2020-12-28, 22:53
Medlem
Tepexs avatar
De har tom en egen träningsapp FMTK:
Citat:
https://fmtk.forsvarsmakten.se/
Citera
2021-01-01, 09:36
Medlem
FMTK är grym. Hjälpte en tanig jäkel som mig att få 8 på styrkeprovet när jag mönstrade 😇
Citera
2021-01-01, 19:56
Medlem
Kör mycket bänkpress det är sjukt viktigt du måste ta minst 120
Citera
2021-01-03, 10:07
Medlem
Grabben åkte ut på första testet när han mönstrade.Läste att det bara drabbar typ 7%.
Sjukt besviken förstås. skötsam kille som håller på med styrketräning &konditionsträning. 3-årig teoretiskt program med rätt medelmåttiga betyg, ingen potential att bli raketforskare men heller inga tecken på lågbegåvning. Så fattade nog ingenting.

Idé att pröva igen?
Senast redigerad av Patriarkat 2021-01-03 kl. 10:09. Anledning: Tilläggg
Citera
2021-01-03, 11:53
Medlem
minimarrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Grabben åkte ut på första testet när han mönstrade.Läste att det bara drabbar typ 7%.
Sjukt besviken förstås. skötsam kille som håller på med styrketräning &konditionsträning. 3-årig teoretiskt program med rätt medelmåttiga betyg, ingen potential att bli raketforskare men heller inga tecken på lågbegåvning. Så fattade nog ingenting.

Idé att pröva igen?

Mönstrade för första gången i oktober men fick avslag, efteråt så ringde en yrkesvägledare mig så jag fick påpeka mina synpunkter jag hade under dagen etc. Då nämnde hon att resultatet av begåvningstestet är låst i 18 månader.

//Mini
Citera
2021-01-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat

Idé att pröva igen?

Detta kan vara första tecknet, just sayin'. Värnpliktskullen är mycket mindre än förut och konkurrensen är högre. Enbart ett trevligt sätt, en bra fysik och god motivation räcker tyvärr inte längre. Goda betyg i skolan blir ett sämre mått på begåvning med tiden, lärare är under press från föräldrar och rektorer att sätta glädjebetyg för att behålla eleverna på skolan. Ingenstans påtalas det att eleven ska förtjäna sitt betyg. Istället skjuter man budbäraren och sätter press på läraren. Försvaret däremot, they don't fuck around.

Minns dock att det även ställdes personliga frågor under testet, mobbing, drogvanor alkohol, psykisk hälsa, etc. Gissar att 'fel' svar på ja/nej i nån av dem också ger underkänt på testet som helhet.
Citera
2021-01-04, 11:42
Medlem
Jobbigt att misslyckas på I-provet på mönstringen och få respass hem direkt.. speciellt med en spärrtid på 18 månader. Fick endast en 6:a själv men då hade jag dygnat och knappast förberett mig (ej att rekommendera om man vill prestera).

Hur lång tid tar registerkollen?
Citera
2021-01-04, 13:14
Medlem
Renisens avatar
Hur ser läkarundersökning ut inför mönstringen? Kollar de på ens fötter under denna?
Anledningen till den udda frågan är för att jag har en väldigt olämplig tatuering på ena foten som jag skaffade fem år sedan på fyllan. Den ska självklart täckas över om allt går som det ska men vill helst inte att läkaren ser gadden.
Citera
2021-01-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renisen
Hur ser läkarundersökning ut inför mönstringen? Kollar de på ens fötter under denna?
Anledningen till den udda frågan är för att jag har en väldigt olämplig tatuering på ena foten som jag skaffade fem år sedan på fyllan. Den ska självklart täckas över om allt går som det ska men vill helst inte att läkaren ser gadden.

Nej, kollas ej under mönstring. Men under värnplikt kommer folk definitivt se den.
Citera
2021-01-04, 13:34
Medlem
Renisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacrebleuuu
Nej, kollas ej under mönstring. Men under värnplikt kommer folk definitivt se den.

Tack! Den ska fixas till ASAP.
Citera
2021-01-04, 14:38
Medlem
minimarrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renisen

Citat:
Ursprungligen postat av sacrebleuuu

På mig så kollade dom hur fötterna såg ut, är nämligen plattfot så dom frågade mer eller mindre om jag haft några större problem med det och om jag använder mig av inlägg osv. Jag fick klä av mig ner till kalsonger under undersökningen.
Senast redigerad av minimarriz 2021-01-04 kl. 14:47.
Citera
2021-01-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minimarriz
På mig så kollade dom hur fötterna såg ut, är nämligen plattfot så dom frågade mer eller mindre om jag haft några större problem med det och om jag använder mig av inlägg osv. Jag fick klä av mig ner till kalsonger under undersökningen.

Du hade väl uppgett att du har problem med fötterna i de där frågeformuläret inför mönstringen, antar jag?

De gjorde EKG på mig samt kollade ryggen, fick böja mig ned till fötterna. Har aldrig haft fysiska problem i livet eller åkt till sjukhuset. Aldrig brutit benen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in