Citat:
Ursprungligen postat av
ekilas
1. Om jag sagt upp mig själv från en arbetsplats som ofta har annonser ute där de söker folk med mitt yrke, borde jag ändå söka dessa tjänster? Eventuellt bli anvisad att söka. Blir lite konstigt i och med att jag sagt upp mig just därifrån, även om av ett "ogiltigt" skäl.
2. Vad tycker arbetsförmedlingen om att jag söker mest okvalificerade jobb om jag har en lång universitetsutbildning? "Måste" jag försöka få jobba med det jag är utbildad till?
3. Hur lätt/svårt är det att behålla a-kassan i denna process nu 2017-2018? Har de så många arbetslösa att ta hand om att de inte bryr sig särskilt eller är de verkligen på en? I större stad. Vore intressant att höra någon reflektion.
Fråga ett:
Ja, det kan säkert anses att du bör söka dessa tjänster om de ligger inom ditt kompetensområde, eller om det är ett jobb som du klarar utan särskild utbildning. Vidare så antar jag att du vet att du får 45 extra karensdagar för att du sagt upp dig själv såvida inte särskilda skäl föreligger.
https://www.aea.se/vanliga-fragor/regler/hur-lang-ar-karenstiden-for-akassa
Fråga två:
Att du söker okvalificerade jobb ses som positivt eller till och med tvunget, då det är jobb som du kan få och därmed komma ur arbetslösheten. Vidare så kommer du anmodas att söka jobb du har kompetens till såvida inte särskilda skäl föreligger för att du inte kan söka just dessa jobb. Ofta krävs läkarutlåtande för detta.
Fråga tre:
Svårt att svara på. Jag jobbar själv inom sjukvården och träffar då och då patienter som kan behöva intyg som anger att de inte kan söka vissa jobb. Sedan så får jag berättat att så länge de går på eventuellt anvisad aktivitet och/eller söker ett relevant antal jobb, så får de vara "i fred" Finns en hel del som inte har specifikt anvisad aktivitet, utan "står på kö" för någon form för arbetsprövning. Men det kan ta mycket lång tid innan de "aktiveras" och så länge de aktivitetsrapporterar en hyfsad mängd jobb så får de, som sagt, vara i fred. Har själv genom mitt arbete ibland talat med arbetsförmedlare och det har mer än en gång sagts att de hinner inte med alla samtal de egentligen skall ha. Så ett tips är att sök jobb så du har något att rapportera, om du inte söker jobb så kommer de krama åt dig.