Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-24, 17:17
  #1
Medlem
Som bekant så kritiserar feminism manlighetsnormer i samhället och vad dessa ställer till med för samhället i stort i form stora kostnader pga av kriminalitet, våldsutövning, dödsolyckor pga kukmätning etc.
Enbart mäns brottslighet kostar Sverige ca 31 miljarder per år (kvinnors brottslighet kostar 6 miljarder/ år.)
Manligt våld på olika sportsarenor…90 miljoner varje år.
etc. etc.

(http://www.gu.se/omuniversitetet/vis...et-.cid1180920)


Och vad det ställer till med för kvinnor och barns trygghet, rättigheter och hälsa etc.
Allt detta finns det ju tonvis av belägg för

men!

Nu finns där även vetenskapliga bevis för hur skadligt många av dessa manlighetsnormer (obs! inte alla) även är för män själva och då inte enkom er risk råka fysiskt illa ut utan alltså även mentalt.

Ni blir faktiskt psykisk sjuka av att vara sexister och tro att män är bäst på allt.
Ni blir psykiskt sjuka av ert behov av pittmätning.
Ni blir psykiskt sjuka av normen av att ensam är stark, inte bara fysiskt utan alltså även i knoppen.
Ni blir psykiskt sjuka av kravet av att dominera kvinnor och belägra så många kvinnor som möjligt under er livstid.


Så lite att diskutera för er.


Själva studien, metastudie på totalt ca 20 000 män

http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doi...037/cou0000176

eng. artikel:

http://www.popsci.com/research-shows...-mental-health

Mer komprimerad på svenska för de riktigt lata:

http://www.metro.se/nyheter/studie-s...6wPmqYBbMJTnI/
Citera
2016-11-24, 17:26
  #2
Medlem
Avvecklingen av mansrollen kommer leda till stora psykiska problem hos både kvinnor och män.
Citera
2016-11-24, 17:33
  #3
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Avvecklingen av mansrollen kommer leda till stora psykiska problem hos både kvinnor och män.

+1

Är ju inga konstigheter egentligen. Normala män tycker om att vara män. Vad ska vi annars vara liksom?

Gissar att feministiska nu-males som grupp mår sämre än vanliga normala svenska män. Inga hårda bevis för saken mer än mina instinkter.
Citera
2016-11-24, 17:49
  #4
Medlem
Internhumors avatar
Svårt att förhålla sig till en utredning om mansroller då det finns flera miljarder män i världen och urvalet är 20.000 västerländska män.

En etnocentrisk "studie" som är ihopsatt för att misskreditera västerlandet och västerländska män.

Inte mycket att lägga något värde i.
Citera
2016-11-24, 17:57
  #5
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Ni blir faktiskt psykisk sjuka av att vara sexister och tro att män är bäst på allt.
Ni blir psykiskt sjuka av ert behov av pittmätning.
Ni blir psykiskt sjuka av normen av att ensam är stark, inte bara fysiskt utan alltså även i knoppen.
Ni blir psykiskt sjuka av kravet av att dominera kvinnor och belägra så många kvinnor som möjligt under er livstid.


Att grandios sjalvbild kopplad till sitt kon, samt sex och relationsmissbruk ar korrelerat med dalig psykisk halsa ar det nog ingen som ifragasatter. Nar det kommer till kukmatandet sa var den engelsksprakiga artikeln lite vag, och det var inte en av de 3 normerna som uppvisade klarast negativa effekter pa halsan. Att ett tvangsmassigt behov av att vara bast och alltid vinna tyder pa psykiska problem ar inte heller sarskilt forvanande. Dock ar jag osaker pa om tavlingslusten i sig ar nagot som kan sammankopplas med psykisk ohalsa.

Att behover utav sjalvstandighet kan leda till problem kan ha att gora med att det blir svarare och svarare att vara just sjalvstandig i dagens samhalle. Detta ar ett problem som jag sjalv har, och jag kan absolut kanna att det tynger ner mig ibland.

Overlag sa ar slutsatserna i artikeln ratt triviala. Att manga av de normer och sociala krav som finns i vart samhalle skapar psykiska problem ar inte forvanande. Speciellt normer kring statussokande, sex och relationer. Tror dessutom att detta endast har en svag koppling till kon, om ens nagon.
Citera
2016-11-24, 18:03
  #6
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som bekant så kritiserar feminism manlighetsnormer i samhället och vad dessa ställer till med för samhället i stort i form stora kostnader pga av kriminalitet, våldsutövning, dödsolyckor pga kukmätning etc.
Enbart mäns brottslighet kostar Sverige ca 31 miljarder per år (kvinnors brottslighet kostar 6 miljarder/ år.)
Manligt våld på olika sportsarenor…90 miljoner varje år.
etc. etc.

(http://www.gu.se/omuniversitetet/vis...et-.cid1180920)


Och vad det ställer till med för kvinnor och barns trygghet, rättigheter och hälsa etc.
Allt detta finns det ju tonvis av belägg för

men!

Nu finns där även vetenskapliga bevis för hur skadligt många av dessa manlighetsnormer (obs! inte alla) även är för män själva och då inte enkom er risk råka fysiskt illa ut utan alltså även mentalt.

Ni blir faktiskt psykisk sjuka av att vara sexister och tro att män är bäst på allt.
Ni blir psykiskt sjuka av ert behov av pittmätning.
Ni blir psykiskt sjuka av normen av att ensam är stark, inte bara fysiskt utan alltså även i knoppen.
Ni blir psykiskt sjuka av kravet av att dominera kvinnor och belägra så många kvinnor som möjligt under er livstid.


Så lite att diskutera för er.


Själva studien, metastudie på totalt ca 20 000 män

http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doi...037/cou0000176

eng. artikel:

http://www.popsci.com/research-shows...-mental-health

Mer komprimerad på svenska för de riktigt lata:

http://www.metro.se/nyheter/studie-s...6wPmqYBbMJTnI/

*gäsp*

Ingen Man bryr sig, den släpper en brakare och jobbar vidare.
Citera
2016-11-24, 19:16
  #7
Medlem
Japhys avatar
Otroligt. Så promiskuitet och en önskan att ha "makt över kvinnor" är alltså associerat med mental ohälsa. Ja, jag tror inte nån är förvånad.

Är man sexist om man antar att kvinnor som förespråkar sexuell promiskuitet och makt över män (läs: feminister) också är mentalt sjuka?
Citera
2016-11-24, 19:19
  #8
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Otroligt. Så promiskuitet och en önskan att ha "makt över kvinnor" är alltså associerat med mental ohälsa. Ja, jag tror inte nån är förvånad.

Är man sexist om man antar att kvinnor som förespråkar sexuell promiskuitet och makt över män (läs: feminister) också är mentalt sjuka?
Ja, eftersom du gör totalt ogrundade negativa antaganden om kvinnor är du sexist. Andra frågor?
Citera
2016-11-24, 19:26
  #9
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, eftersom du gör totalt ogrundade negativa antaganden om kvinnor är du sexist. Andra frågor?
Du menar att det är sexistiskt att anta att kvinnor som anammar vissa beteenden är lika mentalt störda som män som anammar precis samma beteende?

Jag ska alltså anta att könsskillnader existerar här? Annars är jag sexist?

Antar att det är en sorts feministisk "logik" du kör med här. Är jag på rätt spår då?
Citera
2016-11-24, 19:28
  #10
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du menar att det är sexistiskt att anta att kvinnor som anammar vissa beteenden är lika mentalt störda som män som anammar precis samma beteende?

Jag ska alltså anta att könsskillnader existerar här? Annars är jag sexist?

Antar att det är en sorts feministisk "logik" du kör med här. Är jag på rätt spår då?
Eftersom att alla med en halv hjärna begriper att män och kvinnor inte lyder under samma normer när det gäller sexuell promiskuitet, så ja, det ska du.
Citera
2016-11-24, 19:33
  #11
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Eftersom att alla med en halv hjä begriper att män och kvinnor inte lyder under samma normer när det gäller sexuell promiskuitet, så ja, det ska du.
Aha, då förstår jag. Kvinnors sociala norm att inte vara promiskuösa, skyddar dem på något sätt från mental ohälsa när de anammar manliga beteenden och blir mer promiskuösa?

Kan du inte förklara mer om detta fenomen?
Citera
2016-11-24, 19:36
  #12
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Aha, då förstår jag. Kvinnors sociala norm att inte vara promiskuösa, skyddar dem på något sätt från mental ohälsa när de anammar manliga beteenden och blir mer promiskuösa?

Kan du inte förklara mer om detta fenomen?
Det enkla faktumet är att män och kvinnor lyder under olika normer här, alltså finns det ingen anledning att göra de antaganden du gör. Jag säger inte att jag har någon teori som säger det motsatta, jag säger bara att din teori är dåligt hophafsad misogyni.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback