2014-07-03, 12:11
  #1297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Vad kommer denna lustiga matematik ifrån? Barnen ärver 50 % av huset.
Sambos ärver aldrig varandra om man inte skriver testamente. (Finns vissa basbeloppsregler men jag misstänker att de inte bör blandas in i uppgiften eftersom man får alldeles för lite information för det).

Hej!

Förlåt om det är konstigt men det kommer ifrån tanken att enligt sambolagen så ska sambon få hälften av ett gemensam bostad om paret går isär eller om en av de dör. (As far as I know asså.)

I detta fall så äger ju sambo B redan 50%. Vad jag undrade över var om B ÄNNU har rättighet till hälften av As del av lägenhet. (50% av 50%, dvs. 25%, 25% av As del i lägenhet + som B redan äger dvs. 50% = 75%.)

Vad jag har förstått att enligt sambolagen, om man har inskaffat ett gemensam bostad, så ska det delas, oavsett vem har betalat för det. (Om inte annat har bestämts via avtal osv.)

Kan vara fel också, tack för hjälpen.
Citera
2014-07-03, 20:14
  #1298
Medlem
Tack för svar Emerain!
Det föreligger dock ett testamente, undertecknat av vår far och hans hustru, i vilket paret skriver att "efter bådas frånfälle skall ALL kvarlåtenskap fördelas lika mellan våra respektive bröstarvingar. Samtliga barn skall således vara jämställda ur arvssynpunkt."

När vår far nu gått bort avsäger sig frun allt arv efter vår far och säger i stället att vi två syskon får 1/6 var och hennes dotter får hela arvet efter henne samt 1/6 efter vår far. Så han slet ihop allt, medan merparten går till hennes sida av familjen.

Om hon undertecknat villkor som skall gälla efter deras frånfälle, undrar vi om hon kan ändra villkoren när en part avlidit och alltså inte kan påverka vad som händer?
Citera
2014-07-03, 22:25
  #1299
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GollyDolly
Tack för svar Emerain!
Det föreligger dock ett testamente, undertecknat av vår far och hans hustru, i vilket paret skriver att "efter bådas frånfälle skall ALL kvarlåtenskap fördelas lika mellan våra respektive bröstarvingar. Samtliga barn skall således vara jämställda ur arvssynpunkt."

När vår far nu gått bort avsäger sig frun allt arv efter vår far och säger i stället att vi två syskon får 1/6 var och hennes dotter får hela arvet efter henne samt 1/6 efter vår far. Så han slet ihop allt, medan merparten går till hennes sida av familjen.

Om hon undertecknat villkor som skall gälla efter deras frånfälle, undrar vi om hon kan ändra villkoren när en part avlidit och alltså inte kan påverka vad som händer?

Ett testamente är en ensidig rättshandling, inte ett avtal. En person kan när som helst återkalla sitt testamente oavsett om det är ett ömsesidigt testamente eller inte.

Konsekvensen av detta är att ni får nöja er med 1/3 av er fars arv.
Citera
2014-07-06, 11:39
  #1300
Medlem
Tack för besked , Ormanoff! Vår far, en mild man, hade vänt sig i graven om nu det hade varit möjligt.
Citera
2014-07-06, 11:49
  #1301
Medlem
Katten30s avatar
FRÅGA:
Faster testamenterar hela sin förmögenhet till 1 av 4 brorsbarn
3 syskon - 2 bröder, 1 syster.
Bröderna är avlidna sedan länge.
Den ena brodern har 1 barn - son
Den andra brodern har 3 barn - döttrar

Systern hade inga barn (hon är då faster till sina brorsbarn och dessa barn är då inbördes kusiner)

Hon testamenterar all sin kvarlåtenskap till ena broderns son.
Den andre broderns 3 döttrar får ingenting.
Brorsonen som är testamentstagare har nu sänt brev till sina 3 kvinnliga kusiner och bett dessa skriva under och godkänna testamentet - att han enl detta får allt.
Han är lite desperat och irriterad, då en av kusinerna ej signerat. Varför?
Har kusinerna rätt till del av arvet egentligen?
Finns det någon regel som arvslott i detta fall?
Det känns som att det finns något dolt här pga hans önskan om godkännande av övriga kusiner.
Tacksam om ngn kan hjälpa mig få svar på detta.
Citera
2014-07-06, 14:50
  #1302
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
FRÅGA:
Faster testamenterar hela sin förmögenhet till 1 av 4 brorsbarn
3 syskon - 2 bröder, 1 syster.
Bröderna är avlidna sedan länge.
Den ena brodern har 1 barn - son
Den andra brodern har 3 barn - döttrar

Systern hade inga barn (hon är då faster till sina brorsbarn och dessa barn är då inbördes kusiner)

Hon testamenterar all sin kvarlåtenskap till ena broderns son.
Den andre broderns 3 döttrar får ingenting.
Brorsonen som är testamentstagare har nu sänt brev till sina 3 kvinnliga kusiner och bett dessa skriva under och godkänna testamentet - att han enl detta får allt.
Han är lite desperat och irriterad, då en av kusinerna ej signerat. Varför?
Har kusinerna rätt till del av arvet egentligen?
Finns det någon regel som arvslott i detta fall?
Det känns som att det finns något dolt här pga hans önskan om godkännande av övriga kusiner.
Tacksam om ngn kan hjälpa mig få svar på detta.
Det man kan ifrågasätta är om testamentet är äkta.......
Den avlidne kunde testamenterat ALLT till vad hon ville enl. egen önskan.
Hon behöver inte lämna något till sina släktingar det är vad som gäller.
Citera
2014-07-06, 18:19
  #1303
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Kan se krångligt ut vid en första anblick kanske, men i grund och botten är det ganska logiskt och finns en bra tanke med alla reglerna. (framför allt att skydda arvingars rätt och efterlevande make)

Ditt krav tillfredsställs om särkullbarnen vill det. Särkullbarn får som huvudregel alltid ut sitt arv, de kan dock välja att frivillig avstå tillfälligt, vilket gör att pengarna går till make och att de får sina pengar när den efterlevande maken dör. Ärvdabalken 3:1 1 st.

Alternativ 1:
Då skriver du helt enkelt ett testamente där du ger huset med FULL äganderätt till maken. Barnen ärver resten automatiskt, men självklart kan man även poängtera detta i testamentet för sakens skull. Exakt hur man bör upprätta testamentet är individuellt, men det måste vara skriftligt.
Du kan kika på kapitel 10 - 11 här
Huvudsakligen skall det vara skriftligt och bevittnas av två vittnen som inte är jäviga (har ett egenintresse i testamentet), dvs, make eller barn får inte vara vittnen. Vittnena behöver bara veta att det är ett testamente de skriver på, inte vad det egentligen står i det. (bifoga gärna info hur och var man kan få tag på dessa eftersom det kan gå många år...)
Förtydliga gärna vilken fastighet det gäller också, för att det inte skall kunna feltolkas.

Alternativ 2:
Då gör du exakt som ovan, men skriver bara att make skall ärva 25 % av dina tillgångar och barn 75 %.
Det krävs inget jätteavancerat testamente egentligen. Men det skall gärna framgå tydligt vad målet med testamentet är. Det räcker att uttrycka sig ordentligt.

I nödfall kan man även upprätta testamente på ett papper utan vittnen, eller berätta för två vittnen vad man vill utan att skriva ner det. ÄB 10:3

Är ett testamente starkare än bodelning vid dödsfall eller är det alltid så att bodelning sker först, sedan ser man till testamentet?
Citera
2014-07-06, 18:24
  #1304
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
FRÅGA:
Faster testamenterar hela sin förmögenhet till 1 av 4 brorsbarn
3 syskon - 2 bröder, 1 syster.
Bröderna är avlidna sedan länge.
Den ena brodern har 1 barn - son
Den andra brodern har 3 barn - döttrar

Systern hade inga barn (hon är då faster till sina brorsbarn och dessa barn är då inbördes kusiner)

Hon testamenterar all sin kvarlåtenskap till ena broderns son.
Den andre broderns 3 döttrar får ingenting.
Brorsonen som är testamentstagare har nu sänt brev till sina 3 kvinnliga kusiner och bett dessa skriva under och godkänna testamentet - att han enl detta får allt.
Han är lite desperat och irriterad, då en av kusinerna ej signerat. Varför?
Har kusinerna rätt till del av arvet egentligen?
Finns det någon regel som arvslott i detta fall?
Det känns som att det finns något dolt här pga hans önskan om godkännande av övriga kusiner.
Tacksam om ngn kan hjälpa mig få svar på detta.

Fastern har alla ratt att testamentera bort allt till vem hon vill. Det finns ingen laglig ratt for de ovriga kusinerna att fa ta del av arvet.
Citera
2014-07-06, 21:31
  #1305
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Fastern har alla ratt att testamentera bort allt till vem hon vill. Det finns ingen laglig ratt for de ovriga kusinerna att fa ta del av arvet.
Tack, trodde att så var fallet men jag undrar VARFÖR denna arvtagare är så angelägen att dom andra kusinerna godkänner och signerar och en av dom som inte gjort det och blir sms:ad, uppringd och mailad om att signera? Kan vara regeln om att inom 6 månader kan du opponera dig, vilket försenar testamentets verkställande. Känns oavsett märkligt. Personen har ägardel i ett äldreboende där fastern levde sin sista tid. Varför börja bli påpushig om allt är OK?
Nämnda kusin bor utomlands och har bett att få kopior på bouppteckning samt advokatens namn etc denne vill gärna "se" vad hon skriver på. Förståeligt. Brorsonen - förmånstagaren ber kusinerna, vilket han skriver till dom "ej tror är nödvändigt" godkänna testamentet gm sin underskrift. Varför då bli irriterad, påpushig mot den som ännu ej skrivit under?
Kan man undra.
Citera
2014-07-06, 23:07
  #1306
Medlem
Katten30s avatar
Gift med man med 2 barn i från två tidigare äktenskap. Jag har inga barn och vi har inga gemensamma.
Vi är gifta, om han går bort före mig, vad gäller?
Jag står som ensam ägare till huset vi bor i.
Han äger en näringsfastighet, vilket hans barn ej vill att han säljer (hyresfastighet) då dom vill överta denna och driva vidare.
Han äger en båt 1. milj ca.
Han säger att han skrivit det så att vi får dela på 3,barnen och jag. Har ej visat mig detta.
Som gift antar jag att vid dödsfall, om annat ej är skrivet får makan hälften samt att särkullebarnen skall ha ut sin del omgående?
Citera
2014-07-07, 01:09
  #1307
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Tack, trodde att så var fallet men jag undrar VARFÖR denna arvtagare är så angelägen att dom andra kusinerna godkänner och signerar och en av dom som inte gjort det och blir sms:ad, uppringd och mailad om att signera? Kan vara regeln om att inom 6 månader kan du opponera dig, vilket försenar testamentets verkställande. Känns oavsett märkligt. Personen har ägardel i ett äldreboende där fastern levde sin sista tid. Varför börja bli påpushig om allt är OK?
Nämnda kusin bor utomlands och har bett att få kopior på bouppteckning samt advokatens namn etc denne vill gärna "se" vad hon skriver på. Förståeligt. Brorsonen - förmånstagaren ber kusinerna, vilket han skriver till dom "ej tror är nödvändigt" godkänna testamentet gm sin underskrift. Varför då bli irriterad, påpushig mot den som ännu ej skrivit under?
Kan man undra.

Jag skulle gissa pa att det ar det fetade som gor att han vill fa det klart. Vand pa saken, skulle du vilja fa en 6 manaders vantetid pa arb du vet du har fatt bara for att en slakting trilskas ?

Om ingen av er har for avsikt att klandra testamentet sa finns det ju ingen anledning att fodroja det hela. Sjalvfallet skall man lasa papper innan man skriver under nagot.
Citera
2014-07-08, 16:53
  #1308
Medlem
_killahs avatar
Ska ärva av min far, fick idag papper av advokaten att hans exfru (som ska bo kvar i lägenheten) väntar på bekräftelse från banken om hon får låna pengar(hon är 70år)
Om banken skulle säga nej, hur går man vidare då? För vad jag förstått så går det inte att tvångssälja lägenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in