Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Hur ofta brukar tyskar och norrmän överge sina familjer för att flytta till Sverige? Min gissning är att det inte är nämnvärt ofta. För övrigt så borde inte ens du kunna bortse från att partiet har en poäng i detta:
Det är möjligt att deras avsikt var att förhindra att ensamkommande ungdomar med flyktingstatus tar hit föräldrar och syskon så fort de fått uppehållstillstånd. Men vill man förhindra det räcker det med att kräva PUT för anhöriginvandring och vara restriktiv med PUT. Att kräva medborgarskap i 18 år är ett orimligt krav som skapar ett system med första och andra klassens medborgare.
Regeln skulle för övrigt gälla alla invandrare, inte bara flyktingar, så som den formuleras i partiprogrammet. Så folk som flyttar hit av andra skäl skulle också drabbas.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Den här sortens politik är ett resultat av att medborgarskap delats ut alldeles för lättvindigt under alldeles för många år i det här landet. Att en person inte har lärt sig tala svenska efter flera år i Sverige är naturligtvis ett tecken på att han/hon inte har här att göra. Det är ju absurt att en sådan person har fått ett svenskt medborgarskap och därmed kan tillgodogöra sig en massa välfärdsförmåner som skattebetalarna finansierat, det tror jag att många svenskar håller med om.
Tvärtom så är jag övertygad om att de flesta svenskar tycker det är orimligt att den som bott i Sverige i många år och jobbat och betalat skatt i efterhand ska berövas sin rätt till sjukförsäkring m.m. bara på grund av ett underkänt språktest. Vi är inte ett missunnsamt folk.
Förmågan att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder varierar för övrigt kraftigt mellan olika individer. En del har mycket lätt för det, andra mycket svårt.
Detta sagt, så är det förstås önskvärt att alla som bor i Sverige snabbt lär sig svenska. Det bör satsas mer på detta. Men man kan inte i efterhand bestraffa folk som kom hit och blev svenska medborgare när det inte fanns några sådana krav. Det strider mot grundläggande rättsprinciper.