2018-03-03, 17:59
Medlem
1. Om jag sagt upp mig själv från en arbetsplats som ofta har annonser ute där de söker folk med mitt yrke, borde jag ändå söka dessa tjänster? Eventuellt bli anvisad att söka. Blir lite konstigt i och med att jag sagt upp mig just därifrån, även om av ett "ogiltigt" skäl.

2. Vad tycker arbetsförmedlingen om att jag söker mest okvalificerade jobb om jag har en lång universitetsutbildning? "Måste" jag försöka få jobba med det jag är utbildad till?

3. Hur lätt/svårt är det att behålla a-kassan i denna process nu 2017-2018? Har de så många arbetslösa att ta hand om att de inte bryr sig särskilt eller är de verkligen på en? I större stad. Vore intressant att höra någon reflektion.
Citera
2018-03-03, 18:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekilas
1. Om jag sagt upp mig själv från en arbetsplats som ofta har annonser ute där de söker folk med mitt yrke, borde jag ändå söka dessa tjänster? Eventuellt bli anvisad att söka. Blir lite konstigt i och med att jag sagt upp mig just därifrån, även om av ett "ogiltigt" skäl.

2. Vad tycker arbetsförmedlingen om att jag söker mest okvalificerade jobb om jag har en lång universitetsutbildning? "Måste" jag försöka få jobba med det jag är utbildad till?

3. Hur lätt/svårt är det att behålla a-kassan i denna process nu 2017-2018? Har de så många arbetslösa att ta hand om att de inte bryr sig särskilt eller är de verkligen på en? I större stad. Vore intressant att höra någon reflektion.

Fråga ett:
Ja, det kan säkert anses att du bör söka dessa tjänster om de ligger inom ditt kompetensområde, eller om det är ett jobb som du klarar utan särskild utbildning. Vidare så antar jag att du vet att du får 45 extra karensdagar för att du sagt upp dig själv såvida inte särskilda skäl föreligger. https://www.aea.se/vanliga-fragor/regler/hur-lang-ar-karenstiden-for-akassa

Fråga två:
Att du söker okvalificerade jobb ses som positivt eller till och med tvunget, då det är jobb som du kan få och därmed komma ur arbetslösheten. Vidare så kommer du anmodas att söka jobb du har kompetens till såvida inte särskilda skäl föreligger för att du inte kan söka just dessa jobb. Ofta krävs läkarutlåtande för detta.

Fråga tre:
Svårt att svara på. Jag jobbar själv inom sjukvården och träffar då och då patienter som kan behöva intyg som anger att de inte kan söka vissa jobb. Sedan så får jag berättat att så länge de går på eventuellt anvisad aktivitet och/eller söker ett relevant antal jobb, så får de vara "i fred" Finns en hel del som inte har specifikt anvisad aktivitet, utan "står på kö" för någon form för arbetsprövning. Men det kan ta mycket lång tid innan de "aktiveras" och så länge de aktivitetsrapporterar en hyfsad mängd jobb så får de, som sagt, vara i fred. Har själv genom mitt arbete ibland talat med arbetsförmedlare och det har mer än en gång sagts att de hinner inte med alla samtal de egentligen skall ha. Så ett tips är att sök jobb så du har något att rapportera, om du inte söker jobb så kommer de krama åt dig.
Citera
2018-03-03, 18:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwfabl
Främst dessa två delar:

Allmänna bestämmelser
Aktivt arbetssökande
2 § Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring.
Omställningen till annat arbete ska påbörjas direkt när den sökande
anmäler sig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen och gör anspråk på
arbetslöshetsersättning. Det innebär att den sökande aktivt ska verka för
att han eller hon så snabbt som möjligt ska kunna skaffa ett nytt
lämpligt arbete.
Den som begär ersättning från arbetslöshetsförsäkringen ska, förutom
de arbeten som han eller hon söker på eget initiativ, även söka de
arbeten som Arbetsförmedlingen anvisar och delta i de
arbetsmarknadspolitiska program som Arbetsförmedlingen anvisar.
Vad som ska beaktas vid bedömningen av lämpligt arbete
3 § Vid bedömningen av vad som kan anses vara ett lämpligt arbete ska
hänsyn tas till tillgången på arbetstillfällen över hela arbetsmarknaden.
Det geografiska och yrkesmässiga sökområdet ska vidgas i takt med att
arbetslösheten fortgår.
Ansvarig utgivare: Ulf Staffansson
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens
föreskrifter (IAFFS 2015:3) om lämpligt arbete;
IAFFS 2015:3
Utkom från trycket
den 9 februari 2015
FÖRFATTNINGSSAMLING
2 (4)
Undanröja hinder
4 § Om den sökande inte kan ta ett tillgängligt arbete på grund av
personliga förutsättningar eller förhållanden som är godtagbara skäl
enligt dessa föreskrifter, ska han eller hon snarast vidta åtgärder för att
undanröja dessa hinder, där så är möjligt.

Kompetens
Utbildning och yrkeserfarenhet
5 § Ett anvisat eller erbjudet arbete som inte motsvarar den sökandes
utbildning eller yrkeserfarenhet är inte olämpligt enbart av det skälet.
Arbetsgivarens bedömning av den sökandes kvalifikationer
6 § Om en arbetsgivare anser att den sökandes kvalifikationer är
tillräckliga och vill anställa honom eller henne, ska arbetet anses vara
lämpligt även om den sökande gör en annan bedömning av sina
kvalifikationer.

Om man som arbetssökande saknar rätt att neka ett arbete som arbetsgivare erbjuder, samt behöver söka de arbeten som arbetsförmedlingen anvisar, vilket jag antar är vad som helst, finns det ingen anledning att luta mig mot eventuell a-kassa då jag vet att jag på egen hand kan få ett jobb som inte kräver utbildning.

Är du av annan uppfattning? Kanske är mitt antagande om "även söka de
arbeten som Arbetsförmedlingen anvisar och delta i de
arbetsmarknadspolitiska program som Arbetsförmedlingen anvisar" ett förhastat sådant?

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad är det du menar kommer att hända, utifrån det regelverk du citerar, som gör att du inte kommer att ansöka om ersättning?
Jag tänker att han menar att han inte vill söka jobb och delat i eventuellt anvisade utbildningsinsatser/åtgärder. Att han eventuellt inte tänker stå tillgänglig till arbetsmarknaden på det sätt som krävs för att erhålla A-Kassa.

Dock rekommenderar jag alla att vara med i A-Kassan. Är själv det även om sannolikheten är mycket låg att jag skall bli arbetslös.
Citera
2018-03-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
.

Tack
Citera
2018-03-06, 23:02
Medlem
tomyhockeys avatar
Beredskaps jobb leder INTE till akassa

någon som har varit på beredskaps jobb och vet hur det fungerar är man berättigad till akassa efter beredskapsjobben är slut ? arbetsförmedlingen har erbjudit mig ett beredskaps jobb så jag vet inte om jag skall tacka ja eller nej, det beror mest också om jag får akassa efter det, samtidigt så har jag andra jobb riktiga jobb på gång .
Citera
2018-03-06, 23:07
Medlem
Ratis avatar
Nej beredskapsjobb är inte a-kassegrundande.
Citera
2018-03-06, 23:08
Bannlyst
Nej, och kolla gärna vad den ev lönen blir. t.ex. X-hjälp på häkten mm där får du bara 19 000kr månaden och det är ingen höjdare.
Kolla gärna med din fackförening vad de tycker du skall gå med på, du skall ju inte få sämre inkomst pga et sånt jobb.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstall-med-stod/Vara-anstallningsstod/Stod-for-statliga-myndigheter/Moderna-beredskapsjobb-i-staten/Fragor-och-svar-om-moderna-beredskapsjobb-i-staten.html
"Nej, moderna beredskapsjobb är inte a-kassegrundande."
Citera
2018-03-06, 23:11
Medlem
shadow666s avatar
Har du inte a-kassa eller liknande idag, så varför inte? Går du på soc eller what ever så finns det inget o tveka på. visst tråkigt att det inte är a-kassa grundande.
Citera
2018-03-06, 23:16
Medlem
Politikerna tänkt till som vanligt

Sverige är så jävla ute i det mesta vilket jävla mörker
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Nej beredskapsjobb är inte a-kassegrundande.
Citera
2018-03-06, 23:22
Avslutad
Erbjudit? Du har inte blivit anvisad då? I så fall är du tvungen att säga JA! Annars blir det varning! 3 ggr och du är out!
Citera
2018-03-07, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Politikerna tänkt till som vanligt

Sverige är så jävla ute i det mesta vilket jävla mörker

Vad klagar du på? Tanken är väl att beredskapsjobben ska leda till ett riktigt jobb, inte till A-kassa.
Citera
2018-03-07, 16:30
Medlem
ibutus avatar
Jag kan inte jobba vissa dagar pga väder och vind. Dessa dagar så uteblir min lön. Har jag rätt att nyttja min a-kassa dessa dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in