2018-02-20, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
1. Ändra adress till vän - men en vän tar inte 1000kr för att göra detta.
2. Betala de privata skulderna, de som sitter närmast samvetet.
3. Flytta till Malta och jobba där - Ett drömscenario i ditt fall.

Dina övriga frågeställningar:
1. Nej
2. Nej, men absolut hälsa på honom. Är han någorlunda kylig är detta givetvis inga problem.
3. Nej
4. Ja - jag flyttade till Thailand - Underbart.
5. Do it. Fundera inte så mycket. Gör det rationella, men du är redan på god väg att tänka utanför boxen.

Dessutom - Världen/Europa/Sverige är på väg till en ekonomisk implosion. Detta innebär att många lån kommer helt enkelt att utraderas pga av konkurser och hyperinflation. Detta problem gäller givetvis även Malta.

Ditt liv är inte miserabelt - Under tiden du spelade upplevde du spänning på ett sätt som är svårt att beskriva och som få människor får uppleva. Var stolt över det. Nu börjar ett annat kapitel, kanske lika spännande. Strunta i det negativa och se det positiva. Dessutom har du en bra ide på hur du ska förvalta dina nätverk och eftersom du har ett jobb som väntar är du ju uppenbart intelligent.

Var stolt för den du är och ignorera de människor som inte kan hjälpa dig eller som inte förstår dig.

Betala tillbaka lånen till de riktiga människorna du är skyldig till.

Dina skulder är väldigt höga så tycker du ska dra och hoppas på att skulderna skrivs av )Massor med svenskar kommer hamna I skuldfällan, hela ekonomin är en tickande bomb - Kommer att ske en reset) Det är sedan din nya chans I livet. Ta den om du får.

Bygg upp ett kapital där borta men akta dig för att bankerna på något sätt ska robba ditt konto. Man vet aldrig.
Citera
2018-02-20, 07:26
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang

Ditt liv är inte miserabelt - Under tiden du spelade upplevde du spänning på ett sätt som är svårt att beskriva och som få människor får uppleva. Var stolt över det. .

Det var det märkligaste jag läst på länge. Ska en bankrånare som åkt dit också vara stolt? En A-lagare också, jag menar denna kan ju vara stolt för att han/hon hade jätteroligt medans vi andra jobbade? Att låna pengar för spel och sedan strunta i att betala tillbaka är aldrig någonsin något man ska vara stolt över. Vilken fåne som helst kan låna sönder sitt liv idag och satsa allt på rött. Det är ingen bedrift.
Citera
2018-02-20, 07:49
Medlem
Har själv spelat men som tur är har jag en spärr i hjärnan som gör att jag inte spelar bort allt eller tar lån för att spela. Visst har man spelat fram lite ångest men man är ju en tänkade varelse som kan se konsekvenser, hur kunde det gå så fruktansvärt fel för dig?

Jag röstar skuldsanering, fly är nästan aldrig svaret. Eller så lånar du lite till och vinner tillbaka det du förlorat. Skoja.
Citera
2018-02-20, 08:07
Medlem
Äh det är skönt att leva med Kronkalle, man behöver inte bry sig om någonting. Skriv dig bara på en adress där du inte finns. Använd sedan vidarebefodring av posten till ditt närmaste poste restante kontor.

= Inga inkassobolag får tag på dig
= Kronkalle kan inte göra någonting
= Du är fri

Obs! Använd inte en riktig adress till kompisar, familj etc. Då kommer kronkalle/inkasso göra livet surt för dem.
Citera
2018-02-20, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Kan tillägga att det där med preskriptionstid stämmer till stor del INTE! Om dina fordringsägare kan bevisa att de skickat dig ett brev under dessa 10 år(vi snackar inkasso) du behöver inte ens besvara brevet så förlängs det med ytterligare 10 år osv. Skatteskulder däremot presskriberas rätt av efter 5 år. Nej dra till Malta och lev livet Kron kalle och lyxfällan med sin utskämning har inget annat än ättika i påsen samt binda fast dig vid en påle i 5 år innan du är skuldfri. Passa på att leva livet istället för att kasta bort 5 år av ditt fina liv i ung ålder. Åk vatten scooter bada njut av 29 g värme och du och tjejen kan sitta på någon läcker restaurang på Malta istället. Är man ung så måste man chansa lite och ha kul.
Lycka till på Malta

Bara skriva sig på en tomt som egentligen inte finns. När man gör adressändring är det i princip aldrig någon som kollar en. Efter 3 år kan inkasso försöka bevisa vad de vill. Du har liksom inte haft någon brevlåda, det blir svårt för inkasso att påstå att alla hundratals kärleksbrev hamnat rätt då

3 år vanliga skulder
10 år lån osv...

Kronkalle.
Citat:
Preskriptionstid
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Skatteverket kan ansöka om att preskriptionen ska förlängas.

För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Privat telefonräkning och postorderskuld är exempel på konsumentfordringar. Det finns också skulder som framstår som en konsumentfordran men som inte anses vara det. Ett sådant exempel är Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift enligt trafikskadelagen som har en preskriptionstid på tio år.

För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan, det vill säga ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd, inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Efter att ett utslag eller dom har meddelats är huvudregeln att preskriptionstiden för privatperson är tre år. När det gäller bolag eller om fordran kommer från näringsverksamhet är preskriptionstiden tio år.

Övriga enskilda fordringar t.ex. skuld till privatpersoner eller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, exempelvis banklån, har en preskriptionstid på tio år.
Citera
2018-02-20, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.

1: Nej, men om du är skriven hos dina föräldrar kan kronkalle plocka grejer, fast man egentligen inte får det. DU SKA SOM SKULDSATT ALDRIG VARA SKRIVEN HOS FAMILJ/VÄNNER!

2: se ovan.

3: ja, 3 år konsumentfodringar, 10 år lån såvida du inte fått brev eller på annat sätt bekräftat skulden, då löper nya år.

4: Du behöver inte fly landet bara för att du är skuldsatt. Ingen kan göra någonting så länge allt du äger står i någon annans namn. Du kan leva flott utan ägodelar på papper.

5: Stanna kvar i Sverige, skit i skulderna, lev som en rövare.
Citera
2018-02-20, 08:18
Medlem
Har du fixat ditt spelberoende?

Positiva saker i ditt inlägg:

- Du arbetar
- Du vill inte blanda in dina föräldrar, det hedrar dig.
- Du erkänner ditt dilemma för dig själv, det kan vara nog så svårt.

Mina råd:

- Kontakta den kommunale rådgivaren. Du behöver någon som hjälper dig strukturera detta, ett bollplank helt enkelt. Prio ett måste vara att försöka få ner räntan, du arbetar ju och kan betala en rimlig ränta. Ligger inte ett vanligt blancolån på ca 6% idag? Det kan du kanske inte få, men 20% låter högt.

- Ta inte emot pengar av dina föräldrar om du inte vill, men kanske du skall berätta om din situation. De kan stötta emotionellt kanske? Nog så viktigt.

- Finns det något sätt du kan öka din inkomst? Jobbet på Malta är kanske inte fel, men för den sakens skull tror jag inte du skall bränna dina broar med ditt nuvarande hem.

Du har några hundår framför dig. Lycka till.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2018-02-20 kl. 08:34.
Citera
2018-02-20, 08:21
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Det var det märkligaste jag läst på länge. Ska en bankrånare som åkt dit också vara stolt? En A-lagare också, jag menar denna kan ju vara stolt för att han/hon hade jätteroligt medans vi andra jobbade? Att låna pengar för spel och sedan strunta i att betala tillbaka är aldrig någonsin något man ska vara stolt över. Vilken fåne som helst kan låna sönder sitt liv idag och satsa allt på rött. Det är ingen bedrift.

OFF-TOPIC:
När något är gjort är det gjort. Att ångra det är meningslöst och man är en erfarenhet rikare. Stolthet är att erkänna och förlåta sig själv. Detta är en grundförutsättning för att fortsätta livet som en bättre människa och i framtiden även kunna förlåta andra.
Citera
2018-02-20, 08:31
Medlem
CoopColas avatar
Med tanke på din ålder när du började spela och att du säkert började ta lån samma dag du fyllde 18 så finns det stor chans till skuldsanering. Det har blivit mycket enklare nu förtiden. Förut hörde jag av folk att det var svårare att få men de senaste året har jag hört flera missbrukare som har blivit beviljade.

Att dra till Malta löser inget långsiktigt.
Citera
2018-02-20, 09:15
Medlem
Skuldsanering är väl det bästa alternativet, då får man tugga i sig skiten i fem år och sedan är skulderna borta.

Men skuldsanering är ingen rättighet, det görs ju en prövning om man ska beviljas det eller inte och då är det bra om man visat god vilja genom att försöka göra rätt för sig i möjligaste mån.

Att skriva sig på falska adresser eller fly utomlands kommer inte se bra ut om du i framtiden skulle ånga dig och vilja göra en skuldsanering. Bättre att ta tjuren vid hornen direkt.

Du kommer vara skuldfri när du är 31 om du skuldsanerar. Då har du gott om tid på dig att forma livet som du egentligen vill.
Citera
2018-02-20, 09:22
Medlem
Waldschrats avatar
Skriv dig inte hos föräldrar eller vänner. Vet inte var du bor men finns massor med övergivna fritidshus, tomter där du kan skriva dig och göra sen en adressändring till en vän. Elle hyra nån postbox ditt du får din mail och så hämtar den någon som du litar på.
Citera
2018-02-20, 09:46
Medlem
Gjorde ungefär samma sak som du är sugen på att göra. Känns bra för stunden men verkligheten kommer ikapp dig lovar!

Gjorde en tråd igår där jag ville hjälpa personer som dig för jag vet hur jävligt det är.... Jag har börjat ta tag i skulderna för ett tag sedan och känns mycket bättre än vad dom 3 åren på flykt gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in