2018-02-01, 14:10
  #985
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Intervjun verkar fortsätta att spridas med full kraft. Nu uppe i 5 390 852 visningar
Merapi, min vän!

Kan du visa mig en filosof eller tänkare som på någon vecka fått fem och en halv miljon tittare, 700 000 prenumeranter, över 7097 Patrons?

Han kommer bli lika berömd som Sigmund Freud och du kommer tyvärr få stå i hörnet med struten på huvudet.
Citera
2018-02-01, 14:40
  #986
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Merapi, min vän!

Kan du visa mig en filosof eller tänkare som på någon vecka fått fem och en halv miljon tittare, 700 000 prenumeranter, över 7097 Patrons?

Han kommer bli lika berömd som Sigmund Freud och du kommer tyvärr få stå i hörnet med struten på huvudet.
I deras verklighet är det ett tecken på att misogynin transfobin rasismen och nazismen växer. Se bara på stackars Özz...

On a sidenote. Freud och Jung var samtida. Gled isär. Möjligen kan P ge Jung upprättelse. Utan Jung hade vi inte känt till be greppet Introversion. Inte sysslat med Myers Briggs.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-01 kl. 14:44.
Citera
2018-02-01, 15:42
  #987
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
I deras verklighet är det ett tecken på att misogynin transfobin rasismen och nazismen växer. Se bara på stackars Özz...

On a sidenote. Freud och Jung var samtida. Gled isär. Möjligen kan P ge Jung upprättelse. Utan Jung hade vi inte känt till be greppet Introversion. Inte sysslat med Myers Briggs.
Det är oavsett väldigt uppfriskande som omväxling till Södertörns filosofer som förstört flera av de program jag lyssnat på efter seriösa samtal på P1 med.

Lena Andersson, till exempel får väl aldrig mer höras i SR?

Hon vågade sig nämligen på att gå emot delar av metoo-rörelsen och sånt gör man inte ostraffat i det huset.
Citera
2018-02-01, 16:23
  #988
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Merapi, min vän!

Kan du visa mig en filosof eller tänkare som på någon vecka fått fem och en halv miljon tittare, 700 000 prenumeranter, över 7097 Patrons?

Han kommer bli lika berömd som Sigmund Freud och du kommer tyvärr få stå i hörnet med struten på huvudet.

Riktigt stora och inflytelserika filosofer i historien är de som gått emot rådande dogma och centralt styrd "fakta" och fått sina lyssnare att tänka större och annorlunda. Sådana som är modiga och står fast i sina åsikter när alla med lite medial och akademisk makt runtomkring vill knäcka honom. Det tilltalar ett sorts psyke som många unga, män har. Men även intressant att man ser allt fler kvinnor som tar hans idéer till sig. Trots att de ofta är svårt kontrollerade av "systerskapet" och riskerar stora sociala konsekvenser att göra så öppet.

Anledningen till att de inte klarar att ta ner honom, trots hundratals rena karaktärsmord i diverse media, är att han så rigoröst håller sig till den vetenskapliga metoden. Vågar garantera att han har hederlighet nog att ta till sig av kritik, debattera och också uppdatera sina lektioner om bibelns berättelser om någon religionsforskare kan peka ut direkta felaktigheter.

Det är därför vi aldrig kommer se samma sorts fenomen med någon genusprofessor från Södertörn. Vägrar man interdisciplinary peer-reviews på sin forskning och kallar all kritik för misogyni eller okunskap har man redan satt sig i en sorts ohederlig försvarsställning som omöjliggör någon som helst sorts karisma och aura som krävs.

Då fastnar man i sin lilla bubbla av radikaler som citerar varandras forskning mest som ett sätt att få fortsatt forskningsstöd och som ett sorts ideologisk ok märkning. Man tar sig inte utanför sin ekokammare, tills den dagen man skriver minsta lilla fel om ett tabu-ämne och direkt får kniven i ryggen.
Citera
2018-02-01, 16:27
  #989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vi ska inte bry oss om Petersson. Vi ska bry oss om fakta. I det här fallet forskning. Den som förmedlar det bäst är Peterson.

Känner du till någon feminist som är psykolog i botten?

Nej men du har säkerligen en uppsjö psykologer som är feminister "i botten".

Peterson är inte "fakta". han är bara ytterligare en person med åsikter som han går ut offentligt med, det är inte fakta fröken Gertrud bara för att det är en han....eller för att "han" är psykolog.
Citera
2018-02-01, 17:05
  #990
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej men du har säkerligen en uppsjö psykologer som är feminister "i botten".

Peterson är inte "fakta". han är bara ytterligare en person med åsikter som han går ut offentligt med, det är inte fakta fröken Gertrud bara för att det är en han....eller för att "han" är psykolog.
Peterson utgår från fakta, han är klinisk psykolog och sysslar med forskning inom det området. Vadå inte fakta? När han kommer med en egen åsikt så nämner han det. När han använder fakta och vetenskap så nämner han det. Har du ens lyssnat nått på honom? Feminister däremot sysslar mer med ideologi än fakta
Citera
2018-02-01, 17:51
  #991
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Peterson är inte "fakta".
Korrekt.

Det Peterson presenterar är fakta, inte "fakta".

Två helt olika saker.

Exempel på "fakta": https://twitter.com/atheistloki/status/739479582877749248

Du själv är ett lysande exempel på någon som oavbrutet sprutar "fakta" ur sig.
Citera
2018-02-01, 18:00
  #992
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Peterson är inte "fakta".
Så du menar alltså att det finns personer som är fakta?
Du är verkligen exceptionellt korkad.
Citera
2018-02-01, 18:09
  #993
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vi ska inte bry oss om Petersson. Vi ska bry oss om fakta. I det här fallet forskning. Den som förmedlar det bäst är Peterson.

Känner du till någon feminist som är psykolog i botten?

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej men du har säkerligen en uppsjö psykologer som är feminister "i botten".

Peterson är inte "fakta". han är bara ytterligare en person med åsikter som han går ut offentligt med, det är inte fakta fröken Gertrud bara för att det är en han....eller för att "han" är psykolog.

Läsförståelsen firar nya triumfer!

"I botten" betyder att det finns en grund att bygga vidare på.
Det går inte att bygga vidare på svart/vitt tänkande.
Om man sitter kvar i binärt tänkande klarar man inte studier i psykologi, då det kräver förmåga till multivariabelt tänkande.
Intelligens kan sägas vara förmågan att hålla flera variabler i huvudet samtidigt. Ju längre upp i studierna så krävs allt större förmåga att hålla flera plausibla möjligheter i huvudet. Framförallt inställningen att det inte finns några enkla svar. Man kan bara uttala sig om en företeelse i taget.

Feminmis är som Jeopardy, svaret är redan klart. Man är dogmatisk.


Wiki
Citat:
förmedla

agera som mellanhand, fungera som medium (för); överföra

Det här är skillnaden mellan människor som läst på Universitetet och inte. Läser man något avancerat på Universitetet så blir man skolad i sitt tänkande och lär sig att skilja på kunskap (slutsats baserad på data) och åsikt.
Citera
2018-02-01, 19:09
  #994
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej men du har säkerligen en uppsjö psykologer som är feminister "i botten"
Svarar en gång till på detta.

Det går inte att behandla människor om man drivs av ideologier, det som kommer ske då är en form av hjärntvätt. Klienten kommer att byta ut ett medberoende mot ett annat, och inte komma framåt.

För att få arbeta som psykolog så måste du ha gått i egen terapi, i en terapi så kommer du att tvingas granska dina känslor, dina attityder, och härleda vart de kommer ifrån, så att du slutar projicera dina egna problem på omgivningen.

Det finns en mängd psykologiska försvarsmekanismen människor tar till för att komma undan den smärta det skulle medföra. Dessa kommer att bemötas och klienten kommer inte komma undan med att "förvränga" utan kommer avkrävas emotionell hederlighet/integritet det vill säga consistency.

Det är ytterst få människor som har modet att utsätta sig för detta. Sedan skall kanske tilläggas att det finns lite för många i skrået med narcissistiska drag, som överför sina egna problem på klienten. Men ingen ideolog kommer ur en terapi med bibehållen skev verklighetsuppfattning.

Det här behovet av att demonisera en grupp, oavsett om det är män eller judar eller whatevs, är i själva verket ett omoget sätt att förhålla sig till sina egna känslor och tankar. Vi har alla ont och gott inom oss, att lägga/placera som det heter, det onda utanför oss själva är ett sätt att upprätthålla en falsk självbild. Typ se där - är ondskan, - den sitter inte hos mig. Det är simpel aggressionshämning vilken projicerar känslorna till ett yttre objekt. Något som både narcissister och borderliners sysslar med.

Individen klarar inte att härbärgera som det heter känslorna inför det egna misslyckandet (skuld skam osv) och projicerar dem på lämplig måltavla - det är någon annan som bär skulden och skammen.
I den här nazistvideon så blir det väldigt tydligt så personerna involverade är i sådan affekt, och fördömer, och hånar Jordan, och tolkar in känslor i hans sätt att hantera det.
De här människorna är farliga, för släpps de här människorna fram och får inflytande så går det som i Tyskland.
Skannar man efter narcissism så är hånet en stark indikator på vad det är frågan om.

Men - vad gemene svenne inte har fattat är att det inte är åsikten i sig som är farlig utan när det svart/vita tänkandet blir norm. (se Disciplinas signatur)
Tankar åsikter är aldrig farliga, det är handlingar som är farliga. När det blir okey att utmåla en grupp som bärare av det onda, och när det blir legitimt att projicera sin ondska på denna grupp, så
kommer gruppen att helt avhumaniseras/objektifieras (= man upphör att se gruppen som bestående av människor med tankar och känslor och behov som alla andra) När man gör det så släpper spärren helt för vilka handlingar man tillåter sig begå. Det är den här processen som är farlig, det är det som Jordan varnar för. Processen när människor uppger sitt förnuft och börjar ledas kollektivt av känslor av rätt eller fel. (det är det jag varnar för också och orsaken till att mina inlägg börjar svart - eller vitt)

För när tänkandet blir helt svart/vitt - upphör man att vara ett civiliserat samhälle. I rättsstaten så är individen själv ansvarig, handlingar värderas utifrån en yttre måttstock i form av lagar och moral. När gruppen börjar tänka svart/vitt så återgår man till klansamhällets sätt att fungera och värderar istället handlingar utifrån hur de gagnar den egna gruppen mot den utpekade fienden. AFA är full blown klantänk. Överhuvudtaget all politisk aktivism är svart/vitt klantänk, det spelar ingen roll om det är islamism eller feminism. Tänkte är detsamma - handlingarna skiljer.

När gruppen blir större och större så kommer man tillåta sig grövre handlingar. En ensam person är sällan våldsam, men i skydd av flocken i ett upplopp så tillåter man sig släppa spärrar.
Alla gamla kränkningar, alla ohämnade oförätter kommer ges en kanal att ges fritt utlopp - vi är alla stammade från klanfolkets ett öga för ett öga och en hand för en hand. Vi har lyckats civilisera oss, men när den fernissan släpper...

Vi ligger farligt nära både inbördeskrig och världskrig eftersom nästan alla deltar i den här polariseringen. Nästan alla har sin "grupp" som det är djävligt bekvämt att förlägga alla dåliga egenskaper till. Allt vänds emot dem. Internetjargongens ungdomskultur trollande som tidsfördriv ses som tecken på white supremazy och nazism av skitnödiga människor. Vänstern och feministerna är värst här. De tänker inte de associerar. De generaliserar och klumpar ihop alla till en demonisk massa som det är ok att bete sig hur som helst mot. De har aldrig sett sina åsiktsmotståndare som människor utan som en ond fiende, som måste bekämpas till varje pris. (Det är deras egna hjärnspöken de slåss emot. Det är enkelt: Affekt oproportionerlig till här och nu = hjärnspöke

Är du inte med mig - är du emot mig - är en annan indikator på att det är fråga om psykisk störning.
My way or the highway är ett klassiskt exempel på narcissism.

Summa sumarum: Psykologin är vår räddning. Den har kunskapen och förmågan att leda oss bort från toxiskt svart/vitt tänkande och belysa gråskalorna. Det är ingen enskild grupp som är orsaken till att Sverige är i kris. Det är i själva verket brist på förnuft och mod som gör att människor säger - nej jag vill inte delta.

En av de få som gör det är Jordan, och han är inte ensam inom det psykologiska området, som varnar åt vilket håll det barkar hän med all denna polarisering.

Igen - det är polariseringen som leder till folkmord.
Citera
2018-02-01, 19:11
  #995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Merapi, min vän!

Kan du visa mig en filosof eller tänkare som på någon vecka fått fem och en halv miljon tittare, 700 000 prenumeranter, över 7097 Patrons?

Han kommer bli lika berömd som Sigmund Freud och du kommer tyvärr få stå i hörnet med struten på huvudet.

Så du säger att han kommer bli bortglömd om en vecka?
Citera
2018-02-01, 19:45
  #996
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getfnarre
Så du säger att han kommer bli bortglömd om en vecka?

Menar du att Freud är helt bortglömd idag, eller tramsar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in