2018-01-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggning
Självklart märker man av en berusning och ett upplyft i humöret. Även pigghet. Varför skulle det ens användas om det inte gav märkbar effekt? Det är tydligt när någon går på amfetamin, även i "terapeutiska" doser.

Det är inte dessa jag pratar om. Jag pratar endast om de som vill ta droger på vardagarna, lagligt och ha en ursäkt till varför. Jag kan garantera dig att om vi tog bort amfetaminet och metylfenidatet från behandlingslistan skulle antalet diagnoser sjunka drastiskt. De senaste 5 - 10 åren har amfetaminförsäljningen ökat. Via kontakter som jobbar på apotek har jag fått det intygat. Det är inte konstigt, det är helt normalt eftersom människor gillar tjack. Problemet är att det är olagligt i annat fall än vid förskrivning av läkare. Det är stressigt att vara vuxen, flera barn, egna företag, livspussel bla bla bla osv. Det är därför folk vill ha det.

Hur har det blivit så här? Kanske för att föräldrarna blev nyfikna på varför deras dampungar helt plötsligt blev lydiga hundar så fort dem fick sin "medicin". Ett steg ifrån, på fredagen. Sitter där och betalar räkningar i ljusets hastighet, viker tvätt, dammar skrymslen, städar hela huset, alkoholen ger inte samma effekt(när det gäller amfetamin, alkohol och metylfenidat tillsammans omvandlas i levern till en potentare form av metylfenidat, på samma sätt som kokain och alkohol), man kan dricka mer, man är Superman!

Sedan när dem kraschar vill dem ha mer. Det funkar en månad, två eller tre, kanske genom att hitta på ursäkter till läkarna varför deras barns "medicin" försvunnit. När det inte längre håller finns två alternativ. Köpa från gatan eller fixa en diagnos. Eftersom man inte får spräcka bubblan till varje pris så söker man sig till vården. Av någon anledning har dessa gått med på att börja förskriva amfetamin.

Sen börjar snacket. Jag har alltid misstänkt att det var något annorlunda med mig. Jag behövde verkligen amfetamin/metylfenidat. Jag blir normal av det. Har man ADHD blir man inte speedad, man blir lugn och fokuserad.

Det är skrattretande och jag står och tittar på en befolkning som inom tio år kommer få sitt livs avtändning när ransoneringen avslutas. Jag tycker att droger ska finnas tillgängliga lagligt till vuxna människor utan massa skitsnack om diagnoser hit och dit. Det funkar dock inte så i ett samhälle, det måste finnas en god ursäkt till varför man tar droger. I Sverige må det vara än mer komplicerat, det sitter inrotat på ett annat sätt att missbruk är en smittsam sjukdom som måste stoppas med våld.

Trams!
Citera
2018-01-26, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Trams!
Fortsätt du ta din "medicin", jag bryr mig inte. Du borde dock se över din egen karaktär om du måste ta droger för att klara av vardagen.
Citera
2018-01-26, 19:27
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Jag menar både amfetamin och metylfenidat. I vilken form amfetaminet kommer i är oviktigt.

Det spelar en djävligt stor roll eftersom metylfenidat inte är riktigt lika potent som dexamfetamin och är därför förstahandsalternativet vid farmakologisk behandling av ADHD.
Dexamfetamin ges bara vid svårare ADHD/ADD eller när metylfenidat inte fungerar.

Citat:
Varför? För att det finns pengar att tjäna såklart. Om man tror att amfetamin är lösningen så är man naiv. Det är ingen ung diagnos, vet inte var du har fått det ifrån. Det är en uråldrig evolutionär anpassning.

Sjukdomen ADHD har funnits mycket länge, men som klinisk diagnos har den inte varit i bruk särskilt länge, även om den gick under namnet "Damp" här i Sverige under en period.

Citat:
ADHD-symptom är inte lika med ett problem, där har vi en fel infallsvinkel. Barn med påstådd ADHD är endast ett problem i ett klassrum där vi har en modell för hur vi vill att det skall fungera. Där funkar amfetamin/metylfenidat.

ADHD ställer inte bara till med problem i skolan, utan även i hemmet, senare även i arbetslivet (om de överhuvudtaget lyckas skaffa sig ett arbete) o.s.v.. Anledningen är att ADHD (och även ADD) för med sig en drös av mentala tillkortakommanden som hämmar individens utveckling och funktion i samhället.

Citat:
På bekostnad av barnet, vilket borde vara i fokus. Barnet blir en pundade individ, som inte får utlopp för sin inneboende energi på ett hälsosamt sätt. Det går inte att förvänta sig att barn så unga som 6 år ska förstå varför skolan är viktigt, om den ens är det i grova drag.

Barn blir inte till pundande individer av terapeutiska doser av metylfenidat eller dexoamfetamin.
Däremot finns det väl känt vad obehandlad ADHD kan ställa med senare i livet. http://ki.se/forskning/forskare-fors...a-onda-cirklar
Citera
2018-01-26, 19:45
Medlem
Citat:
Fortsätt du ta din "medicin", jag bryr mig inte. Du borde dock se över din egen karaktär om du måste ta droger för att klara av vardagen.

Bryr dig inte? Sluta skriv i tråden då!

Jag har aldrig tagit illegala substanser. Har aldrig förstått varför jag skulle göra det. Däremot har jag nu stått på de här preparaten i några år. Min hustru tycker att jag är skitjobbig när jag inte tar dem. Jag har fått bollsinne, kan prata ett språk till och klarar av att städa. Min bilkörning funkar bättre för jag kör inte lika ryckigt och vingligt som jag gör utan medicin.

Små skillnader som min hustru ser, andra kanske inte märker något, så jag tycker det är dumt att inte utnyttja möjligheten. Det är f-n inget fel på min karaktär!
Citera
2018-01-26, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det spelar en djävligt stor roll eftersom metylfenidat inte är riktigt lika potent som dexamfetamin och är därför förstahandsalternativet vid farmakologisk behandling av ADHD.
Dexamfetamin ges bara vid svårare ADHD/ADD eller när metylfenidat inte fungerar.
Jag skrev amfetamin. Metyfenidat är ännu värre, vilket du borde veta eftersom du har koll på dess farmakologiska effekter. Eller har du det?

Citat:
Barn blir inte till pundande individer av terapeutiska doser av metylfenidat eller dexoamfetamin.
Däremot finns det väl känt vad obehandlad ADHD kan ställa med senare i livet. http://ki.se/forskning/forskare-fors...a-onda-cirklar
Jo det blir dem. Det är anledningen att man sätter barn på en sådan "behandling". För att det ska vara tillfredsställande för dem att lösa poänglösa mattetal eller rita gubbar på ett papper, år ut och år in. Du har gjort dig dummare än vad du behövde. Försök studera det centra nervsystemets egenskaper och hur det fungerar innan du uttalar dig om droger. Jävla pajas.

Ylva Ginsberg är en opportunist som har hittat ett sätt att tjäna pengar på att sprida lögner om amfetamin, metylfenidat och ADHD. Hennes agenda är lika smutsig som Nils Bejerots idéer om hur vi ska bekämpa drogmissbruk. Som missat kroppens naturliga struktur på det centrala nervsystemet hos män. Det är ingen nyhet att män mellan 15 - 25 år är mer aggressiva. Det är helt naturligt på grund av testosteronet.

Kom med något bättre, din smutsiga avart.
Citera
2018-01-26, 21:27
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Jag skrev amfetamin. Metyfenidat är ännu värre, vilket du borde veta eftersom du har koll på dess farmakologiska effekter. Eller har du det?

Metylfenidat har fler bieffekter än dexamfetin mer har inte samma missbrukspotential.
Så nej, den är inte "värre".
http://www.fass.se/LIF/product?userT...20110721000068
http://www.fass.se/LIF/product?userT...20021101000311

Citat:
Jo det blir dem. Det är anledningen att man sätter barn på en sådan "behandling". För att det ska vara tillfredsställande för dem att lösa poänglösa mattetal eller rita gubbar på ett papper, år ut och år in. Du har gjort dig dummare än vad du behövde. Försök studera det centra nervsystemets egenskaper och hur det fungerar innan du uttalar dig om droger. Jävla pajas.

Hur vore det att komma med några belägg till dina annars helt grundlösa anklagelser.
Dina jävla pajas.

Citat:
Ylva Ginsberg är en opportunist som har hittat ett sätt att tjäna pengar på att sprida lögner om amfetamin, metylfenidat och ADHD. Hennes agenda är lika smutsig som Nils Bejerots idéer om hur vi ska bekämpa drogmissbruk. Som missat kroppens naturliga struktur på det centrala nervsystemet hos män. Det är ingen nyhet att män mellan 15 - 25 år är mer aggressiva. Det är helt naturligt på grund av testosteronet.

Kom med något bättre, din smutsiga avart.

Du är ett skolexempel på faktaresistens i och med att du inte kan ta till dig forskning som talar mot din tro. https://sv.wikipedia.org/wiki/Faktaresistens
Om du gör en googling så finner du hur många trovärdiga källor som helst som visar på att ADHD-personer löper en större risk hamna i missbruk och kriminalitet än genomsnittet.
Den länken jag visade upp var bara ett axplock, om ens det.
Citera
2018-01-28, 14:07
Medlem
Ninjor1987s avatar
Kan dom få som har haft Racemiskt Amfetamin (DextroLEVOamfetamin) förskrivet, berätta lite hur det gick till, här i tråden?

Har testat allt utom Evekeo/Amfetamin och Focalin nu, så det här är min sista chans att få någon större förbättring på mina SCT-symptom - i vart fall under dom närmaste åren.

Läkemedelsverket är ju dock minst sagt stingsligt angående detta - hur får man dom att gå med på en licensförskrivning? Och hur går det sedan till när man får medicinen? Vilket märke är det man får?

Amfetamin Recip fanns tydligen tillgängligt fortfarande för 3 år sedan, godkänt av dom, men det verkar knappast vara någon som får det, nu när den för *MIG* värdelösa skiten Attentin och Elvanse finns tillgängliga.
Citera
2018-02-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Sköterskan, och rätt många läkare, blandar ihop tolerans och beroende. Tolerans betyder helt enkelt att hjärnan blir mindre känslig för något, i detta fall för "dopamin". Väldigt förenklat, då ämnet är komplext, men det betyder inte annat än att effekten minskar något. Vid de låga doserna man tar för behandling av ADHD ökar toleransen, för de flesta, så sakta och lite att man inte ens är medveten om det, men den bygger upp över tid. Medicinerar du oavbrutet i fem år kommer din ursprungliga dosering ha betydligt mindre effekt på dopaminerg signalering, och därmed kognitiv förmåga, än i början. Det finns ett antal noggranna undersökningar publicerade på ämnet som sköterskan lätt kan hitta med en googling.

Ett avbrott på en vecka eller två en gång om året gör under för toleransen dock. Man återställer snabbt känsligheten om man bara använder medicinska doser. Eller om man kan klara sig utan medicinen på helgerna.

Ok tack så mycket för informationen! Jag brukar skippa Ritalinet när tjejen kommer på besök då det sabbar min förmåga att hålla stånd. Så jag ska nog fortsätta med det och inte använda medicinen när den inte behövs.
Citera
2018-02-03, 13:41
Medlem
Vilken adhd medcin är starkast? hur stark är elevanse?
Citera
2018-02-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Kan dom få som har haft Racemiskt Amfetamin (DextroLEVOamfetamin) förskrivet, berätta lite hur det gick till, här i tråden?

Har testat allt utom Evekeo/Amfetamin och Focalin nu, så det här är min sista chans att få någon större förbättring på mina SCT-symptom - i vart fall under dom närmaste åren.

Läkemedelsverket är ju dock minst sagt stingsligt angående detta - hur får man dom att gå med på en licensförskrivning? Och hur går det sedan till när man får medicinen? Vilket märke är det man får?

Amfetamin Recip fanns tydligen tillgängligt fortfarande för 3 år sedan, godkänt av dom, men det verkar knappast vara någon som får det, nu när den för *MIG* värdelösa skiten Attentin och Elvanse finns tillgängliga.

Är elevanse verkningslös? är den svag? hur påverkar den aptiten?
Citera
2018-02-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Mnja, jag kände av viss toleranhöjning av Concerta och Ritalin. Då bytte jag till Elvanse och där har jag inte märkt något. Tvärtom kunde jag sänka dosen när jag började med tyngdtäcke (från 70 till 50).

Sedan var jag utan Elvanse i en månad då jag var med i en undersökning. Jag var livrädd att jag inte skulle klara av vardagen innan jag började. I början körde jag bara småvägar men efter ett par dar körde jag mer eller mindre som vanlig. Mådde rätt okej, bättre än förväntat men gick upp i vikt. Vilket inte är bra för mig, jag är ingen lättviktare direkt.

varför gick du upp i vikt?
Citera
2018-02-03, 13:56
Medlem
Vilken ADHD-medicin minskar aptiten mest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in