Citat:
Bold är vad Jordan har påstått som du har missförstått. Jag skrev det i mitt förra inlägg.
Jag trodde du hade längre attentionspan, jag har gjort det i bold nu, så det kanske fastrna.
I de tidigare länkarna om serotonin ser du att det från början hade till uppgift att läsa av näringstillgången i närmiljön, men att det senare också har till uppgift att läsa av kroppsspråk= status hos konkurrenter. Det handlade om krabbor, jag har visat att det har roll i narcissistisk personlighetsstörning, och skrev alldeles nyss att dessa inte förmår att läsa av andras status
Det är helt okey för mig att brodera ut texten om du inte hänger med i tankegångarna, men din attityd som överlägsen, som förstår bättre än alla andra, till och med en proffessor, bjuder inte in till det.
Du sätter ribban, du får klara av att hänga med.
Igen Det är vad Jordan har sagt, han har sagt att förmågan att läsa av status har existerat i historiens gång, längre än vad det har funnits träd på jorden.
Han har refererat till vår "kusin" humrarna.
I ditt grötiga religiösa sinne så blandar du ihop vad som sägs med din begränsade föreställningsvärld.
Om du inte förstår när jag radar upp det så enkelt som jag gjorde, så är det ingen ide att diskutera med dig. För att kunna föra en seriös diskussion så måste man klara av att hålla isär begreppen och inte haka upp sig vid ord.
jag tänker inte diskutera en påhittad tes.
Om du inte förstår vilka implikationer man kan dra ur en text, och samtidigt drar helt befängda slutsatser som inte ens är sanna, så är det inte värt min tid.
Jag trodde du hade längre attentionspan, jag har gjort det i bold nu, så det kanske fastrna.
I de tidigare länkarna om serotonin ser du att det från början hade till uppgift att läsa av näringstillgången i närmiljön, men att det senare också har till uppgift att läsa av kroppsspråk= status hos konkurrenter. Det handlade om krabbor, jag har visat att det har roll i narcissistisk personlighetsstörning, och skrev alldeles nyss att dessa inte förmår att läsa av andras status
Det är helt okey för mig att brodera ut texten om du inte hänger med i tankegångarna, men din attityd som överlägsen, som förstår bättre än alla andra, till och med en proffessor, bjuder inte in till det.
Du sätter ribban, du får klara av att hänga med.
Igen Det är vad Jordan har sagt, han har sagt att förmågan att läsa av status har existerat i historiens gång, längre än vad det har funnits träd på jorden.
Han har refererat till vår "kusin" humrarna.
I ditt grötiga religiösa sinne så blandar du ihop vad som sägs med din begränsade föreställningsvärld.
Om du inte förstår när jag radar upp det så enkelt som jag gjorde, så är det ingen ide att diskutera med dig. För att kunna föra en seriös diskussion så måste man klara av att hålla isär begreppen och inte haka upp sig vid ord.
jag tänker inte diskutera en påhittad tes.
Om du inte förstår vilka implikationer man kan dra ur en text, och samtidigt drar helt befängda slutsatser som inte ens är sanna, så är det inte värt min tid.
Menar du att jag har missförstått och att det i själva verket är så som du fetmarkerade, eller att jag missförstod när jag trodde att du menade det fetmarkerade? Det är knepigt att diskutera med dig.
"Förmåga att läsa av status" är helt fantastiskt vagt uttryckt, det kan betyda nästan vad som helst där en del saker är uppenbart sanna och en del är falska, du får förklara vad det ska innebära. Om det ska vara någon variant av att människor har en naturlig social status som andra kan "känna" av så är det iallafall inget som stöds av någon vetenskap.
Och om nu moderna humrar skulle ha "förmåga att läsa av status", varför skulle det betyda att något annat än moderna humrar har eller har haft det? Det är det här som är den konstiga, antivetenskapliga, slutsatsen.
Den som har det religiösa tänkandet är Jordan och det är du fullt medveten om.
Gällande attityden så kan jag medge att du har rätt men till mitt försvar så beror det på att jag tappade tålamodet med dig då när vartenda av dina inlägg handlade om hur alla som inte tyckte som du var känslostyrda och du minsann är så smart och rationell och logisk. Eftersom det är ett tag sedan nu och det har skett förändring så ska jag försöka bättra mig.
Citat:
Så här ser jag det:
1. Status talar om ungefär var i hierarkin man befinner sig.
2. Biologin styr delvis vilken status man visar (serotonin).
3. Det här har fungerat under fantastisk lång tid och bland många djur (bl a humrar)
Slutsats: Människan lever i ett socialt konstruerat patriarkat, där de onda männen försöker dominera de goda kvinnorna.

1. Status talar om ungefär var i hierarkin man befinner sig.
2. Biologin styr delvis vilken status man visar (serotonin).
3. Det här har fungerat under fantastisk lång tid och bland många djur (bl a humrar)
Slutsats: Människan lever i ett socialt konstruerat patriarkat, där de onda männen försöker dominera de goda kvinnorna.

Jag förstår att det här är ett skämt och jag antar att det gäller även punkerna 1-3, men om inte:
Om det är status som i 1 så är det inte rätt att hävda 2, om man inte menar det som i att hjärnprocesser styr vilken status man har eller visar. För givetvis styr vårt beteende vår status, oavsett vilken status man menar och utan serotonin har man inget beteende alls. Däremot har man inget belägg för att säga att mer eller mindre serotonin leder till mer eller mindre status, ens i genomsnitt. Eller okej, för lite eller för mycket serotonin leder till statusen död.
Citat:
Med viss modifiering
1. Den som har hög tilltro till sig själv, har höga serotonin-nivåer vilket avspeglar sig i kroppspråket, skriften mm.
2. Andra runt omkring läser av, och tänker två gånger om de skall utmana (om de inte är kvaddade narcissister)
3. Det gäller våra kusiner humrarna och det gäller oss.
Slutsats män är onda varelser som förtrycker kvinnor, livet är orättvist vi måste ändra på biologin så att inkompetenta kvinnor med dåligt självförtroende och helt i avsaknad av ledarskapsförmågor och som dessutom är narcissistiska och kräver beundran utan ansträning blir nästa statsminiser. Annars är det:
1 Chauvinistiskt mansförtryck
2 Patriarkala strukturer i vägen
3 Rasistiskst
4 Queerfobiskt
5 Ojättvist
1. Den som har hög tilltro till sig själv, har höga serotonin-nivåer vilket avspeglar sig i kroppspråket, skriften mm.
2. Andra runt omkring läser av, och tänker två gånger om de skall utmana (om de inte är kvaddade narcissister)
3. Det gäller våra kusiner humrarna och det gäller oss.
Slutsats män är onda varelser som förtrycker kvinnor, livet är orättvist vi måste ändra på biologin så att inkompetenta kvinnor med dåligt självförtroende och helt i avsaknad av ledarskapsförmågor och som dessutom är narcissistiska och kräver beundran utan ansträning blir nästa statsminiser. Annars är det:
1 Chauvinistiskt mansförtryck
2 Patriarkala strukturer i vägen
3 Rasistiskst
4 Queerfobiskt
5 Ojättvist
Dina punkter däremot, 1 och 2 är grundlösa, humrar som slåss framgångsrikt har högre halter av serotonin och de som förlorar mycket får lägre. Om serotonin sedan leder till något som andra humrar kan läsa av finns det inga belägg för, det är en gissning. Är det din gissning eller Jordans? Man vet ju aldrig.
Och skulle det visa sig vara sant för humrar, vilket det kan vara, så är det ett helt enormt steg därifrån till att säga att det gäller för människor. Det finns ingenting som tyder på att det gäller för människor. Du får gärna länka till diverse texter om serotonin igen som visar på diverse korrelationer men det är inget som stöder Jordans idé.
Jordan är säkerligen bättre på psykologi än vad jag är. Han verkar inte vara bättre på biologi än biologiprofessorer.
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-02-20 kl. 19:35.
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-02-20 kl. 19:35.