2018-02-14, 15:45
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Man kan ju därtill lägga till att man får åka hem varannan helg, det är rätt så bra.
Jag funderar på att göra marinen lumpen, tycker det verkar intressant. Sen hur man vet vilken avdelning som kommer vara till nytta senare i livet, är väl ganska svårt att förutse.

Men, antingen flottan eller flyget, tänker jag. Vilken skulle du köra på, om du kunde backa några år?

Något du kan använda i din framtida karriär.
Jag jobbar med säkerhet, livvaktsutbildning, och personskydd jag hade valt Militär Polisen o sen personskyddet där. Förutsatt att man vill jobba inom säkerhet.

Marinen finns ju sk Ship security Officer (Beväpnade vakter som skyddar last o fartyg i Adenviken) där är ju marin bakgrund kanon plus att man får de utbildningarna av försvaret har jag för mig STCW-95 Basic Safety onboard Vessel, cargo ships heter det vl?

Allt handlar ju om vad du vill syssla med?
Försök att hitta något som matchar din militära utbildning med kunskaper som behövs i det civila på det området du vill jobba.
Flera tar ju lastbilskort i lumpen o kör lastbil senare civilt etc.
Citera
2018-02-14, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Något du kan använda i din framtida karriär.
Jag jobbar med säkerhet, livvaktsutbildning, och personskydd jag hade valt Militär Polisen o sen personskyddet där. Förutsatt att man vill jobba inom säkerhet.

Marinen finns ju sk Ship security Officer (Beväpnade vakter som skyddar last o fartyg i Adenviken) där är ju marin bakgrund kanon plus att man får de utbildningarna av försvaret har jag för mig STCW-95 Basic Safety onboard Vessel, cargo ships heter det vl?

Allt handlar ju om vad du vill syssla med?
Försök att hitta något som matchar din militära utbildning med kunskaper som behövs i det civila på det området du vill jobba.
Flera tar ju lastbilskort i lumpen o kör lastbil senare civilt etc.

Specificerar man sig så mycket i lumpen? Trodde det mest var allmänt sen att man kanske eventuellt inriktade sig på tex flyget eller marinen lite. GMU är ju 4 månader, sen en inriktning? Men du pratar ju om en riktigt smal inriktning här, får nog läsa på lite mer.

Grejen är ju att jag inte vet vad jag vill bli, förmodligen entreprenör, så då är ju inte riktigt lumpen så nödvändig förutom bra erfarenhet och allmänt bra merit.
Citera
2018-02-14, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Från och med första januari i år är man skyldig att genomföra utbildningen. Du kan såklart fortfarande bli hemskickad om du skadar dig, missköter dig eller så.

Fast va? Säger man att man inte vill genomföra GMU så tvingar de inte än. Endast 1500 behöver dem från varje årskull.
Citera
2018-02-14, 16:56
Bannlyst
Citat:
Specificerar man sig så mycket i lumpen? Trodde det mest var allmänt sen att man kanske eventuellt inriktade sig på tex flyget eller marinen lite. GMU är ju 4 månader, sen en inriktning? Men du pratar ju om en riktigt smal inriktning här, får nog läsa på lite mer.

Grejen är ju att jag inte vet vad jag vill bli, förmodligen entreprenör, så då är ju inte riktigt lumpen så nödvändig förutom bra erfarenhet och allmänt bra merit.

Citat:
Fast va? Säger man att man inte vill genomföra GMU så tvingar de inte än. Endast 1500 behöver dem från varje årskull.
Det är ändrat från och med i år, läs på om totalförsvarsplikt. Blir du antagen så är du skyldig att genomföra GU + BFU. Längden på utbildningen varierar beroende på vad du utbildar dig till. Mellan 9-11 månader ligger de flesta GSS utbildningarna på.

Härligt att du vill hålla på med entreprenörskap i framtiden, då är ju verkligen militären en grej för dig. Bara GU kommer nog gynna dig mycket.
Citera
2018-02-14, 17:00
Medlem
Citat:
Hej!
Jag är 18 år och i år så kommer jag få enkät om jag vill göra lumpen osv. Har på senare tid växt fram någon sida av mig som vill att jag ska göra lumpen, av olika anledningar, men samtidigt så har jag en sida av mig som säger att det är ett bortslösat år under kanske de bästa och friskaste åren man har.

Det hjälper inte direkt med att min familj inte alls vill att jag ska göra det, har själv en far som knappt lydde order när han, som alla andra födda på 60 talet, tvingades göra lumpen.

Men jag vet inte, finner en otroligt fin tanke i att skydda och stå upp för sitt land, samtidigt som man skaffar sig bra erfarenheter. Sen så är ju ersättningen i form av pengar ganska bra idag.

Vad tycker ni?

Jag ville inte göra lumpen på min tid utan fortsätta studera. Dåvarande mönstringsförättare tyckte tvärt om att jag måste göra 15mån KB på ett jägarförband och gjorde de testerna också.
Efter dessa 15mån blev sen övertalad att stanna som Fänrik och gå Militärhögskolan (MH). Och sen jobba ett tag som officer.

I dag är det sista jag ångrar att jag gjorde denna resa i livet. Inget annat har format mig till en bättre självständig människa än denna tid i militären.

Jag anser att de flesta borde tvingas att göra tjänstgöring och ha högre krav än normala battaljoner som ofta är rätt lojja och sunkiga i uppsnäppning.
Vi skulle ha ett jävligt mycket mer moget samhälle om så var fallet. Speciellt om dagens kvinnor tvingats göra det (vilket ja inte funkar rent fysiskt osv, men ändå).

Ansök till något riktigt ställe i Armén. Skit i flygvapnet/flottan då det är löktid som är bortkastad. Sen har du en enormt stabil grogrund att gå vidare i livet med.

Det här är inget du kan göra när du passerat 30 hur som helst. När man är ung funkar det bra fysiskt och mentalt. Men sen mycket svårt på alla plan till randen av omöjligt då det tar för många år att komma in i fysiken och kunna acceptera allt skit som vuxen

Gogo! Du kommer ångra dig i början, men sen aldrig ångra dig
Citera
2018-02-14, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Jag ville inte göra lumpen på min tid utan fortsätta studera. Dåvarande mönstringsförättare tyckte tvärt om att jag måste göra 15mån KB på ett jägarförband och gjorde de testerna också.
Efter dessa 15mån blev sen övertalad att stanna som Fänrik och gå Militärhögskolan (MH). Och sen jobba ett tag som officer.

I dag är det sista jag ångrar att jag gjorde denna resa i livet. Inget annat har format mig till en bättre självständig människa än denna tid i militären.

Jag anser att de flesta borde tvingas att göra tjänstgöring och ha högre krav än normala battaljoner som ofta är rätt lojja och sunkiga i uppsnäppning.
Vi skulle ha ett jävligt mycket mer moget samhälle om så var fallet. Speciellt om dagens kvinnor tvingats göra det (vilket ja inte funkar rent fysiskt osv, men ändå).

Ansök till något riktigt ställe i Armén. Skit i flygvapnet/flottan då det är löktid som är bortkastad. Sen har du en enormt stabil grogrund att gå vidare i livet med.

Det här är inget du kan göra när du passerat 30 hur som helst. När man är ung funkar det bra fysiskt och mentalt. Men sen mycket svårt på alla plan till randen av omöjligt då det tar för många år att komma in i fysiken och kunna acceptera allt skit som vuxen

Gogo! Du kommer ångra dig i början, men sen aldrig ångra dig

Detta har jag också fått höra, undvik flottan och flygvapnet om du inte gillar att löka. Har hört att det är lite deras creme de la creme där borta att göra så lite som möjligt.

I år så kommer tre eller om det var fyra tusen att utbildas, hälften av dem är 99or och hälften ansöker frivilligt, folk i alla åldrar. Det är vad de säger iallafall.
Citera
2018-02-14, 17:07
Avslutad
Citat:
Det är ändrat från och med i år, läs på om totalförsvarsplikt. Blir du antagen så är du skyldig att genomföra GU + BFU. Längden på utbildningen varierar beroende på vad du utbildar dig till. Mellan 9-11 månader ligger de flesta GSS utbildningarna på.

Härligt att du vill hålla på med entreprenörskap i framtiden, då är ju verkligen militären en grej för dig. Bara GU kommer nog gynna dig mycket.

Tycker du att GU gynnar mig då? Är väl mest en bra merit och erfarenhet Hur menar du att det kommer påverka mig positivt i mitt företagande?

Ja alltså de som blir antagna är skyldiga att genomföra ja, men de som blir antagna vill bli det. Säger man i enkäten innan mönstringen att man inte vill så är chansen riktigt låg att man blir skickad till mönstring, då det finns många andra som vill.
Citera
2018-02-14, 17:08
Avslutad
Citat:
Detta har jag också fått höra, undvik flottan och flygvapnet om du inte gillar att löka. Har hört att det är lite deras creme de la creme där borta att göra så lite som möjligt.

I år så kommer tre eller om det var fyra tusen att utbildas, hälften av dem är 99or och hälften ansöker frivilligt, folk i alla åldrar. Det är vad de säger iallafall.

Ja precis, men av de 99rna så är i princip alla frivilliga. Dvs de skrev i enkäten att de ville. Kanske max nån % som blev dit skickad när de fyllde i att de ej var intresserade. Nya tider nu.
Citera
2018-02-14, 17:13
Medlem
Varför ändrade de kraven?

Någon som har svar på varför de har ändrat kraven på befattningen Underrättelsesoldat inom Hemvärnet? Har alltid varit GU/GMU som gällt ifall man vill bli placerad på en skyttetjänst inom HV men nu har de ändrat så man enbart behöver GU-F (2 veckor soldatutbildning samt 2 veckor till med befattningsutbildning efter avklarad GU-F).

Jag har ansökt om att få bli placerad som UndSoldat i HV nu så för mig underlättar det enormt men samtidigt så blir jag ju lite fundersam då UndSoldat är den ENDA befattningen med skyttetjänst som kräver GU-F isåfall, annars är det GU som gäller.

Svar uppskattas!!
Citera
2018-02-14, 17:22
Bannlyst
Citat:
Tycker du att GU gynnar mig då? Är väl mest en bra merit och erfarenhet Hur menar du att det kommer påverka mig positivt i mitt företagande?

Ja alltså de som blir antagna är skyldiga att genomföra ja, men de som blir antagna vill bli det. Säger man i enkäten innan mönstringen att man inte vill så är chansen riktigt låg att man blir skickad till mönstring, då det finns många andra som vill.
Entreprenörskap handlar om att producera och sälja, detta kräver att du har goda relationer och ett brett nätverk. Det din utstrålning som kommer avgöra om du blir en bra entreprenör eller inte.

Och det är precis det Försvarsmakten gör med sina rekryter, de bryter först ner dem och formar disciplinerade soldater med starka personligheter, de kommer lyfta fram dina starka sidor och jobba på dina svaga.

Jag själv har ett par idéer som jag vill förverkliga i framtiden, därför tänker jag utbilda mig hos FM först och jobba där i några år. Jag tillhör nog de lite äldre som söker, är 28.
Citera
2018-02-14, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ja precis, men av de 99rna så är i princip alla frivilliga. Dvs de skrev i enkäten att de ville. Kanske max nån % som blev dit skickad när de fyllde i att de ej var intresserade. Nya tider nu.
Jag är ingen expert bara så du vet, jag har har inte jättekoll själv så ta mig inte ord för ord. Men de är väl tvingade till att komma till mönstringen iallafall har jag för mig? De 1500 som blev utvalda alltså, eller är det så att de får en enkät hemsickad först där de får kryssa i JA/NEJ? Låter lite slappt ifrån Försvarsmaktens sida isånafall.
Citera
2018-02-14, 17:32
Medlem
Min gissning är att det troligen beror på bristen på att rekrytera individer till Hv , sänka kraven är ett sätt att kunna hitta personer och fylla luckorna på de tomma raderna, såsom hos Polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in