Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-07, 02:43
Medlem
Svantevits avatar
Med tanke på att tom SD har svårt att skaka fram vettiga riksdagskandidater trots att de är ett betydligt äldre och mer etablerat parti, så tvivlar jag på att AfS får mer än 2-3%. Jag skulle aldrig chansa med min röst iaf.
Citera
2018-03-07, 03:33
Medlem
ReiseReises avatar
Ja men detta är ju smart. Splittra rösterna under ett oerhört kritiskt läge för landets framtid, för att i slutändan uppnå samma politiska verkan.

Hela poängen är att en liten klick människor inte kunde komma överens om ledarskapsfrågan samt några få pissfrågor där irrelevanta åsikter går emellan, lite som på medeltiden där man hade ständiga debatter om hur många änglar man kunde få plats på en påle. Man väljer därför att nu splittra hela den politiska rörelsens väljarkår, och nu ska alltså flashback marknadsföra detta parti?
Citera
2018-03-07, 03:36
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Med tanke på att tom SD har svårt att skaka fram vettiga riksdagskandidater trots att de är ett betydligt äldre och mer etablerat parti, så tvivlar jag på att AfS får mer än 2-3%. Jag skulle aldrig chansa med min röst iaf.

De få vettiga kandidater de har skakat fram i riksdagen har de ju antingen gjort sig av med under åren eller är på väg att göra sig av med.

Kasselstrand stod ju inte ens på SD:s riksdagslista 2014 trots att han var SDU:s ungdomsförbundsorförande. Snacka om vilket självmål..

Ska jag vara ärlig så tror jag inte Kasselstrands största problem är att hitta lämpliga kandidater till riksdagen. Partistyrelsen som de redan skakat fram ser ju betydligt mer kompetent ut än SD:s nuvarande partistyrelse.
Citera
2018-03-07, 03:43
Medlem
Tubleross avatar
En sak som är intressant är att stödet verkar vara enormt för AFS politik på Facebook sidor som fram tills nyligen varit pro-SD.

Ett exempel:

https://www.facebook.com/politikfakta/photos/a.341532885938453.79792.274070532684689/1656596714432057/?type=3&theater
Citera
2018-03-07, 04:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
En sak som är intressant är att stödet verkar vara enormt för AFS politik på Facebook sidor som fram tills nyligen varit pro-SD.

Ett exempel:

https://www.facebook.com/politikfakta/photos/a.341532885938453.79792.274070532684689/1656596714432057/?type=3&theater

Om AFS kommer in i riksdagen, ska SD då fortsätta skrika rasister, vägra samarbeta och idka samma mobbarbeteende som de själva blivit utsatta för? JÅ sa i en intervju att AFS är rasistiskt (där sköt han sig i foten rejält). SD kommer förlora väljare om de börjar hacka på AFS; folk börjar bli mer och mer förbannade på misshandeln av Sverige och svenskarna.

Edit: Rasism - missbrukad, urvattnad floskel som politiker svänger sig med när egna positioner hotas.
Senast redigerad av Passepartout 2018-03-07 kl. 04:27.
Citera
2018-03-07, 04:15
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den Sentioundersökning som AfS själva beställde är intressant eftersom de inte bara tittade på hela väljarkåren utan också på SD:s väljare, där stödet för ett nytt parti är mycket stort.
Dessa siffror är anmärkningsvärda, och jag kan förstå om SD-ledningen är nervösa ifall de känner till dem. Om alla de SD-väljare som svarat Ja på den första frågan röstar på AfS riskerar ju SD att åka ur riksdagen.

Vilket är alldeles utmärkt då jag inte kan släppa tanken att SD har blivit lite för bekväma i sin nya roll som riksdagsparti. De verkar ha glömt just vem som placerade dem där…
Finns det en chans att AfS kan komma in i riskdagen kommer jag utan tvekan rösta på dem.
Jag 'slängde' bort min röst i två val innan SD kom in i RD. Jag har inga som helst problem att göra samma sak igen.
I synnerhet som AfS verkar besitta en betydligt högre genomsnittlig utbildningsnivå än SD, vilket förhoppningsvis skulle kunna innebära färre rättshaverister, knarkare, pyskiska vrak, …
Citera
2018-03-07, 04:20
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Tack för presentationen.

De lär bli en blåslampa i röven på SD under hela valrörelsen. Inte bara SD förresten. Potentiellt 80% av SD är direkt öppna för AfS, men AfS skulle i dagsläget kunna få 32,9%. Vem vet hur det kommer förändras under de närmaste 6 månaderna.

En sak är säker har SD varit luriga att mäta i OU så kommer AfS vara mer eller mindre omöjliga. Det blir en intressant valrörelse och en nagelbitare till valvaka.
Jag skulle gissa att AfS ter sig vara betydligt mer attraktiva än SD för missnöjda gammel-Moderater.

Låt oss hoppas AfS tar sig in i RD, då SD under de senaste två åren med ledsam klarhet visat att de definitivt behöver "en blåslampa i röven".
Citera
2018-03-07, 05:36
Medlem
Sitter och lyssnar på Jessica Ohlssons intervju med nyadagbladet och där framkommer det ju ganska tydligt att detta parti eller åtminstone hon inte är etnonationalist. Hon pratar fortfarande om svenkhet i former av kultur och sådant, enda skillnaden mellan hon och SD i denna fråga är att hon säger att dem flesta från MENA aldrig kommer kunna anamma den svenska kulturen och därvid inte bli Svenskar men hon säger fortfarande att om man anammar den svenska kulturen så blir man det många uppfattar som svensk..................
Denna intervju fick mig att börja tveka på alternativ för Sverige.

https://nyadagbladet.se/inrikes/intervju-med-alternativ-for-sverige-alla-kan-inte-bli-svenskar/

Ni kan se detta från 8:30 i klippet.

Har dock inte sett hela intervjun än.

EDIT : Lite senare i intervjun så attackerar hon SDs "öppen svenskhet" och säger att det är patetiskt och att självklart inte alla kan bli Svenskar, men hon pratar fortfarande om att det har att göra med ens kulturella bakgrund och inte ens etnicitet.
Senast redigerad av Lucke55 2018-03-07 kl. 05:44.
Citera
2018-03-07, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Om AFS kommer in i riksdagen, ska SD då fortsätta skrika rasister, vägra samarbeta och idka samma mobbarbeteende som de själva blivit utsatta för? JÅ sa i en intervju att AFS är rasistiskt (där sköt han sig i foten rejält). SD kommer förlora väljare om de börjar hacka på AFS; folk börjar bli mer och mer förbannade på misshandeln av Sverige och svenskarna.

Edit: Rasism - missbrukad, urvattnad floskel som politiker svänger sig med när egna positioner hotas.

Jimmie Åkesson sade i riksdagen att rasism var när "man trodde på raser och att andra raser får härska över andra raser", så antingen så har Åkessons definition av rasism radikalt förändrats på bara 1 år och han har anammat samma definition på rasism som vänstern har eller så är han som du säger rädd för att AfS kommer ta väljare från SD, och försöker på så sätt skrämma potentiella AfS väljare från att gå över från SD till AfS. Detta kommer självklart inte fungera.
Citera
2018-03-07, 05:43
Medlem
Insyn5s avatar
Åkesson säger i sin intervju till tv4 att han inte bry sig om afs men på sättet han pratar, agerar och vad han kallar AFS för gör gällande att det förhåller sig tvärtom.
Citera
2018-03-07, 06:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Ja men detta är ju smart. Splittra rösterna under ett oerhört kritiskt läge för landets framtid, för att i slutändan uppnå samma politiska verkan.

Hela poängen är att en liten klick människor inte kunde komma överens om ledarskapsfrågan samt några få pissfrågor där irrelevanta åsikter går emellan, lite som på medeltiden där man hade ständiga debatter om hur många änglar man kunde få plats på en påle. Man väljer därför att nu splittra hela den politiska rörelsens väljarkår, och nu ska alltså flashback marknadsföra detta parti?

Att jämföra Afs med Sd är lite som att jämföra Miljöpartiet med Centern. Sd har blivit trött och är inte ens i närheten av vad dom var när dom först kom in i riksdagen. Att höra Åkesson kritisera Afs för att vara extrema är lite lustigt då Åkesson för 10 år sedan var minst lika "extrem" om inte mer.
Citera
2018-03-07, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att jämföra Afs med Sd är lite som att jämföra Miljöpartiet med Centern. Sd har blivit trött och är inte ens i närheten av vad dom var när dom först kom in i riksdagen. Att höra Åkesson kritisera Afs för att vara extrema är lite lustigt då Åkesson för 10 år sedan var minst lika "extrem" om inte mer.
Sd har blivit ett ryggdunkarparti och Afs är är väl på samma nivå som Sd var innan de blev en del av etablissemanget.
Jag kommer med stor sannolikhet rösta Afs..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in