2018-07-29, 12:36
Medlem
Tilläggas är att jag såklart ska höra med komvux kommande arbetsvecka för ett definitivt svar. Dock, otålig och lite stressad så om någon sitter på ett svar så är det mycket uppskattat!
Citera
2018-07-29, 13:14
Medlem
Tropicanans avatar
Du kommer garanterat hinna bli klar med behörigheten tills VT-19.
Sista kompletteringsdagen är någon gång i December så du har gott om tid.
Du kan läsa 2 kurser samtidigt om du väljer distans, räkna med cirka 5 veckor per kurs.
En rimlig plan på distans är Bi1 + Ke2 = 5 veckor, Bi2 = 5 veckor. Allt som allt 10 veckor.
Citera
2018-07-29, 13:57
Medlem
Okey tack för svar! Skönt att höra att det inte är ett hinder.

Men, hur funkar det att bli antagen till komvux? Har hört att folk med sämre prestationer prioriteras? Men det kanske inte är något problem med kurserna jag avser att läsa?

En sista fråga: för A13 krävs som sagt,

Fysik 2
Kemi 2
Matematik 4
Biologi 2

Jag har inte läst Biologi 1, men undrar om jag kan hoppa på oh börja läsa Biologi 2 utan tidigare nämnda kurs, för att få behörigheten? Eller är det att skjuta en i foten kunskapsmässigt och inför läkarstudierna?

Jag har fått för mig att det inte finns några spärrkurser på gymnasiet, alltså att du inte kan påbörja en kurs om du inte avklarat en liknande innan - vilket man ofta inte kan på universitetet. I sådana fall behöver bara två kurser läsas istället för tre. Har jag rätt i det här påståendet?
Citera
2018-07-29, 14:08
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Okey tack för svar! Skönt att höra att det inte är ett hinder.

Men, hur funkar det att bli antagen till komvux? Har hört att folk med sämre prestationer prioriteras? Men det kanske inte är något problem med kurserna jag avser att läsa?

En sista fråga: för A13 krävs som sagt,

Fysik 2
Kemi 2
Matematik 4
Biologi 2

Jag har inte läst Biologi 1, men undrar om jag kan hoppa på oh börja läsa Biologi 2 utan tidigare nämnda kurs, för att få behörigheten? Eller är det att skjuta en i foten kunskapsmässigt och inför läkarstudierna?

Jag har fått för mig att det inte finns några spärrkurser på gymnasiet, alltså att du inte kan påbörja en kurs om du inte avklarat en liknande innan - vilket man ofta inte kan på universitetet. I sådana fall behöver bara två kurser läsas istället för tre. Har jag rätt i det här påståendet?

Vet inte hur det funkar om du tänkt att läsa på komvux dvs i en klass. Då lär du inte ens hinna för den delen. Du bör läsa på distans via hemsidan Miroi eller Hermods beroende på vad din kommun erbjuder. Det kommer du bli antagen till direkt, dvs du går till din lokala komvux och ber om att få läsa på distans, måndagen 2 veckor efter lär kursen/kurserna dra igång.

Komvux tillåter dig inte att läsa grad 2 om du inte har läst grad 1 först. Men andra ord måste du läsa biologi 1 innan du får gå på biologi 2.

Detta vet jag iom att jag själv ska börja läsa till läkare snart och precis som du behövde jag komplettera vilket jag gjorde på distans visa Miori.
Senast redigerad av Tropicanan 2018-07-29 kl. 14:11.
Citera
2018-07-29, 15:38
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-07-30, 12:29
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronis
På Komvux brukar 50% studietakt vara 200 poäng på 20 veckor. Hur räknar man på höstterminen då eftersom det bara blir 17 veckor?

Man får studera 50% på Komvux under 20 veckor med bibehållen ersättning från a-kassa, men de menar på att det blir mer än 50% och efterfrågar intyg på att det ska räknas som 50%. Bör det inte räknas som 50% ändå i dessa sammanhang? Man kan ju inte gärna tvinga Komvux att förlänga kursen med 3 veckor tänker jag?

Tänkte fråga studievägledare, men hela kommunen är på semester och jag vill kunna planera lite hur jag ska göra.

Någon som fått igenom 200 poäng på en hösttermin eller vet vad som gäller?

Jag har definitivt fått igenom 200 poäng som 50% studietakt på Komvux, dock hade jag ju dock CSN och fick beviljat 50% därifrån så jag vet inte riktigt hur a-kassan bedömer situationen.
Citera
2018-08-13, 15:06
Medlem
Revelationss avatar
Mecenat/studentkort vid enstaka kurser på Komvux?

Hej,

Jag tänkte ta upp en kurs i Mandarin (100p) som jag kan plugga i egen takt på Komvux distans. Alltså väldigt sakta (så sakta det går) och helt utan CSN-stöd.
Men eftersom jag sysslar mycket med foto och video så såg jag att studenter får rejäl rabbat från Adobe.
Jag är dock inte sugen att plugga mer än ca 100p eftersom mitt jobb + foto/video tar väldigt mycket av min tid, jag ville egentligen bara lära mig kinesiska.
NTI-skolan som jag ska plugga via är CSN-berättigat.

Kan jag ändå få Mecenat-kort?
Citera
2018-08-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Hej,

Jag tänkte ta upp en kurs i Mandarin (100p) som jag kan plugga i egen takt på Komvux distans. Alltså väldigt sakta (så sakta det går) och helt utan CSN-stöd.
Men eftersom jag sysslar mycket med foto och video så såg jag att studenter får rejäl rabbat från Adobe.
Jag är dock inte sugen att plugga mer än ca 100p eftersom mitt jobb + foto/video tar väldigt mycket av min tid, jag ville egentligen bara lära mig kinesiska.
NTI-skolan som jag ska plugga via är CSN-berättigat.

Kan jag ändå få Mecenat-kort?

Ja, du kan få ett Mecenat-kort. Eftersom du inte tänkt att ansöka om studiemedel så får du göra din ansökan själv på manuellt vis. Pga av din låga studietakt så får du inte tillgång till vissa rabatter - t.ex. till SL och SJ.
Citera
2018-08-13, 20:48
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja, du kan få ett Mecenat-kort. Eftersom du inte tänkt att ansöka om studiemedel så får du göra din ansökan själv på manuellt vis. Pga av din låga studietakt så får du inte tillgång till vissa rabatter - t.ex. till SL och SJ.

Tack för svaret
Citera
2018-08-19, 21:21
Bannlyst
Om jag vill läsa 2 kurser samtidigt på komvux går det?

T.ex en kurs på 100 poäng 5 veckor
på hermods

sen en annan kurs 100 poäng 5 veckor samma period som den andra fast på en annan skola än hermods

skulle detta funka eller går det inte?
Citera
2018-08-19, 21:31
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
på hermods

sen en annan kurs 100 poäng 5 veckor samma period som den andra fast på en annan skola än hermods

allt går med vilja, bara sinnet sätter gränser
-kanske fatta det fel
Citera
2018-08-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
på hermods

De borde väl gå! Om inte skolorna har någon egen regel emot det. Å du hinner göra det du ska så du inte kommer efter.

Hur mycket är heltids studie i poäng för denna tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in