Flashback bygger pepparkakshus!
2018-09-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlTaheer
Ska bli uppringd av sjuksköterska för att påbörja ADHD test (Bor utomlands)

Info:
1. Har redan gått på psykolog då jag var mindre, psykologen kom fram till att jag har koncentrationstörningar men pappa hindra att jag fick en officiell ADHD diagnos.
2. Jag har testat både Concerta (utskrivet av psykiatrin i Sverige för att testa doser) och Ritalin (Utskrivet utomlands för jag behövde) så jag vet att en högre dos fungerar för mig.

Fråga:
1. Jag vill helst ta Ritalin än Concerta, det är inte konstigt att erkänna att jag testat Concerta för det var kliniken som ska ringa mig som gav den.. Men Ritalin fick jag utomlands. Kan jag "erkänna" att jag testat Ritalin och det funkade bäst?
2. Om inte, så Fick jag 32 mg doser på concerta, kan jag berätta att jag testade att ta två tillsammans och att jag då kände bäst effekt?

Vill helst få högre dosen utan att få behöva gå fram och tillbaka från utlandet.

Säg som det är. Vissa behöver högre dos än andra. Jag har i perioder behövt upp till 100mg/dag Ritalin eller Concerta. Idag räcker det för det mesta med 50 (ibland 70)mg Elvanse.

Du vet väl om att man har rätt mycket regelbundna kontroller i början? Dessutom är det inte bara bara att ta med sig dessa preparat utomlands. Läs på vilka regler som gäller för just det landet. Det kan vara rätt bökigt och jag får väl erkänna att jag ibland "glömt" att fixa dessa intyg ingen vill titta på när det gäller weekendresor. Vid längre utlandsresor brukar jag vara noga med nödvändiga intyg.

Sedan blir jag sällan kollad eftersom jag nog möjligen är typen som ser ut att kunna smuggla sprit och inte små piller.
Citera
2018-10-23, 15:53
Medlem
Efter utredning så fick jag diagnosen ADD och fick därmed Concerta utskrivet. Jag skulle börja med 18mg och jobba mig upp till en dos jag kände bekväm med. Kom upp till 72mg och det kändes för högt då jag fick hjärtklappningar och ännu svårare att sova så nu är jag nere på 54mg.

Ett problem som uppstått dock är att mycket ljud jag hör repeterar jag i huvudet. Främst är det låtar/refränger som sätter sig i skallen som inte försvinner på flera timmar. Det här sker varje dag, flera gånger om. Är det bara ovanan av Concerta och kan jag hoppas att det går över? Jag är väldigt lugn och seg utan Concerta så jag blir ju mera "speedad" av den och tänker mycket mer.
Misstänker att nikotin också påverkar mycket eftersom jag även märker av lite "tjackballe".

Jag borde egentligen prata med min läkare men då besöken är ganska dyra så tänkte jag att det inte skadar att fråga här först.
Citera
2018-11-11, 17:53
Medlem
Vilken CS-medicin skulle ni rekommendera och varför?

Kan tillägga att jag har ångestproblematik och ångest lätt triggas av hjärtklappning och liknande. Är Elvanse bättre då än t ex Concerta?
Citera
2018-11-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiLL38R0R
Efter utredning så fick jag diagnosen ADD och fick därmed Concerta utskrivet. Jag skulle börja med 18mg och jobba mig upp till en dos jag kände bekväm med. Kom upp till 72mg och det kändes för högt då jag fick hjärtklappningar och ännu svårare att sova så nu är jag nere på 54mg.

Ett problem som uppstått dock är att mycket ljud jag hör repeterar jag i huvudet. Främst är det låtar/refränger som sätter sig i skallen som inte försvinner på flera timmar. Det här sker varje dag, flera gånger om. Är det bara ovanan av Concerta och kan jag hoppas att det går över? Jag är väldigt lugn och seg utan Concerta så jag blir ju mera "speedad" av den och tänker mycket mer.
Misstänker att nikotin också påverkar mycket eftersom jag även märker av lite "tjackballe".

Jag borde egentligen prata med min läkare men då besöken är ganska dyra så tänkte jag att det inte skadar att fråga här först.

Om centralstimulantia används korrekt och på rätt person med ADD/ADHD skall det bli tyst i huvudet och sömnen skall bli bättre. Du verkar ju få raka motsatsen och brukar indicera att man är helt åt helvete ute. Antingen är man felaktigt diagnostiserad eller så har man fått en paradoxal effekt. Hade jag varit tvungen hade jag testat något annat. Elvanse, strattera, voxra...
Citera
2018-11-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Vilken CS-medicin skulle ni rekommendera och varför?

Kan tillägga att jag har ångestproblematik och ångest lätt triggas av hjärtklappning och liknande. Är Elvanse bättre då än t ex Concerta?

Elvanse kan vara bättre än Concerta då jag upplevt lite lätt ångest då Concerta går ur (runt middagstid). Jag har kompisar som inte klarat av att ta Concerta då kvällsångesten blev brutal (av sorten ligga alldeles kallsvettig i fosterställning och skaka).
Citera
2018-11-13, 07:41
Medlem
Jag har alltid föredragit Medikinet(metylfenidat) framför Elvanse.
Hade det i 3 år och låg på 220mg/dag men nu efter dessa år så bytte jag nyligen och har börjat äta Elvanse 70mg och Attentin 10x3mg under dagen. Och jag måste säga att den kombon går hand i hand. Inte dem cp dipparna jag fick på medikinet var 2-3 timma innan nästa dos.
Jag tar 10mg Attentin kl 8 på kvällen pga att jag sover extremt bra av dom, låter kanske konstigt men blir avslappnad och deckar runt 22 varje dag.

Så av min erfarenhet genom alla år av CS mediciner så är Elvanse + Attentin överlägset bäst.
Citera
2018-11-13, 23:58
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lannerstierna
Jag har alltid föredragit Medikinet(metylfenidat) framför Elvanse.
Hade det i 3 år och låg på 220mg/dag men nu efter dessa år så bytte jag nyligen och har börjat äta Elvanse 70mg och Attentin 10x3mg under dagen. Och jag måste säga att den kombon går hand i hand. Inte dem cp dipparna jag fick på medikinet var 2-3 timma innan nästa dos.
Jag tar 10mg Attentin kl 8 på kvällen pga att jag sover extremt bra av dom, låter kanske konstigt men blir avslappnad och deckar runt 22 varje dag.

Så av min erfarenhet genom alla år av CS mediciner så är Elvanse + Attentin överlägset bäst.

Härligt att det fungerar bra! Håller fortfarande på att hitta rätt. Hur länge får du effekt på 70mg? Vilka tider fyller du på med Attentin förutom på kvällen?
Citera
2018-11-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Härligt att det fungerar bra! Håller fortfarande på att hitta rätt. Hur länge får du effekt på 70mg? Vilka tider fyller du på med Attentin förutom på kvällen?

Ja verkligen
Vad äter du just nu?

Tar Elvanse och 10mg Attentin vid 08 ungefär. Fyller oftast inte på Attentinet förens 3 tiden när jag känner att Elvansen gett upp.
Så skulle säga runt 7 timmar ungefär, svårt att säga exakt men det är så det är för mig

När man läser här på forumet så är det ju uppenbart att det diffar ganska mycket från person till person.
Citera
2018-11-14, 10:32
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ja verkligen
Vad äter du just nu?

Tar Elvanse och 10mg Attentin vid 08 ungefär. Fyller oftast inte på Attentinet förens 3 tiden när jag känner att Elvansen gett upp.
Så skulle säga runt 7 timmar ungefär, svårt att säga exakt men det är så det är för mig

När man läser här på forumet så är det ju uppenbart att det diffar ganska mycket från person till person.

Jag har just nu 40+30 och 10mg Attentin.

7 timmar låter ju kanon.
Jag tycker att 10mg attentin fungerar bra i 2 timmar och Elvanse i 3 timmar. Känns som att oavsett vilken dos jag tar så håller det inte längre än så. Påfyllningsdosen går dock in ganska direkt om jag timar den rätt så kanske 4 timmar på den.

Körde 70mg innan men det frisattes för snabbt och kraschen blev mycket värre.

Ska träffa läkaren imorgon men hon vill ju inte ge mig mer än 70, möjligtvis 80.

Skulle nog behöva 40+40+30 och 10mg attentin för att kunna täcka in hela dagen.
Citera
2018-11-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Jag har just nu 40+30 och 10mg Attentin.

7 timmar låter ju kanon.
Jag tycker att 10mg attentin fungerar bra i 2 timmar och Elvanse i 3 timmar. Känns som att oavsett vilken dos jag tar så håller det inte längre än så. Påfyllningsdosen går dock in ganska direkt om jag timar den rätt så kanske 4 timmar på den.

Körde 70mg innan men det frisattes för snabbt och kraschen blev mycket värre.

Ska träffa läkaren imorgon men hon vill ju inte ge mig mer än 70, möjligtvis 80.

Skulle nog behöva 40+40+30 och 10mg attentin för att kunna täcka in hela dagen.

Oj... fan vad drygt..
Det låter extremt lite, aldrig hört någon som känner av effekt så kort på Elvanse iaf.. :/
Finns ju vissa saker som sänker halveringstiden på dexamfetamin speciellt om du intar något som har surt-pH. minskar väldigt mycket..

Jag känner ju helt enkelt att jag fungerar under dem tiderna jag gav dig, inte as kalas men fokuserad och produktiv.

Du äter den av medicinska skäl och inte i russyfte?

Vad säger läkaren när du berättar om hur du uppfattar effekten och verkningstiden?
Citera
2018-11-14, 18:56
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Oj... fan vad drygt..
Det låter extremt lite, aldrig hört någon som känner av effekt så kort på Elvanse iaf.. :/
Finns ju vissa saker som sänker halveringstiden på dexamfetamin speciellt om du intar något som har surt-pH. minskar väldigt mycket..

Jag känner ju helt enkelt att jag fungerar under dem tiderna jag gav dig, inte as kalas men fokuserad och produktiv.

Du äter den av medicinska skäl och inte i russyfte?

Vad säger läkaren när du berättar om hur du uppfattar effekten och verkningstiden?

Jag äter den i medicinsk syfte. Den första dosen går dessutom verkligen ur direkt också känns det som. Känns nästan som att trycka på en knapp och allting blir segt och känns ännu deppigare än utan medicin (Tror jag). Har ätit medicinen i princip varje dag sedan mars. Kanske behöver vila hjärnan eller nått. Har upplevt att medicinen fungerar sämre och kraschar värre sedan det blev höst.
Köpte lite D-vitamin och Omega-3 idag, får se om det kan hjälpa.

Är rätt noga med kosten och träning men dricker mycket kaffe. Har dock inte hört att det skulle förkorta effekten.

Ska testa att ta hela dosen på en gång imorgon och se om det blir längre effekt. Har inte testat det på 2 månader.

Det känns inte som att hon fattar medicinen speciellt bra särskilt inte om den inte beter sig exakt så som det står i FASS.

Antar att euforin beror på att man bara inte är van vid medicinen, det är ju ändå någon form av amfetamin och det brukar man ju må jävligt bra på.
Senast redigerad av Grisgeten8 2018-11-14 kl. 19:16.
Citera
2018-11-15, 00:09
Medlem
Grisgeten8s avatar
Tar ni andra som äter adhd medicin uppehåll då och då för att få det att fungera bättre?

Jag har typ haft 10 dagar off på 8 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in