2018-01-24, 00:40
Medlem
Plutonium239s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag antar att det är din kommun som har någon policy att dom bara godkänner kurser som krävs för behörighet? Jag kan bara beklaga och rekommendera att du gör en prövning om du verkligen behöver kursen.
Läsa på kommunens hemsida, stod "För att få studera måste du sakna de kunskaper som utbildningen ska ge och ha förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.". Skulle jag kunna motivera att jag vill studera utomlands och få kunna läsa kursen?
Citera
2018-01-24, 06:40
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
För att ge någon sorts hint om vad tråden handlar om, så är rubriken ändrad i enlighet med regel 0.01.

/Mod.
Citera
2018-01-24, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plutonium239
Läsa på kommunens hemsida, stod "För att få studera måste du sakna de kunskaper som utbildningen ska ge och ha förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.". Skulle jag kunna motivera att jag vill studera utomlands och få kunna läsa kursen?

Har du läst komvux förut i den där kommunen? Det där tolkar jag mest som att du inte ska ha läst kursen tidigare samt inte ha tusen andra sysselsättningar samtidigt. Jag hade helt enkelt ringt kommunen och frågat vad som gäller.
Citera
2018-01-24, 11:15
Medlem
Se efter om någon annan kommun i Sverige erbjuder matte 5 på distans, sen ansök till din kommun om de kan betala den åt dig.
Citera
2018-01-29, 19:22
Medlem
Schampoflaskans avatar
Håller på och läser in högskolebehörighet via Komvux men har problem med social fobi och depression, så det blev en del avhopp från min sida då jag har det svårt att närvara. Studievägledaren skrev in mig på distanskurser via miroi före jul och jag fick alla uppgifter idag för skolstart om en vecka.

1. Det står att det är krav på att närvara i ett online-klassrum med mikrofon och webcam. Hur strängt är detta? Hela poängen var ju att jag skulle kunna fortsätta studierna i en miljö där fobin inte går i varv 24/7. Äger inte ens kamera liksom. Blir man underkänd om man sitter där utan cam med micken mutad så länge man inte har något muntligt?

2. Är kurslitteraturen ett absolut måste när man redan besitter kunskaper inom ett ämne? Tänker om uppgifter man skall lämna in kommer direkt från boken och man blir bränd om du inte har den framför dig.
Citera
2018-01-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schampoflaskan
Håller på och läser in högskolebehörighet via Komvux men har problem med social fobi och depression, så det blev en del avhopp från min sida då jag har det svårt att närvara. Studievägledaren skrev in mig på distanskurser via miroi före jul och jag fick alla uppgifter idag för skolstart om en vecka.

1. Det står att det är krav på att närvara i ett online-klassrum med mikrofon och webcam. Hur strängt är detta? Hela poängen var ju att jag skulle kunna fortsätta studierna i en miljö där fobin inte går i varv 24/7. Äger inte ens kamera liksom. Blir man underkänd om man sitter där utan cam med micken mutad så länge man inte har något muntligt?

2. Är kurslitteraturen ett absolut måste när man redan besitter kunskaper inom ett ämne? Tänker om uppgifter man skall lämna in kommer direkt från boken och man blir bränd om du inte har den framför dig.

Enligt min åsikt kan man skippa läroböckerna i Matte, fysik och språk om man är väldigt duktig redan innan men i alla andra ämnen blir du testad på väldigt specifika grejer så det är verkligen inte rekommenderat att rulla utan bok.
´
1 låter askonstigt, vilken utbildningsanordnare?
Citera
2018-01-30, 15:03
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:

Antar att du läser antingen svenska eller engelska.
Det är obligatoriskt att göra den muntliga delen och du måste lösa en kamera och mikrofon själv. Gör du inte det kommer du inte bli godkänt. Däremot har ju miroi endast en sådan presentation medans om du läst på komvux hade du kanske haft 4-5 stycken muntliga. Så du får vara glad trots allt!
Citera
2018-02-04, 22:29
Medlem
Citat:

Yo! Jag tror det där med online-klassrummet finns där om man vill ta hjälp under kursen? På sista delen av kursen har du ett oralt prov där du spelar in en video och skickar privat.

Annars skall det gå bra att köra ditt eget race bara tills du har prov. Det är så jag fattade det hela när jag sökte en kurs senare i år för Engelska 5 och 6. Hoppas jag iallafall. Vem fan vill sitta och titta på en grupp muppar sittandes framför datorn lol.
Citera
2018-02-15, 00:55
Medlem
Bumpar denna tråd, finns det någon som kan rekommendera en skola som det är lätt att få betyget A i?
Citera
2018-02-15, 14:59
Bannlyst
Hur är det med Åsö? Jag läste Naturkunskap 2 där, och fick helt utan att anstränga mig ett B i betyg.
Citera
2018-02-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Hur är det med Åsö? Jag läste Naturkunskap 2 där, och fick helt utan att anstränga mig ett B i betyg.

Kan du utveckla? Vad fick du göra, uppgifter, delprov? Vad var det lätta med att läsa kursen där?
Citera
2018-02-15, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Kan du utveckla? Vad fick du göra, uppgifter, delprov? Vad var det lätta med att läsa kursen där?
Det var 2012. Några labbar, hur många prov eller delprov minns jag ej, men man fick ha boken. En hemuppgift beståendes av ungefär en sida med frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in