2018-03-03, 17:59
Medlem
1. Om jag sagt upp mig själv från en arbetsplats som ofta har annonser ute där de söker folk med mitt yrke, borde jag ändå söka dessa tjänster? Eventuellt bli anvisad att söka. Blir lite konstigt i och med att jag sagt upp mig just därifrån, även om av ett "ogiltigt" skäl.

2. Vad tycker arbetsförmedlingen om att jag söker mest okvalificerade jobb om jag har en lång universitetsutbildning? "Måste" jag försöka få jobba med det jag är utbildad till?

3. Hur lätt/svårt är det att behålla a-kassan i denna process nu 2017-2018? Har de så många arbetslösa att ta hand om att de inte bryr sig särskilt eller är de verkligen på en? I större stad. Vore intressant att höra någon reflektion.
Citera
2018-03-03, 18:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekilas
1. Om jag sagt upp mig själv från en arbetsplats som ofta har annonser ute där de söker folk med mitt yrke, borde jag ändå söka dessa tjänster? Eventuellt bli anvisad att söka. Blir lite konstigt i och med att jag sagt upp mig just därifrån, även om av ett "ogiltigt" skäl.

2. Vad tycker arbetsförmedlingen om att jag söker mest okvalificerade jobb om jag har en lång universitetsutbildning? "Måste" jag försöka få jobba med det jag är utbildad till?

3. Hur lätt/svårt är det att behålla a-kassan i denna process nu 2017-2018? Har de så många arbetslösa att ta hand om att de inte bryr sig särskilt eller är de verkligen på en? I större stad. Vore intressant att höra någon reflektion.

Fråga ett:
Ja, det kan säkert anses att du bör söka dessa tjänster om de ligger inom ditt kompetensområde, eller om det är ett jobb som du klarar utan särskild utbildning. Vidare så antar jag att du vet att du får 45 extra karensdagar för att du sagt upp dig själv såvida inte särskilda skäl föreligger. https://www.aea.se/vanliga-fragor/regler/hur-lang-ar-karenstiden-for-akassa

Fråga två: