Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 00:03
  #361
Avstängd
StupidBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag hade den "äran" att få åka med kollegans fabriksnya Ford sMax.
Här snackar vi skräp. En bil för 350-400 tkr. Första veckan har 4st plastdetaljer lossnat från inredningen. GPS gick inte att kommunicera med. Baksätet var obekväm för en 165cm lång tjej. Genomgående extremt låg kvalitetskänsla.
Listan kan säkert göras längre, men jag har bara åkt med 20 minuter.


Ford gör också bra bilar som Mondeo årgang 2005 - 2007.

Peugeot har tidigare gjort och gör fortfarende bra bilar som 206, 406 och 308.

Renault känner jag inte till men Citroén xsara och xantia var inte dåliga bilar.
Citera
2018-02-16, 07:36
  #362
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerdrulle
Har inget att protestera mot i ditt inlägg, anser att Mercedes är skräp 1996-2003.
Ett par reflektioner på det; Du anser alltså att ett märke kan ha bättre och sämre perioder, att det kan ha bättre och sämre modeller? Intressant ...

Reflektion no 2, om du väljer valfritt annat märke så finns det förstås också en del att hitta, bara sorterat på rubriker, på första sidan SAAB upp till 5000:-, osorterat pris fanns det 11 st reparations/GDS-bilar. Volvo 6 st ... Osv. VW och Audi försökte jag titta på men det var mest leasing i den prisklassen, trots det fanns det ett par ras av varje. Likadant med BMW.

Så om jag ska bedöma det på samma sätt som du, många svenska bilar som repobjekt (skit i orsak) betyder alltså att alla svenska bilar någonsin är skräp.
Många tyska bilar, samma sak, alla tyska bilar någonsin är skräp.
Du har ett klockrent sätt att resonera.
Citera
2018-02-16, 10:15
  #363
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Taikon
Ja, det är missvisande att det bara var VW, problemet är att här i Europa så finns det en klausul i våra EU regler som tillåter fuskprogrammet man upptäckte i USA och att ändra den klausulen kommer att ta många många år, därav inför man dieselförbud i flera städer och det är bara en tidsfråga innan det blir nån form av liknande förbud i de allra flesta städer.

Bytte ut vår diesel Audi mot en bensinare bara för några veckor sedan, när väl folk fattat varthän det bär så kommer dieselbilar att rasa i 2:a hands värde, skulle jag tro.

Det är ju det som är så jäkla sjukt att de hellre har bensinbilar som på inget sätt är bättre än dieselbilar. Kollade på laddhybrider men det drar inte så lite som man kan tro utan de finns tester och de flesta laddhybrider drar 150% mer än uppgiven förbrukning. Laddhybrider är mer gjorda för korta körningar i stan och funkar väldigt sällan bra som en pendlarbil vid längre sträckor. Jag har inget problem med att byta till en bil som är bättre för miljön men då ska det vara en bil som inte kostar så mycket mer i varken inköp eller förbrukning och gå att använda.
Citera
2018-02-16, 10:38
  #364
Medlem
miklons avatar
På tal om franska bilar och större organisationer så möte jag en firmabil från Assemblin igår (ett av Nordens största företag inom VS), det var en fransk bil. Sen svängde jag in på macken och där stod ett par hyrbilar som var franska. Så nog förekommer det.
Citera
2018-02-16, 11:55
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ett par reflektioner på det; Du anser alltså att ett märke kan ha bättre och sämre perioder, att det kan ha bättre och sämre modeller? Intressant ...

Reflektion no 2, om du väljer valfritt annat märke så finns det förstås också en del att hitta, bara sorterat på rubriker, på första sidan SAAB upp till 5000:-, osorterat pris fanns det 11 st reparations/GDS-bilar. Volvo 6 st ... Osv. VW och Audi försökte jag titta på men det var mest leasing i den prisklassen, trots det fanns det ett par ras av varje. Likadant med BMW.

Så om jag ska bedöma det på samma sätt som du, många svenska bilar som repobjekt (skit i orsak) betyder alltså att alla svenska bilar någonsin är skräp.
Många tyska bilar, samma sak, alla tyska bilar någonsin är skräp.
Du har ett klockrent sätt att resonera.

Det är väl helt självklart att att olika perioder och modeller håller olika kvalité. Och du hittar naturligtvis trasiga bilar av vilket märke som helst på blocket om du letar det bevisar inte ett smack det är mängden man får titta på.

Det görs mycket dåliga bilar och gjort genom åren men fransmännen har lyckats med att alltid ligga i topp på dålig kvalité oavsett märke och period det i sig är en bedrift. Finns säkert någon modell som är bättre där med under någon period konstigt vore det väl annars.
Citera
2018-02-16, 12:41
  #366
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerdrulle
Det är väl helt självklart att att olika perioder och modeller håller olika kvalité. Och du hittar naturligtvis trasiga bilar av vilket märke som helst på blocket om du letar det bevisar inte ett smack det är mängden man får titta på.

Det görs mycket dåliga bilar och gjort genom åren men fransmännen har lyckats med att alltid ligga i topp på dålig kvalité oavsett märke och period det i sig är en bedrift. Finns säkert någon modell som är bättre där med under någon period konstigt vore det väl annars.
Du glömmer en viktig faktor: Underhåll.
Jag själv har sedan barn o hus slutat kosta mig pengar gått från billiga Fordar till dyra Volvo. Fordarna tvättade jag till besiktningen samt vid större behov. Men ju dyrare bilar jag köpt ju mer vårdar jag dem.
Just nu står min Volvo på parkeringen än i garaget enbart för att jag inte vill att saltet ska gro i den miljön. Så fort väglaget tillåter kommer jag tvätta den o ställa in.
Nu går jag visserligen till överdrift.
Men just denna bil är den första bil jag inte servar själv utan låter märkesverkstaden göra det även om jag kan. Jag gör det för att behålla värdet på den på samma sätt som jag tvättat o underhållit alla bilar sedan Fordtiden.

Sedan har vi behov av två bilar o även där går jag i ekonomiska tankar. Just nu är andrabilen en skitbil o det för att vi bara har ett behov av att ha en bil rullandes för att klara oss.
Men när förutsättningarna ändras o jag kan börja jobba igen så måste vi antagligen ha två rullande bilar. Mina tankar går inte till Franskt utan än värre.
Den dagen jag kan behöva pendla så blir det kortare sträckor o jag kommer då köpa en instegsmodell av Dacia. Inte fan kommer jag vårda den för att behålla lite värde. Den kommer skötas under garantitiden o sedan köras till den rasar då den inte är värd att lägga dyra pengar på.

Här ser du anledningen till att billiga "skitmärken" är skit. Gamene man bryr sig inte att vårda en billig bil då han kan köpa tre billiga bilar till samma pris som EN premiumbil kostar.

Lite topic då.
Ösgötaslätten kanske har ett speciellt klimat. Men just i min lilla håla så ser jag många Peugeoter. Vettetusan vart de kommer ifrån då vi inte ens har en ÅF av dem på orten. Vad jag däremot ser är att de är lika fina i plåten som alla Volvo av samma årsmodeller o då pratar vi om 15 år gamla bilar.
Är det inte så enkelt att Franska bilar bland oss experter är som Ford? Dvs, en jävla skitbil för att de byggde dåliga bilar för 30 år sedan.
Kan ex Saab som enl alla "experter" byggde bra bilar gick i konkurs för att ingen köpte skitbilar till skillnad mot de Franska som överlevt?
Citera
2018-02-16, 13:15
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du glömmer en viktig faktor: Underhåll.
Jag själv har sedan barn o hus slutat kosta mig pengar gått från billiga Fordar till dyra Volvo. Fordarna tvättade jag till besiktningen samt vid större behov. Men ju dyrare bilar jag köpt ju mer vårdar jag dem.
Just nu står min Volvo på parkeringen än i garaget enbart för att jag inte vill att saltet ska gro i den miljön. Så fort väglaget tillåter kommer jag tvätta den o ställa in.
Nu går jag visserligen till överdrift.
Men just denna bil är den första bil jag inte servar själv utan låter märkesverkstaden göra det även om jag kan. Jag gör det för att behålla värdet på den på samma sätt som jag tvättat o underhållit alla bilar sedan Fordtiden.

Sedan har vi behov av två bilar o även där går jag i ekonomiska tankar. Just nu är andrabilen en skitbil o det för att vi bara har ett behov av att ha en bil rullandes för att klara oss.
Men när förutsättningarna ändras o jag kan börja jobba igen så måste vi antagligen ha två rullande bilar. Mina tankar går inte till Franskt utan än värre.
Den dagen jag kan behöva pendla så blir det kortare sträckor o jag kommer då köpa en instegsmodell av Dacia. Inte fan kommer jag vårda den för att behålla lite värde. Den kommer skötas under garantitiden o sedan köras till den rasar då den inte är värd att lägga dyra pengar på.

Här ser du anledningen till att billiga "skitmärken" är skit. Gamene man bryr sig inte att vårda en billig bil då han kan köpa tre billiga bilar till samma pris som EN premiumbil kostar.

Lite topic då.
Ösgötaslätten kanske har ett speciellt klimat. Men just i min lilla håla så ser jag många Peugeoter. Vettetusan vart de kommer ifrån då vi inte ens har en ÅF av dem på orten. Vad jag däremot ser är att de är lika fina i plåten som alla Volvo av samma årsmodeller o då pratar vi om 15 år gamla bilar.
Är det inte så enkelt att Franska bilar bland oss experter är som Ford? Dvs, en jävla skitbil för att de byggde dåliga bilar för 30 år sedan.
Kan ex Saab som enl alla "experter" byggde bra bilar gick i konkurs för att ingen köpte skitbilar till skillnad mot de Franska som överlevt?

Förstår inte var uppfattning kommer ifrån att det skulle handla om billiga bilar Vs dyrare bilar. Dom franska bilar jag haft kollegor som köpt har inte varit billiga och ändå krånglat, varav den ena kostade 270000kr begagnad.

En ny Honda civic diesel kostade då 257000kr vilket är en bra bil som en annan bekant köpte samma tidsperiod gissa vem som fortfarande är nöjd och vem som bytt bort sin bil och sagt aldrig mer? 😀

Det får bli mitt sista inlägg i det här ämnet då det känns meningslöst att dividera med typ 2-3 personer som är helt verklighetsfrämmande när resten verkar eniga om att det är skräp.
Citera
2018-02-16, 14:22
  #368
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerdrulle
Förstår inte var uppfattning kommer ifrån att det skulle handla om billiga bilar Vs dyrare bilar. Dom franska bilar jag haft kollegor som köpt har inte varit billiga och ändå krånglat, varav den ena kostade 270000kr begagnad.
Du kan väl ändå avslöja vad för fransk bil det var som var så dyr begagnad, årsmodell och modell, för det är inte många som kostar ens så mycket när de är nya?
Citera
2018-02-16, 14:50
  #369
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerdrulle
Förstår inte var uppfattning kommer ifrån att det skulle handla om billiga bilar Vs dyrare bilar. Dom franska bilar jag haft kollegor som köpt har inte varit billiga och ändå krånglat, varav den ena kostade 270000kr begagnad.

En ny Honda civic diesel kostade då 257000kr vilket är en bra bil som en annan bekant köpte samma tidsperiod gissa vem som fortfarande är nöjd och vem som bytt bort sin bil och sagt aldrig mer? 😀

Det får bli mitt sista inlägg i det här ämnet då det känns meningslöst att dividera med typ 2-3 personer som är helt verklighetsfrämmande när resten verkar eniga om att det är skräp.
Jaha. O en topp som gick på löpande band på BMW M3/5 o kostade 75 000kr att byta för 20 år sedan är kvalitet då?
Jag tog upp EN faktor ingen pratade om i tråden, dvs skötsel av bilar.
Du vet att premiumbilar kostar en halv miljon medan du pratar om dyra bilar för halva den summan. Trust me. Min morsas Kia Piccanto kostade en femtedel o den rekondade jag i höstas där jag även fick sanera mossa på lack.
Jo, gemene man gör så. Ju billigare de köper ju mindre sköter de det. O ju sämre du sköter något ju sämre håller det.
O det är EN faktor. Inte hela sanningen. Men att påstå att bara vissa bilar går sönder som nya är bullshit. Audi är inte billiga men nog är de världmästare i återkallelser.
Citera
2018-02-16, 15:15
  #370
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerdrulle
Förstår inte var uppfattning kommer ifrån att det skulle handla om billiga bilar Vs dyrare bilar. Dom franska bilar jag haft kollegor som köpt har inte varit billiga och ändå krånglat, varav den ena kostade 270000kr begagnad.

En ny Honda civic diesel kostade då 257000kr vilket är en bra bil som en annan bekant köpte samma tidsperiod gissa vem som fortfarande är nöjd och vem som bytt bort sin bil och sagt aldrig mer? 😀

Det får bli mitt sista inlägg i det här ämnet då det känns meningslöst att dividera med typ 2-3 personer som är helt verklighetsfrämmande när resten verkar eniga om att det är skräp.

Att en fransk bil kostar 270 000 begagnat hör ändå till undantagen. Jämfört med motsvarande modeller från Audi, BMW och Mercedes så är franska bilar (såväl Peugeot, Citroën som Renault) så gott som alltid billigare.

Jag skulle säga att idag håller franska bilar ungefär samma klass som andra bilar i samma prisklass. De är sällan särskilt avvikande från mängden, utan har ungefär samma konstruktioner och lösningar som alla andra, så ser bilindustrin ut idag. Det var skillnad för 30-40 år sedan, när franska bilar verkligen skiljde sig från mängden.
Citera
2018-02-16, 16:12
  #371
Medlem
TheLastKnights avatar
Börjar med att skriva att vad det gäller mekanik på bilar så har jag noll kunskap angående detta, dock uppskattar jag bilar med hög kvalitetskänsla.
Skriver ner min erfarenhet av Franska bilar. När jag tog körkortet för en massa herrans år sedan så köpte jag en rätt så ny Bmw E46 som första bil, efter ett tag bytte jag till en Mercedes W209 AMG, hade den i några år, fick så småningom ny tjänst vilket innebar pendling 14 mil om dagen, sålde Mercedesen och köpte en Golf TDI, efter Golfen köpte jag en Opel CRDI och efter denna Opel blev det en till Opel CRDI. Detta under ett spann på kanske 10 år, hade aldrig några problem med någon utav dessa bilar mekaniskt, gjorde service enligt plan på alla och sedan var det bara att tuta och köra.
Dagen kom då jag skulle bli förälder, behövde ha en större bil som kunde svälja barnvagn och hela paketet, gick runt lite och tittade hos olika handlare, fastnade för en ny Peugeot 5008 1.6 HDI, verkade vara mycket bil för pengarna så jag slog till.
Bilen var skön att åka i, hyffsat pigg trots 1.6l motor och den gick väldigt snålt, ca 0.6l milen vilket jag anser är bra för en bil i den storleken.
Under tiden jag hade nybilsgaranti så hade jag inget att anmärka på bilen, dock upplevde jag att serva bilen kostade mer än tidigare bilar jag har haft förutom AMG Mercan, men det var bara att betala och se glad ut.
När nybilsgarantin hade gått ut så började helvetet, notera att jag inte kan något rent mekaniskt om bilar så jag kan inte skruva själv utan måste lämna in den på verkstaden ifall något sker. Alla dessa fel inträffade inom ett år, problemen avlöste varann varje månad. Inte nog med att den gick sönder varje månad, hela interiören började skramla, vart man än tog eller tryckte på med fingret så knarrade det, kanske råkade jag ut för ett måndagsex, det kändes definitivt inte som att bilen var ihopskruvad helt!

- Börjar med att backspegeln på förarsidan lägger av, går inte att justera den samt att den inte viks in när man låser bilen, kostnad för detta hos auktoriserad Peugeotverkstad, 5000 kr.

- Ena baksätet går sönder, notan för detta, 4000 kr hos auktoriserad Peugeotverkstad.

- Klimatanläggningen går sönder, blåser varken varm eller kall luft, 6000 kr för att åtgärda hos den lokala auktoriserade Peugeotverkstaden.

- Medans bilen var på verkstaden för att åtgärda klimatanläggningen så noterar verkstaden att motorn läcker olja visar sig vara en utav spridarna som har gått sönder, när man byter spridarna så byter man tydligen alla fyra, men detta kunde inte göras för att de satt fast ordentligt, så man bytte bara den som läckte, enligt mekanikern så sa han att om någon utav dom andra spridarna går sönder så måste jag byta hela toppen. Priset för att byta en spridare, 3500 kr. Vill inte ens veta vad det hade kostat att byta toppen.

- När det var dags för vinterdäck går ena navet sönder, sånt som händer antar jag, detta kan väl inte skyllas på Peugeot, men i alla fall, kostnaden för detta: 5000 kr.

- Förardörren går sönder, det finns inget dörrstopp, dörren åker fram och tillbaka hej vilt samtidigt som det knarrar något oerhört, tyckte det var pinsamt att behöva kliva in/ur bilen när man stod på en stor parkering någonstans då alla blickar vändes mot en. Kostnad för att fixa detta, 2500kr.

- I hjulhuset, den här mattan som jag antar är någon form utav isolering, halva den lossnade så den låg och vila på däcket, gick ju inte att köra så, in på verkstaden igen, 2500 kr.

- Vintern kom, bagageluckan började krångla, den kunde låsa upp och öppna sig under körning, då började bilen pipa om att bagageluckan var öppen, olidligt tröttsamt, in på verkstad, 2500 kr.

- Ratten börjar skalas av, riktigt fult, allt den mjuka plasten lossnar bit för bit, en ny ratt med airbag kostade om jag mindes rätt runt 4000kr, sket i att byta den.

- När det kändes som att det inte kunde bli värre så la bilen av en dag mitt under körningen, motorlampan tändes, det gick inte att köra den varken framåt eller bakåt, blev bärgning till verkstaden, det visade sig att någon rem med nånting, är som sagt väldigt dålig kring mekanik, den hade gått av, men det var inte kamremmen. Detta täcktes inte av försäkringsbolaget heller, kostnad för detta, 18 000kr.

Efter detta fick jag nog, så fort jag fick tillbaka bilen åkte jag med den till en Kia handlare och köpte en Kia Optima SW 1.7 diesel GT line. Detta är väl inte den vackraste eller mest spännande bilen, men mycket bil för pengarna samt 7 års nybilsgarantin räckte för mig.
När man väl börjar jobba igen efter föräldrarledigheten så skulle jag vilja köpa en V90, tycker Volvos nya modeller är jäkligt snygga, gillar dessutom att prova olika märken.
Visst, jag kan inte påstå att alla Peugeotbilar är skräp, men jag kommer definitivt inte att äga en Peugeot igen. Kan även skriva att när jag sålde Peugeoten så hade den gått 9000 mil.
Citera
2018-02-16, 16:37
  #372
Medlem
Svar till thelastknite.
Ditt inlägg var rätt intressant. Först för en herrans massa år sen köpte du en BMW E46 begagnad. För en herrans massa år sen fanns inte BMW E46. För en vuxen person kom den ganska nyligen. Du har rätt i att franska bilar till och från haft ganska risig kvalitet. Helt korrekt men i princip alla biltillverkare har haft svackor. Och tittar du just nu så är de flesta ganska likartade. Går du tillbaka ca 10 år sticker VW koncernen och fiat/Chrysler ut gällande maskinskador. Jag har personligen inte ägt så många bilar 11st av blandade tillverkare svenska/tyska/japanska/ franska och den ända som jag har haft större problem med var en vw(passat från 1975). Detta under drygt 30 år
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback