Citat:
Ursprungligen postat av
kanelkaka
I stort: Jag närde ett hopp om att du eller någon annan med feministiska glasögon/känslor, skulle tillstå att det Jordan påtalar gällande människor och deras dåliga mående, har åtminstone någon vikt/betydelse/relevans.
En psykolog hjälper ju människor att må bättre. Lite beroende på vad problemet är så blir det olika medicin. Till exempel så undervärderar människor med neurotiska drag sig själva och behöver hjälp att se sig själva i ett klarare ljus och inte hindra sig själva. Medan andra drag handlar om att få klienten att sluta ljuga för sig själv, och sluta ta genvägar, och sluta skylla på andra. Som jag har fattat Jordans budskap och den sorts självhjälp han erbjuder kan sammanfattas med termen omedelbar driftstillfredsställelse som är på samma nivå som spädbarnet som har ett behov och skriker och behöver få det behovet tillfredsställt med en gång. När en grundläggande trygghet är etablerat så är barnet ett par år senare redo att vänta på att få sina behov tillfredsställda, att uthärda denna väntan för att uppnå ett mer långsiktigt hållbart mål.
De pratar om det i intervjun, Cathy hoppar in och ifrågasätter när de pratar om kvinnor som dominerar män och att det skulle vara dåligt. Och Jordan säger det är inte hållbart i längden. (Det ger belöning för stunden men inte i det långa loppet, det vet vi alla att kvinnor om de inte är dominatrixes slutar tända på den man de har kuvat) Han säger också att det kan kännas bra där och då, men det leder inte till en bättre relation.
I detta sammanhang talar man också om Marsmallowtestet, där man sätter små barn framför en marscmallow och säger att om du väntar med att äta den i (si och så lång tid) så får du istället två.
Vissa barn kräver omedelbar behovstillfredsställelse och äter upp den så fort försöksledaren lämnar rummet. Medan andra klarar av att bli suktade en längre stund. De har från det första utvecklingsstadiet utvecklat så kallade jagstrategier. Hur små barn står ut med att vänta på tillfredsställelse är en prediktor för senare framgång i livet.
Som jag uppfattar det så är det Jordan gör att lära vuxna människor det. Släpp tanken på att få tillfredsställelse, se till att bli vuxen, ta ansvar - så kommer belöningen senare.
Det är klart uttryckt här i punkt 7 Hittade listan i en lättsmält humoristisk version på nätet.
Citat:
7 Pursue what is meaningful, not what is expedient
Life is suffering. The Book of Genesis tells us that. There is no easy way round this. So quit looking for short cuts and start reading Nietzsche.
Lidandet här är samma lidande som för små barn som väntar på marshmallow
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Fast är det i det "förhållandet"?
handlar alla hans böcker / föreläsningar enbart om män i kris?
Nej det handlar inte om män, utan om människor, och att hjälpa dem bli vuxna ansvarstagande människor.
Citat:
Det är jag övertygad om att det inte gör. Hon ställer alltså inte frågan: What's in it for women? utefter en föreställning av att hans material enbart handlar om manlighet i kris, utan kanske mer att hans material sällan adresserar kvinnors problem/ verklighet.
Lever inte kvinnor i samma verklighet som män?
Jag tror du förväntar dig, och det gjorde Cathy också, att han skulle adressera feministers alternativa verklighet.
Ge oss marshmalloven NU
Citat:
jag tycker verkligen inte att Cathy här på något sätt uttrycker någon missaktning över "män i kris".
Inte heller tycker jag feminismen i stort gör det, utan feminismens problematisering av maskulinitet är ju part i att förbättra den även för män. Eller hur?
Nej feminismen avser att förändra verkligheten istället för att förbättra sig själva.
Citat:
ok den nämns inte...utan är en tolkning av dig...allright..
Njae. den ev. "krisen" ligger helt utanför feminism enligt mig och har nog mer med vår moderna tid att göra.
Och därför släpper ni det, eftersom det inte finns något att vinna på det för er. Ingen marshmallow här nu direkt - move on.
Citat:
jag har protesterat mot denna våg av önskan att göra ner/ hata Cathy.
Roadmap emotionell association.
Jag är ett offer - jag är kvinna - Cathy är kvinna - kvinnor är offer - Cathy är ett offer - sluta vara dumma mot Cathy - Sluta hata Cathy - Sluta kritiskera - we are women- we are victims.
Citat:
gällande mycket av vad han säger i början som nu rör detta ämne kan jag hålla med honom om, och som sagt jag anser att det är exakt vad ex. div. genusvetenskap sysslar med...vidga rollerna för pojkar, lära dem saker tillräckligt tidigt så de slipper leva i en negativ maskulinitet utan i stället i en breddad mer positiv sådan.
Spaced out.
Jordan är inne på archetyper, han är intresserad av det gemensamma undermedvetna föreställningar som delas av alla kulturer och som kan ses i deras myter. En archetyp är i Jungs värd prototyper för idéer. Det blev lite krångligt nu. Men han talar om biologiskt nedärvda mekanismer, han nämnde lobster för att visa på att vissa företeelser är en del av den genetiska koden.
Kommunism, Nazism och feminizm handlar istället om social ingengörskonst som går emot den mänskliga naturen, och går emot den genetiska koden.
Som kuriosa kan nämnas att neuroser uppstår när den mänskliga naturen hämmas. När individen genom uppfostran lär sig att dess naturliga drifter och behov är fel.
Beroende på okunskap så låter man feminismen förstöra psyket på en hel generation.
Eberhardt brukar påpeka just det. Och Jordan har också pratat om de psykologiska konsekvenserna för människors psyke med vissa idéer från SJW och HBTQ världen som också är sociala ingengörer.
Det kallas så men ett bättre ord är sociala Mengeles.
Citat:
Män behöver i stort lära sig att de duger finfint som de är födda.
Eh jag tycker det, men inte du och dina likar eftersom ni uppfostrat bort allt vad manliga arketyper heter. Manliga egenskaper som återfinns hos samtliga kulturer, hos nästan samtliga biologiska varelser och har funnits ända sedan lobstern var mänsklighetens föregångare.
Citat:
den traditionella maskuliniteten har drivits av att tvingas dominera, utföra, agera, kontrollera, besegra etc. etc. annars har de inget att "komma med" Det är ju inte sant.
Han har redan talat om att hierarkier är en del av den genetiska koden.
Sedan avgör ju kulturen i respektive stam vad som anses vara ett bidrag till det gemensamma.
Jag vet inte om du har missat hela västs historia. Ibland undrar jag om du är muslim, eftersom du inte verkar dela vår kulturhistoria.
Män liksom kvinnor kan bidra till samhället på olika sätt, det är bara när man blir angripen som den manliga aggressiviteten efterfrågas. Eftersom män i Sverige inte har fått öva på den, så står vi här nu handfallna. Tar stryk, viker ned oss. Låter kvinnorna bli våldsamma.
Det som är det fina med psykologi och den mänskliga skapelsen är att det går att vända detta. Män har kvar sina instinkter. Det gäller bara att bryta sig loss, tyvärr så har de dålig träning i att kontrollera och rikta våldet som ett verktyg. (att gripa kriminella, sätta stopp för våldtäkter när de begås, ingripa vid misshandel, skydda barn och gamla osv)
Någon skrev ungefär: Det begås 20 våldtäkter om dagen- men Sverige har världens första feministiska regering så det är lugnt.