Citat:
Ursprungligen postat av
Pulitzer
Det är ju liksom där man automatiskt blir skeptisk till vad Peterson säger, oavsett vilka meriter det har.
Den stora neomarxistiska ideologiska hegemonin som kuvar våra män. Leder han ens existensen av detta fenomen i bevis? Eller har han bara glömt att ta på foliehatten?
Jag gjorde ett par extra radavstånd och bytte språk där jag gick från att skriva "han" talar om osv till att ge min egen analys.
Jag går tillbaka. Jag skrev
Citat:
I dagens samhälle när allt som har med manlighet att göra skall betecknas som resultat av en sjuklig mansroll eller mansnorm blir det svårt för män att hitta en identitet, då den biologiska/evolutionära rollen, av neomarxismen framställs som sjuk.
Det är inget konstigt jag skriver, toxisk maskulinitet är ett ofta använt begrepp.
Wiktionary:
Citat:
toxisk
giftig, som orsakar skada på levande organism
Wikipedia
Citat:
Maskulinitet är beteenden, kvaliteter eller egenskaper som kännetecknar, förknippas med, eller anses vara passande för, män. Maskulinitet kan också definieras som manlighet eller virilitet.
Att tala om toxisk maskulinitet är ju att ge sig på manliga egenskaper. Det är ett direkt angrepp på män som biologiska varelser utifrån ideologiska föreställningar. Bara kombinationen av ord är ju fasansfull, det är ju lika illa som att påstå att kvinnor avger giftiga ångor när de menstruerar. Nej värre, själva varandet när man har penis skadar omgivningen. (om man inte definierar sig som något annat än man)
Man måste vara bra blind för att inte se att den här "sanningen trummas in på bred front"
Vita män skadar omgivningen
vita män skadar svarta män, och bruna och gula och beiga, och röda
vita män skadar miljön.
Vita mäns hierarkier är skadliga
Vita män verkar i det närmaste vara så giftiga skadliga att de måste bekämpas. Hade Bernard Shaw varit här hade han bett om bekämpningsmedel, men sanningen är att det redan pågår restriktioner för vita män.
Jag har redan länkat filmen om hur de ska backa bak till förmån för andra. De är heller inte välkomna överallt.
Vad Jordan gör är att visa att det som betraktas som manliga egenskaper ses överallt i naturen, och hos oss sapiens överlev natural selection. Det har alltså inte rensats ut, utan torde ha en funktion.
Toxisk maskulinitet är ett påhittat ord, helt i enlighet med att sjukförklara de delar av samhället man inte gillar.
Det finns ingen beskrivning av toxisk maskulinitet på svenska, från första sidan på google:
Och a se där "bekämpandet"
Citat:
Personligen tror jag att bekämpandet av toxisk maskulinitet [inte minst för männen själva!] är en nyckelfråga för den feministiska kampen och att det finns rum för mycket mer forskning och diskussion om hur samhällsuppbyggnad påverkar män och hur detta skapar negativa yttre förhållanden för alla människor oberoende av kön.“
Citat:
Toxisk maskulinitet hänför sig vanligtvis till de traditionella könsrollerna för män, relaterade till styrka, dominans och tuffhet, vilket begränsar män och/eller dikterar deras beteende på sätt som är skadliga för dem själva och andra.
Som en utvidgning av detta tror många feminister att toxisk maskulinitet också bidrar till de problem som kvinnor möter, i synnerhet fysiskt, sexuellt och känslomässigt våld (vanligtvis förövade av män).”
Med andra ord, det jag säger är inte helt taget ur luften.
Det som skrivs finns inget som helst belägg för, man generaliserar ett helt kön till att vara problemet.
På engelska ren propaganda:
Citat:
The concept of toxic masculinity is used in psychology to describe certain traditional male norms of behavior in the United States and Europe that are associated with harm to society and to men themselves. Such "toxic" masculine norms include the traits of dominance, devaluation of women, extreme self-reliance, and the suppression of emotions.
Nej det är inget psykologiskt begrepp, och man måste vara bra dum i huvudet för att inte se att den vita delen av världen är den som minst dominerar genom våld, som minst förminskar kvinnor, vad de menar med självtillit vet jag inte men det är inget dåligt. Det sista är så dumt så att de borde ha dumstrut.
jag skriver om skamkulturer (korrelerar med ickevita) och hur annorlunda barn uppfostras där, hur bristen på spegling av deras känslor gör dem till outvecklade individer känslomässigt.
Ovanstående har ingen som helst täckning, det är ren och skär scheisse.
Vad är det jag ska leda i bevis?
Kopplingen till marxism genom att framställa motparten som förtryckare? Att dela in världen i svart/vitt genom att tala om kvinnor/män?
Jag har ingen foliehatt men du verkar behöva sitta med dumstruten.
Att unga män har svårt att hitta sin roll och må bra råder det inget tvivel om. Jag tror att de som arbetar med dessa män, Jordan kliniskt, och jag ideellt har bättre koll på vad som fattas dem, än feministisk propaganda som inte har noll koll på psykologisk utveckling, eller hur man får människor att bli fungerande samhällsmedborgare. Var det målet så skulle man ju ta reda på hur, men det gör man inte, istället så bryter man den, och det är man ju öppen med, att man ska bryta ned den skadliga manligheten. Feminismen generaliserar och ger sig på grunden i manligheten. Jordan refererade ju till uttalandet att bryta ned patriarkatet (faderligheten) i grunden.
Helt klart är för stora krav på män och pojkar skadligt eftersom det knäcker självförtroendet.
Inga krav alls är heller inte bra. Saken är den att kvinnor inte kan uppfostra män, män behöver en manlig förebild.
Sanningen är ju att avsaknad av patriarkat, manligt sunt ledarskap är det som leder till kaos.
Avsaknaden av manligt ledarskap gör att män söker en fadersgestalt. Jordan är så bra mycket bättre än Jaques Fresco, eller Molyneux.
Det finns inget osunt i manlighet i sig, att påstå att dominans och hierarkier är osunt är kommunistisk propaganda. Liksom att påstå att styrka och tuffhet är giftig maskulinitet. Det enda "giftiga" med dessa egenskaper att de utgör ett hot för människor som inte kan konkurrera.
Åh det finns så mycket bra ut nu, feminister reducerar män till en enda människa, när män är olika. En del har fått en bra uppväxt och har lärt sig att hantera sin styrka, sitt mod, sitt övertag för att beskydda sin familj. Vissa är så kuvade av föräldrarna att de inte vågar säga flaska, andra är så dåligt speglade så de visar upp en falsk fasad av styrka, mod och övertag, och för att den inte skall rämna så måste de trycka ned andra runt omkring sig.
Jordan riktar in sig på just de män som söker sig till honom, han har alltså en specifik målgrupp med sin bok. (även om alla kan må bra av att växa upp) Vad jag själv kan säga utifrån alla hundratals brev jag har fått så är det svårt att vara man idag eftersom det är damn if you do - and damned if you don't. Mansrollen - det vill säga det som förväntas av en av kvinnor är dubbeltydig.
Män skall både vara den inkännande vännen som är mjuk och följsam, samtidigt som han på det sexuella planet måste imponera, och det gör inte den kille som inte är tuff och modig och tar ett steg framåt. Många unga har inte en aning om på vilket ben de skall stå.
Idag verkar allt med män vara fel
Även om män rent generellt har högre grad av assertiveness, och hos narcissisterna sjukligt mycket, så finns det ju män som har alldeles för låg assertiveness och self- reliance, och den gruppen ökar i rask takt. Att den gör det beror på dels att de vuxit upp utan närvarande far, men också på samhällsklimaten. Könsidentiteten grundläggs under de första åren, lite senare byggs könsrollen upp och det sker i interaktion med kvinnor i omgivningen när det gäller män. Det måste finnas kvinnor runt dem som bekräftar dem som män, och det måste finnas män som visar vägen och uppmuntrar och stöttar, men också ställer krav.
Att den här gruppen är enorm syns i Jordans enorma popularitet, och intresset för vad han har att säga. Jag möter dem också här. Männen som inte har fått lov att vara män, som inte ens har fått lov att vara människor. Givetvis har det här sin grund i hur relationerna sett ut i familjen, men det förstärks av media. Män i tonåren vill inget hellre än att bli accepterade av kvinnor (om de inte är narcissister eller psykopater) deras livsuppgift är att föra generna vidare, för det krävs att de blir accepterade av en hona. Såklart de läser media, vad som krävs, fantastiska i sängen, bästa vännen, tvättbräda, framgångsrik. De läser också allt de inte får vara. Med en bakgrund där de varit utelämnade till kvinnor och kvinnors värderingar så har de inte fått träna på att vara män, de vet inte hur man gör, och läser att de inte får vara biologiska varelser. Rutan blir allt mindre.
Den här typen av män, eller de bra männen stöter feminister sällan på, feminister är alldeles för aggressiva, och alldeles för ointresserade av att lyssna och alldeles för upptagna med att bekämpa den onda mannen.
här en hel tråd i ämnet startad av Merapi
Manlighetsnormer leder till psykisk ohälsa hos män
(FB) Manlighetsnormer leder till psykisk ohälsa hos män