2018-03-01, 20:33
  #1657
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Enligt Wikipedia ansåg vetenskapsrådet 2005 att svensk genusvetenskap var för empiriskt inriktad
Vilket på svenska i det här fallet betyder att det är för mycket insamlad data baserad på personliga upplevelser, och för lite data insamlad med vetenskapliga metoder.
Citera
2018-03-01, 21:20
  #1658
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vilket på svenska i det här fallet betyder att det är för mycket insamlad data baserad på personliga upplevelser, och för lite data insamlad med vetenskapliga metoder.

Råkade bara stöta på det när jag googlade genusvetenskap. Så här står det.

Citat:
I sin skrift "Genusforskning i korta drag" lyfter Vetenskapsrådet (2005) fram några särskilda utmaningar som den svenska genusvetenskapen står inför. Bland annat menar Vetenskapsrådet att det finns ett glapp mellan den internationella teoribildningen som karakteriseras av abstrakta och makroteoretiska debatter och "svenska forskares förkärlek för empirinära studier". Vetenskapsrådet menar också att det behövs en vidareutveckling av de genusvetenskapliga begreppen. Här för vetenskapsrådet alltså fram viss kritik mot att den svenska genusforskningen inte riktigt "hänger med" i eller inte i tillräckligt stor utsträckning bidrar till den teoretiska utvecklingen samtidigt som man framhäver att de svenska genusforskarna är bra på empiriska, alltså mer praktiska studier
.
Citera
2018-03-02, 00:20
  #1659
Medlem
CelenoIIs avatar
I tråden (FB) Feministisk teori och genusvetenskap - en frågetråd lyckades genusstudenten inte besvara särskilt många frågor, trots titeln.

Någon här kan kanske besvara mina?

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nämn ett banbrytande framsteg.
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Kan du ge något exempel på något framsteg överhuvudtaget?

Genusvetenskap är århundradets frenologi.

Jordan P drar bara av skynket.
Citera
2018-03-02, 10:08
  #1660
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Råkade bara stöta på det när jag googlade genusvetenskap. Så här står det.

.
Och hur har kritiken följts upp efter mer än 10 år? Vad jag kan se så verkar kritiken vara lik den som jag själv gärna tar upp (utan att vara expert eller ens ordentligt insatt i vare sig vetenskapsteori eller genusvetenskap)...

Ny och/eller kompletterande metodik? Utvecklad teori? Hur närvarande är sådant som inbördes falsifiering i det här området?
Citera
2018-03-02, 13:45
  #1661
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Enligt Wikipedia ansåg vetenskapsrådet 2005 att svensk genusvetenskap var för empiriskt inriktad
Enligt vem?
Citera
2018-03-03, 17:52
  #1662
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Enligt vem?

Uppenbarligen enligt en skrift som heter "Genusforskning i korta drag". Står det i texten jag klistrade in ovan.
Citera
2018-03-03, 18:15
  #1663
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Uppenbarligen enligt en skrift som heter "Genusforskning i korta drag". Står det i texten jag klistrade in ovan.
Men VEM ligger bakom denna skrift ?

Gudrun Schyman ?
Arne Anka ?

Vem som helst kan ju lägga till en text på wiki , om Breivik skriver in en text på wiki som säger att han dömdes oskyldig och att " vetenskapsrådet har kommit fram till att vänsterynglen sköt sig själva" , sväljer du denna info utan att ifrågasätta då också ??
Citera
2018-03-03, 21:53
  #1664
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Men VEM ligger bakom denna skrift ?

Gudrun Schyman ?
Arne Anka ?

Vem som helst kan ju lägga till en text på wiki , om Breivik skriver in en text på wiki som säger att han dömdes oskyldig och att " vetenskapsrådet har kommit fram till att vänsterynglen sköt sig själva" , sväljer du denna info utan att ifrågasätta då också ??
Touché!
Det uttalandet hade inte ens fått framföras i domstol.
Citera
2018-03-04, 18:15
  #1665
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Men VEM ligger bakom denna skrift ?

Gudrun Schyman ?
Arne Anka ?

Vem som helst kan ju lägga till en text på wiki , om Breivik skriver in en text på wiki som säger att han dömdes oskyldig och att " vetenskapsrådet har kommit fram till att vänsterynglen sköt sig själva" , sväljer du denna info utan att ifrågasätta då också ??

Såvitt jag kan bedöma är det Vetenskapsrådet som ligger bakom den, men finessen med källhänvisningar är ju att du kan ta ställning själv.
http://www.vr.se/download/18.320a86de108dcd98cbc8000516/Genusforskning%20i%20korta%20drag.pdf
Citera
2018-03-04, 19:05
  #1666
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Såvitt jag kan bedöma är det Vetenskapsrådet som ligger bakom den, men finessen med källhänvisningar är ju att du kan ta ställning själv.
http://www.vr.se/download/18.320a86de108dcd98cbc8000516/Genusforskning%20i%20korta%20drag.pdf
Njae, den där är från 2005 och håller faktiskt inte idag.
Vetenskapsrådet har nyare info för den som letar, så den här gissningen bommade du på.

Förresten är det här ett rent beställningsuppdrag som ingen på Vetenskapsrådet riktigt begriper har lyckats passera. Den håller helt enkelt inte verkshöjd för publicering hos dem. På genus.se kanske?
Citera
2018-03-04, 19:14
  #1667
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Njae, den där är från 2005 och håller faktiskt inte idag.
Vetenskapsrådet har nyare info för den som letar, så den här gissningen bommade du på.

Förresten är det här ett rent beställningsuppdrag som ingen på Vetenskapsrådet riktigt begriper har lyckats passera. Den håller helt enkelt inte verkshöjd för publicering hos dem. På genus.se kanske?

Jag har inte gissat nåt alls utan noterade bara att vr skrivit såhär i en skrift från 2005, eftersom jag tyckte att det var lite lustigt. Jag vet inte ens vad vi diskuterar, jag har inte överhuvudtaget någon åsikt i denna fråga.
Citera
2018-03-04, 21:16
  #1668
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jag har inte gissat nåt alls utan noterade bara att vr skrivit såhär i en skrift från 2005, eftersom jag tyckte att det var lite lustigt. Jag vet inte ens vad vi diskuterar, jag har inte överhuvudtaget någon åsikt i denna fråga.

Signaturmaterial !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in