2018-02-23, 15:04
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad än de tre var inblandade i så var de själva småkriminella och större krafter fanns bakom dem.

Kjell-Åke kan ha tagit över ett "springpojksjobb" efter att den förre "springpojken" fick sparken. Inget som naturligtvis går att bevisa numera. "Arbetsgivaren" är avliden sedan länge och huset där denne då bodde är rivet sedan ännu längre tid.

Men skulle han då varit tvungen att hålla sig borta? Händelsen med de andra kanske tarvade hans medverkan och då var det kanske jobbigt för att inte säga omöjligt att välmående finnas kvar i samma kvarter och få besvärliga frågor om de övriga och händelser runt detta.

Citat:
Golare var säkert ingen av dessa tre men t. ex. Gay kan ha pratat alltför mycket i fyllan och villan på pubarna i Haga.

Nej, det var jag som använde uttrycket högst slarvigt! Jag tror ändå att vissa sov betydligt skönare om nätterna efter att Gay inte kunde snavla mer om saker som borde varit fördolda.

Citat:
Ja Gay var oönskad från början till slut och jag menar då av sina anhöriga - förutom systern. Redan 1945 befann han sig hos styvföräldrar i Halmstad.

Det mest tragiska levnadsödet av dessa tre. Vare sig hans pappa, styvmamma eller biologiska mamma kom någonsin att anmäla honom som försvunnen. Pappan blev tillfrågad men han vägrade att göra det och menade att sonen var myndig och fick klara sig själv bäst han ville. Det kom att gå hela tre år innan hans syster kom att göra det.

Jag vet att det förekommer men jag finner det ändå konstigt att inte ha starkare band till sitt eget barn. Kan det vara som så att efter de kontroverser som hade varit dem emellan så kanske fadern pustade ut lite och samtidigt ansåg att han kanske hade lite skuld i försvinnande genom sitt uppträdande och tänkte att Gay kanske behövde få vara ifred?

Citat:
Polisen sade då till henne "Du kommer aldrig mera att få se honom. Glöm bort honom. Han kommer aldrig mer tillbaka". Det var den "upplysning" polisen gav henne men de berättade aldrig varför hon aldrig mera skulle få se honom.

Inga uppgifter har någonsin framkommit att Gay skulle ha varit illa omtyckt av sina kamrater.

Jag tycker inte att polisens svar säger så mycket ändå. Polisen var nog innerligt trötta på visst klientel och de antog något hade hänt och världen kanske blev en bättre plats en av de som gjorde ofog försvann. Då de inte orkade bry sig om en i deras ögon mindre viktig människa så hopppades de att systern bara skulle ge upp och sluta besvära dem.
Citera
2018-02-23, 17:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Kan du då dela denna klara uppfattning med mig som bara har en vag uppfattning?

Vet inte vad Gurkan007 menade med "Vi som är uppvuxna i Göteborg har en ganska klar uppfattning om vad det hela gick ut på och tyvärr inget spännande alls." Denne användare kom inte med någon förklaring till vad detta skulle ha varit.

Andra personer som var uppvuxna i Göteborg och som själva umgicks i kretsarna runt de tre har aldrig uttryckt sig med ett liknande uttalande.

Jag håller med Gurkan007 att deras försvinnande inte hade något att göra med vare sig metall- och/eller vapenstölder.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-23 kl. 17:08.
Citera
2018-02-23, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inslag på Youtube.

Citat:
Gick Deffad100 upp i rök också eller finns det någonstans där man kan ta del av historien?

Som du säkert själv har sett så blev h*n avstängd.

Nedanstående är publicerat 2017-10-17 på Youtube.

5 Unsolved Mysteries of Sweden.

Dahlsjö-fallet är det femte fallet och börjar 13.28.
Citera
2018-02-26, 15:27
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Som du säkert själv har sett så blev h*n avstängd.

Nedanstående är publicerat 2017-10-17 på Youtube.

5 Unsolved Mysteries of Sweden.

Dahlsjö-fallet är det femte fallet och börjar 13.28.

Min förhoppning var väl mer att någon visste vem han var och han antingen genom denna person eller via ett nytt nick berättade vad han visste...

Länken var väl sådär, inget direkt nytt eller?

/Azril
Citera
2018-02-26, 15:30
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Vet inte vad Gurkan007 menade med "Vi som är uppvuxna i Göteborg har en ganska klar uppfattning om vad det hela gick ut på och tyvärr inget spännande alls." Denne användare kom inte med någon förklaring till vad detta skulle ha varit.

Andra personer som var uppvuxna i Göteborg och som själva umgicks i kretsarna runt de tre har aldrig uttryckt sig med ett liknande uttalande.

Jag håller med Gurkan007 att deras försvinnande inte hade något att göra med vare sig metall- och/eller vapenstölder.

Nej, snarare alkhol eller piller/droger. Nu är jag inte så insatt i just smuggling men piller borde väl vara lättare och generera mer pengar och just pengar över vad den vanliga lönen kunde ge var väl något som de besatt från och till?
Citera
2018-02-26, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Andra gången i USA.

Citat:
Min förhoppning var väl mer att någon visste vem han var och han antingen genom denna person eller via ett nytt nick berättade vad han visste...

Länken var väl sådär, inget direkt nytt eller?

/Azril

Inget nytt framkom. Även om det förekom några felaktigheter i inslaget så tycker jag att det faktiskt var både noggrant och förvånansvärt bra gjort. Som t. ex. detta med att de tre hade ibland gott om pengar. Vi vet inte om alla tre ibland hade gott om pengar utan enbart att Kjell-Åke hade det. Utan att berätta var dessa kom ifrån.

Det är andra gången som detta gamla svenska fall uppmärksammas av personer i USA vad jag känner till. Även på finska Muhra har det uppmärksammats.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-26 kl. 15:53.
Citera
2018-02-26, 16:18
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Jag tror inte han hade hotat med att avslöja något utan att han mer glappade om saker som han skulle ha hållit tyst om. Han kan ha ansetts som en säkerhetsrisk och för att undanröja den risken blev han eliminerad.

Detta är heller inget som jag vet utan bara ett antagande p. g. a. hur han verkat ha varit som person.

Nej den här fjärde personen var inte den som i s f tog livet av Gay. Den här personen var säkert själv rädd och orolig över vad som skulle komma att hända framöver. Kollar man hans fortsatta liv efter 1965, så tyder det på att så kan mycket väl ha varit fallet.

För att min förvirrade hjärna ska förstå, den fjärde personen var Kent-Åke Sollenstedt?

/Azril
Citera
2018-02-26, 16:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kent-Åke Sollenstedt 1949-1985.

Citat:
För att min förvirrade hjärna ska förstå, den fjärde personen var Kent-Åke Sollenstedt?

/Azril

Här tar du upp en intressant person: Kent-Åke Sollenstedt. Han och hans familj kom inflyttandes till Haga och var då boende på Landsvägsgatan.

Även Kent-Åke höll till på Sandplan vid foten av Skansberget. Kjell-Åkes syster kommer väl ihåg honom än idag. Kjell-Åke och Kent-Åke skall ha blivit goda vänner och Kjell-Åke skall ha berättat för honom vad som var på väg att hända. Uppgifterna går förstås inte att bevisa men Kjell-Åke skall ha litat på sin nye kompis. Kent-Åke var inte själv inblandad i vad som sedan kom att ske men skall ha ägt kännedom om vad som var på väg att hända.

Den 19 november 1965 gick Kent-Åke ut till sjöss till sina föräldrars stora förvåning. Han skall ha gjort detta p. g. a. att han fruktade för sitt liv. Om detta stämmer kan jag inte gå i god för men han gick i a f ut till sjöss det här datumet. Detta är helt klarlagt.

Alltså Sollenstedt deltog inte själv i händelserna den 29 juli men skall ha haft kunskap om vad som skulle komma att ske. Han var alltså inte "fjärde mannen". Kent-Åke var jämngammal med Kjell-Åke och hade heller inte åldern inne för att inneha körkort för framförande av bil.

"Fjärde mannen" finns inte omnämnd i tråden men namn.

Tyvärr avled Sollenstedt endast 35 år fyllda i Torsby 1985 då han blev knivhuggen till döds under ett fyllebråk.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-26 kl. 16:55.
Citera
2018-02-26, 16:45
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Jag var förstås inte själv med när detta möte skedde men......

Den personen de besökte lever än idag. Jag har inte personligen talat med honom men det har en annan person gjort. Dahlsjö och Gay skulle ha sagt något i stil med att de ville säga "adjö/ta farväl" för nu "bär det av". De berättade inte vad det var som gjorde att de var tvungna lämna Göteborg tyvärr.

Har det framkommit i tråden vem denna människa i Olskroken de tog farväl till? Det måste ha varit någon som stod dem nära eftersom de gjorde sig detta omak för just bara denna person.

/Azril
Citera
2018-02-26, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kyrkbytorg i Lundby ca 1960.

Citat:
Har det framkommit i tråden vem denna människa i Olskroken de tog farväl till? Det måste ha varit någon som stod dem nära eftersom de gjorde sig detta omak för just bara denna person.

/Azril

Ja det har det. Han lever fortfarande och bor kvar i Göteborg men inte i Olskroken. Mycket troligt att Dahlsjös och Gays bekantskap med honom går tillbaka till tiden i Lundby runt 1960 i Kyrkbytorggänget.
Citera
2018-02-27, 08:21
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ja det har det. Han lever fortfarande och bor kvar i Göteborg men inte i Olskroken. Mycket troligt att Dahlsjös och Gays bekantskap med honom går tillbaka till tiden i Lundby runt 1960 i Kyrkbytorggänget.

Hmm, har inget minne av detta så du får gärna säga namnet och utveckla det om Kyrkbytorg gänget

/Azril
Citera
2018-02-27, 08:31
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Den fjärde mannen som ibland körde bilen är numera tyvärr avliden. Han avled så sent som förra året och han var då inte boende i Göteborg.

EDIT:Såg att du redan hade svarat på att personen inte blivit utpekad i tråden men hans namn finns i tråden. Är det det någon särskild orsak till att det inte har offentliggjorts vem den fjärde var?

/Azril
Senast redigerad av Azril 2018-02-27 kl. 09:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in