Citat:
Startade ett ämne som blev borttaget då det skulle postas i denna tråden egentligen så jag gör ett försök till.
Det är så att min mor har dött och vi är 6 syskon, min syster har sen 1 år sen varit god man åt min mor och skrivit över allt på sig själv (Hus och morsans besparingar m.m.) detta var som sagt 1 år innan min mor dog.
Vet inte om morsan har blivit övertalad till att göra detta eller om syrran har gjort det själv i vilket fall nu när morsan dog för några dagar sen så har syrran gett allt till sin son och sagt att det är det som min mor ville så resten av familjen får inte en enda krona, vilket är jävligt misstänksamt finns ingen chans att min mor gör alla sina barn arvlösa och ger allt till min syrras barn....
Som jag förstått det nu efter att ha pratat med andra i familjen så har min moder gett allt till syrrans barn i gåva och då gäller inte det som förskott på arv så ingen annan i familjen får en enda krona då.
Om nu min syrras barn säljer lägenheten och ger pengarna till min syster är det något olagligt? gissar att det är så dom tänkt göra.
Det är så att min mor har dött och vi är 6 syskon, min syster har sen 1 år sen varit god man åt min mor och skrivit över allt på sig själv (Hus och morsans besparingar m.m.) detta var som sagt 1 år innan min mor dog.
Vet inte om morsan har blivit övertalad till att göra detta eller om syrran har gjort det själv i vilket fall nu när morsan dog för några dagar sen så har syrran gett allt till sin son och sagt att det är det som min mor ville så resten av familjen får inte en enda krona, vilket är jävligt misstänksamt finns ingen chans att min mor gör alla sina barn arvlösa och ger allt till min syrras barn....
Som jag förstått det nu efter att ha pratat med andra i familjen så har min moder gett allt till syrrans barn i gåva och då gäller inte det som förskott på arv så ingen annan i familjen får en enda krona då.
Om nu min syrras barn säljer lägenheten och ger pengarna till min syster är det något olagligt? gissar att det är så dom tänkt göra.
Din syster borde ha läst på lite, för hon har ingen chans att få igenom det här.
1.
Till att börja med har hon överträtt sina befogenheter som god man. Om din mamma verkligen ville ge allt till din syster, så kan hon som god man inte bara göra det. Det är en procedur just för att din syster är god man. Så att skriva över så är till att börja med inte tillåtet. Hon har brutit mot (vad det kan vara) att vara god man. Vidare ser det ut att vara en ren förskingring, (möjligen inte för att hon inte försökt att dölja det), även om bevisläget kanske är dåligt eftersom er mamma har dött.
(Ser att du svarat, men jag skriver på lite i alla fall.)
2.
Om er mamma verkligen skänkte bort en sådan här större summa så kallas det förskott på arv. Det finns på grund av att man inte ska kunna göra sina barn arvlösa genom att skänka bort sina pengar till exempelvis sitt favoritbarn. Man kan ju tänka att om er mamma hatade er så, borde hon ha gjort det i god tid. Här bör ni kontrollera om hon var i stånd att fatta sådana beslut, om hon påverkades av er syster osv.
3. En testator kan favorisera någon till viss del. Men ni har ändå rätt att få ut er laglott. Läs på och lär er vad laglott och arvslott är för något.
Det påstås att brott i och med bouppteckning och arvskifte är det i särklass vanligaste formen av förskingring. Mitt i allt är det inte ovanligt att någon är mer förslagen, och kan roffa åt sig av arvet. Av egen erfarenhet har jag förstått att man måste anstränga sig och hålla huvudet klart och inte gräva ner sig i sorgen. Om inte annat så för respekt mot den avlidne och hans eller hennes sista vilja.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2018-02-18 kl. 16:42.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2018-02-18 kl. 16:42.