• 8 660 online
  • 1 153 490 medlemmar
  • 59 669 152 inlägg
2018-02-03, 13:47
Medlem
Jag har alltid varit skeptisk till franska och italienska bilmärken, det sitter säkert i sen farsans åsikter om dessa bilar från 1970-talet. Renault 16, olika Citroënmodeller, Fiat 127 och liknande. Bilar som rostade bort på ett par år, om inte motor och växellåda gett upp innan dess. De ansågs stå på verkstan mer tid än de tillbringare ute på vägarna.
Men med dagen samgående bilkoncerner kanske det är dags att tänka om. Idag kan det sitta en Toyotamotor i en Citroën och en Fordmotor i en Volvo, bilmodeller från olika tillverkare har samma plattform. Kan en fransk bil rent av vara lika pålitlig och hållbar som en japansk idag?
Citera
2018-02-03, 13:57
Medlem
Jag hade en Citroen ett par år nyligen och kommer garanterat aldrig köpa franskt mer. Så otroligt mycket smågrejer som störde mig, allt från växelregistret till saker som gick sönder.
Citera
2018-02-03, 13:59
Medlem
Det enkla svaret är: franska bilar är fortfarande skräp. Bespara dig onödiga kostnader och frustration och köp aldrig en fransk "bil".
Citera
2018-02-03, 14:19
Medlem
Amazon-mannens avatar
Den enda bil jag haft små irriterande elfel på ( a/c-kontroller slutade funka, elhissar gick ner men inte upp, elektronisk hastighetsmätare lade sig på 80 km/h när man slog på tändning e.t.c.) var.. *trumvirvel* .. fransk!
Citera
2018-02-03, 14:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Renault.
En bil för två.
En som styr, och en som puttar på.
Citera
2018-02-03, 14:30
Medlem
Ivanostskivans avatar
Hade Citroen C3 i ett år och nog fan va det något som gick sönder varenda jävla månad. Hade kunnat betala någon att ta över skiten till slut. Aldrig mer.
Citera
2018-02-03, 14:34
Medlem
Jag har åkt både Renault & Citroen & tycker att det är bra bilar. Jag kan förstå dig när det gäller hur franskbilar var förr då var det oftast skräp, men nuförtiden så bygger det bilar som verkligen håller måttet & behöver sällan kosta på reservdelar, men om det skulle vara så att något behöver repareras så rekommenderas att direkt köpa det från Frankrike till en kostnad av en tredjedel mot vad det kostar här.
Citera
2018-02-03, 14:40
Medlem
4yoonlys avatar
Håller med de flesta här i tråden och franska bilar är inget vidare. De som säger något annat jobbar med service på dessa eller säljer dem. Kanske tycker det är roligt att meka med dem som jag ser det. Så även mitt råd blir... Köp inget franskt om det inte är någon designpryl... Allt tekniskt med ursprung ifrån Frankrike skall man hålla sig undan...

När det gäller just bilar så säljs dom billigt (med mycket finesser :-) men pengarna hämtar dom igen tillbaka genom dyr service...
Citera
2018-02-03, 14:49
Medlem
pelle_snusks avatar
Jag kan inte hålla med om att Renault är bra. Jag körde en Espace som tjänstebil i tre år. På tre år var den på verkstad 3½ månader. Det ska inte en ny bil vara.

- Generatorn (som är vattenkyld) fryste sönder. Ska inte hända (det var dessutom verkstaden som hade koll på vätskor). Anpassad för svensk vinter?
- Bromsar fram paj
- Länkarm fram paj
- Baklampa paj. (Det kan man ju tycka borde vara ett trivialt problem, men de var tvungna att plocka isär hela bakpartiet och plocka ut någon kasett. Kostnad 28.000:- som dessbättre täcktes av leasingkontraktet.)
- Uttag till släpkärra inte kopplat enligt standard. Resultatet var att säkring gick till bakljus och AC när jag kopplade in släpet. (När jag skulle läsa mig till detta var just den sidan på finska i bruksanvisningen. I övrigt var en massa dekaler och texter i bilen på franska.)

Sedan läste jag en resencion om bilmodellen i någon biltidning. De hade kört en testbil som de körde in i en biltvätt. När de tvättat bilen ville den inte starta och bärgare fick tillkallas. Han testade tricket att mata Espacen med 24V kort och då startade bilen.

När leasingperioden var slut fick jag erbjudande om att köpa ut den. Jag skulle inte tagit emot den mot betalning ens.

(Har f ö en kompis som privatägt en Renault Espace och som delar mina erfarenheter och känslor för bilen.) Äkta skitbil!
Citera
2018-02-03, 14:53
Medlem
Även om man får en som turligt nog fungerar maskinellt så är de plastiga och obekväma som helvete. Ljudisolering, vad är det?
Citera
2018-02-03, 14:56
Avstängd
Ja! Beställde en hyrbil, VW Polo och fick nåt franskt skräp som hette C’Elyssé. Komfort som i en sträckbänk
Citera
2018-02-03, 15:00
Medlem
Tack, det verkar var ganska eniga åsikter och erfarenheter om dessa bilar. Då behöver man inte fundera på franska bilar alltså, precis som jag trodde. Nu kom jag istället att tänka på tyska bilar, eller närmare bestämt Ford och Opel. Gäller samma sak där? Jag hade själv några av dessa förr i tiden, de hette Opel Rekord och Ford Taunus. Billiga och enkla bilar. Visst gick saker sönder, men på dessa 80-talsbilar som jag ägde var det enkel mekanik och allt gick att reparera utan stora kostnader. Men hur är det idag med t ex Ford Focus och Opel Astra eller vad de heter?
Citera