Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Hej!
Jag är 18 år och i år så kommer jag få enkät om jag vill göra lumpen osv. Har på senare tid växt fram någon sida av mig som vill att jag ska göra lumpen, av olika anledningar, men samtidigt så har jag en sida av mig som säger att det är ett bortslösat år under kanske de bästa och friskaste åren man har.
Det hjälper inte direkt med att min familj inte alls vill att jag ska göra det, har själv en far som knappt lydde order när han, som alla andra födda på 60 talet, tvingades göra lumpen.
Men jag vet inte, finner en otroligt fin tanke i att skydda och stå upp för sitt land, samtidigt som man skaffar sig bra erfarenheter. Sen så är ju ersättningen i form av pengar ganska bra idag.
Vad tycker ni?
Jag ville inte göra lumpen på min tid utan fortsätta studera. Dåvarande mönstringsförättare tyckte tvärt om att jag måste göra 15mån KB på ett jägarförband och gjorde de testerna också.
Efter dessa 15mån blev sen övertalad att stanna som Fänrik och gå Militärhögskolan (MH). Och sen jobba ett tag som officer.
I dag är det sista jag ångrar att jag gjorde denna resa i livet. Inget annat har format mig till en bättre självständig människa än denna tid i militären.
Jag anser att de flesta borde tvingas att göra tjänstgöring och ha högre krav än normala battaljoner som ofta är rätt lojja och sunkiga i uppsnäppning.
Vi skulle ha ett jävligt mycket mer moget samhälle om så var fallet. Speciellt om dagens kvinnor tvingats göra det (vilket ja inte funkar rent fysiskt osv, men ändå).
Ansök till något riktigt ställe i Armén. Skit i flygvapnet/flottan då det är löktid som är bortkastad. Sen har du en enormt stabil grogrund att gå vidare i livet med.
Det här är inget du kan göra när du passerat 30 hur som helst. När man är ung funkar det bra fysiskt och mentalt. Men sen mycket svårt på alla plan till randen av omöjligt då det tar för många år att komma in i fysiken och kunna acceptera allt skit som vuxen
Gogo! Du kommer ångra dig i början, men sen aldrig ångra dig