2010-09-02, 22:49
Medlem
abbbes avatar
A-kassa, hindrar det människor från att jobba?

Jag såg nu att "Folkgemenskap" skapade en tråd om "omöjligt att få jobb" när jag höll på att skriva om det här

Har haft en liten fundering här i några dagar, Eftersom jag sitter på faktura/support på ett televisionsföretag så ringer det ofta in kunder som säger något i stil med:

- jag går på A-kassa och den har sänkts PGA Reinfeldt, jag vill ha anstånd på min faktura
- Anstånd tack! jag får inte min A-kassa
- har inte fått min A-kassa på 4 månader så jag kan inte betala för TV

Alltså, när jag pratar med sådana kunder kan jag inte låta bli att undra, Om dessa människor nu går på A-kassa och har det för att de ska kunna söka jobb, varför sitter de då och tittar på digitalTV? Så frågan i mitt huvud är, Bidrar bidragen till att människor i allmänhet blir slöare och tappar ork ? Så dålig framförhållning kan man ju inte ha att man helt enkelt inte söker jobb för att man går på A-kassa utan då också beställer hem digitalTV... det är inte några stycken jag pratar om utan det är ganska många som ringer in på A-kassa.
Bidrag är väl i allmänhet sett som lite skamligt, vad är det som får personer att sjunka till denna nivå? Har man gett upp eller gör man det med flit? Ni som är bidragstagare, hur har ni kommit till bidragsnivån? Vad är det som har gjort att ni inte fått jobb? Frågorna är många.

Ponera då istället att vi skulle ta bort bidrag, Skulle det då bli lite som "survival of the fittest" att man liksom får klara sig själv och som i sin tur bidrar till att människor i allmänhet blir lite hårdhudade och verkligen försöker ta itu med sina bittra liv på soffan. Men skulle det verkligen bidra till ökad tillväxt om alla bidragstagare helt plötsligt skulle ta tag i skiten och få ett jobb? (skit samma vad det är för jobb, bara de har en sysselsättning) Jag menar, tillväxten borde ju stanna någon gång eller hur? Om inte bidrag fanns skulle väl gapen för arbetslöshet fyllas igen(om samhället gjorde folk lite mer PÅ) och det väl lite dessa gap som gör att vi har en marknad med konkurans?

Alltså Bidragstagarna fyller sin kvot med att bara vara hemma, och det i sin tur gör att de som ”vill” går ut och jobbar. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
och som jag fortsatte meningen, så de mest ihärdiga får jobben, resten då? ska de alla bli mer ihärdiga om alla skulle bli så ihärdiga att de nästan bränner ut sig så skulle ändå inte alla få jobb, för de finns inte, en person får ett jobb en annan blir arbetslös och så går de runt. alltså är det omöjligt idag för ALLA att få ett jobb eller ha ett jobb samtidigt.
Det tillhör min frågeställning men, att bränna ut sig för att man söker jobb verkar ytterts Otroligt

Visst nu är detta scenario helt omöjligt att hypotetiskt testa, men om vi skulle ha en värld där minst 90% hade en inställning som gav dem jobb och vi var där vi är idag, skulle det komma till ett stopp nån gång?

Ursäkta röran
Citera
2010-09-02, 22:55
Medlem
AlexOnTops avatar
Alltså, om man som arbetslös måste man väl få unna sig lite TV, ska de söka jobb 24/7 dygnet runt tänkte du eller? Du behöver ju inte dra slutsatsen att de ALLTID kollar på TV för att de har TV.

Om de inte får leva lite normalt vid sidan om att de söker jobb så lär de ju bli deprimerade ensamvargar, psykfall. Kommer de få bättre chans till jobb då?...
Citera
2010-09-02, 23:01
Medlem
abbbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Alltså, om man som arbetslös måste man väl få unna sig lite TV, ska de söka jobb 24/7 dygnet runt tänkte du eller? Du behöver ju inte dra slutsatsen att de ALLTID kollar på TV för att de har TV.

Om de inte får leva lite normalt vid sidan om att de söker jobb så lär de ju bli deprimerade ensamvargar, psykfall. Kommer de få bättre chans till jobb då?...

Fast, TV innefattar ofta en bindningstid, eller hur? Det måste väl ändå påverka på något plan?

Sen menar jag inte att de ALLTID kollar på TV, men när man är arbetslös är det ju en ekonomisk kris hos en själv. borde man inte prioritera Arbete före ett digitaltvabonnemang eller annat onödigt skit ?? First things first heter det väl?
Citera
2010-09-02, 23:11
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbbe
Fast, TV innefattar ofta en bindningstid, eller hur? Det måste väl ändå påverka på något plan?

Sen menar jag inte att de ALLTID kollar på TV, men när man är arbetslös är det ju en ekonomisk kris hos en själv. borde man inte prioritera Arbete före ett digitaltvabonnemang eller annat onödigt skit ?? First things first heter det väl?

Man kan ju få upp till 80 procent på sin ursprungliga lön, så jag tror att om man tjänat bra så klarar man sig om man köper digitaltvabonnemang.
Jag tror det påverkar mer om man blir helt isolerad ifrån allt som man tycker är roligt. Man måste få känna sig normal lite då och då, hänga med i nyheter m.m.
Citera
2010-09-03, 08:51
Medlem
A-kassa är inget bidrag, utan en försäkring som man har betalat för. Efter ett visst antal dagar (vet inte hur många) så stängs du av från denna försäkring. Förhoppningsvis ska du under denna period kunna få en anställning. Förutsättningarna är förstås olika pga en mängd omständigheter. Får du inget jobb, så får du sedan sälja det du äger och leva upp dina besparingar. När detta inte längre funkar kanske du kan få ett bidrag från socialen.

Hur kul tror du att folk som är arbetslösa i allmänhet tycker att ovanstående är i jämförelse med ett arbete?

A-kassa hindrar inte normalt funtade, dvs en stor majoritet, från att jobba. Under förutsättning, förstås, att de lyckas få ett jobb.
Senast redigerad av John Ohlsson 2010-09-03 kl. 08:53.
Citera
2010-09-03, 12:43
Medlem
abbbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
A-kassa är inget bidrag, utan en försäkring som man har betalat för. Efter ett visst antal dagar (vet inte hur många) så stängs du av från denna försäkring. Förhoppningsvis ska du under denna period kunna få en anställning. Förutsättningarna är förstås olika pga en mängd omständigheter. Får du inget jobb, så får du sedan sälja det du äger och leva upp dina besparingar. När detta inte längre funkar kanske du kan få ett bidrag från socialen.

Hur kul tror du att folk som är arbetslösa i allmänhet tycker att ovanstående är i jämförelse med ett arbete?

A-kassa hindrar inte normalt funtade, dvs en stor majoritet, från att jobba. Under förutsättning, förstås, att de lyckas få ett jobb.

Tack för svaret, blev mycket klarare nu
Citera
2010-09-04, 13:28
Medlem
Lastbils avatar
Gick med i SEF förra månaden. Har fått en faktura som jag betalt men fick ingen den här månaden. Kommer de var tredje månad eller hur funkar det?
Citera
2010-09-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Gick med i SEF förra månaden. Har fått en faktura som jag betalt men fick ingen den här månaden. Kommer de var tredje månad eller hur funkar det?

Tror jag inte det gör men ring och kolla, man får utträde från kassan om man uppkommer i 3 obetalda månader och att skicka ut fakturorna 3 åt gången skulle bara öka risken för att nåt sånt ska hända.

Om du är osäker kan du säkert betala in på samma OCR-nr som på den tidigare fakturan du fått.
Citera
2010-09-05, 20:43
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Hur gammal är du?

Om du är över 20 år så kan du få grundförsäkringen, max 320 kr per dag. Räkna med en avstängning på 45 ersättningsdagar i och med att du sagt upp dig själv.

Jag är 20 men jag ska ändå dit min första arbetslösa dag eller?

Vad har dom för krav på en? Aktivt jobbsökande? Måste man gå på massa möten o shit eller?
Senast redigerad av rauger 2010-09-05 kl. 20:49.
Citera
2010-09-06, 10:01
Medlem
När jag deltidstämplar, dvs jobbar lite då & då och stämplar när jag inte jobbar. Vilken typ av blankett ska min arbetsgivare fylla i då? är det samma papper som han fyllde i min snittinkomst och snitt timmar senaste tolv månaderna, fast bara just den snittlön och snitt timmar jag hade denna månad?

Tror inte ni fattar.

Men när jag fyller i stämpelkortet så vill väl a-kassan ha ett intyg från min arbetsgivare att det jag fyllt i stämmer? samma blankett som jag nämde ovan eller en helt annan?
Citera
2010-09-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Jag är 20 men jag ska ändå dit min första arbetslösa dag eller?

Vad har dom för krav på en? Aktivt jobbsökande? Måste man gå på massa möten o shit eller?

Alltid första arbetslösa dagen. Grundvillkoret är:

https://www.internetkassan.com/04/Index.aspx?id=114

Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
När jag deltidstämplar, dvs jobbar lite då & då och stämplar när jag inte jobbar. Vilken typ av blankett ska min arbetsgivare fylla i då? är det samma papper som han fyllde i min snittinkomst och snitt timmar senaste tolv månaderna, fast bara just den snittlön och snitt timmar jag hade denna månad?

Tror inte ni fattar.

Men när jag fyller i stämpelkortet så vill väl a-kassan ha ett intyg från min arbetsgivare att det jag fyllt i stämmer? samma blankett som jag nämde ovan eller en helt annan?

Det begärs in ett anställningsavtal om du börjar deklarera arbete eller semester på kassakorten. När arbetet tar slut eller efter 6 månader brukar det begäras in arbetsgivarintyg.

http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16341825320148

Edit: Får inte länken att funka. GÅ in här och se "arbetsgivarintyg".

http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=278&JavascriptCheck=on&IsJavascriptE nabled=true&ScreenWidth=1280&ScreenHeight=1024&
Citera
2010-09-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Alltid första arbetslösa dagen. Grundvillkoret är:

https://www.internetkassan.com/04/Index.aspx?id=114

Det begärs in ett anställningsavtal om du börjar deklarera arbete eller semester på kassakorten. När arbetet tar slut eller efter 6 månader brukar det begäras in arbetsgivarintyg.

http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16341825320148

Edit: Får inte länken att funka. GÅ in här och se "arbetsgivarintyg".

http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=278&JavascriptCheck=on&IsJavascriptE nabled=true&ScreenWidth=1280&ScreenHeight=1024&

Okej tack. Så det är bara att fylla i när jag jobbat på kassa korten nu så skickar dom tillbaka papper där abrtesgivaren ska fylla i att jag verkligen jobbat?

När får jag respons på alla andra papper och att A-kassan är beviljad? skickade in alla papper för en vecka sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in