2018-02-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moller11
Stämmer det att ju mindre man väger desto kortare tid behöver man cykla på varje nivå? Jag ska göra om mitt cykeltest i april och väger nu 75 kg på 173 cm, tänkte om det gjorde nån skillnad om man gick ner lite och vägde ungefär mellan 65-70? För övrigt så cyklar jag intervaller varje dag för att vara så förberedd som möjligt!
Japp, killen som cyklade jämte mig vägde kanske runt 5-10 kg mindre än mig och det kändes som han hade cirka 25sek mindre att cykla på de sista nivåerna. Men det är bara uppskattningsvis. Kan vara värt att gå ner några kilon men bara du behåller muskelmassan till styrketestet
Citera
2018-02-17, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Japp, killen som cyklade jämte mig vägde kanske runt 5-10 kg mindre än mig och det kändes som han hade cirka 25sek mindre att cykla på de sista nivåerna. Men det är bara uppskattningsvis. Kan vara värt att gå ner några kilon men bara du behåller muskelmassan till styrketestet
Fungerar det likadant med Isokaien? Att de ställer in så att man ska klara av att lyfta en viss vikt sett till ens egen vikt och längd? Eller är det samma för alla oavsett vad man väger?
Citera
2018-02-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Fungerar det likadant med Isokaien? Att de ställer in så att man ska klara av att lyfta en viss vikt sett till ens egen vikt och längd? Eller är det samma för alla oavsett vad man väger?
Jag vet inte hur det är när det kommer till isokaien, men har för mig att det ska vara lika för alla. Någon får gärna förklara
Citera
2018-02-17, 18:18
Medlem
Citat:
Styrketestet har jag redan gjort så de ska jag inte behöva göra om, dom sa allafall ingenting om de. Jag ska bara dit och cykla sen prata med en sån yrkesvägledare. Fick en 5a när jag cykla första gången och då var jag inte behörig till nått med "strid" i sig, för de behövde man minst en 6a.

Hur mycket vägde du när du cykla?
Citera
2018-02-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prefon
Känner en kille som kör utbildningen till telekrigssoldat just nu, i Enköping. Han kunde inte vara nöjdare, du får utbildning inom diverse IT- och datasystem och mottar certifikat som du kan ha stor nytta av i framtiden inom många yrken. Verkar vara en mycket analytiskt tjänst, kombinerat med en del fält och fysiskt krävande moment.

Vet du vilka certifikat de får?
Citera
2018-02-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moller11
Styrketestet har jag redan gjort så de ska jag inte behöva göra om, dom sa allafall ingenting om de. Jag ska bara dit och cykla sen prata med en sån yrkesvägledare. Fick en 5a när jag cykla första gången och då var jag inte behörig till nått med "strid" i sig, för de behövde man minst en 6a.

Hur mycket vägde du när du cykla?
Jaha okej! Tror 74kg
Citera
2018-02-17, 23:54
Medlem
Citat:

Jag det är korrekt uppfattat. Din fysiska arbetsförmåga mäts W/KG.
Du sitter på en cykel som ökar motståndet hela tiden, varje sekund. Eftersom du måste trampa inom ett visst intervall så utvecklar du ett visst antal watt som är proportionellt mot tiden. Graderingen är 1-9 och baseras enbart på hur många watt per kilo du lyckas generera. Så desto mer du väger desto längre tid måste du cykla för att skapa samma energi/kg. Hoppas det hjälpte lite?

Citat:
Ursprungligen postat av Labworks

Nej. Isokaien är lika för alla. Skivstången är förankrad i vardera enda med en genomgående vajer och draget görs från fötterna och upp till hakan och mäts i newton. Att tillägga är att man står på en våg vid momentet. När du drar i stången kommer den att motverka med ett motstånd. Oavsett hur hårt du än drar, så tar det en viss tid att dra upp stången till slutläget (hakan).Alla får upp stången till slutläget efter ett tag, men den har en "maxhastighet" så att säga. Det som mäts, är inte hur hårt du drar upp stången i sig utan hur mycket vikt du pressar ner i vågen med din kropp (vilket är i princip detsamma). Starkast är man vid knä/lår/midja och svagare blir man ju högre upp man dra och effekten mynnar ut. Hoppas det blev lite mer klarhet?
Citera
2018-02-18, 01:35
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Amfibiekåren tillhör dock inte flottan.

Amfibiekåren och Flottan utgör tillsammans Marinen och är således inte samma försvarsgren. Viktigt att särskilja i en situation som denna då personen annars söker sig till något helt annat.

Dom tillhör ju samma försvarsgren eftersom båda utgör Marinen. ;-)
Citera
2018-02-18, 01:44
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Har också hört att flottan kan vara rätt lökig, men tror det mest innefattar t.ex. fartygspersonal osv. Det finns ju även andra befattningar inom flottan. Tror t.ex. att det inte är så lökigt som amfibiesoldat, snarare tvärtom. Så det finns fina befattningar inom flottan också

Flottan har det bra! Vi sover alltid i säng (binge) och äter god mat. Vi är dock oftare borta på övningar än många andra förband med tidvis dålig sjögång. Varje vakt brukar vara 6 timmar och då ska man koncentrerat jobba framför sin datorskärm men beror på befattning. Dock överlag mycket teknik i flottan så om man gillar avancerade system så kan det vara rätt.

Edit: Flottan har bättre betalt också. Nackdelen är att väldigt sällan övar strid som i gröntjänsten. Men vi skjuter en hel del kulspruta och automatkanon.
Senast redigerad av REALIN 2018-02-18 kl. 01:53.
Citera
2018-02-18, 01:49
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Fast va? Säger man att man inte vill genomföra GMU så tvingar de inte än. Endast 1500 behöver dem från varje årskull.

Nä, alla som rycker in blir värnpliktiga och kan inte sluta frivillligt. Det alldelles oavsett hur man sökte sig in / tvingades in.
Citera
2018-02-18, 01:53
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ansök till något riktigt ställe i Armén. Skit i flygvapnet/flottan då det är löktid som är bortkastad. Sen har du en enormt stabil grogrund att gå vidare i livet med.

Allt beror ju på vad man vill göra. Flygvapnet och Marinen har också snärtiga förband som flygbasjägare, amfibiekåren, flygbas- och bassäk. Vill man senare i livet jobba inom flyg/hkp-mekanik så är ju mekaniker i Flygvapnet optimalt.

Vill man uppleva sjölivet och grotta ned sig i avancerade signalspaningssystem eller kommunikationssystem är flottan optimalt.

Men vill man kötta på som jägare tungpackning, lite sömn och dålig mat men en massa bandad 7,62 så är det också en grym erfarenhet man inte hittar någonannanstans i samhället.
Citera
2018-02-18, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Nej. Isokaien är lika för alla. Skivstången är förankrad i vardera enda med en genomgående vajer och draget görs från fötterna och upp till hakan och mäts i newton. Att tillägga är att man står på en våg vid momentet. När du drar i stången kommer den att motverka med ett motstånd. Oavsett hur hårt du än drar, så tar det en viss tid att dra upp stången till slutläget (hakan).Alla får upp stången till slutläget efter ett tag, men den har en "maxhastighet" så att säga. Det som mäts, är inte hur hårt du drar upp stången i sig utan hur mycket vikt du pressar ner i vågen med din kropp (vilket är i princip detsamma). Starkast är man vid knä/lår/midja och svagare blir man ju högre upp man dra och effekten mynnar ut. Hoppas det blev lite mer klarhet?

Japp, tack, det var det jag undrade. Jag köttar mycket övningar på gymmet just nu som tränar hela kroppen, t.ex farmers walk, loaded carry eller vad den nu kallas. Kör jag på så här borde det nog gå bra om ett par månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in