2018-02-19, 09:02
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Varför tror du etnicitet är så viktigt för feministiska ideologier, vi ser i USA vilket liv det blir på vänstern så fort en svart skjuts, BLM o.s.v.
Trots allt fakta visar på att det inte är det som är det stora problemet utan snarare tvärtom.
Och varför kämpar man inte med plakat i hand för det tror du?

Rätta mig om jag har fel, men är det inte enstaka fall där polisen under ifrågasatta omständigheter skjutit svarta som väckt protester?

Svarta skjuts ju dagligen, främst av andra svarta.

Jag känner inte till i vilken grad feminister varit engagerade i den här frågan.
Citera
2018-02-19, 09:23
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Outgrundliga äro feministernas tankegångar. Om du skall försöka sätta dit någon för hyckleri är det lämpligt om du är smartare än denne.

Jo vi vet redan att du är smartast, minst känslostyrd, mest objektiv, tänker mest rationellt och är helt befriad från all ideologisk bias i denna diskussion, du behöver inte påpeka det flera gånger.

Citat:
Att man har gett svarta offerstatus i USA (dessutom på felaktiga grunder) har gjort att en del av dem slutat respektera lag och ordning och angripit vita enbart på grundval att de är vita och att de inte gillar dem. Det hör inte hemma i en rättsstat, lika lite som lynchmobbarna gjorde det på 60-talet.

Detta med offerstatus kunde man säkert diskutera mer ingående.
Men om du ska titta kvantitativt på problemet så borde du vara mer oroad över hatbrott mot svarta, som fortfarande är mer än dubbelt vanligare än hatbrott mot vita.

Citat:
Among single-bias hate crime incidents in 2016, there were 4,426 victims of race/ethnicity/ancestry motivated hate crime.

50.2 percent were victims of crimes motivated by their offenders’ anti-Black or African American bias.
20.5 percent were victims of anti-White bias.
10.9 percent were victims of anti-Hispanic or Latino bias.
4.3 percent were victims of bias against a group of individuals in which more than one race was represented (anti-multiple races, group).
3.8 percent were victims of anti-American Indian or Alaska Native bias.
3.1 percent were victims of anti-Asian bias.
1.3 percent were victims of anti-Arab bias.
0.2 percent (9 individuals) were victims of anti-Native Hawaiian or Other Pacific Islander bias.
5.7 percent were victims of anti-Other Race/Ethnicity/Ancestry bias.

In 2016, race was reported for 5,770 known hate crime offenders. Of these offenders:

46.3 percent were White.
26.1 percent were Black or African American.
7.7 percent were groups made up of individuals of various races (group of multiple races).
0.8 percent (46 offenders) were Asian.
0.8 percent (45 offenders) were American Indian or Alaska Native.
0.1 percent (7 offenders) were Native Hawaiian or Other Pacific Islander.
18.1 percent were unknown.

https://ucr.fbi.gov/hate-crime/2016/hate-crime
Citera
2018-02-19, 12:37
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Precis så är det. Om vi ska hålla oss till kön och etnicitet eller "race" som man säger i USA, så är det kategorin män som begår den överväldigande delen av våldsbrotten. Sen kommer kategorn svarta in och är också de kraftigt överrepresenterade

Varför är etnicitet viktig att lyfta fram men inte kön?

Varför är kön så viktigt att lyfta fram, då? Alla är ju trots allt människor - det är människor som begår brotten.
Citera
2018-02-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Varför är kön så viktigt att lyfta fram, då? Alla är ju trots allt människor - det är människor som begår brotten.

Det har jag också undrat väldigt länge, men anledningen måste ju vara att man vill ha ett samhälle som bygger på diskriminering. En svensk version av "only black lives matter".
Citera
2018-02-19, 13:31
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det har jag också undrat väldigt länge, men anledningen måste ju vara att man vill ha ett samhälle som bygger på diskriminering.

Jo - men det är bara vissa som får diskrimineras - medans andra är helt och hållet fridlysta.
Trots att kön som bekant inte finns - så finns kön absolut när det handlar om att skam-
och skuldbelägga ett visst kön.
Precis som att raser inte finns och hudfärger absolut inte skall göra någon som helst skillnad på hur folk behandlas - förutom när det gäller vissa raser och hudfärger - då är det absolut fritt fram att skuld- och skambelägga samtliga individer med just den ras/hudfärgen, för vad vissa individer ur den gruppen sägs ha gjort för hundratals år sedan.

Identitetspolitiken i sitt esse.
Citera
2018-02-19, 13:44
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Det har jag också undrat väldigt länge, men anledningen måste ju vara att man vill ha ett samhälle som bygger på diskriminering. En svensk version av "only black lives matter".

Suck.

Det är inte så det ska läsas, utan som att svarta liv är också är värdefulla, till skillnad från vad t ex polisens beteende ibland kan ge sken av. Att vita och andra liv är värdefulla är underförstått, en självklarhet för alla.
Citera
2018-02-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Suck.

Det är inte så det ska läsas, utan som att svarta liv är också är värdefulla, till skillnad från vad t ex polisens beteende ibland kan ge sken av. Att vita och andra liv är värdefulla är underförstått, en självklarhet för alla.

Hur många anhöriga till vita mördade män tror du kan förvänta sig stöd från den där rörelsen?
Vad kan man förvänta sig av en rörelse som fokuserar på hudfärg?

Det är nog svårt att hitta något mer beskrivande än "only black lives matter", tippar jag.

Vad tror du förresten blir resultatet (med tiden) av svenska rörelser som fokuserar på kön?
Ser du verkligen inget problem med sånt?
Citera
2018-02-19, 14:13
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:

Ja. Men en orsak till att man lyfter fram t.ex olika grupper är att det kan skapa en större förståelse av en problematik.

Det jag har förvånat mig över är främst att folk larmar om identitetspolitik och kromosompolitik så fort man lyfter fram kön, medan samma personer inte har något som helst problem med att lyfta fram etnicitet - snarare tvärtom.
Citera
2018-02-19, 14:16
Medlem
franges avatar
Citat:
Ja. Men en orsak till att man lyfter fram t.ex olika grupper är att det kan skapa en större förståelse av en problematik.

Det jag har förvånat mig över är främst att folk larmar om identitetspolitik och kromosompolitik så fort man lyfter fram kön, medan samma personer inte har något som helst problem med att lyfta fram etnicitet - snarare tvärtom.

Men varför bryr sig feminister och identitetsvänstern då så sällan eller rentutav inte alls om det faktum att vissa etniska grupper (afrikaner, afghaner, mellanösternfolk generellt) är våldsamt överrepresenterade inom brott och framförallt våldsbrott och sexbrott - utan istället minsann skyller på "alla män"?
Citera
2018-02-19, 14:17
Medlem
Citat:

Det där stämmer helt enkelt inte.
Citera
2018-02-19, 14:24
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Hur många anhöriga till vita mördade män tror du kan förvänta sig stöd från den där rörelsen?
Vad kan man förvänta sig av en rörelse som fokuserar på hudfärg?

Det är nog svårt att hitta något mer beskrivande än "only black lives matter", tippar jag.

Vad tror du förresten blir resultatet (med tiden) av svenska rörelser som fokuserar på kön?
Ser du verkligen inget problem med sånt?

De kan nog inte förvänta sig stöd från rörelsen, däremot från personerna. Det finns olika rörelser som fokuserar på enskilda problem, de handlar om just de problemen och inte om andra. Men som person kan sympatisera med mängder av olika rörelser.

Jag ser absolut potentiella problem med rörelser som fokuserar på kön, svenska eller ej. Inte samtliga dock.
Citera
2018-02-19, 14:29
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Men varför bryr sig feminister och identitetsvänstern då så sällan eller rentutav inte alls om det faktum att vissa etniska grupper (afrikaner, afghaner, mellanösternfolk generellt) är våldsamt överrepresenterade inom brott och framförallt våldsbrott och sexbrott - utan istället minsann skyller på "alla män"?

En teori kan vara att om man tycker att kön överskuggar andra faktorer så ser man på det som vålds-
och sexbrottslingar har gemensamt oavsett etnicitet, dvs att de nästan uteslutande är män. Identitetshögern ser etnicitet som den överskuggande faktorn.

Den som seriöst vill skapa sig en bild av verkligheten bör ta hänsyn till alla faktorer - många fler än bara kön och etnicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in