Citat:
Ursprungligen postat av
DilsNacke
Klistrar in inläggen här istället så deinte riskerar att försvinna:
Carl-Magnus Uggla: Farbror, förstår att du är upprörd som f-n, men lite försiktighet... lagarna om förtal är i Sverige inte alltid vad man tror. Trots att jag utgår från att allt du skriver är helt korrekt på alla sätt, finns det en klar risk i att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning... du hade inte blivit den förste som fick betala dagsböter i en sådan här situation. Folk tror ofta att så länge de säger sanningen är det inte förtal, men så ser inte lagen ut, tyvärr.
Bengt Uggla: Hej Carl-Magnus! Tack för omtanken. Är det nåt jag kan är det publiceringsregler och gränsdragningar mellan fakta och förtal. En lång karriär som ansvarig utgivare har skolat mig.
Allt gott
B
Carl-Magnus Uggla: Låter bra, min advokatgärning ligger inte främst på straffrättens område, men utifrån mina erfarenheter så skulle tex antydningarna om brist på moral i ledningsgruppen för företaget han jobbar i riskera att hamna snett om domstolen hade en grinig dag...
Bengt Uggla: Känner du folket på ADL? Det vore en sak om det handlade om en anonym människa utan minsta allmänintresse. Men ett internationellt bolag som duckar för sitt ansvar och inte ens besvarar de som drabbats av deras direktör som löper amok i det svenska rättsväsendet är något helt annat. I synnerhet som ifrågasättandet är motiverat.
Carl-Magnus Uggla: nej Bengt, du är den ende jag känner som är inblandad i detta (känner ingen vid ADL varken i Sverige eller utomlands) och den enda vars väl jag bekymrade mig om... inget annat.