2018-02-18, 16:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Startade ett ämne som blev borttaget då det skulle postas i denna tråden egentligen så jag gör ett försök till.

Det är så att min mor har dött och vi är 6 syskon, min syster har sen 1 år sen varit god man åt min mor och skrivit över allt på sig själv (Hus och morsans besparingar m.m.) detta var som sagt 1 år innan min mor dog.
Vet inte om morsan har blivit övertalad till att göra detta eller om syrran har gjort det själv i vilket fall nu när morsan dog för några dagar sen så har syrran gett allt till sin son och sagt att det är det som min mor ville så resten av familjen får inte en enda krona, vilket är jävligt misstänksamt finns ingen chans att min mor gör alla sina barn arvlösa och ger allt till min syrras barn....

Som jag förstått det nu efter att ha pratat med andra i familjen så har min moder gett allt till syrrans barn i gåva och då gäller inte det som förskott på arv så ingen annan i familjen får en enda krona då.

Om nu min syrras barn säljer lägenheten och ger pengarna till min syster är det något olagligt? gissar att det är så dom tänkt göra.

Din syster borde ha läst på lite, för hon har ingen chans att få igenom det här.

1.
Till att börja med har hon överträtt sina befogenheter som god man. Om din mamma verkligen ville ge allt till din syster, så kan hon som god man inte bara göra det. Det är en procedur just för att din syster är god man. Så att skriva över så är till att börja med inte tillåtet. Hon har brutit mot (vad det kan vara) att vara god man. Vidare ser det ut att vara en ren förskingring, (möjligen inte för att hon inte försökt att dölja det), även om bevisläget kanske är dåligt eftersom er mamma har dött.

(Ser att du svarat, men jag skriver på lite i alla fall.)

2.
Om er mamma verkligen skänkte bort en sådan här större summa så kallas det förskott på arv. Det finns på grund av att man inte ska kunna göra sina barn arvlösa genom att skänka bort sina pengar till exempelvis sitt favoritbarn. Man kan ju tänka att om er mamma hatade er så, borde hon ha gjort det i god tid. Här bör ni kontrollera om hon var i stånd att fatta sådana beslut, om hon påverkades av er syster osv.

3. En testator kan favorisera någon till viss del. Men ni har ändå rätt att få ut er laglott. Läs på och lär er vad laglott och arvslott är för något.

Det påstås att brott i och med bouppteckning och arvskifte är det i särklass vanligaste formen av förskingring. Mitt i allt är det inte ovanligt att någon är mer förslagen, och kan roffa åt sig av arvet. Av egen erfarenhet har jag förstått att man måste anstränga sig och hålla huvudet klart och inte gräva ner sig i sorgen. Om inte annat så för respekt mot den avlidne och hans eller hennes sista vilja.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2018-02-18 kl. 16:42.
Citera
2018-02-18, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Din syster borde ha läst på lite, för hon har ingen chans att få igenom det här.

Till att börja med har hon överträtt sina befogenheter som god man. Om din mamma verkligen ville ge allt till din syster, så kan hon som god man inte bara göra det. Det är en procedur just för att din syster är god man. Så att skriva över så är till att börja med inte tillåtet. Hon har brutit mot (vad det kan vara) att vara god man. Vidare ser det ut att vara en ren förskingring, (möjligen inte för att hon inte försökt att dölja det), som kan tänkas

nja jag är rätt säker på att min mor gett hus m.m. som gåva till min systers barn innan min syster blev god man.
Som jag förstått det nu efter att ha snackat med andra i familjen så gav morsan allt som gåva för 2-3 år sedan alltså 2 år innan min syster blev god man.
Hon har tydligen haft advokat när dom gjort allt detta så att det ska gå rätt till och ingen annan i familjen ska få några pengar.
Som jag förstått det så är det som så att eftersom syrrans barn inte är bröstarvinge så räknas inte gåvan som förskott på arv så det finns absolut ingenting att göra.

Det jag skrev som du citerade var vad jag trodde innan jag pratade med mina syskon.
Senast redigerad av qirtero 2018-02-18 kl. 16:39.
Citera
2018-02-18, 16:52
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
nja jag är rätt säker på att min mor gett hus m.m. som gåva till min systers barn innan min syster blev god man.
Som jag förstått det nu efter att ha snackat med andra i familjen så gav morsan allt som gåva för 2-3 år sedan alltså 2 år innan min syster blev god man.
Hon har tydligen haft advokat när dom gjort allt detta så att det ska gå rätt till och ingen annan i familjen ska få några pengar.
Som jag förstått det så är det som så att eftersom syrrans barn inte är bröstarvinge så räknas inte gåvan som förskott på arv så det finns absolut ingenting att göra.

Det jag skrev som du citerade var vad jag trodde innan jag pratade med mina syskon.

Jag svarade lite i inlägget ovan. Med det här blir det lite annorlunda och svårare. Jag vet inte hur lång tid det måste gå innan en gåva inte räknas som förskott på arv.

Uppenbarligen är din syster slug jävel. Men jag hänger inte med riktigt. Skrev din mamma över allt på din systers barn, innan din syster blev god man? Intressant, om jag får kalla det så. Men det finns information. Googla på
"Får jag ge bort min egendom och mina prylar till vem jag vill innan jag dör?"
"Får man gå runt sitt barn och ge bort pengar till sitt barnbarn?"

Det ser onekligen lite dystert ut för dig. Prata med en advokat och se om allt kanske inte gjorts enligt alla regler. Framför allt om gåvan verkligen är din mammas vilja.
Citera
2018-02-18, 16:58
Bannlyst
Citat:
Jag svarade lite i inlägget ovan. Med det här blir det lite annorlunda och svårare. Jag vet inte hur lång tid det måste gå innan en gåva inte räknas som förskott på arv.

Uppenbarligen är din syster slug jävel. Men jag hänger inte med riktigt. Skrev din mamma över allt på din systers barn, innan din syster blev god man? Intressant, om jag får kalla det så. Men det finns information. Googla på
"Får jag ge bort min egendom och mina prylar till vem jag vill innan jag dör?"
"Får man gå runt sitt barn och ge bort pengar till sitt barnbarn?"

Det ser onekligen lite dystert ut för dig. Prata med en advokat och se om allt kanske inte gjorts enligt alla regler. Framför allt om gåvan verkligen är din mammas vilja.

jo har ju googlat på det och det jag fått till mig är att så länge hon är hyffsat frisk vilket hon varit och gett det som gåva till ett barnbarn när dennes förälder fortfarande är vid livet så finns ingenting att göra.
Citera
2018-02-18, 17:02
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
jo har ju googlat på det och det jag fått till mig är att så länge hon är hyffsat frisk vilket hon varit och gett det som gåva till ett barnbarn när dennes förälder fortfarande är vid livet så finns ingenting att göra.

Tråkigt. Men kontrollera i alla fall att allt har gått rätt till, med bevittnade underskrifter på gåvan och sånt. Dessutom att det verkligen går att skänka på det här sättet, utan att det kränker er laglott som det står i någon av länkarna.
Citera
2018-02-18, 21:26
Bannlyst
Citat:
Tråkigt. Men kontrollera i alla fall att allt har gått rätt till, med bevittnade underskrifter på gåvan och sånt. Dessutom att det verkligen går att skänka på det här sättet, utan att det kränker er laglott som det står i någon av länkarna.

Ingen annan i familjen har lust att dra det till en rättegång t.ex. så vet inte riktigt hur man ska göra.

som jag förstått det så kan det räknas som Icke betungande gåvor, då morsan har gett huset som gåva men bott kvar ensam tills hon dog.

Tror dock det måste tas till en rättegång för att reda ut detta och då är det höga advokatkostnader m.m. som ingen har lust att betala.
Citera
2018-02-19, 01:50
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ingen annan i familjen har lust att dra det till en rättegång t.ex. så vet inte riktigt hur man ska göra.

som jag förstått det så kan det räknas som Icke betungande gåvor, då morsan har gett huset som gåva men bott kvar ensam tills hon dog.

Tror dock det måste tas till en rättegång för att reda ut detta och då är det höga advokatkostnader m.m. som ingen har lust att betala.
Är lite osäker här så ta detta med en nypa salt.

Är ni allihop helsyskon och var era föräldrar gifta när er far gick bort? I så fall antar jag att er mor satt kvar i det som vanligen kallas "orubbat bo" dvs ni fick inte ut ett arv efter far vid hans dödsfall. Om så är fallet är det möjligt att er mor inte hade rätt att skänka bort allt. Värt att kontrollera i alla fall.

Hursomhelst ska ni ta in en opartisk boutredningsman och inte låta er syster teckna boet. Det kostar lite men i ett fall låter det som att det är värt pengarna.

Jag skulle även se till att räkenskaperna för den tid er syster var god man gås igenom noggrant. Efter vad du beskrivit är det möjligt att hon tagit sig friheter som inte var förenliga med uppdraget.
Citera
2018-02-19, 04:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag håller med Svarta Björn. Se till att göra om bouppteckningen, det kostar inte så mycket.

Det Svarta Björn refererar till gör att ni behöver testamentet efter er far, för att kunna reda ut vilka rättigheter er mor hade. Ta kontakt med skatteverket för att få fram det. Inte krångligt med din mors personnummer.

Sen behöver ni kanske en advokat för att reda ut detta. Om ni ser att ni har rätten på er sida, och att er syster inte har några utsikter att lyckas, så kommer ni inte behöva gå till rätten med detta.
Citera
2018-02-19, 07:55
Medlem
Citat:

Om hon gett huset som gåva med förbehållet att hon ska få bo kvar så länge hon lever är det att betrakta som ett testamente.
Citera
2018-02-19, 08:46
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Om hon gett huset som gåva med förbehållet att hon ska få bo kvar så länge hon lever är det att betrakta som ett testamente.

Det kräver särskilda formuleringar i er fars testamente. Det vill om han inte skrev "full äganderätt" eller vad formuleringen kan vara, så fick hon inte skänka bort mer än halva. Eller nåt dylikt.

Det beror på att när er far dog, så ärvde ni redan då hans halva. Förutsatt att inget särskilt stod skrivet.

Ni ska definitivt ta fram er fars testamente. Skatteverket skickar det som Pdf.
Citera
2018-02-19, 12:18
Medlem
Citat:
Det kräver särskilda formuleringar i er fars testamente. Det vill om han inte skrev "full äganderätt" eller vad formuleringen kan vara, så fick hon inte skänka bort mer än halva. Eller nåt dylikt.

Det beror på att när er far dog, så ärvde ni redan då hans halva. Förutsatt att inget särskilt stod skrivet.

Ni ska definitivt ta fram er fars testamente. Skatteverket skickar det som Pdf.

Det min kommentar ämnade till var att förklara att oavsett om testamente faktiskt finns eller ej, innebär en gåva, med förbehållet att gåvogivaren har nyttjanderätt livet ut, att gåvan blir testamentorisk. Med andra ord att den ingår i kvarlåtenskapen. Bröstarvingar kan väcka talan om detta inom ett år efter att bouppteckningen avslutats. Lagrummet som är aktuellt är 7:4 ÄB och praxis genom bland annat NJA 1998 s. 534, " Såsom gåvor till syftet att likställa med testamentariska förordnanden kommer i betraktande dels fall där givaren väntar döden inom jämförelsevis kort tid, dels fall där egendom bortgivs på sådana villkor eller under sådana omständigheter att givaren kan beräkna att till sin död få ha kvar nyttan av egendomen."

Summa summarum: Bröstarvingarna kan kräva att "gåvan" ska räknas med i kvarlåtenskapen och om resterande del av kvarlåtenskapen inte täcker laglotten kan de kräva att gåvan ska gå åter (alternativt att gåvotagaren täcker upp för laglotten genom kontanta medel).
Citera
2018-02-19, 12:30
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Det min kommentar ämnade till var att förklara att oavsett om testamente faktiskt finns eller ej, innebär en gåva, med förbehållet att gåvogivaren har nyttjanderätt livet ut, att gåvan blir testamentorisk. Med andra ord att den ingår i kvarlåtenskapen. Bröstarvingar kan väcka talan om detta inom ett år efter att bouppteckningen avslutats. Lagrummet som är aktuellt är 7:4 ÄB och praxis genom bland annat NJA 1998 s. 534, " Såsom gåvor till syftet att likställa med testamentariska förordnanden kommer i betraktande dels fall där givaren väntar döden inom jämförelsevis kort tid, dels fall där egendom bortgivs på sådana villkor eller under sådana omständigheter att givaren kan beräkna att till sin död få ha kvar nyttan av egendomen."

Summa summarum: Bröstarvingarna kan kräva att "gåvan" ska räknas med i kvarlåtenskapen och om resterande del av kvarlåtenskapen inte täcker laglotten kan de kräva att gåvan ska gå åter (alternativt att gåvotagaren täcker upp för laglotten genom kontanta medel).

Skriv så att folk här på FB förstår!

Men du har helt rätt. Det kan mycket väl vara så att det frågeställarens mamma gav bort ska räknas som förskott på arv och tas med i bouppteckningen. Kruxet här är förstås att gåvan inte var till frågeställarens syster utan till systerns barn. Hur det fungerar då vet jag inte, även om jag tycker det verkar konstigt att man kan runda lagen så enkelt.

Däremot förstår jag inte varför du citerade mig då jag tog något helt annat. Det jag tog upp, var att för att mamman ska kunna ge bort huset, krävs det pappans uttryckliga tillåtelse i hans testamente. Jag är säker på att det är enklast att börja där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in