Citat:
Ursprungligen postat av
JoeL431
Kan någon enkelt förklara det här mede vilken pokemon man ska välja att evolvera? Vet att de finns kalkylator men förstår inte riktigt, är inte den med högst CP ish bäst/hårdast slag.
Den med högst CP är verkligen den som är bäst för tillfället, men den som har högst IV, som det kallas, är den som har potential till att bli bäst. Men då krävs det att man använder dust och candy.
Pokemon som du fångar kan vara på olika levels. Jag själv använder inte IV-kalkylatorer och liknande och håller inte koll på vilken level en Pokemon är, men jag får snabbkoll på vilken level den är genom att titta på hur mycket dust som krävs. När du väljer en Pokémon från listan så står det någonstans nära mitten "Power up" följt av hur mycket dust som krävs. Är din Pokemon en av de lägsta levlarna så krävs 200. Är den runt level 20 krävs 2500 och runt level 30 så krävs 5000 för power up. Nu krävs t.ex 5000 för flera levels runt 30 så du kan inte avgöra dess exakta level från hur mycket dust som krävs, men ungefär.
Sen kan du också klicka på Appraise på en Pokemon och få reda på dess ungefärliga IV. Det beror på vilket lag man är i men i lag blå som jag är får man någonstans liknande
Is a Wonder! >80 IV
Certainly caught my attention > 60 IV eller kanske 65
Above average > 50?
Not likely to make headway < 50
IV är alltså i procent en Pokemons potential. Det är alltså mycket möjligt att du har två Pokemon av samma sort där en är Not likely to make headway och en är en Wonder men den första har högre CP. Vad IVt säger dock är att om du kör power up på den med högre IV tills den kommer till samma level, så kommer den ha högre CP.
Eftersom dust är en begränsad råvara så bryr jag min nästan aldrig om en pokemon som får högsta betyg när man tar appraise om den kräver 2200 dust för power up eller mindre, för det kommer krävas en hel del dust för att maxa den. Det skulle vara om det är en väldigt speciell Pokemon. Vissa sorter vet jag med mig att jag inte kommer slösa dust på, och vet man att man inte kommer göra det så är CP viktigare än IV.