens hus byggs med en planerad livslängd på under hundra år, kanske bara 30-40 år i de värsta fuskbyggena.

https://www.dn.se/kultur-noje/forskare-dagens-industriella-bostadsbyggande-ar-en-tickande-bomb/

Då är det faktiskt inte så långsökt att jämföra med andra långlivade konsumtionsobjekt. Ta tex. veteranbilar eller förstklassiga högtalare som kan vara trettio år gamla men fortfarande vara i utmärkt skick.

Men oavsett vilket så har alla dessa objekt en viss livslängd och alltså är det frågan om en långsam slutkonsumtion.

Ekonomerna har noga tänkt igenom det här och de inkluderar inte bostäder i varor som konsumeras, speciellt inte om de underhålls med din månadsavgift. I övrigt, se svar i förra inlägget.
Citera
2018-03-08, 21:56
Avslutad
Citat:
Att betala pengar är inte slutlig konsumtion av en vara, bakläxa. Om varan du köpt för lånade pengar förbrukas är heller inget som motsäger att din amortering är sparande. Varan finns där och förändras i värde alldeles oavsett om du amorterar eller inte.
Konsumtion är en process med värdeminskning, du skrev det själv. Bakläxa att förstå dina egna inlägg.

"Den del av hushållens inkomster som går till konsumtion är inte sparande" dvs den del av ens inkomster[pengar] som man använder för att betala sin konsumtion är inte sparande. Amortering är att betala för sin konsumtion, alltså är amortering per defintion inte sparande.
Senast redigerad av frasselito 2018-03-08 kl. 21:59.
Citera
2018-03-08, 22:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Konsumtion är en process med värdeminskning, du skrev det själv. Bakläxa att förstå dina egna inlägg.

Slutlig förbrukning av vissa varor och tjänster enligt definitionen.

Citat:
"Den del av hushållens inkomster som går till konsumtion är inte sparande" dvs den del av ens inkomster[pengar] som man använder för att betala sin konsumtion är inte sparande. Amortering är att betala för sin konsumtion, alltså är amortering per defintion inte sparande.

Nu snurrade du till det. Att betala en vara är inte konsumtion, det sker ingen slutlig förbrukning av varan då. Du blir full när du dricker ölen, inte när du betalar den. Det borde få dig att förstå när den konsumeras.
Citera
2018-03-08, 22:08
Avslutad
Citat:
Slutlig förbrukning av vissa varor och tjänster enligt definitionen.
Citat:
Bilen konsumeras/förbrukas i takt med att den åldras och förlorar värde, allt enligt gängs definitioner av ekonomer. Precis som att ölen konsumeras när du dricker upp den eller när den förlorar i värde.
Backar du från denna definition?

Citat:
Nu snurrade du till det. Att betala en vara är inte konsumtion, det sker ingen slutlig förbrukning av varan då. Du blir full när du dricker ölen, inte när du betalar den. Det borde få dig att förstå när den konsumeras.
"Den del av intäkterna som inte går till konsumtion är sparande"
Shit svenne! "Eftersom vi aldrig konsumerar när man köper en vara så går pengarna alltid till sparande"

Hur nominerar man någon till Nobelpriset i ekonomi? Detta är banbrytande insikter!!!1
Citera
2018-03-08, 22:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Backar du från denna definition?
Nej

Citat:
Shit svenne! "Eftersom vi aldrig konsumerar när man köper en vara så går pengarna alltid till sparande"

Hur nominerar man någon till Nobelpriset i ekonomi? Detta är banbrytande insikter!!!1

Nej nu tänkte du fel igen. Du konsumerar inte när du betalar ölen men väl när du dricker upp den enligt gängse definitioner av ekonomer. Pengarna går alltså inte alls alltid till sparande, detta är bara en av många tankevurpor från dig.
Citera
2018-03-08, 22:19
Avslutad
Citat:
Nej
Vad tjafsar du om då?

Citat:
Nej nu tänkte du fel igen. Du konsumerar inte när du betalar ölen men väl när du dricker upp den enligt gängse definitioner av ekonomer. Pengarna går alltså inte alls alltid till sparande, detta är bara en av många tankevurpor från dig.
Precis, pengarna går till konsumtion när man betalar något som man sedan konsumerar.
Precis som man gör när man amorterar.
Därför är amortering per definition inte sparande.
Citera
2018-03-08, 22:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad tjafsar du om då?

Precis, pengarna går till konsumtion när man betalar något som man sedan konsumerar.
Precis som man gör när man amorterar.
Därför är amortering per definition inte sparande.

Tjafsar, jag förklarar för dig.

Nej pengarna går inte till konsumtion när man betalar, det har jag ju förklarat för dig många gånger nu. Du blir inte full när du betalar ölen utan när du dricker den. Detta gäller oavsett om du betalar i förväg eller lånar pengar av en kompis och betalar efteråt.
Citera
2018-03-08, 22:26
Avslutad
Citat:
Tjafsar, jag förklarar för dig.
Du säger att det är si fastän det oxå är så, som du nu motvilligt erkänner.

Citat:
Nej pengarna går inte till konsumtion när man betalar, det har jag ju förklarat för dig många gånger nu. Du blir inte full när du betalar ölen utan när du dricker den. Detta gäller oavsett om du betalar i förväg eller lånar pengar av en kompis och betalar efteråt.
Säg mig, när går intäkterna till konsumtion?
Citera
2018-03-08, 22:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du säger att det är si fastän det oxå är så, som du nu motvilligt erkänner.

Säg mig, när går intäkterna till konsumtion?

Säg efter mig 10 gånger nu frasselito:

Jag blir full när jag konsumerar ölen och inte när jag betalar den
Citera
2018-03-08, 22:33
Avslutad
Citat:
Säg efter mig 10 gånger nu frasselito:

När går intäkterna till konsumtion om inte när man betalar för sin konsumtion? Svara på denna raka fråga istället för att larva dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in