2017-11-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bstinson
Finns det arvsberättigade bröstarvingar som ej är gemensamma mellan makarna har efterlevande make ingen arvsrätt utan endast en bodelningsrätt.

Kan du utveckla vad exakt detta innebär? Kan bifoga lite mer information om vad detta specifikt handlar om.

Mormor bodde sista 5 åren på demensboende, tiden innan vi äntligen fick henne förflyttad dit så använde mannen som mormor var gift med hennes inkomst för att köpa div saker, bla bilar, han struntade fullkomligt i hennes välbefinnande och hon var enormt avmagrad innan hon äntligen kom bort därifrån.

En tid efter fick han två strokar efter varandra, och blev också själv flyttad till boende (och har sen dess fått en till)

Denna man är inte mor till min mamma, och min mamma finns heller inte kvar i livet sedan drygt fyra år tillbaka.

Deras gemensamma bostad såldes i samband med att han fick sin andra stroke, så den fördelningen är redan gjord.

Detta rör sig alltså om alla min mormors besparingar (vi vet redan nu att det rör sig om åtskilliga hundratusentalskronor) samt allt som kommer att tillkomma via försäkringar och annat som fanns.

Och, eftersom han själv i det skick han är i nu (sitter i rullstol) vet inte vart han är, känner inte igen många av oss alls, så skulle alltså rent konkret hans eventuella del tillfalla hans systrar (han har inga barn själv och var heller inte far till min mamma)

------

Detta handlar inte om någon form av girighet från oss barnbarns sida, och jag själv skulle gladeligen ge upp min egen arvsrätt om det innebar att inte en enda krona gick till den sida min mormors man tillhör.
Citera
2017-11-26, 20:42
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Finns det arvsberättigade bröstarvingar som ej är gemensamma mellan makarna har efterlevande make ingen arvsrätt utan endast en bodelningsrätt.

Fast är du gift räknas det ju som 1 ekonomi, hus, pengar allt. Så länge inte det finns något skrivet.
Eftersom TS mormor redan gått bort bör således mannen i fråga redan fått 50% som var sin del av denna hela. Sen beror det på om han även ska ha 50% av hennes del eller inte som jag förstår det.
Citera
2017-11-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast är du gift räknas det ju som 1 ekonomi, hus, pengar allt. Så länge inte det finns något skrivet.
Eftersom TS mormor redan gått bort bör således mannen i fråga redan fått 50% som var sin del av denna hela. Sen beror det på om han även ska ha 50% av hennes del eller inte som jag förstår det.

Hon gick bort i Söndagsnatt så någon bouppteckning har ej gjorts än. Mannen hon var gift med är som sagt rätt kraftigt hjärnskadad, och har ingen som helst möjlighet att representera sig själv i frågan, utan det är i så fall hans systrar (som också agerar som god man) för honom som skulle representera honom.

Och eftersom han själv ej har några barn, och är ungefär en säkring ifrån att lampan släcks för gott, så kan man säga att det är hans systrar som ärver.

Vilket är den del jag vill eventuellt bestrida, då det känns lagvidrigt att min Mormors egna besparingar (dom hade skilda ekonomier och delade hyra/mat omkostnader rätt av) skall tillfalla hans två systrar.
Citera
2017-11-26, 20:53
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Hon gick bort i Söndagsnatt så någon bouppteckning har ej gjorts än. Mannen hon var gift med är som sagt rätt kraftigt hjärnskadad, och har ingen som helst möjlighet att representera sig själv i frågan, utan det är i så fall hans systrar (som också agerar som god man) för honom som skulle representera honom.

Och eftersom han själv ej har några barn, och är ungefär en säkring ifrån att lampan släcks för gott, så kan man säga att det är hans systrar som ärver.

Vilket är den del jag vill eventuellt bestrida, då det känns lagvidrigt att min Mormors egna besparingar (dom hade skilda ekonomier och delade hyra/mat omkostnader rätt av) skall tillfalla hans två systrar.

Jag förstår ditt dilemma. Problemet är dock att så länge han lever och inget är skrivet, kommer det bli svårt att lösa situationen vad jag vet. Eftersom de var gifta(varför var dom ens det om jag får fråga).

Det lät som det var ett "låtsasgiftermål"
Citera
2017-11-26, 21:00
Medlem
Citat:
Jag förstår ditt dilemma. Problemet är dock att så länge han lever och inget är skrivet, kommer det bli svårt att lösa situationen vad jag vet. Eftersom de var gifta(varför var dom ens det om jag får fråga).

Det lät som det var ett "låtsasgiftermål"

Traditionsbundet, redan 10 år innan mormor ens blev sjuk så hade dom skilda sovrum.

Det finns alltså inga som helst hål att nyttja tror du? Att dom tex har rätt att representera honom i den här frågan som 'god man' känns helt snett.

Arvet är ju inte på något som helst vis till gagn för honom, och han har som sagt heller inga barn att ärva honom.
Citera
2017-11-26, 21:52
Medlem
bstinsons avatar
Se till att en jurist upprättar bouppteckning och arvskifte.

Efterlevande make har en bodelningsrätt. Om det inte finns någon enskild egendom blir varderas bodelningsandel 50% av makarnas totala netto.

Din mormors andel ärvs sedan av er barnbarn. Efterlevande make har som jag skrev tidigare ingen arvsrätt. Makens andel tillfaller hans legala arvingar, barn/syskon/syskonbarn. Annars träder allmänna arvsfonden in som arvinge. Detta spelar dock inte någon roll idag.

Som du beskriver maken behöver en god man utses för att dels delta vid bouppteckning och dels underteckna bodelningen.
Citera
2017-11-26, 22:03
Medlem
Citat:
Se till att en jurist upprättar bouppteckning och arvskifte.

Efterlevande make har en bodelningsrätt. Om det inte finns någon enskild egendom blir varderas bodelningsandel 50% av makarnas totala netto.

Din mormors andel ärvs sedan av er barnbarn. Efterlevande make har som jag skrev tidigare ingen arvsrätt. Makens andel tillfaller hans legala arvingar, barn/syskon/syskonbarn. Annars träder allmänna arvsfonden in som arvinge. Detta spelar dock inte någon roll idag.

Som du beskriver maken behöver en god man utses för att dels delta vid bouppteckning och dels underteckna bodelningen.

Så bägge sidors totala värde slås ihop, sen dras eventuella skulder av (oavsett om det är skulder på min mormor eller hennes makes sida) och det som sedan blir kvar splittas 50/50 på dom två involverade sidorna?

Och det går inte göra något alls för att påverka hans andel i detta?
Citera
2017-11-26, 22:49
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Så bägge sidors totala värde slås ihop, sen dras eventuella skulder av (oavsett om det är skulder på min mormor eller hennes makes sida) och det som sedan blir kvar splittas 50/50 på dom två involverade sidorna?

Precis så går det till, om de är gifta utan ett äktenskapsförord på vad som var vems.
Citera
2017-11-27, 00:51
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Och det går inte göra något alls för att påverka hans andel i detta?
Citat:
Precis så går det till, om de är gifta utan ett äktenskapsförord på vad som var vems.
Även jag skriver under på att det går till som bstinson beskrivit.

Det enda jag kan tillägga är att det spelar ingen roll hur frisk/sjuk han är. Det enda som MÖJLIGEN skulle kunna påverka det hela är om en av hans (dvs din mormors mans) systrar varit utsedd till god man och "smusslat" undan en del av hans tillgångar så att det totala boet visar på ett lägre värde än det borde. Detta är i så fall olagligt.

Jag råder er att låta en jurist upprätta bouppteckningen samt att ni även kan be denne kontrollera din mormors mans ekonomi efter hans insjuknande. Dock får ni vara beredda på att allt arbete som juristen utför kostar pengar.
Citera
2017-11-27, 16:12
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2018-01-05, 19:28
Medlem
HomoNovuss avatar
gällande arvstvister, om en skiljeman har tillsats men inte hittar personen ifråga (tror han har flyttat utomlands till thailand). Hur kan man gå vidare? Finns det någon maxtid tills personen måste delges? Hittade ingen info.
Citera
2018-02-18, 15:40
Bannlyst
Startade ett ämne som blev borttaget då det skulle postas i denna tråden egentligen så jag gör ett försök till.

Det är så att min mor har dött och vi är 6 syskon, min syster har sen 1 år sen varit god man åt min mor och skrivit över allt på sig själv (Hus och morsans besparingar m.m.) detta var som sagt 1 år innan min mor dog.
Vet inte om morsan har blivit övertalad till att göra detta eller om syrran har gjort det själv i vilket fall nu när morsan dog för några dagar sen så har syrran gett allt till sin son och sagt att det är det som min mor ville så resten av familjen får inte en enda krona, vilket är jävligt misstänksamt finns ingen chans att min mor gör alla sina barn arvlösa och ger allt till min syrras barn....

Som jag förstått det nu efter att ha pratat med andra i familjen så har min moder gett allt till syrrans barn i gåva och då gäller inte det som förskott på arv så ingen annan i familjen får en enda krona då.

Om nu min syrras barn säljer lägenheten och ger pengarna till min syster är det något olagligt? gissar att det är så dom tänkt göra.
Senast redigerad av qirtero 2018-02-18 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in