Citat:
Ursprungligen postat av
Morrisgents
Okey tack för svar! Skönt att höra att det inte är ett hinder.
Men, hur funkar det att bli antagen till komvux? Har hört att folk med sämre prestationer prioriteras? Men det kanske inte är något problem med kurserna jag avser att läsa?
En sista fråga: för A13 krävs som sagt,
Fysik 2
Kemi 2
Matematik 4
Biologi 2
Jag har inte läst Biologi 1, men undrar om jag kan hoppa på oh börja läsa Biologi 2 utan tidigare nämnda kurs, för att få behörigheten? Eller är det att skjuta en i foten kunskapsmässigt och inför läkarstudierna?
Jag har fått för mig att det inte finns några spärrkurser på gymnasiet, alltså att du inte kan påbörja en kurs om du inte avklarat en liknande innan - vilket man ofta inte kan på universitetet. I sådana fall behöver bara två kurser läsas istället för tre. Har jag rätt i det här påståendet?
Vet inte hur det funkar om du tänkt att läsa på komvux dvs i en klass. Då lär du inte ens hinna för den delen. Du bör läsa på distans via hemsidan Miroi eller Hermods beroende på vad din kommun erbjuder. Det kommer du bli antagen till direkt, dvs du går till din lokala komvux och ber om att få läsa på distans, måndagen 2 veckor efter lär kursen/kurserna dra igång.
Komvux tillåter dig inte att läsa grad 2 om du inte har läst grad 1 först. Men andra ord måste du läsa biologi 1 innan du får gå på biologi 2.
Detta vet jag iom att jag själv ska börja läsa till läkare snart och precis som du behövde jag komplettera vilket jag gjorde på distans visa Miori.