2018-02-19, 23:10
Bannlyst
Instämmer med förslaget om att söka till Lyxfällan. I det programmet lyckas de ju fan få bankerna att hjälpa till oavsett hur jävlig situation personen är i. Det är ett säkert kort.

Eller så drar du till Malta. Det låter som ett bra val för en speltorsk att dra till spelbolagens mecka.
Citera
2018-02-20, 00:14
Medlem
konstits avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Fort_de_Nogent

Utmärkta musselgrytor, och man får minsann vin till maten
Låg lön, men inga utgifter. Lite ordning och reda, kamratskap och möjlighet att efter några år byta namn och få franskt medborgarskap.

Efter avslutad tjänst goda möjligheter att upptas i gendermeriet.
Citera
2018-02-20, 00:56
Medlem
Skuldsanering med staten. Lev på existensminimum i 3 år.

Lär dig din läxa och berätta för dina föräldrar.
Jobba svart som städare åt dom så får du kanske en 500 över till något kul.
Citera
2018-02-20, 00:56
Medlem
muskelns avatar
Ifall du skriver in dig hos en vän så kommer dom tillslut göra en utmätning på hans ägodelar om han inte har kvitto och kan bevisa att det är hans, riktigt ruttet om du nu skulle ta den vägen.
Senast redigerad av muskeln 2018-02-20 kl. 01:01.
Citera
2018-02-20, 01:44
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Ansök om skuldsanering istället. Du kommer aldrig bli av med skulderna på Malta. Din pension kommer bli helt värdelös om du sticker utomlands och jobbar i flera år med förhoppning att de ska preskriberas, eller vill du aldrig flytta hem igen?

Jobbet i Malta kan du ju ta ändå, kanske billigare att leva där så kostnaderna går ner?

Pension? förväntar man sig pension från Sverige som man kan leva på om man är under 60 så är man en drömmare.
Citera
2018-02-20, 02:14
Medlem

Hej, jag är lite i samma situation som dig faktiskt, jag drog på mig ett gäng skulder också kanske runt 250-400.000 kr, Sen valde jag att fly från Sverige till Thailand till en liten paradisö där svärmor har restaurang och lite mark så vi fick lite mark av svärmor och så byggde vi ett litet hus på kanske 70kvadrat.
Det är väl helt okej egentligen, kronofogden kom till min mor för längesen och knackade på då jag var skriven där, men då sa hon att jag var i Thailand och då sa dem att då lägger dem ärendet på is så länge eftersom de aldrig kommer få tag i mig.

Det funkar väl helt okej egentligen att leva såhär, jag har varit i Sverige några gånger efter på semester m,m.

Men de klart man tjänar lite bättre pengar i Sverige jag har fått ett jobb erbjudande där jag kommer tjäna mellan 25-30.000 netto i Sverige, så jag vet inte om jag ska ta det och lämna frun och barnet några månader och försöka förhandla om skulderna lite jag har lärt mig en hel del här nere och behöver pengar för att bygga lägenheter och det kommer ta alldeles för lång tid om jag sparar ihop det här nere i Thailand.

Så just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, om jag ska stanna kvar i Thailand eller om jag åker till Sverige och jobbar så får jag väl förhandla ner skulderna med inkassobolagen osv.

Trivs jag med det jag gjort? hmm ja, konstant värme, aldrig under 24 grader i havet.
Men det man ofta läser från många är att man aldrig ska bränna sina broar och det ligger en del sanning i det där, åk du till Malta, eller något annat land och försök leva där, trivs du så är det kanon, klarar du vara där i 10år utan att komma till Sverige och jobba så är du skuldfri sen.

Lycka till oavsett vad du gör!
Citera
2018-02-20, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.
1) Om de har gått i borgen för något lån kan de bli återbetalningsskyldiga för det lånet. Annars händer inget.
2) Nej
3) Inte efter "några år". Det är 10 år på lån och tiden förlängs om de lyckas delgiva dig per besök/brev/tfn.
4)--
5) Kontakta kommunens skuldrådgivare (det är gratis) och gå igenom möjligheten att få skuldsanering. Lyckas du få det så är du helt skuldfri efter 5 år istället för att kanske vara skuldsatt för resten av livet. Under skuldsaneringen har du ingen som jagar dig utan endast ett belopp som betalas till kronofogden varje månad. Juli och December är betalningsfria så du har i alla fall lite extra pengar till semestern och Jul. Kanske kan du hitta nåt svart extraknäck också.
Citera
2018-02-20, 03:24
Medlem
skuldsanering
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
1) Om de har gått i borgen för något lån kan de bli återbetalningsskyldiga för det lånet. Annars händer inget.
2) Nej
3) Inte efter "några år". Det är 10 år på lån och tiden förlängs om de lyckas delgiva dig per besök/brev/tfn.
4)--
5) Kontakta kommunens skuldrådgivare (det är gratis) och gå igenom möjligheten att få skuldsanering. Lyckas du få det så är du helt skuldfri efter 5 år istället för att kanske vara skuldsatt för resten av livet. Under skuldsaneringen har du ingen som jagar dig utan endast ett belopp som betalas till kronofogden varje månad. Juli och December är betalningsfria så du har i alla fall lite extra pengar till semestern och Jul. Kanske kan du hitta nåt svart extraknäck också.
Skuldsanering och svart extraknäck?????????? Hmm...
Citera
2018-02-20, 04:26
Medlem
Kronofogden tar aldrig allt du tjänar utan du får leva på existens minimum något eller några år sedan skrivs skulden eller större del av skulden av om jac inte mins fel.
Jobba på och visa att du vill göra rätt för dig.
Lycka till håller tummarna
Citera
2018-02-20, 04:49
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.
Du kommer känna dig jagad om du flyttar för att skita i att betala. Många svenskar gör som du och jag antar att det kanske funkar då. Frågan är hur bra du kommer må. Du kommer ju knappast kunna återvända till Sverige eftersom situationen då kommer vara mycket värre. Du säger att du inte vill göra dina föräldrar ledsna. De kommer garanterat få reda på det ändå.
Jag tror att du i längden kommer må bättre utav att göra rätt för dig och att möta dina demoner. Det är ju som sagt du som skapat denna situation och du bör inse hur ditt beteende skapar konsekvenser.
Citera
2018-02-20, 05:50
Medlem
mryangs avatar
Citat:
1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)
3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.
4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

Mina frågeställningar

1. Ändra adress till vän - men en vän tar inte 1000kr för att göra detta.
2. Betala de privata skulderna, de som sitter närmast samvetet.
3. Flytta till Malta och jobba där - Ett drömscenario i ditt fall.

Dina övriga frågeställningar:
1. Nej
2. Nej, men absolut hälsa på honom. Är han någorlunda kylig är detta givetvis inga problem.
3. Nej
4. Ja - jag flyttade till Thailand - Underbart.
5. Do it. Fundera inte så mycket. Gör det rationella, men du är redan på god väg att tänka utanför boxen.

Dessutom - Världen/Europa/Sverige är på väg till en ekonomisk implosion. Detta innebär att många lån kommer helt enkelt att utraderas pga av konkurser och hyperinflation. Detta problem gäller givetvis även Malta.

Ditt liv är inte miserabelt - Under tiden du spelade upplevde du spänning på ett sätt som är svårt att beskriva och som få människor får uppleva. Var stolt över det. Nu börjar ett annat kapitel, kanske lika spännande. Strunta i det negativa och se det positiva. Dessutom har du en bra ide på hur du ska förvalta dina nätverk och eftersom du har ett jobb som väntar är du ju uppenbart intelligent.

Var stolt för den du är och ignorera de människor som inte kan hjälpa dig eller som inte förstår dig.
Citera
2018-02-20, 06:44
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag tror att den mest avgörande faktorn är huruvida du någonsin vill kunna visa dig i Sverige igen.

@mryang: Fint inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in