2018-02-20, 09:47
Medlem
Jag vet en och annan person som ignorerat kronofogden under ganska många år
så det är väl inte så svårt. Se bara till att inte äga någonting av värde och om du
gör det se till att ingen ser det. Jobba gärna svart också så blir det ännu bättre ...
Citera
2018-02-20, 10:42
Medlem
Slottsgrytas avatar
Nu ska Pappa Slottsgryta hjälpa dig.

1. Folkbokför dig hos din kyrkoförsamling för att du är "hemlös" kan de ej nå dig.
Eller så bor du kvar hemma och accepterar att kronofogden utmäter din lön och du får behålla ett förbehållsbelopp eller "existensminimun" som det heter i folkmun, vilket i ditt fall landar på runt 9000:- max om nu din del av hyran skall betalas också.
Bilen kommer du att få behålla om den har ett realistiskt värde på under 25.000:- (skriv över den på en förälder, om möjligt)

2. Betala av privata skulder först är en god ide, speciellt om du har labila långivare, slipper du bli yxmördad eller få ett finger avklippt.

3. Det enda land jag känner till där du kan flytta till och folkbokföra dig utan att Sverige har rättigheten att driva in pengar, löneutmäta eller kräva pengar från dig är mitt eget hemland Danmark.
Där kan du jobba och leva gott utan problem.
Har man A-skulder som du till staten så kommer det jobba väldigt hårt för att preskriptionstid skall brytas hela tiden, viket ligger på 10 år för A-skulder. (3 år på andra lån) så det kan du räkna med.
Så fort du flyttar tillbaka så är utmätningen igång igen.
Man kan även ansöka om förlängning utav preskriptionstiden på A-skulder.

4. Vet inget om Malta men troligtvis så driver de in sina pengar därifrån ändå, vart du än drar så lämnar du spår efter dig och det kommer hitta dig för eller senare.
Dessa indrivare som jobbar utomlands jobbar lika flitigt som FBI gällande statliga skulder, banklån lägger det inga större resurser på.
Du lär ju behöva, uppehållstillstånd, visum, bankkort/konto för lön etc.

5. Återvänder du så bli inte förvånad om de välkomnar dig på flygplatsen för lite delgivning, timmatals med möten, underskrifter, kaffe och kaka.
Att du sitter på ett plan på väg till Sverige de tala systemen om för dem, förutsatt att du inte har ett väldigt fint förfalskat pass med ny identitet.
Detsamma gäller resan till Malta, de vet direkt vart du befinner dig, resten är bara lite detektiv arbete för att lokalisera din bostad. (en blek svennebanan med brytning är nog inga konstigheter att hitta) sen kan man ju också följa dina sociala medier för att hitta dig.

6. Leva livet där? Känna dig paranoid 24/7? Nä då är det bättre med självmord.

Ska ge dig mitt bästa tips eller min rekommendation skräddarsydd för din situation.

Slottsgrytas guide till frihet:

Steg 1: Stanna kvar i Sverige och sluta betala på alla skulder!
Från att du slutar betala till att Kronofogden vill utmäta din lön tar cirka 8-12 månader.

Steg 2: Byt och skaffa hemligt nummer så inga myndigheter och inkasso kan nå dig per telefon och skriv över bilen på en släkting.
Det är även nu du ska passa på att skaffa ett förstahands hyreskontrakt om du någonsin vill kunna flytta hemifrån innan du får en betalningsanmärkning, andra-hands kontrakt är dyra och osäkra.
Vill du skona dina föräldrar från lavinen med inkassobrev som kommer, så kan man hyra en postbox överallt online, där de scannar in din post och skickar till dig på mail varje månad (eller hämta posten på pastors expeditionen hos din församling) eller hos en polare.

Steg 3: Under tiden som du slutat betala, fram till utmätning så plockar du ut alla pengar i kontanter varje månad och sparar på ett säkert ställe.

Steg 4: Ansök om skuldsanering vilket din kommuns skuld & budgetrådgivare kan hjälpa dig med om du kontaktar dem.
Bör tillämpas redan i steg 1 med tanke på handlingstiden på 4-8 månader innan beslut.

Steg 5: Säg upp från ditt jobb innan du får skuldsanering för att få så låg månadskostnad till Kronofogden som möjligt under dina 3-5 år långa skuldsaneringstid.
Har du arbete så baseras månadskostnaden på skuldsaneringen på din lön.

Steg 6: Skaffa ett svart-jobb under skuldsaneringstiden så kan du leva lika gott som du gjorde innan. Glöm inte mjölka ur A-kassan till fullo innan du går över till försäkringskassans aktivitetsstöd genom AF vilket kan krångla till lite tidsmässigt efter som du har lite svart-jobb att sköta (rekommenderar byggbranschen) under skuldsanering har du inte näringsförbud, så du kan alltid starta eget om du känner för det med risk för att bli skuldsatt mer om det går åt helvete.

Extra tips: Sköt endast räkningar genom bankkontot, resterande bör skötas kontant såsom inköp utav mat, playstation, kläder, Thailands resor eller bilar.

Är du duktig på att hålla minen så fejka en diagnos nere på vårdcentralen så kan du håva in lite försäkringskassa och det underlättar extremt vid ansökning utav skuldsaneringen, även att arbetsförmedlingen inte kan tvinga ut dig på vilka skitjobb som helst, rekommenderar någon form av socialfobi, torgskräck eller ångest, får du härliga piller också samt ett frikort hos vården.

Efter 3-5 år beroende på beslutet så står du efter din sista inbetalning på skuldsaneringen som en ny människa utan skulder och inga betalningsanmärkningar.
För framtida arbetsgivare så vart du på en lång Asien resa / hjälpte svältande negrar i Etiopien eller ryckte in en tid i familjeföretaget, kanske till och med skrev en bok.

Skuldsanering är din bästa chans, det är en rättighet i Sverige.
Räcker oftast att ansöka en gång men ibland 2-3 gånger innan det går igenom, det handlar om hur du motiverar till varför just du skall få det och har du följt min guide så och fejkat en diagnos så är det klippt och klart direkt.
De skiter i hur de uppstod, de vill bara veta om du är kapabel att kunna betala av allt innan du dör, vilket blir svårt med en diagnos eller om man är lågutbildad bidragstagande parasit med alkohol problem eller annat, låt kreativiteten flöda!

Skit i alla hjärntvättade skattebetalare som kommer gråta över att jag visat dig vägen till frihet, låt de spotta och svära över dina skulder och mina tips.
Ignorera dem så tystnar dem, de gör sig bäst att springa vidare i sina ekorrehjul och betala in massvis med skatt så att vi andra kan få en andra chans här i livet, det är ju framförallt en rättighet för alla svenska medborgare.
Skyldigheterna har du inte riktigt råd med just nu om du vill få din frihet, du måste tänka egeocentriskt.

Glöm inte, det handlar om att överleva, om dig och ingen annan.

Finns fler tips men orkar inte skriva mer.
Citera
2018-02-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhoe.v2
Gjorde ungefär samma sak som du är sugen på att göra. Känns bra för stunden men verkligheten kommer ikapp dig lovar!

Gjorde en tråd igår där jag ville hjälpa personer som dig för jag vet hur jävligt det är.... Jag har börjat ta tag i skulderna för ett tag sedan och känns mycket bättre än vad dom 3 åren på flykt gjorde.

Hittar inte denna tråd..
Citera
2018-02-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.
Då jag hellre dör än ger bort min lön ! Du ger inte bort din lön - du har tagit pengar från en massa andra långivare och struntat i att betala. Jag förstår att det kan gå överstyr med ekonomin när man har ett spelberoende men din inställning är allt annat än ok ! Skuldsanering är för dem som har gjort allt vad de kunnat för att reda ut sin situation och det har inte du gjort . Att leva på kronofogdens existensminimum är fö inte så krasst som många vill få det till , men är man van vid att bränna pengar som inte ens är ens egna så kan det ju kännas futtigt ! Ursäkta min ton , men punkt 6 gjorde mig irriterad .
Citera
2018-02-20, 11:07
Medlem
Skaffa först särskild postadress hos skatteverket det brukar överrida kronolles försök ett tag.
Citera
2018-02-20, 11:12
Medlem
Havremopedens avatar
Ba fly landet, jag ser till att bjuda på ett par öl här nere på Malta

Innan jag läste att de va till Malta du va på väg så tänkte jag faktiskt säga Malta! Man lever livet här nere utan några ÄCKLIGA problem från staten... skit i lånskiten och låt sveriges politiker som älskar alla jävla babbar att betala den...

Sverige är inte ett land att ta hand om längre, finns inge som heter Sverige så vad har du för skyldighet att betala tillbaka lånet... jag vet att många kommer hata mitt svar och jag med då jag alltid tycker man ska betala tillbaka lån(till vänner etc etc).. men Sverige har sålt ut sig som ett BILLIGT LUDER och fortsätter göra det... så vafan ska man sitta och kämpa för något dystert som sverige.

"Fly" landet och skit i lånet, man lever MYCKET bättre utanför sverige.. tro mig, jag har varit borta i över 6 år...
Citera
2018-02-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truchanov
Hittar inte denna tråd..

MOD har pausat den för att dom skulle kolla över om det ansågs som att jag marknadsförde något
Citera
2018-02-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Ba fly landet, jag ser till att bjuda på ett par öl här nere på Malta

Innan jag läste att de va till Malta du va på väg så tänkte jag faktiskt säga Malta! Man lever livet här nere utan några ÄCKLIGA problem från staten... skit i lånskiten och låt sveriges politiker som älskar alla jävla babbar att betala den...

Sverige är inte ett land att ta hand om längre, finns inge som heter Sverige så vad har du för skyldighet att betala tillbaka lånet... jag vet att många kommer hata mitt svar och jag med då jag alltid tycker man ska betala tillbaka lån(till vänner etc etc).. men Sverige har sålt ut sig som ett BILLIGT LUDER och fortsätter göra det... så vafan ska man sitta och kämpa för något dystert som sverige.

"Fly" landet och skit i lånet, man lever MYCKET bättre utanför sverige.. tro mig, jag har varit borta i över 6 år...

Kollar dina gamla inlägg i vissa är du närmare 30 men 2013 var du bara 21... Även miljonär på BC? Sen att du vart borta från Sverige i 6 år hur kunde en tjej försöka ge dig fitta på stockholms tåget? Om de du nu skriverä sant här så håller jag med dig till 120% man ska passa på att leva när man är ung men tro mig det känns mycket skönare att gå upp på morgonen och veta att man inte är skuldsatt resten av livet
Citera
2018-02-20, 11:33
Medlem
dom flesta har idag mångmiljonskulder på boende i sverige så känn dig inte unik.

1) försök göra en bättre deal på dina skulder i sverige
2) dra till malta och lev loppan och njut av solen MEN jobba hårt. var smart och karriärsinriktad. hamna inte i pachoville skiten med fylla varje dag. det finns hur mycket möjligheter på malta som helst speciellt om du har produkterfarenhet inom spel. du kan ganska snart landa en nettolön på 50k / mån och leva på 20k efter dina sverigeskulder. kör lite side business på sidan och öppna så småningom bolag där nere.
3) glöm gårdagen (kommer aldrig kunna förändra någonting ändå) och blicka framåt, day by day.
4) när dina föräldrar får reda på situationen var uppriktig och säg att jag är vuxen, tog lite chanser som sket sig men jobbar hårt för att rätta till dem. du vill inte ha någon hjälp av dom, du är vuxen!
5) börja träna nere på malta för att fokusera på något annat och lev billigt. bygg tillbaka ett stabilt självförtoende och gambla ALDRIG igen.

"if you are a drugdealer dont do drugs, if you work with gambling dont gamble"

dra nytta av dina livserfarenheter. alla måste vi få lite ärr på kroppen annars har man inte levt!

lycka till
Senast redigerad av klaralven 2018-02-20 kl. 11:37.
Citera
2018-02-20, 11:46
Medlem
Citat:
MOD har pausat den för att dom skulle kolla över om det ansågs som att jag marknadsförde något
Aha ok, tack för svar. Blev lite nyfiken på den, så därför jag undrade. Kollar igen om ett tag då.
Citera
2018-02-20, 11:57
Medlem
submariners avatar
Citat:
Kollar dina gamla inlägg i vissa är du närmare 30 men 2013 var du bara 21... Även miljonär på BC? Sen att du vart borta från Sverige i 6 år hur kunde en tjej försöka ge dig fitta på stockholms tåget? Om de du nu skriverä sant här så håller jag med dig till 120% man ska passa på att leva när man är ung men tro mig det känns mycket skönare att gå upp på morgonen och veta att man inte är skuldsatt resten av livet

Citera
2018-02-20, 12:13
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456

Hej, jag är lite i samma situation som dig faktiskt, jag drog på mig ett gäng skulder också kanske runt 250-400.000 kr, Sen valde jag att fly från Sverige till Thailand till en liten paradisö där svärmor har restaurang och lite mark så vi fick lite mark av svärmor och så byggde vi ett litet hus på kanske 70kvadrat.
Det är väl helt okej egentligen, kronofogden kom till min mor för längesen och knackade på då jag var skriven där, men då sa hon att jag var i Thailand och då sa dem att då lägger dem ärendet på is så länge eftersom de aldrig kommer få tag i mig.

Det funkar väl helt okej egentligen att leva såhär, jag har varit i Sverige några gånger efter på semester m,m.

Men de klart man tjänar lite bättre pengar i Sverige jag har fått ett jobb erbjudande där jag kommer tjäna mellan 25-30.000 netto i Sverige, så jag vet inte om jag ska ta det och lämna frun och barnet några månader och försöka förhandla om skulderna lite jag har lärt mig en hel del här nere och behöver pengar för att bygga lägenheter och det kommer ta alldeles för lång tid om jag sparar ihop det här nere i Thailand.

Så just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, om jag ska stanna kvar i Thailand eller om jag åker till Sverige och jobbar så får jag väl förhandla ner skulderna med inkassobolagen osv.

Trivs jag med det jag gjort? hmm ja, konstant värme, aldrig under 24 grader i havet.
Men det man ofta läser från många är att man aldrig ska bränna sina broar och det ligger en del sanning i det där, åk du till Malta, eller något annat land och försök leva där, trivs du så är det kanon, klarar du vara där i 10år utan att komma till Sverige och jobba så är du skuldfri sen.

Lycka till oavsett vad du gör!

Detta kanske du inte kan svara på själv, men hur kommer det sig att du inte blir inburad så fort du drar upp ditt pass på svensk mark? För jag antar att du inte smugglar in dig själv när du åker på semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in