2020-08-07, 15:38
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länkarna.

Gör ett citat från den tredje länken. Från Fredriksstad Blad fredag 1965-10-29.

Huvudrubrik:

"To unge svensker savnet."

Underrubrik:

"Er de komme til Norge?"

Kom Kjell-Åke att bege sig till Norge? Jag tror inte det men vem vet?

Bara trevligt, alltid kul att leta efter info när man hittar något
Men det är svårt att hitta mer i Norge om dessa verkar det som...
Citera
2020-08-07, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
En kvinnlig kristen socialsekreterare?

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Eller med en socialsekreterare...

Bra tänkt.

Det skulle mycket väl ha kunnat vara en kvinnlig kristen socialsekreterare. Har faktiskt inte tänkt i den banan tidigare. Med tanke på föräldrarnas låga ålder, så lär de ha fått extra hjälp med den uppkomna situationen. Kjell-Åkes flickvän blev gravid i juli 1964 och då var de båda 15 år fyllda.
Citera
2020-08-07, 22:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
En fullt möjlig teori.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jo fast det kan vara så att någon kallat personen kurator och att den var kristen. Det är en koppling till t.ex. Frälsningsarmén som intresserar mig eftersom de kunna skicka KÅJ till ngt land där peppar växer och han kunde få ny identitet. Men det finns många andra möjligheter förstås.

Så kan det mycket väl ha varit.

Någon hjälp och vägledning bör de båda blivande tonårsföräldrarna ha erhållit. Hade då i s f den här personen koppling till Frälsningsarmén? Det kan ha funnits en koppling. Kanske arbetade hon som socialsekreterare och var aktiv i Frälsningsarmén? Då hade hon troligtvis ett mycket bra kontaktnät för att kunna hjälpa honom.

Fast, precis som du också skriver, så finns det även andra möjligheter men den här teorin låter i a f fullt möjlig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-07 kl. 22:03.
Citera
2020-08-07, 22:13
Medlem
Citat:
Så kan det mycket väl ha varit.

Någon hjälp och vägledning bör de båda blivande tonårsföräldrarna ha erhållit. Hade då i s f den här personen koppling till Frälsningsarmén? Det kan ha funnits en koppling. Kanske arbetade hon som socialsekreterare och var aktiv i Frälsningsarmén? Då hade hon troligtvis ett mycket bra kontaktnät för att kunna hjälpa honom.

Fast, precis som du också skriver, så finns det även andra möjligheter men den här teorin låter i a f fullt möjlig.

Jag tror att Frälsningsarmén var inblandad i barnhemmet Myrorna och hade mödrahem också, så de kan varit anlitade av socialtjänsten liksom.

Edit: nu läste jag på och Frälsningsarmén hade INTE myrornas barnhem. Det blandas ofta ihop för att deras secondhand heter myrornas.
Senast redigerad av Elsa2020 2020-08-07 kl. 22:16.
Citera
2020-08-08, 00:26
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
I början trodde jag och många med mig att "Hymmes" försvinnande var ihopkopplat med de andra tre försvunna unga männen.

Allt eftersom uppgifter och intressant information framkommit under årens lopp är det nog inte någon som tror detta längre. Det trodde inte heller polisen som deltog i radiodokumentären 2015. Jag tror inte att vare sig Dahlsjö, Kjell-Åke eller Gay hade velat ha något att göra med en person som han måste ha varit.

Du frågar vad hände "Hymme"? Ja det gör vi nog alla. Jag har inte ens en trolig eller möjlig teori. Hans försvinnande är faktiskt ännu mer mystiskt och märkligt än de försvunna personerna i Dahlsjö-gänget.

Ja Hymme har verkligen gått upp i rök.

Tror tyvärr att han träffade på någon av oklar anledning som tog honom av daga och sopade igen alla möjligheter till att någonsin hitta honom.

Jag förstår om han var sugen på att utforska och se världen,ja absolut. Men han hade ingen anledning att försvinna för gott såvitt jag vet.
Citera
2020-08-08, 13:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anlitade ibland av socialtjänsten?

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag tror att Frälsningsarmén var inblandad i barnhemmet Myrorna och hade mödrahem också, så de kan varit anlitade av socialtjänsten liksom.

Edit: nu läste jag på och Frälsningsarmén hade INTE myrornas barnhem. Det blandas ofta ihop för att deras secondhand heter myrornas.

Jag vet att de drev ett mödrahem i Stockholm under åtminstone första halvan av 1960-talet.

Ja, de kan mycket väl ha varit anlitade socialtjänsten. Det är nog ganska troligt det fanns ett samarbete mellan dem vid den här tiden.
Citera
2020-08-08, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle också behövas någon från Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Bara trevligt, alltid kul att leta efter info när man hittar något
Men det är svårt att hitta mer i Norge om dessa verkar det som...

Du har gjort ett jättebra jobb.

Förstår att det är svårt att hitta ytterligare artiklar men om du gör det, så lägg gärna ut dessa också här. Nu skulle behövas att få kontakt med någon intresserad person från Danmark. Även i dansk media kom detta fall att omnämnas - åtminstone Kjell-Åkes försvinnande.
Citera
2020-08-08, 15:00
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Du har gjort ett jättebra jobb.

Förstår att det är svårt att hitta ytterligare artiklar men om du gör det, så lägg gärna ut dessa också här. Nu skulle behövas att få kontakt med någon intresserad person från Danmark. Även i dansk media kom detta fall att omnämnas - åtminstone Kjell-Åkes försvinnande.

Tack tack.
Ja, det finns några danska här, så jag hoppas att en av dem vill leta efter dansk information om ärendet, det gäller verkligen även många andra fall, alltid kul med information från andra länder om ett fall..
Ja Kjell åkes och säkert Hymmes...
Citera
2020-08-08, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Media i Sverige, Norge och Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Tack tack.
Ja, det finns några danska här, så jag hoppas att en av dem vill leta efter dansk information om ärendet, det gäller verkligen även många andra fall, alltid kul med information från andra länder om ett fall..
Ja Kjell åkes och säkert Hymmes...

Helt riktigt.

Alltid intressant att läsa vad medier i andra länder skrev om olika fall. Den svenska polisen hade kontakt med sina norska och danska kollegor och redan tidigt i utredningen fanns misstankar om att trion hade tagit sig till Danmark. Detta finns med i polisutredningen.

Troligtvis finns även Dahlsjö omnämnd i dansk media. Han efterlystes 1965-11-18 i Danske Politi Efterretninger och i Norge i PDMT samma datum. De båda ländernas motsvarighet till svenska Polisunderrättelser förkortat PU.

Om Gay Karlsson kom att bli omnämnd är jag osäker på.
Citera
2020-08-09, 16:04
Medlem
RFTs avatar
Varför så låst vid KVINNLIG kurator/soc-sekt.
Varför kan hon inte lika väl ha varit en han.

När det gäller Hymme finns det ju faktiskt en sjöman som träffade honom i Asien och som tog kontakt med hans föräldrar.
Citera
2020-08-09, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Högst osannolikt att Dahlsjö-gänget skulle ha träffat "Hymme" den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ja Hymme har verkligen gått upp i rök.

Tror tyvärr att han träffade på någon av oklar anledning som tog honom av daga och sopade igen alla möjligheter till att någonsin hitta honom.

Jag förstår om han var sugen på att utforska och se världen,ja absolut. Men han hade ingen anledning att försvinna för gott såvitt jag vet.

Han gjorde det ja.

Att Dahlsjö-gänget skulle ha stött på "Hymme" den 29 juli i Göteborg är inte troligt. Detta gäng var säkerligen upptagna med annat vad nu detta kan ha varit. En sak står i a f klar och det är att dessa tre skulle aldrig velat umgås med en person som "Hymme". Om han nu ens befann sig i Göteborg detta datum? När man läser de båda polisutredningarna om "Hymme" och den om de tre personerna från Haga som försvann så finns det ingenting som pekar på att så skulle ha varit fallet.

Det enda vi vet med säkerhet är att den sista uppgiften om honom, utanför familjen, är från den 1965-07-27.
Citera
2020-08-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Varför så låst vid KVINNLIG kurator/soc-sekt.
Varför kan hon inte lika väl ha varit en han.
Vad står i källan till denna uppgift, och var kommer den ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in