Citat:
Ursprungligen postat av
Tropicals
Hej Flashback,
Min pappa och hans fru hade nyligen ett snack med oss barn som gällde att de hade "dödat" sin testamente. Detta skrev de en gång i tiden för att partnern skulle kunna bo kvar i deras gemensamma hus efter en eventuell bortgång. Nu har de sålt huset och bor i hyresrätt så de kände inte att det behövdes längre.
Lite fakta om detta då:
Min pappa och hans fru har vardera tre barn.
De har inga gemensamma barn.
De är som sagt gifta utan testamente.
Frågeställningen är i korthet vad som händer om pappa dör nu?
Ett dödsbo upprättas
Citat:
Alltså vad händer med "hans" del som borde vara 50 % av deras gemensamma tillgångar?
Det är korrekt 50% av deras
gemensamma tillgångar tillfaller dödsboet av din far.
Citat:
Eftersom de är gifta och alla barn är särkullbarn så ärver vi tre då hälften av pappas tillgångar medan hans fru ärver den andra halvan?
ja, dödsboet fördelas 50% till frun, och 50% till bröstarvingar (i det här fallet)
Citat:
Det vill säga att pappas barn ärver 25 % av de totala tillgångarna?
typ, men du ärvar inte ur de gemensamma tillgångarna, utan arv tas ur dödsboet.
Citat:
Sen när pappas fru går bort är vi barn på pappas sida inte med i leken längre?
Det är korrekt.
Citat:
Utan pappas frus barn ärver då de resterande 75 %?
Nej, de ärver ur din "styvmammas" dödsbo , gifter hon om sig så ärver de 50%, osv
Citat:
För mig känns ovan upplägg helt orimligt men det kanske är så det är tänkt. Finns det någon kunnig som kan hjälpa till att förklara?
Är inte riktigt med på vad som är orimligt. att det i ditt teoretiska exempel blir orättvist mot dig?
gå ihop med de andra barnen (det omvända händer ju dem om deras mor dör först) och gör en egen övernskomelse....
Tex att barnen till den förälder som dör först ska avstå sin laglott till förmån till den överlvande partnern, och att alla barnen ärver först i samband med att bägge är döda.
men då skulle jag nog prata med en jurist
https://lexly.se/fakta-och-rad/testamente/viktigt-att-veta-gallande-sarkullbarn-testamente-och-arv?referrer=https://www.google.com/