2018-01-27, 04:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Jag undrar om Alfa kassan har börjat använda ansökningshandlingar som toapapper. Min flickvän har skickat in arbetsgivarintyg, tidrapporter och har gjort allt som står i "att göra listan" sen i slutet av november. Hur ser handläggningstiderna ut.
Rimligtvis vet Alfakassan mer om deras handläggningstider än vad folk på FB gör...så ett hett tips är väl att din flickvän ringer Alfakassan och fråga om handläggningstiderna och hur det går med hennes ärende.
https://www.alfakassan.se/Kontakta_oss
Citera
2018-01-29, 12:38
Medlem
Så....

Jag är (teoretiskt sett) berättigad till kunglig A-kassa på nära 1000 kr om dagen.

Innan jag nu hoppar av min slaviga kurs vill jag dock försäkra mig om att detta är garanterat. Vart inskriven på 6-7 program och vill utesluta möjligheten att jag nu bara har studieuppehåll från någon av dessa.

Således:

Finns någon tjänst (liknande den A-kassan använder för kontroll) med vilken jag kan kontrollera vad jag eventuellt fortfarande är registrerad på?
Citera
2018-02-13, 17:46
Medlem
Tillfälligt jobb som konsult i eget bolagvid akassa

Om man går på akassa och får erbjudande om en veckas välbetalt konsultjobb i det egna vilande företaget (enskild firma).
Kan man då öppna företaget för att sedan stänga det igen (ev. för gott) och gå tillbaka till akassa?

Personen kommer att gå i pension i slutet av året, när akassan tar slut.

Kan man annars tänka sig att man bara redovisar veckan som semester, när man ändå inte behöver bokföra moms osv. till skatteverket förrän efter nästa nyår (nja lite fult, men hur kollas det? Nästa år har personen inte längre akassa)
Citera
2018-02-14, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bba
Om man går på akassa och får erbjudande om en veckas välbetalt konsultjobb i det egna vilande företaget (enskild firma).
Kan man då öppna företaget för att sedan stänga det igen (ev. för gott) och gå tillbaka till akassa?

Personen kommer att gå i pension i slutet av året, när akassan tar slut.

Kan man annars tänka sig att man bara redovisar veckan som semester, när man ändå inte behöver bokföra moms osv. till skatteverket förrän efter nästa nyår (nja lite fult, men hur kollas det? Nästa år har personen inte längre akassa)
Hoppas jag fattat rätt nu . Du är arbetsgivare och funderar på att anställa en person som går på A-kassa med enskild firma (nu vilande). Jag tror att den personen får mer problem med sin A-kassa och alla intyg än vad en veckas jobb ger. A-kassor älskar att sätta klorna i den som bara yppar att han har egen firma och sedan vill ha a-kassa igen.
Detta är bara vad jag tror men kan inte säga säkert. Du kan ju gå bakvägen så att säga gå in på A-kassorna på nätet och läs lite om hur dom resonerar om A-kassa vid registrerad egen firma.
Citera
2018-02-16, 19:07
Medlem
Tack
Jag är inte arbetsgivaren, försöker bara hjälpa en person.
Tanken är att personen går in som egenföretagande underkonsult en vecka i ett företag.
Om man sätter upp den veckan som semester då?
Sen avslutar allt med aksssa och går i pension före årets slut och så att säga på papperet "flyttar" veckan med arbete till efter akassan.
Redovisar sen till skatteverket vid årsskiftet att man fått in dessa pengar, eftersom det inte går att ta dom svart.
Finns det då nån avstämning ?
Citera
2018-02-18, 06:58
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bba
Tack
Jag är inte arbetsgivaren, försöker bara hjälpa en person.
Tanken är att personen går in som egenföretagande underkonsult en vecka i ett företag.
Om man sätter upp den veckan som semester då?
Sen avslutar allt med aksssa och går i pension före årets slut och så att säga på papperet "flyttar" veckan med arbete till efter akassan.
Redovisar sen till skatteverket vid årsskiftet att man fått in dessa pengar, eftersom det inte går att ta dom svart.
Finns det då nån avstämning ?
Kanske använda ett egenanställningsföretag? Typ Coolcompany, FrilansFinans och Firmify.
http://www.egenanstallning.org
Citera
2018-02-26, 10:45
Medlem
Hej!

Är i behov av feedback från någon som har erfarenhet av ersättning från A-kassan, eller som kan ge mig mer detaljerad information om kriterierna utifrån min situation.

Jag har arbetat inom IT-branschen i ca 8 år, där jag de senaste tre åren jobbat som ingenjör med Sveriges IT-infrastruktur samt projektledare inom samma bransch. Jag har ingen eftergymnasial utbildning utan har arbetat mig upp till min nuvarande position.

Har nyligen tagit beslutet att inom kort säga upp mig från såväl arbete som övriga samhällsåtaganden för att resa runt i världen på obestämd framtid. I samband med att jag skulle säga upp min a-kassa samt inkomstförsäkring blev jag konfunderad över de diffusa kriterier som gäller för att vara berättigad a-kassa. Även förklaringar på diverse statliga hemsidor som ska hjälpa att reda ut dessa kriterier, exempelvis om "lämpligt arbete", känns väldigt diffusa, och kan tolkas på många olika sätt.

När jag kommer hem vore det fantastiskt att få ett par månader på sig med inkomst att hitta ett, vad jag anser, lämpligt och utvecklande arbete, inom mitt kompetensområde. Är det någon som har insyn vad som skulle klassas som ett lämpligt arbete för någon med min bakgrund, samt vad jag har rätt att tacka nej till?

Mvh
Citera
2018-02-26, 21:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwfabl
Hej!

Är i behov av feedback från någon som har erfarenhet av ersättning från A-kassan, eller som kan ge mig mer detaljerad information om kriterierna utifrån min situation.

Jag har arbetat inom IT-branschen i ca 8 år, där jag de senaste tre åren jobbat som ingenjör med Sveriges IT-infrastruktur samt projektledare inom samma bransch. Jag har ingen eftergymnasial utbildning utan har arbetat mig upp till min nuvarande position.

Har nyligen tagit beslutet att inom kort säga upp mig från såväl arbete som övriga samhällsåtaganden för att resa runt i världen på obestämd framtid. I samband med att jag skulle säga upp min a-kassa samt inkomstförsäkring blev jag konfunderad över de diffusa kriterier som gäller för att vara berättigad a-kassa. Även förklaringar på diverse statliga hemsidor som ska hjälpa att reda ut dessa kriterier, exempelvis om "lämpligt arbete", känns väldigt diffusa, och kan tolkas på många olika sätt.

När jag kommer hem vore det fantastiskt att få ett par månader på sig med inkomst att hitta ett, vad jag anser, lämpligt och utvecklande arbete, inom mitt kompetensområde. Är det någon som har insyn vad som skulle klassas som ett lämpligt arbete för någon med min bakgrund, samt vad jag har rätt att tacka nej till?

Mvh
IAF: s föreskrifter om lämpligt arbete.
http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/Foreskrifter/IAFFS_2015-3.pdf
Citera
2018-02-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
IAF: s föreskrifter om lämpligt arbete.
http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/Foreskrifter/IAFFS_2015-3.pdf

Tack snälla! Känns med andra ord ganska meningslöst att i min situation betala en summa pengar varje månad till a-kassa/inkomstförsäkring.
Citera
2018-02-26, 21:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tack snälla! Känns med andra ord ganska meningslöst att i min situation betala en summa pengar varje månad till a-kassa/inkomstförsäkring.
Varför det?
Citera
2018-02-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför det?

Främst dessa två delar:

Allmänna bestämmelser
Aktivt arbetssökande
2 § Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring.
Omställningen till annat arbete ska påbörjas direkt när den sökande
anmäler sig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen och gör anspråk på
arbetslöshetsersättning. Det innebär att den sökande aktivt ska verka för
att han eller hon så snabbt som möjligt ska kunna skaffa ett nytt
lämpligt arbete.
Den som begär ersättning från arbetslöshetsförsäkringen ska, förutom
de arbeten som han eller hon söker på eget initiativ, även söka de
arbeten som Arbetsförmedlingen anvisar och delta i de
arbetsmarknadspolitiska program som Arbetsförmedlingen anvisar.
Vad som ska beaktas vid bedömningen av lämpligt arbete
3 § Vid bedömningen av vad som kan anses vara ett lämpligt arbete ska
hänsyn tas till tillgången på arbetstillfällen över hela arbetsmarknaden.
Det geografiska och yrkesmässiga sökområdet ska vidgas i takt med att
arbetslösheten fortgår.
Ansvarig utgivare: Ulf Staffansson
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens
föreskrifter (IAFFS 2015:3) om lämpligt arbete;
IAFFS 2015:3
Utkom från trycket
den 9 februari 2015
FÖRFATTNINGSSAMLING
2 (4)
Undanröja hinder
4 § Om den sökande inte kan ta ett tillgängligt arbete på grund av
personliga förutsättningar eller förhållanden som är godtagbara skäl
enligt dessa föreskrifter, ska han eller hon snarast vidta åtgärder för att
undanröja dessa hinder, där så är möjligt.

Kompetens
Utbildning och yrkeserfarenhet
5 § Ett anvisat eller erbjudet arbete som inte motsvarar den sökandes
utbildning eller yrkeserfarenhet är inte olämpligt enbart av det skälet.
Arbetsgivarens bedömning av den sökandes kvalifikationer
6 § Om en arbetsgivare anser att den sökandes kvalifikationer är
tillräckliga och vill anställa honom eller henne, ska arbetet anses vara
lämpligt även om den sökande gör en annan bedömning av sina
kvalifikationer.

Om man som arbetssökande saknar rätt att neka ett arbete som arbetsgivare erbjuder, samt behöver söka de arbeten som arbetsförmedlingen anvisar, vilket jag antar är vad som helst, finns det ingen anledning att luta mig mot eventuell a-kassa då jag vet att jag på egen hand kan få ett jobb som inte kräver utbildning.

Är du av annan uppfattning? Kanske är mitt antagande om "även söka de
arbetsmarknadspolitiska program som Arbetsförmedlingen anvisar" ett förhastat sådant?
Citera
2018-02-26, 23:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Främst dessa två delar:

Allmänna bestämmelser
Aktivt arbetssökande
2 § Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring.
Omställningen till annat arbete ska påbörjas direkt när den sökande
anmäler sig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen och gör anspråk på
arbetslöshetsersättning. Det innebär att den sökande aktivt ska verka för
att han eller hon så snabbt som möjligt ska kunna skaffa ett nytt
lämpligt arbete.
Den som begär ersättning från arbetslöshetsförsäkringen ska, förutom
de arbeten som han eller hon söker på eget initiativ, även söka de
arbetsmarknadspolitiska program som Arbetsförmedlingen anvisar.
Vad som ska beaktas vid bedömningen av lämpligt arbete
3 § Vid bedömningen av vad som kan anses vara ett lämpligt arbete ska
hänsyn tas till tillgången på arbetstillfällen över hela arbetsmarknaden.
Det geografiska och yrkesmässiga sökområdet ska vidgas i takt med att
arbetslösheten fortgår.
Ansvarig utgivare: Ulf Staffansson
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens
föreskrifter (IAFFS 2015:3) om lämpligt arbete;
IAFFS 2015:3
Utkom från trycket
den 9 februari 2015
FÖRFATTNINGSSAMLING
2 (4)
Undanröja hinder
4 § Om den sökande inte kan ta ett tillgängligt arbete på grund av
personliga förutsättningar eller förhållanden som är godtagbara skäl
enligt dessa föreskrifter, ska han eller hon snarast vidta åtgärder för att
undanröja dessa hinder, där så är möjligt.

Kompetens
Utbildning och yrkeserfarenhet
5 § Ett anvisat eller erbjudet arbete som inte motsvarar den sökandes
utbildning eller yrkeserfarenhet är inte olämpligt enbart av det skälet.
Arbetsgivarens bedömning av den sökandes kvalifikationer
6 § Om en arbetsgivare anser att den sökandes kvalifikationer är
tillräckliga och vill anställa honom eller henne, ska arbetet anses vara
lämpligt även om den sökande gör en annan bedömning av sina
kvalifikationer.

Om man som arbetssökande saknar rätt att neka ett arbete som arbetsgivare erbjuder, samt behöver söka de arbeten som arbetsförmedlingen anvisar, vilket jag antar är vad som helst, finns det ingen anledning att luta mig mot eventuell a-kassa då jag vet att jag på egen hand kan få ett jobb som inte kräver utbildning.

Är du av annan uppfattning? Kanske är mitt antagande om "även söka de
arbetsmarknadspolitiska program som Arbetsförmedlingen anvisar" ett förhastat sådant?
Vad är det du menar kommer att hända, utifrån det regelverk du citerar, som gör att du inte kommer att ansöka om ersättning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in