2017-12-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DKGrebyn
Hej. Jag utförde nyss mönstring och var inte så nöjd över mina resultat men kom med ändå. Tydligen kom väldigt många jag kände inte ens med som jag trodde skulle sätta en 9/9 på allt... hursomhelst till frågan. Jag hamnade i amfibieregementet -AMF 1 vilket var det jag ville hamna i. Däremot som bevakningssoldat vilket jag inte tror jag kommer trivas med. däremot vill jag inte ha en annan befattning för att vara “tuff” eller bli någon elitsoldat, utan för att jag helt enkelt inte trivs med den befattning jag fick. Jag skulle vilja byta befattning men fortfarande någon inom AMF 1 och eftersom jag redan är i det regementet, kommer detta vara till hjälp? I så fall skulle jag kunna byta efter GMU och behöver inte vara nu för så som jag har förstått kan man byta inom det regementet bara man pratar med en plutonchef?

Min befattningsutbildning är bara 1 månad som hemvärnssoldat

Skulle någon hoppa av eller inte klara utbildningen kan du nog ta deras plats. Vet inte hur det funkar nu när det är pliktat men så var det under den frivilliga utbildningen.
Citera
2017-12-28, 23:12
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Hej. Jag utförde nyss mönstring och var inte så nöjd över mina resultat men kom med ändå. Tydligen kom väldigt många jag kände inte ens med som jag trodde skulle sätta en 9/9 på allt... hursomhelst till frågan. Jag hamnade i amfibieregementet -AMF 1 vilket var det jag ville hamna i. Däremot som bevakningssoldat vilket jag inte tror jag kommer trivas med. däremot vill jag inte ha en annan befattning för att vara “tuff” eller bli någon elitsoldat, utan för att jag helt enkelt inte trivs med den befattning jag fick. Jag skulle vilja byta befattning men fortfarande någon inom AMF 1 och eftersom jag redan är i det regementet, kommer detta vara till hjälp? I så fall skulle jag kunna byta efter GMU och behöver inte vara nu för så som jag har förstått kan man byta inom det regementet bara man pratar med en plutonchef?

Min befattningsutbildning är bara 1 månad som hemvärnssoldat

Om du vill ta anställning på heltid efter din grundutbildning bör du söka något annat än Hv-utbildning på Amf 1. Även om det är till Amf 1 du vill till sen. Bättre att ha gjort 9 månader på Trängregementet och sen söka till Amf 1 än att ha gjort 4 månader som hemvärnssoldat på Amf 1.

Edit: Om du har tur kanske du kan ta en plats på mot amfbat om någon hoppar av och du bedöms lämplig men inte alls säkert du får byta.
Citera
2017-12-29, 17:07
Medlem
Någon som har lite koll på ledning/telekrigsoldat vid LedR? Är det en spännande och utvecklande befattning eller mest samma hela tiden?
Citera
2017-12-29, 21:07
Medlem
Prefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
Någon som har lite koll på ledning/telekrigsoldat vid LedR? Är det en spännande och utvecklande befattning eller mest samma hela tiden?
Känner en kille som kör utbildningen till telekrigssoldat just nu, i Enköping. Han kunde inte vara nöjdare, du får utbildning inom diverse IT- och datasystem och mottar certifikat som du kan ha stor nytta av i framtiden inom många yrken. Verkar vara en mycket analytiskt tjänst, kombinerat med en del fält och fysiskt krävande moment.
Citera
2017-12-31, 11:43
Medlem
Har fått in kallelse till inställning men det stod inte med någon tid. Hur får jag reda på vilken tid jag ska vara där?
Citera
2017-12-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha.
Har fått in kallelse till inställning men det stod inte med någon tid. Hur får jag reda på vilken tid jag ska vara där?

Från rekryteringsmyndighetens hemsida:

"Till dig som ska mönstra
Om du tillhör de som ska mönstra får du ett besked med rubriken "Rekryteringsmyndigheten kommer att kalla dig till mönstring". Det här är bara ett besked som talar om att du ska mönstra, det står inget om när. Vill du veta när det är dags för dig att mönstra måste du vänta till du får din kallelse. Den får du ungefär två månader innan det är dags."

Verkar som att det bara är att vänta på den "riktiga" kallelsen.

Själv väntar jag ivrigt på att ansökan till antagningsprövningen ska öppna igen..
Citera
2018-01-01, 14:14
Medlem
Hej, mitt tidigare inlägg var lite frågor om hur det kommer gå för mig efter min mönstring som jag gjorde ca 1 månad sen. Kortfattat sa jag att jag kom in som bevakningssoldat i hemvärnet på AMF 1. Jag vet verkligen ingenting och har verkligen försökt kolla överallt för att få en lite bättre uppfattning om hur lumpen egentligen går till. Som jag förstår om man klarar mönstringen vilket 25% gör utöver de PLIKTKALLADE får man i slutet av mönstringen en befattning vilket för mig blev bevakningssoldat i hemvärnet, men är inte hemvärnet frivilligt?? O i så fall om det är frivilligt varför hamnade jag i hemvärnet? Jag vill inte ha en tuff befattning eller bli någon elitsoldat utan bara en befattning som jag faktiskt kan göra bra ifrån mig som jag INTE kan göra som bevakningssoldat både för min egen och försvarsmaktens skull. Jag menar att någon annan kan utföra min befattning bättre än vad jag kan just med denna befattning. Jag skulle vilja hamna i armen/marinen istället. Om jag nu kan byta under GMU kommer mina mönstrings resultat påverka detta eller är det bara plutonchefens egna beslut om var jag passar in som gäller? Om jag nu inte kan byta befattning, kan jag fortfarande byta från hemvärnet till armen/marinen med tanke på att hemvärnet är frivilligt som jag förstått?
Citera
2018-01-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epsen
Från rekryteringsmyndighetens hemsida:

"Till dig som ska mönstra
Om du tillhör de som ska mönstra får du ett besked med rubriken "Rekryteringsmyndigheten kommer att kalla dig till mönstring". Det här är bara ett besked som talar om att du ska mönstra, det står inget om när. Vill du veta när det är dags för dig att mönstra måste du vänta till du får din kallelse. Den får du ungefär två månader innan det är dags."

Verkar som att det bara är att vänta på den "riktiga" kallelsen.

Själv väntar jag ivrigt på att ansökan till antagningsprövningen ska öppna igen..

Jag har redan mönstrat och fått datum för inställning men det står inte någon tid.
Citera
2018-01-01, 16:29
Medlem
Citat:
Hej, mitt tidigare inlägg var lite frågor om hur det kommer gå för mig efter min mönstring som jag gjorde ca 1 månad sen. Kortfattat sa jag att jag kom in som bevakningssoldat i hemvärnet på AMF 1. Jag vet verkligen ingenting och har verkligen försökt kolla överallt för att få en lite bättre uppfattning om hur lumpen egentligen går till. Som jag förstår om man klarar mönstringen vilket 25% gör utöver de PLIKTKALLADE får man i slutet av mönstringen en befattning vilket för mig blev bevakningssoldat i hemvärnet, men är inte hemvärnet frivilligt?? O i så fall om det är frivilligt varför hamnade jag i hemvärnet? Jag vill inte ha en tuff befattning eller bli någon elitsoldat utan bara en befattning som jag faktiskt kan göra bra ifrån mig som jag INTE kan göra som bevakningssoldat både för min egen och försvarsmaktens skull. Jag menar att någon annan kan utföra min befattning bättre än vad jag kan just med denna befattning. Jag skulle vilja hamna i armen/marinen istället. Om jag nu kan byta under GMU kommer mina mönstrings resultat påverka detta eller är det bara plutonchefens egna beslut om var jag passar in som gäller? Om jag nu inte kan byta befattning, kan jag fortfarande byta från hemvärnet till armen/marinen med tanke på att hemvärnet är frivilligt som jag förstått?

Nu vet jag inte hur det funkar i och med att plikten är återinförd, men när jag antagningsprövade var det i alla fall såhär. Om man loggade in på "min sida" på rekryteringsmyndighetens hemsida kunde man klicka på en rubrik som var "yrkesvägled mig". Då ringde en yrkesvägledare upp inom någon timme och så kunde man få byta befattning, baserat på ens resultat då alltså.

Om det inte funkar så längre kan du ju testa att bara ringa RM.
Citera
2018-01-01, 21:15
Medlem
Har ni tips på någon bra klocka att ta med sig till gu-ny? Helst någon billig och praktisk.

Läste någonstans att nål och tråd är bra att ha med sig, undrar om detta fortfarande är aktuellt eller får alla varsin nuförtiden?

Har en lång lista på småsaker att inhandla men om ni kommer på något så skriv gärna upp det ändå. (Har läst runt lite men det mesta är flera år gammalt).
Citera
2018-01-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreas1919
Har ni tips på någon bra klocka att ta med sig till gu-ny? Helst någon billig och praktisk.

Läste någonstans att nål och tråd är bra att ha med sig, undrar om detta fortfarande är aktuellt eller får alla varsin nuförtiden?

Har en lång lista på småsaker att inhandla men om ni kommer på något så skriv gärna upp det ändå. (Har läst runt lite men det mesta är flera år gammalt).

Jag gjorde hela min GU med en digital klocka från Clas Ohlson, kostade under hundringen och funkade bra utöver att jag fick byta spännet en gång. Har utgått ur sortimentet men var av märket Prolouge, de lär väl ha liknande.

Nål och tråd är smart! Tops är bra att ha vid nitiska vapenvårdsvisitationer också. Men ta inte med dig för mycket bråte direkt.

Var och när rycker du in?
Citera
2018-01-02, 16:55
Medlem
Frågor kring Underrättelse och arbete inom FM

Tjenare, vänner!

Några av dessa frågorna har redan blivit ställda, men jag har inte hittat tillfredställande svar. Om MOD tycker det är dumt skit som redan är besvarat i andra trådar så kan du ta bort tråden antar jag, det är mitt första inlägg dock så lite överseende kan man väl ha hehe

Jag ska mönstra i slutet av Februari i Malmö. Jag vill gärna bli värnpliktigt och är ytterst motiverad, vill gärna ha en svårare befattning. Gärna jägare eller något med underrättelse, typ underrättelsesoldat, spaningssoldat eller vad det nu heter. Tycker informationsinhämtning, säkerhet och underrättelse verkar mycket intressant.

Frågor :

Hade tänkt ta ett år eller två militärtjänst med en befattning inom säkerhet och underrättelse. Sedan plugga systemvetenskap inriktning system-säkerhet för att sedan ta mig in på MUST eller liknande. Hur gör jag detta?

Vad finns det för karriärmöjligheter med den här inriktningen? Alltså underrättelse, säkerhet osv. Och nej, menar inte att jag ska bli James Bond. Men att hänga med Carl Bildt och muta oljesheikar medans jag dricker martini låter frestande..
Basically, hur ska jag göra för att jobba med underättelseverksamhet, SÄPO(Förstår Säpo e via polis), MUST osv.

PS: Hur FAN ska jag bete mig hos psykologen?

Mvh
Senast redigerad av Kuhnkee 2018-01-02 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in