2022-10-14, 18:33
  #2497
Medlem
Det låter som pm avlidnes makes släktingar får noll... eftersom den personen avled före.
Hur det funkar är jag inte säker på, vad jag dock är säker på är att om en man är gift med en kvinna, har skaffat 4 barn med densamma men hade ett tidigare giftermål med annan och där skaffade ett barn så ärver det första barnet ca 25% och modern 75% vilket gör det orättvist om man ser dettill barnen. Varför ska första barnet (1:a förhållandet) få 25% och de övriga barnen (4st) dela på 75%? Nu handlar det iofs att 2:a giftermålet dvs frun får 75% men varför inte dela allt lika mellan barnen och frun får summan?
Citera
2022-10-14, 18:44
  #2498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Delas den totala summen i 2 delar, där ena delen fördelas mellan hennes anhöriga och andra delen till makens?

Min juridiska utbildning är en grundkurs för ca 20 år sedan men förhoppningsvis kan jag leda dig på rätt väg i alla fall.

Det är 3 kap. 2 § Äktenskapsbalken som reglerar detta. Länk: https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1
Lagen.nu's kommentar till den här paragrafen:
Citat:
När även den efterlevande maken dör ska hälften av boet gå till den först avlidnes släktingar ur första eller andra arvsklassen. Den här rätten går inte att testamentera bort av den efterlevande maken.
Syskon tillhör andra arvsklassen, så svaret på din fråga är ja.
Citera
2022-10-14, 18:48
  #2499
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Är det någon som har koll på hur arvet blir efter ett dödsbo.

En person har avlidit. Personen har haft 500.000kr i sparande och en lägenhet som säljs för 2 miljoner. Inga skulder.
Den avlidnes make avled några år tidigare och idag är det 3 syskon till honom och 6 syskon till henne som ska ärva.

Delas den totala summen i 2 delar, där ena delen fördelas mellan hennes anhöriga och andra delen till makens?

Vad dras av i skatt osv?
Några andra utgifter (förutom mäklare, jurist?)

Ja, det delas på hälften.

Arvsskatten togs bort 2005.

(FB) Stora tråden om arvs- och testamentsfrågor (sammanslagen tråd /Mod)
Citera
2022-10-14, 20:59
  #2500
Medlem
Halva till hans släktingar, halva till hennes.

Lär gå typ 30-50 för mäklaren, 20-30 för jurist, 22% av vinsten på lägenheten i skatt. Har de bott där länge så gissning ett par hundra tusen där till skattmasen.
Citera
2022-11-02, 08:21
  #2501
Medlem
Tropicalss avatar
Arvsrätt, blir inte klok på vad som kommer hända

Hej Flashback,
Min pappa och hans fru hade nyligen ett snack med oss barn som gällde att de hade "dödat" sin testamente. Detta skrev de en gång i tiden för att partnern skulle kunna bo kvar i deras gemensamma hus efter en eventuell bortgång. Nu har de sålt huset och bor i hyresrätt så de kände inte att det behövdes längre.

Lite fakta om detta då:
Min pappa och hans fru har vardera tre barn.
De har inga gemensamma barn.
De är som sagt gifta utan testamente.

Frågeställningen är i korthet vad som händer om pappa dör nu? Alltså vad händer med "hans" del som borde vara 50 % av deras gemensamma tillgångar? Eftersom de är gifta och alla barn är särkullbarn så ärver vi tre då hälften av pappas tillgångar medan hans fru ärver den andra halvan? Det vill säga att pappas barn ärver 25 % av de totala tillgångarna? Sen när pappas fru går bort är vi barn på pappas sida inte med i leken längre? Utan pappas frus barn ärver då de resterande 75 %?

För mig känns ovan upplägg helt orimligt men det kanske är så det är tänkt. Finns det någon kunnig som kan hjälpa till att förklara?
Citera
2022-11-02, 08:47
  #2502
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hej Flashback,
Min pappa och hans fru hade nyligen ett snack med oss barn som gällde att de hade "dödat" sin testamente. Detta skrev de en gång i tiden för att partnern skulle kunna bo kvar i deras gemensamma hus efter en eventuell bortgång. Nu har de sålt huset och bor i hyresrätt så de kände inte att det behövdes längre.

Lite fakta om detta då:
Min pappa och hans fru har vardera tre barn.
De har inga gemensamma barn.
De är som sagt gifta utan testamente.

Frågeställningen är i korthet vad som händer om pappa dör nu? Alltså vad händer med "hans" del som borde vara 50 % av deras gemensamma tillgångar? Eftersom de är gifta och alla barn är särkullbarn så ärver vi tre då hälften av pappas tillgångar medan hans fru ärver den andra halvan? Det vill säga att pappas barn ärver 25 % av de totala tillgångarna? Sen när pappas fru går bort är vi barn på pappas sida inte med i leken längre? Utan pappas frus barn ärver då de resterande 75 %?

För mig känns ovan upplägg helt orimligt men det kanske är så det är tänkt. Finns det någon kunnig som kan hjälpa till att förklara?

Det blir lätt komplicerat och jag vågar inte ge mig in på att försöka förklara. Så det väldigt korta svaret är att ni barn på pappas sida INTE är ute ur leken utan ska ha del av boet efter pappas fru baserat på hur delningen såg ut efter pappans död. Ärvdabalken 3 kap 2 §, men det är så krånglig juridisk svenska att man som lekman har svårt att förstå...
Citera
2022-11-02, 08:51
  #2503
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det blir lätt komplicerat och jag vågar inte ge mig in på att försöka förklara. Så det väldigt korta svaret är att ni barn på pappas sida INTE är ute ur leken utan ska ha del av boet efter pappas fru baserat på hur delningen såg ut efter pappans död. Ärvdabalken 3 kap 2 §, men det är så krånglig juridisk svenska att man som lekman har svårt att förstå...

En av anledningarna till att de inte ville ha något testamente längre var att vi barn skulle slippa krångla med varandra sen när den andre också gick bort. Men detta stämmer inte då vad jag förstår?
Citera
2022-11-02, 08:52
  #2504
Medlem
Som jag tolkar det har ni särkullbarn rätt att begära ut hela arvet efter pappan när han dör, d.v.s. att dela på 50% av den gemensamma egendomen i detta fall. Eftersom det inte finns något testamente så är ev. laglott oväsentlig.
Citera
2022-11-02, 08:54
  #2505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hej Flashback,
Min pappa och hans fru hade nyligen ett snack med oss barn som gällde att de hade "dödat" sin testamente. Detta skrev de en gång i tiden för att partnern skulle kunna bo kvar i deras gemensamma hus efter en eventuell bortgång. Nu har de sålt huset och bor i hyresrätt så de kände inte att det behövdes längre.

Lite fakta om detta då:
Min pappa och hans fru har vardera tre barn.
De har inga gemensamma barn.
De är som sagt gifta utan testamente.

Frågeställningen är i korthet vad som händer om pappa dör nu?

Ett dödsbo upprättas

Citat:
Alltså vad händer med "hans" del som borde vara 50 % av deras gemensamma tillgångar?
Det är korrekt 50% av deras gemensamma tillgångar tillfaller dödsboet av din far.

Citat:
Eftersom de är gifta och alla barn är särkullbarn så ärver vi tre då hälften av pappas tillgångar medan hans fru ärver den andra halvan?

ja, dödsboet fördelas 50% till frun, och 50% till bröstarvingar (i det här fallet)

Citat:
Det vill säga att pappas barn ärver 25 % av de totala tillgångarna?
typ, men du ärvar inte ur de gemensamma tillgångarna, utan arv tas ur dödsboet.

Citat:
Sen när pappas fru går bort är vi barn på pappas sida inte med i leken längre?

Det är korrekt.

Citat:
Utan pappas frus barn ärver då de resterande 75 %?
Nej, de ärver ur din "styvmammas" dödsbo , gifter hon om sig så ärver de 50%, osv


Citat:
För mig känns ovan upplägg helt orimligt men det kanske är så det är tänkt. Finns det någon kunnig som kan hjälpa till att förklara?

Är inte riktigt med på vad som är orimligt. att det i ditt teoretiska exempel blir orättvist mot dig?
gå ihop med de andra barnen (det omvända händer ju dem om deras mor dör först) och gör en egen övernskomelse....

Tex att barnen till den förälder som dör först ska avstå sin laglott till förmån till den överlvande partnern, och att alla barnen ärver först i samband med att bägge är döda.

men då skulle jag nog prata med en jurist

https://lexly.se/fakta-och-rad/testamente/viktigt-att-veta-gallande-sarkullbarn-testamente-och-arv?referrer=https://www.google.com/
Citera
2022-11-02, 08:58
  #2506
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ett dödsbo upprättas


Det är korrekt 50% av deras gemensamma tillgångar tillfaller dödsboet av din far.


ja, dödsboet fördelas 50% till frun, och 50% till bröstarvingar (i det här fallet)


typ, men du ärvar inte ur de gemensamma tillgångarna, utan arv tas ur dödsboet.


Det är korrekt.


Nej, de ärver ur din "styvmammas" dödsbo , gifter hon om sig så ärver de 50%, osv




Är inte riktigt med på vad som är orimligt. att det i ditt teoretiska exempel blir orättvist mot dig?
gå ihop med de andra barnen (det omvända händer ju dem om deras mor dör först) och gör en egen övernskomelse....

Tex att barnen till den förälder som dör först ska avstå sin laglott till förmån till den överlvande partnern, och att alla barnen ärver först i samband med att bägge är döda.

men då skulle jag nog prata med en jurist

https://lexly.se/fakta-och-rad/testamente/viktigt-att-veta-gallande-sarkullbarn-testamente-och-arv?referrer=https://www.google.com/

Hur menar du att det är rimligt att tre av barnen ärver 8,3 % vardera och de andre tre barnen ärver 25 % vardera?
Citera
2022-11-02, 09:00
  #2507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Hur menar du att det är rimligt att tre av barnen ärver 8,3 % vardera och de andre tre barnen ärver 25 % vardera?

för att det är vad föräldrarna önskar....

sen ärvar samtliga barn samma laglott i % ur resp dödsbo.

du ärver inte levande människors tillgångar, utan arv tas ur dödsbo.
Citera
2022-11-02, 11:35
  #2508
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ett dödsbo upprättas


Det är korrekt 50% av deras gemensamma tillgångar tillfaller dödsboet av din far.


ja, dödsboet fördelas 50% till frun, och 50% till bröstarvingar (i det här fallet)


typ, men du ärvar inte ur de gemensamma tillgångarna, utan arv tas ur dödsboet.


Det är korrekt.


Nej, de ärver ur din "styvmammas" dödsbo , gifter hon om sig så ärver de 50%, osv




Är inte riktigt med på vad som är orimligt. att det i ditt teoretiska exempel blir orättvist mot dig?
gå ihop med de andra barnen (det omvända händer ju dem om deras mor dör först) och gör en egen övernskomelse....

Tex att barnen till den förälder som dör först ska avstå sin laglott till förmån till den överlvande partnern, och att alla barnen ärver först i samband med att bägge är döda.

men då skulle jag nog prata med en jurist

https://lexly.se/fakta-och-rad/testamente/viktigt-att-veta-gallande-sarkullbarn-testamente-och-arv?referrer=https://www.google.com/

Varför skulle frun få 50% av dödsboet när det inte finns några gemensamma barn utan endast särkullbarn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in